Ik wil wel eens een poging doen om jou te bereiken. Daarvoor moet ik inversie op lage hoogte afwachten. Dat kan al in augustus of beter nog september. Maar je moet zorgen dat je SSB kan ontvangen. Anders lukt het niet. Ik moet ook wat 'bijstoken' met 100W ofzo.
BTW, ik heb het nodige liggen om een kacheltje met een radarbuis te maken, dan kan ik 'enorm' veel power de lucht inblazen. Kan alleen maar 's nachts vanwege QRM bij de buren.
Edit// Ik zit nog te denken aan de 'grote' CB tijd. 1979. Veel verkopen heb ik toen gedaan. En als ik wat tijd had, verzorgde ik mijn public relations bij de locale club. We gingen toen vossejachten. Soms overdag 'verre' QSO's maken en 's nachts lokaal zo ver mogelijk trachten te geraken. Als overdag de NL TV gestoord was door BBC, dan was het de moment om 's avonds QSO met NL te proberen. Ik deed dat vaak met een antenne op de sporthall geplaatst. Leuke tijd was dat.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (35%)]
ik zat gisteren op kanaal 19 en ff op kanaal 37 die zat vol met mensen kon ik zien aan de meter maar hoorde niks, dus maar even afstellen, zal even een swr moeten kopen
Uit je laatste post lees ik dat je een Danita 640 hebt. Controleer deze zaken :
- schakelaar DX / LO op DX zetten
- RF GAIN naar rechts draaien
- FIL / OUT maakt niets uit, die filtert een beetje het geluid van je tegenstation
- SQUELCH naar links
- Microfoon aansluiten, niet indrukken of elastiekjes er rond
Als er nu nog niks van geluid uit komt, effe terug naar de winkel ermee. Voor de rest hoef je daar niets aan af te stellen en dat kan je ook niet zomaar.
Om even op je topicvraag terug te komen. Je antenne staat vrij laag en ze is ongeveer 1 meter groot ?
Als je kan, antenne hoger plaatsen, betere (lees grotere) antenne kopen. Jouw antenne is een verkorte 1/2 golf antenne. Deze zijn normaal ongeveer 5,5m groot. Hoe kleiner de antenne, hoe lager het rendement. Plaats ook al eerst eens een SWR meter tussen je CB en je antenne. Dan is dat mogelijk probleem al opgelost. Koop er een die ook je power weergeeft. En plaats hem voor de lol ook eens vlak onder de antenne. Daar zal waarschijnlijk geen 4 Watt meer te meten zijn.
Een aantal tips je bereik te vergroten : "normale" antenne, hoger plaatsen van je antenne, antenne zo vrij mogelijk (geen metalen constructies vlakbij) plaatsen, zoek een cb forum waar je een afspraak kan maken (sked) met iemand in je buurt om eens te proberen. Als er iemand dicht genoeg is wil die persoon je eventueel een SWR meter lenen of helpen.
Maar vooral : verdiep je in de materie...
wat is qrm?
en hoe bedoel je ssb
je bedoelt er vast niet Staatsbosbeheer mee
haha, nee je bedoelt single side band modulation (enkelzijdeband modulaty)
leg me het maar eens duidelijk uit ok
en mn vader wil geen grote antennes op het dak
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (11%)]
QRM zijn storingen, in dit geval voornamelijk op TV.
Probeer eens een halve golf dipool. Die kan je maken met draad en deze aan een nylon koord bevestigen. Die span je dan bv van dakgoot naar je tuinhuis. Zorg wel dat de metalen delen van de antenne niet te kort bij de gebouwen komen.
Succes!
Edit// Ik heb mijn vorige post geëdit nadat er al antwoorden gekomen waren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
QRM is storing waar je als ontvanger last van hebt of als zender last van onder vindt. Je wordt dus door een ander of iets anders gestoord. Het is niet de storing die je zelf veroorzaakt. De Q code's werd en wordt gebruikt in CW. Als je apparatuur goed voor elkaar is veroorzaak je ook geen storing en je mag geen storing veroorzaken als zendamateur. Ik maak meestal 400W en daar heeft niemand last van, de buren niet en wij zelf ook niet.
Er zijn volgens mij al een heleboel oplossingen voorbij gekomen, maar met het risico weer negatief over te komen
, volgens mij dringen ze niet echt door.
Vermoeiende topic Fred. Alle dingen die hij zelf kan doen zijn toch duidelijk beschreven.
Nog even voor de goede orde: Zo'n multiband ontvanger alles behalve geschikt voor dit soort dingen. Als het zo'n ding is waar ik nu aan denk verbaast het me dat je na 200 meter nog iets hoort. De ontvanger is doof en te onstabiel. De bandbreedte is te breed en de combinatie van een kunstof kast en een simpel sprietje deugt ook voor geen meter. Dat is geen goede antenne voor de 27 mc.
Controleer nu gewoon alle dingen die hier genoemd zijn. Ook of de kabel en pluggen mischien vol met water staan,
gisteren alles gecheckt, geen water geen rommel alles werkt perfect, en ik hoorde weer bevolking op de 27mc, op 6 kanalen werd er gepraat.
een grotere antenne zou kunnen ja, maar mn vader wil eigenlijk niet een grote antenne op het dak?
en die kleine antenne kreeg ik erbij + antennekabel toen ik hem kocht!
kijk eens www.mega-com.nl staat hier een goede antenne bij, ik zat te denken aan die van 34,95 500cm lang, wel lang wil mn vader vast niet maar ik zal zeggen; anders heb ik er ook niet veel aan
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (24%)]
ja die edit heb ik gelezen,
de team eco 50 had ik ook in gedachten is wel hoog maar goed,
hoe dan met de de bliksem want hij steekt boven de huizen uit dan, en met bliksem hoef ik geen gebraden bakkie:p
Als je bang bent voor bliksem, aard de antenne dan met een aarddraad van 16mm². Dit helpt de schade aan je apparatuur te beperken bij statische ladingen. Kiest de bliksem echter jouw huis of jouw antenne uit om de aarde te zoeken dan heb je pech. Als je daar bang voor bent kan je beter je project stopzetten.
Al eens de open dipool bekeken? En wat denkt je vader daarvan?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.circuitsonline.net/forum/view/75683
Hier vroeg je dat ook al over bliksem en daar kwam ook al antwoord op, zou geen kwaad kunnen eens proberen om ook antwoorden eens echt begrijpend te lezen. Je vraagt bijna alles meerdere keren.
het bliksemt hier niet vaak maar dan haal ik hem wel los, ik kan snel moeren van bouten draaien, kijk ff wat foto's
Nu nog een mastje van een meter of vijf onder die antenne en het werkt waarschijnlijk allemaal een stuk beter.
Bij onweer, antennekabel van de bak loskoppelen en de netstekker er uit.
ok je bedoelt zodat de antenne nergens meer aan vast zit?
dan is de eco-50 vast een goede antenne, en ga ik deze te koop zetten
Op 23 augustus 2009 12:40:05 schreef emperoronald:
het bliksemt hier niet vaak maar dan haal ik hem wel los, ik kan snel moeren van bouten draaien,
Moet je doen als het bliksemt.
Gewoon de antennekabel uit de set als je klaar bent, en een eindje uit de buurt hangen. Voor de rest hoef je niets te doen.
Zo'n kleine antenne "trekt" heus geen bliksem "aan".
Zelfs voor een antennemast in de tuin hoef je geen extra premie voor de opstalverzekering te betalen. Nu, als zelfs de verzekering al geen bezwaar heeft, dan zal er echt wel niet veel risico zijn! 
Een probeersel voor de dipool. Pak twee stukken draad van ongeveer 2,52 m en bevestig ze aan die houten plank van het dak (met duimspuikers ofzo). Niet ideaal maar zo kan je al eens proberen.
Neem wit tweelingsnoer, dat valt minder op. Waarschijnlijk vind je vader nu ook wel niet leuk, maar zo bouw je een inverted V antenne. Google daar maar eens op.
Maar nog steeds : gebruik een swr meter.
Een vraagje : ineens werkt alles wel, maar we hebben geen idee wat je hebt gedaan. Geef eens wat meer uitleg.
Joost, je moet je draad vastmaken aan nylonkoord. Zo kan de antenne verder van je huis hangen. De antenne moet immers vrij hangen. Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar probeer maar wat in te schatten.
Empero, hoeveel meter is er tussen je huis en je shack?
[Bericht gewijzigd door Evarist op (12%)]
@evarist : weet ik wel. Maar het was om het hem makkelijk te maken. De coax kabel komt daar uit de nok al naar buiten. Dan was het gewoon de rondstraler loskoppelen en dipool er aan. Zonder veel moeite.
@emperoronald : Nu was ik me daarstraks aan het afvragen of die foto's van je antenne zijn op het tuinhuis of op het dak van de woning ?
Tig zendamateurs (ik ook trouwens) hebben een verticale antenne op de grond gemonteerd. Wel met genoeg radialen, dat zijn die 3 of meer buisjes die je wel eens op foto's van cb antennes ziet. Meestal hangen ze schuin naar beneden, maar horizontaal kan ook. Je zou dat ook eens kunnen proberen (met die nieuwe die je wil kopen). Met een 1/2 golf antenne zijn die radialen niet noodzakelijk. Zal je vader niet zo moeilijk over doen als zo'n grote antenne op het dak.
Ik heb inmiddels op een stoof geboden. (NL= nabrander). Als ik die heb , heb ik even hulp nodig op het dak, en dan zijn we vertrokken. Door dit topic heb ik nog een paar ONL's (In belgie= luisteramateurs) bijgekregen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ronald, als ik die antenne zo zie dan lijkt die heel erg op dat geval wat ik hier ook eens gehad heb. Koste niet veel maar presteerde ook echt heel slecht. Kabel straalde enorm en de swr was ook niet goed te krijgen. Als het dezelfde is, dan snap ik je slechte resultaten wel.
En ehm, hij steekt ook niet echt boven het dak uit. Als het dak nat is (of metaal bevat), dan beinvloedt dat de werking ook enorm.
van tûnhuske naar garage is 3m en van tuinhuis naar huis ong, 7
ik wil deze antenne ook weg, en een eco-50 er neer hangen maar dat wil mn vader niet, en dan heeft ie ook nog eens een metalen stang met een vlag 20cm onder de antenne