Simpele PIC Programmer werkt niet goed met 1N4148?

Ik heb aan de hand van verschillende schema's op internet (vooral de com84) zelf een schema bedacht om een pic te programmeren. En het werkt ook nog.

Ik had op mijn testbord een 1N4001 gebruikt en een BC 337 omdat ik die nog had liggen. Maar ik wilde het gesoldeerde printje in een doosje van de SHOX doen want die is lekker klein. Alleen was de 1N4001 te hoog en toen heb ik hem vervangen door een 1N4148. Maar nu werkt ie niet goed meer. Ik weet zeker dat de draaden goed zitten want een 24C02 kan ik wel zonder problemen uitlezen en beschrijven.

Ik weet nog niet genoeg van electronica om de verschillen tussen de type componenten te weten. Maar is het verschil zo groot tussen deze twee diodes waardoor het niet werkt? De diode zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat er 5 volt op de Vpp lijn staat als er niet geprogrammeerd wordt en dient dus als beveiliging voor de 5 volt lijn.

hier is het schema
http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=SHOX%20Programmer.gif

Op 11 april 2004 15:30:34 schreef jeroen001:
kijk hier maar eens

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/19

daar zie je de verschillen tussen die diodes

leuke getalletjes, maar die zeggen mij niet zoveel. Maar de 1N4001 dus sterker?

Op 11 april 2004 16:13:36 schreef Archer:

[...]

leuke getalletjes, maar die zeggen mij niet zoveel. Maar de 1N4001 dus sterker?

ja, waarschijnlijk kan je 1N4148 het niet aan

Oke, bedankt. Dan maar een andere behuizing zoeken. Mischien een CompactFlash doosje

hoezo een andere behuizing? zit er dan ook verschil in grote?

hij bedoeld een doosje om de schakeling in te bouwen

weet ik, maar waarom heeft hij een andere nodig, omdat de diode groter is?

Nogal jah. De in zwart kunststof uitgevoerde 1N4001 is een stuk groter dan de in glas uitgevoerde 1N4148:

1N4001: L x d = 6 x 2,9mm
1N4148: L x d = 3,6 x 1,7mm

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

welke software gebruikt je nu voor het programmeren?
gewoon ic-prog ofzo ?

http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D

Op 11 april 2004 18:42:12 schreef snuggel:
welke software gebruikt je nu voor het programmeren?
gewoon ic-prog ofzo ?

ja, IC-PROG 1.05C

Normaal moet de 1N4148 ook werken de doorlaatspanning die is zelfs lager dan een 1N400x serie!

Ben je zeker dat de diode niet stuk is?

Als je denkt dat de stroom die erdoor moet niet groot genoeg is (wat ik betwijfel..) kun je er 2 parallell zetten.

Ofwel heb je de 1n4148 verkeerd om gepolariseerd ofwel is ie stuk.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 11 april 2004 22:31:59 schreef Koen Van Vlaenderen:
Normaal moet de 1N4148 ook werken de doorlaatspanning die is zelfs lager dan een 1N400x serie!

Ben je zeker dat de diode niet stuk is?

Als je denkt dat de stroom die erdoor moet niet groot genoeg is (wat ik betwijfel..) kun je er 2 parallell zetten.

Ofwel heb je de 1n4148 verkeerd om gepolariseerd ofwel is ie stuk.

Ik dacht eerst ook dat ie kapot was. Maar ik heb hem verangen voor een nieuwe. Maar dat hielp dus niet zoveel.

Ik maak ga het printje opnieuw maken maar dan voor in een CompactFlash doosje. Dan zet ik er meteen een 28 pins voetje naast.

Ik heb iets heel stoms gedaan. Ik heb de programmer niet op een ander breadboard getest. Er is helemaal niets mis met het schema of de programmer, het is het stukje breadboard dat ik gebruikte. Die is waarschijlijk iets teveel gebruikt. En ik had het eigenlijk kunnen weten want dat gedeelte is weggesmolten door de pic's die ik geroostert heb. Maar gelukkig is mijn programmer dus goed. Kan ie toch in het mooie kleine doosje van de SHOX.

Sorry voor dit domme topic, maar toch bedankt allemaal. Volgende keer iets meer testen.

|:(

verklaart waarom de 1N4148 niet werkt, het pootje is dunner :)

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 12 april 2004 03:06:55 schreef Koen Van Vlaenderen:
verklaart waarom de 1N4148 niet werkt, het pootje is dunner :)

Zo, ook nog laat wakker :) De programmer is al helemaal volledig gesoldeerd. Het enige wat op het breadboard zit is de pic zelf. en die maakt niet goed contact denk ik. Mijn 16F872 springt er gewoon weer uit.

Mijn programmer doet het nu wel weer. Maar als ik een 12F629 wil programmeren vind ic-prog geen OSCCAL. Maar het programma werkt wel. is dit erg of niet?

Weet iemand mischien hoe ik met deze programmer een 16F628A kan programmeren? Hij staat niet in de lijst van ic-prog. En met de 16F628 instelling doet ie het ook niet.
Ik probeer al iets met winpic maar die zegt dat het programmeren is mislukt. Bij het uitlezen komt er alleen maar rotzooi uit.

ff off topic: Snuggel je mail doet het niet