Op 8 september 2009 01:31:08 schreef Freddy:
Net even een Ge-diode gemeten, volgens mij een AA119. Mooi snel met een reverse recovery time van ongeveer 4 ns.
Dank je freddy. 4ns wordt moeilijk met mijn scope.....
De flanken kunnen idd nog wel beter, van het weekend maar een snellere Op Amp erin stoppen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 8 september 2009 01:31:08 schreef Freddy:
Net even een Ge-diode gemeten, volgens mij een AA119. Mooi snel met een reverse recovery time van ongeveer 4 ns.
4ns voor de totale RRT, dat is echt snel. Wat is de transition time dan wel niet, dat moet dan minder dan een nS zijn. Vandaar dat ik het omgekeerd zag. Ik zat dus naar een forward reactie te kijken. Ik vond mijn meting ook al zo traag aangezien dat soort diodes vaak ik diode meetkopjes worden gebruikt tot over 1GHz
Ik heb net een stapel boekjes van Tektronix binnen. Splinternieuw en uit 1969. Een ervan gaat helemaal over halfgeleiders en dan met name mbt curve tracing. Ook een heel hoofdstuk over RRT. Hierbij wordt nog vermeld dat de DUT houder van groot belang is en metingen goed gedocumenteerd moeten zijn. De RRT kan per DUT houder al significant verschil maken. De diode moet een bijna integraal deel van de transmissie lijn worden. Ze gebruiken in het boek een constructie met stripline. (ze deden die meting toen al met een risetime van 600pS, T111 puls gen in 1969 !!!) Ze gebruiken zo te zien ook een instelbare forward bias stroom en meten met een stepgenerator die minder dan 1V doet in 50 ohm. (boek is gericht op radio techniek en niet schakeltechniek)
Dat DUT houder verschil lijkt me eigenlijk wel logisch. Dat verschil heb ik ook gemerkt. Ze deden het toen met sampling scopes (zo'n ding wil ik ook nog eens, ik was net te laat voor een HP van 1GHz, moet ik toch een keer aan zo'n digitaal geval ben ik bang)
Ik ben in ieder geval nu een curvetracer met step-generator aan het bouwen. Is geschikt voor Torren en Fets maar in het boek testen ze er ook diodes mee.
@fred101
Zo'n DUT houder, hoe ziet die er precies uit ?
Zo iets:
Een curve tracer heb ik ook gebouwd, trouwens zijn die dingen ook geschikt voor UJTs.
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
een curve tracer.. dat zou nog een leuk idee zijn voor een volgend project
waar heb je je schema vandaan gehaalt om de curve tracer te maken?
[offtopic]
Op 9 september 2009 15:11:52 schreef eagle987:
een curve tracer.. dat zou nog een leuk idee zijn voor een volgend project
waar heb je je schema vandaan gehaalt om de curve tracer te maken?
Dynamische curve-tracer voor actieve onderdelen. Deze is vooral leuk omdat hij de sper als actieve gebied van NPN/PNP transistor, N-JFET/P-JFET, Diode, UJT kan laten zien.
[/offtopic]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk dat dat idd een DUT houder is. Ik heb nog nooit een echte gezien.
De mijne wordt met alleen torren en een UJT gemaakt. Ik heb nu de regelbare voedingen, de multivibrator, sync en de stepper met ujt klaar. Die lijken ook te werken alleen op 100Hz ipv 200 omdat ik nog niet de juiste trafo/gelijkrichting gebruik. Ik hoop wel dat ik er een heb liggen. 2x35V is een wat rare waarde anders maar via een variac. Mooi excuus om mijn lang geplande allround voeding af te maken, geen labvoeding maar een hele dikke trafo met aftakkingen om de 50V die ik wil combineren met een variac, V/A meters, gloeilamp in serie, reformatie uitgang enz. en dan zo dat ik AC en DC (ongestabiliseerd) heb. Dan heb ik iets van 0-2000 VDC en iets van 0-700VAC. Altijd handig 
fred101
Golden Member
Het is weer even geleden maar nu ik een nieuwe scoop (rigol ds1102e) heb moest ik natuurlijk dit experiment herhalen. Dit keer ook een DUT houder gemaakt en aangesloten zoals Freddy adviseerde. Helaas staat niet alle info in het plaatje zoals bij xenibol Ik weet nog niet zo goed hoe hij werkt) Ik kon nog wel markers invoegen.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1134
Aansluitend op dit heb ik ook de capaciteit van diodes gemeten ivm die rare spike in het begin. Die is bij sommige diodes best groot.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1189&p=4885#p4885
fred101
Golden Member
Bij de RRT staat er een foto bij. Een coax van pulsgenerator in stroombron stand naar T stuk, De ene kant van de T op de DUT houder, de andere via een 50 ohm, inline terminator naar kanaal 1, na de DUT een tweede T . Vandaar gaat er weer een coax met inline terminator naar de scoop, kanaal 2 en de andere kant naar een 50W, 50 ohm dummy.