hallo,

ik ben een lichtdimmer aan het maken met een interface voor de pc. ik gebruik een optocoupler (MOC3023) om mijn TRIAC (TIC216M) aan te schakelen met behulp van mijn parallele poort. om te dimmen moet ik echter op de juiste hoek van de netspannings sinusgolf de TRIAC aanzetten door op het juiste moment de optocoupler aan te zetten. mijn software moet dus op de hoogte zijn hoe de netspanningsgolf eruit ziet:

weet iemand hoe ik dit kan meten met een PC? het liefst zou ik natuurlijk alles softwarematig doen, en dit aan de BIOS opvragen ofzo (gaat dat)?

een andere mogelijkheid is dat ik via diezelfde parallel poort inlees hoe de netspanning zich gedraagt. dit mag iets rudimentairs zijn dat bijvoorbeeld een signaaltje geeft telkens op dezelfde fasehoek van de cyclus en wat ik kan inlezen. via de software kan ik dan wel alles afstellen. (bestaan er bijvoorbeeld optocouplers die vanaf 200V een +5V TTL signaal geven, of een +5V TTL signaal als het spanningsverschil positief is en 0V als het negatief is ofzo?)

aan je bios kun je het niet zien (als je tenminste een goede voeding hebt :P)

Je mobo staat nl. overal onder DC. en Dc heeft geen freqeutnie meer.

Je zal het dus vis de par poort moeten doen, maar of je met alles erbij nog snel genoeg bent....

misschien beter de 0 doorgang in de schakeleing bakken

hoe bak ik een 0 doorgang in mijn schakeling (ik heb weinig kaas gegeten van koken :-))? heb je toevallig ergens een link met wat meer uitleg liggen?

welk componentje(s) kan ik het beste gebruiken om dat hoogspanningsignaal in te lezen met de parallele poort? (liefst zo weinig, klein en robuust mogelijk)

ik ben van plan om een device driver voor linux te schrijven, en dan zal alles wel rap genoeg zijn om een dimmertje aan te sturen neem ik aan.

0 doorgangs detectie, daar is al eens eerder een heel lang topic over geweest even zoeken

maar ik denk dat de dataoverdracht naar de PC dan de signaalverwerking en dan weer terugsturen, te langzaam is, tegen de tijd dat jij een signaal terugstuurt zit je bijna zeker wel een heel stuk verder in je sinus

je kunt wel een 8 acht getal naar buiten naar een comparator sturen en dan een teller laten tellen ook naar die comperator. als je getal en je teller gelijk zijn geeft je comp een 1 aan je triac driver en dus ook aan de triac. OP op de nul doorgang reset je je teller, deze telt weer door naar tot beide waardes op de comperator gelijk zijn.

de teller doormiddel van een oscilator zo snel laten tellen dat hij 100 keer per seconden tot 256 kan tellen dus 25,6Khz [edit] mijn fout [/edit]

het is NIET mijn bedoeling om devolgende stapjes te volgen bij het schrijven van de software:

0 doorgang inlezen
dit signaal verwerken
een signaal uitzenden om de TRIAC aan te zetten.

op deze manier ga ik inderdaad te laat zijn. mijn plan was eerder om softwarematig een idee te krijgen hoe de sinus eruit ziet (bijvoorbeeld te schatten en up te daten hoeveel cpu cycles er passen in een netspanningsperiode). dan moet ik enkel op het gepaste moment de TRIAC aanzetten, en niet de TRIAC aanzetten naar aanleiding van een 0 doorgang.

ik heb wat zitten zoeken naar 0 doorgang en heb wel wat gevonden, maar niet veel schema's en vooral dingen die veel te ingewikkeld zijn.

wat is de eenvoudigste wijze om een pulsje te krijgen dat klopt volgens dezelfde frequentie als netspanning? dit hoeft niet perse bij de 0 doorgang te zijn, om het even welke fasehoek is prima, zolang deze hoek maar ongeveer gelijk blijft. het liefst wil ik dus dit pulsje kunnen inlezen met mijn parallele poort, dus via TTL spanning.

25,6kHz wordt het dan! ;)

Maar ik denk ook dat de PC niet snel genoeg is om direct de MOC aan te sturen. Wil je 256 stapjes hebben dan moet je reactietijd 1/25600 seconde zijn. Da's erg kort (39us).

EDIT: Hier staat misschien wat! :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

230 L----(T)---------
         (R)        |
         (A)   --gelijkrichter--
         (F)   |    |          |
230 N----(O)---------          |
               |               |
              -|  DC spanning +|
               |---r-|<--------|
                     optocoupler
                     ---
                     / \

met deze schakeling kun je makelijk een geinverteerd puls signaal van de nuldoorgang in lezen

op de nul doorgang reset je je teller, deze telt weer door naar tot beide waardes op de comperator gelijk zijn.

hoe reset ik de teller op de nul doorgang? met welk componentje doe je zoiets? heb je toevallig een stukje voorbeeldschema liggen?

En wat dan van de faseverschuiving tussen primaire en secundaire spanning ?

@gfannes een dergelijke schakeling zou het kunnen doen

@Evil Aedolon dan moet je de trafo weghalen en veel vermogen in een weerstand verstoken

of de fasedraaiing capacitief ophaeffen en daarmee dus de naijling opheffen, dat kan ook nog

Veel vermogen in een weerstand hoeft niet eens, er zijn optocouplers die aan 1mA zat hebben, die kun je dus via een 220k weerstand oid. voeden. 1mA x 230V is nog geen kwart watt! :)

Vergeet trouwens niet een diode (1N4148) over de optocoupler te zetten, een sperspanning van 230V vinden ze niet leuk! :P

Op 14 april 2004 14:23:24 schreef Benadski:
Veel vermogen in een weerstand hoeft niet eens, er zijn optocouplers die aan 1mA zat hebben, die kun je dus via een 220k weerstand oid. voeden. 1mA x 230V is nog geen kwart watt! :)

Vergeet trouwens niet een diode (1N4148) over de optocoupler te zetten, een sperspanning van 230V vinden ze niet leuk! :P

dus iets als volgt?

R              <   OC   >
*---/\/\/\----+--------+     __________
              |        |    /
S          D  /\       V~ |/          PP
             ---      --- |\
              |        |    \__________
*-------------+--------+

met R de 220kOhm weerstand, D de 1N4148 diode en OC de optocoupler, S de netspanning en PP de parallele poort? heb je een voorstel voor deze optocoupler?

EDIT: de richting van de diode D is omgedraaid op suggestie van High met Henk.

nog wel een gelijkrichter ervoor
mhh voor de optocoupler ff google, of bij farnell kijken

er staat een diode, maar die moet antiparallel staan, dan werkt het ook

sorry jongens dat ik blijf lastigvallen:

nog wel een gelijkrichter ervoor
mhh voor de optocoupler ff google, of bij farnell kijken

waarom is die gelijkrichter nodig? kunnen die diodes het niet houden als de polariteit wisselt?

er staat een diode, maar die moet antiparallel staan, dan werkt het ook

wat is anti parallel? van richting veranderen? of in serie zetten?

die gelijkrichter is nodig omdat de aangeleverde sinus vormige spaning de helft van de periode boven de 0 volt is en de helft van de periode eronder. de optocoupler zal alleen maar aangaan als er stroom kan lopen van positief naaar 0 en dus niet bij negatief naar 0.
je triac schakelt iedere nuldoorgang uit en je moet hem dus om je lamp voledig aan te laten branden twee keer per periode schakelen. een gelijkrichter zorgt ervoor dat je twee pulsen per periode krijgt doordat beide helfte van de sinus boven de 0 worden gezet.

met anti parralel word bedoel dat de diode integengestelde richting aan de andere diode (in de optocoupler) parralel word aangesloten. zoals op jouw tekening maar dan precies andersom

schitterend, dank je wel. nu heb ik wat ik zocht

ik ga weliswaar de gelijkrichter eruit laten: als ik een puls per periode krijg is dat goed genoeg om te kunnen synchroniseren op de netspanningsfrequentie. ik moet dan maar mijn software intelligent genoeg schrijven zodat die een schatting maakt van de nuldoorgang die niet met een puls aangegeven wordt.

bedankt mensen, ik laat jullie wel iets weten als het werkt (of als mijn appartement afgebrand is...)

dat afbrabdem zal wel meevallen als je alles uit zet als je gaat slapen

en als je aan een op of neergaande flank genoeg hebt is inderdaat de gelijk richter niet nodig

Op 14 april 2004 14:02:21 schreef Evil Aedolon:
En wat dan van de faseverschuiving tussen primaire en secundaire spanning ?

Welke faseverschuiving? Tussen de primaire en secundaire spanning van een trafo bestaat nauwelijks een faseverschil.

Even gemeten aan een 36 V, 330 mA trafootje. Onbelast liep de primaire spanning ongeveer 200 µs achter op de secundaire spanning. Dit komt overeen met 3,6 °. En bij vollast kon ik geen faseverschil meer ontdekken.

Wat voor belasting ? ik heb wel eens meer dan 5° gemeten, maarja deze is er wel degelijk dus...

Ooit al eens de secundaire faseverschuiving tussen stroom en spanning gemeten bij ohmse belasting ? is vast niet in fase (staat me toch iets van bij dat dat niet zo was toen ik eens nakeek...)

maarja het ging hier over een nuldoorgangsdetector en die 1mA opto lijkt me wel ok :)

Aedolon, je moet dingen niet door elkaar halen.
Dat er een faseverschil bestaat tussen de primaire spanning en stroom moge duidelijk zijn. 90° in onbelaste toestand, welke richting de 0° verschuift bij belasting.

Maar het gaat hier om het faseverschil tussen de primaire spanning en de secundaire spanning. En die is 0° en varieerd niet zo veel. Verwaarloosbaar dus.