je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

@ aart , veel nieuwe apparaten hebben een frutfan erin zitten , en door ze ( bij 2 fans ) in serie te hangen of een weerstand erin zetten is veel geluid al weg , daar ze overberekend zijn kwa capaciteit . ik heb onlangs een nieuwe acculader gekocht ( conrad ) en dat ding had het ook , de 2 fans in serie was goed te doen , en ik kon de interne temp zien via display , dus geen probleem en scheelde maar 5 graden . overigens de goedkoopste voeding erin die ik ooit heb gezien , namelijk 2 laptopadapters met snoer aanelkaar gesoldeerd , en gewoon parralel .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://images.bluefan.nl/s6301238_2.jpg
Een Spectra-Physics Stabilite 2017 argon ion laser, gratis van de universiteit mee kunnen nemen. Heeft maar 436 uren gedraait. Jammer dat ik hem niet kan gebruiken, de power plug is een grote 3P + E, en die kan ik nergens kwijt. 42 amps per fase is ook niet weinig, achterop de voeding staat een stickertje met "13 kW", het gaat dus nog wel even duren voordat ik daar in kan voorzien. Maar dan heb ik ook 6W (multiline) aan licht.
(Als iemand een mogelijkheid ziet deze draaiend te krijgen, laat het weten)

een beetje veel gevraagd, 42A. zo'n drie keer standaard fuse! (16A)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

ik zou zeggen krachtstroon met 20 amp of 16 amp traag,

maar als hij werkt en je ziet hem schijnen is dat ook meteen de laatste keer dat je zag, want de reflectie van dat ding is al netvliesverbrandend , en karton is ermee te snijden wrs.

als je bij werkend krijgen merkt dat je oogpijn krijgt meteen stoppen . want dat krijg je al met die laserpennen , en dan is het al te ver gegaan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@bluefan,
Kwijl :p Dat is mooi speelgoed :)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Wat weegt dat ding wel niet?! En hoe zit het met de koeling? Watergekoeld neem ik aan? Zal wel een aardige duit hebben gekost...

Wat ik ermee zou doen:
-Testen (met tenminste 1 lasbril op)
-Foto's maken
-Ebay advertentie zetten
-Op vakantie?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Volgens de specs is hij 208V +/- 10%, 42A peak, ik weet niet of zoiets nog veel gebruikt wordt, ik dacht dat gewoonlijk krachtstroom iets van 380V was. Hij heeft iig een gigantische blauwe stekker.

Ik heb al meerdere laser veiligheidsbrillen, een lasbril is Een Zeer Slecht Idee om je tegen lasers te beschermen, gaat helemaal fout. Je ziet geen steek maar de laser komt nog wel door je bril. Je wil eigenlijk wel het licht 10000 keer verminderen, maar ook nog wat kunnen zien van de omgeving. Een laser veiligheidsbril stopt alleen de juiste golflengtes en geeft zicht door de rest door te laten. 6 watt aan licht klinkt weinig, maar een gemiddelde pointer is iets van 1-2 milliwatt. Boven de 5mW is direct gevaarlijk (klasse 3B) en boven de 500mW is een diffuse reflectie al teveel. Met iets van 200-300mW kun je je sigaret al wel aan steken (als je rookt dan). Met 6000 mW moet je dan echt oppassen, maar kun je dus ook echt coole dingen doen :D.

En ik heb liever zo'n speeltje dan een vakantie, op ebay verkopen lijkt me niet zo veel op te brengen, wie koopt er nu zo'n grote laser? Onderzoeksinstituten gaan voor nieuw, veel minder risico en dan hebben ze garantie/ondersteuning/enzovoort. Maar als iemand er een paar duizend euri voor over heeft ... :)

Pff. 6W uit, 13kW in. Nou, da's een beetje triest...

Misschien kun je er een volautomagische computergestuurde printplaat-etser mee maken. (koper wegbranden). (als je soldeerpasta gebruikt kun je er meteen mee solderen :) )

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik veronderstel dat je dan zo'n stekker bedoelde?

http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Showtec_CEE_krachtstroom_stekker_16A.jpg

Normale opzetten voor 230V en je kan hem eens testen :p. Veilig is het wel niet! De stekker is niet gemaakt voor die stroom. Vandaar de dikkere pennen aan die blauwe stekkers.

Tidak Ada

Golden Member

208V? Is dat niet het Amerikaanse equivalent (120V net) voor onze 400V??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 september 2009 08:44:31 schreef vdbeke:
Ik veronderstel dat je dan zo'n stekker bedoelde?

[...]

Ehh, die is ook maar 16A. Gaat ook fout. :P

208V is inderdaad Amerikaanse krachtstroom. Op 230V zou net niet binnen de 10% vallen, maar met een vrij lange kabel zal dat wel wat minder worden... Als het 3 fasen is dan kan je het in Nederland niet zo makkelijk aansluiten. Dan moet er een 3 fasen trafo tussen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Het is echt een maatje groter:
http://images.bluefan.nl/s6301340_2.jpg
Ter vergelijking heb ik er een gewone stekker naastgelegd. Iemand suggesties om hem aan te sluiten? Ik wil de laser toch wel een keer proberen.

jezes wat een ding....

wat dacht je van een passend stopcontact:P:P

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

is een reguliere ceeform stekker 4 pins , wat staat erop ?
zo te zien wel een 32amp versie , en er hoort vast wel een voeding bij , want als er geen com of andere digiverbinding opzit regelen ze hem met de ingangsspanning , en dan is een oude 3fasen variac ook al goed , en kan hij op gewoon kracht al werken , en van 400v naar 208v tussen de fasen is nog haalbaar op 16 amp kracht .

hoop dat de buis nog heel is want als er mee gegooid is zal hij ontregeld zijn .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik denk dat het een 63amp versie is, ik heb hier zon 32amp liggen, maar in vergelijking met een normale stekker is die toch wel wat kleinder.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

is idd een 63 amp variant , maar kortstondig kan een 32 amp ook wel .ik ken ze van 125 amp , en die kun je er haast niet inkrijgen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

weer een nieuw dingetje, gevonden op straat, zonde als je t mij vraagt.

200VA trafo sec. 27v met taps op 24v en 21v
in metalen behuizing. heb er zelf even een snoer aangezet om te testen.

het ding weegt 5,4 kilo!

http://www.uploadarchief.net/files/download/200vatrafo0.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/200vatrafo1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/200vatrafo2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/200vatrafo3.jpg

weet iemand een manier om hier een simpele AC-labvoeding van te maken (regelbare spanning is genoeg)?

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

gewoon variac ervoor 1 van 1 amp is al zat ervoor , zo heb ik de mijne ook gemaakt . is dan ook gescheiden , met een triac oid gaat hij altijd brommen , en komt er ook blokgolf uit .

als ik de mijne aanzet om 1600 uur , met een dmm erop zie je hoeveel fornuizen er aan zijn op dat moment , dan wipt de spanning een partij , en is om 1715 uur weer weg dan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

tja, als dat de enige manier is....nieuw zijn de peperduur, en op marktplaats zijn ze of stokoud, of the groot, of te klein...

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 september 2009 09:56:32 schreef Alexander Verbeek:
tja, als dat de enige manier is....nieuw zijn de peperduur, en op marktplaats zijn ze of stokoud, of the groot, of te klein...

En meestal maar voor 220V. Dat betekent dus minder regeling, minder vermogen en eventueel kernverzadiging.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

oh, daar is een truuk voor en de meeste kunnen 260v uit aan , en dan is het een draad een tab hoger zetten , en kan prima , let wel dat de trafo maar 220v is en die gaat bij een 240 wel veel meer stroom trekken , maar een trafo ervoor met een 210 220 230 240 tab erop kan ook werken , echter heb je dan al 3 trafo's achterelkaar .

in de mijne zit een scheidingstrafo , en dan de variac , en in een losse externe kast zit nog een 500va ringkern met 2x 40 volt uit , zodat je een symetrische spanning kunt maken . en als ik hem aanzet met de knoppen in en de variac op max dan patst er de 1,25a automaat uit , en ook wel eens de 10ampere in de werkbankmeterkast , maar met de variac op de 0 stand is er geen probleem .( vandaar ook de scheidingstrafo voor de variac ) , daar deze ook in verzadiging ging bij 250volt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Drie trafo's achter elkaar geeft een behoorlijk verlies.......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

deze trafo heeft 2 110 volt spoelen, in serie kan het op 220 volt, paralell kan het op 110 volt.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Dit topic is gesloten