Niveau meten/weergeven 200 liter drum

Omdat ik het niveau in 2 200 liter vaten op afstand niet kan bepalen wil ik het niveau weergeven in getallen van 0 tot 10 op een 1 segments display.
Het vat is van kunststof en er zit water in met bacteriën, dus de geleidbaarheid is variabel (verwacht ik).
Ik probeer deze week een pvc buis met daarin 2 koperen elektroden te maken en hoop gelijke weerstanden te meten in het water met of zonder bacteriën.
Na wat speurwerk ben ik er al wel achter dat dit idee misschien niet nauwkeurig is, zelfs wanneer ik maar 10 getallen gebruik tussen vol en leeg.

Optie 2 is een naderingssensor bovenin het vat, in een pvc buis zodat het klotsen geen invloed heeft.
Mijn vraag is welk ic icm welk display een variabele weerstand het best weer kan geven. Min en max wil ik met potmeters instellen.

klein is fijn

Moderator

Gewoon wegen. Vat op een plaat zetten met 4 loadcellen eronder en wegen maar. 1 liter is nagenoeg 1kg.

Ja, heb al vele oplossingen (zonder contact met water) gelezen maar het probleem is dat de 2 vaten op een mobiele machine staan en dus veel bewegen en trillen. Daar komt bij dat weegcellen aanmerkelijk duurder zijn dan 2 naderingssensoren.

Een pvc pijp met tien reed relais erin + een vlotter met een magneet die om de pvc pijp beweegt.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=503843
Hier 10 stuks van een een pvc pijp, dan kan ik er direct led's aan hangen ipv een display. Dat is nog simpeler. Het nadeel is dat ik 11 draden moet trekken tussen 1 vat en de plek waar ik de weergave wil hebben.
Heb bij Conrad ook naar afstandsmeter gekeken maar ze hebben eigenlijk alleen maar naderingssensoren die bij een bepaalde afstand 1x schakelen. Ze leveren geen variabele weerstand op naar gelang de afstand, dat was anders wel een optie geweest.

[Bericht gewijzigd door Paul lz op zondag 13 september 2009 20:52:59 (32%)

GJ_

Moderator

Je zou het kunnen proberen met een ultrasoonsensor maar die geven vaak niet zo'n geweldig resultaat in een krappe behuizing.

Kan je niet gewoon 't niveau meten met een druk sigaartje?
Endress and Hauser FMX167 bijv.
Werkt op hydrostatische druk...
of is het vat luchtdicht afgesloten?

gr<> Tom

ScouBrou's Brouwmeester

Het vat is boven open dus omdat er vloeistof uitgaat. Dat is ook een goede optie ja. Maar dan zit ik wel met een bepaalde weerstand die dmv een ic in een getal omgezet moet gaan worden.

Op 13 september 2009 20:51:58 schreef Paul lz:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=503843
Hier 10 stuks van een een pvc pijp, dan kan ik er direct led's aan hangen ipv een display. Dat is nog simpeler. Het nadeel is dat ik 11 draden moet trekken tussen 1 vat en de plek waar ik de weergave wil hebben...

Zou de reed's bij Baco kopen, 70ct voor vijf stuks.

Ik opperde 10 reed's echter hoe er gebruikt worden hoe beter.
Probleem met deze vlotter meter is dat de nivo's tussen de twee reed's geen indicatie heeft.

Je kan met wat weerstanden en met slim schakelen van de reed's een voltage creëren, die je dan met bijvoorbeeld een VU-meter ic (LM3915) weer zichtbaar maakt.

Hugo Welther

Moderator

Op 13 september 2009 20:51:58 schreef Paul lz:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=503843
Hier 10 stuks van een een pvc pijp, dan kan ik er direct led's aan hangen ipv een display. Dat is nog simpeler. Het nadeel is dat ik 11 draden moet trekken tussen 1 vat en de plek waar ik de weergave wil hebben.

Waarom. Zet reedswitches in serie en parallel aan elke reedswitch een oplopende weerstandswaarde bijv. 1k , 2k, 3k ohm etc. Je kun dan simpel de weerstandwaarde meten van de hele schakeling.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja, en dan met 2 draden verder en de waarde via een IC omzetten naar een getal. Dat zie ik eerder zitten als een afstandsmeter.

Hugo Welther

Moderator

Dat hoeft nog niet eens. Een €2,95 DVM van de ALDI er aanknopen?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

DVM? Help me even op weg, het klinkt namelijk goed!

Ik heb slechte ervaringen met ongeveer alle meetmethodes, en zeker die waar elektroden bij aan de pas komen.

Ik heb last van opkomend grondwater en hou mijn huis droog met een aantal pompen en een drainagesysteem. Uiteraard wil ik daarvan de evolutie in de gaten houden.

Nu gebruik ik RVS brandstofniveaumeters voor boten, en die voldoen goed. Deze geven een weerstandswaarde af tussen de 25 en 250 ohm.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1188/0e3215c8156f444b9b23f2c98728cb34.jpg

PS waarom er roestbruine smurrie in mijn grondwater zit? Geen flauw idee.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dat weet ik weer, die roestkleur komt door rodolm.
De bron dieper maken zou dit op kunnen lossen.
Zijn zulke niveaumeters prijzig? Ik schat hem wel op 100 tot 200 euro.

DVM; digitale voltmeter, had het kunnen weten.

Ja, de sensor kost iets onder de 100 euro denk ik. Het is het wel waard.

Maar Rodolm? Daar heb ik nog nooit van gehoord, en het geeft heel weinig hits in Google. De beschrijving wat ik hier en daar vind lijkt te kloppen, het is een glibberig vliesje.

Het huis is op de rots gebouwd, dus de drainageputten dieper maken kan onmogelijk. En trouwens, het water komt van de drainagebuizen die op de rotsondergrond liggen.

En dus heb ik twee van die sensoren (plus twee keer twee vlotters) in de putten zitten om de evolutie in de gaten te houden over het internet. Een keer of vijftien per dag gaan de pompen aan (als het grondwaterniveau >50cm is) en het duurt een minuut of 3 voordat ze afslaan.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Is bij mijn put ook. Ik heb ooit het kinderzwembadje gevuld via de grondwaterpomp en dat water liet ook een bruine aanslag achter. Iemand zei dat het water een hoog ijzergehalte had en dit roest was.

Oja vergeet ik mijn idee, gebruik gewoon een benzine vlotter. Kosten (op de sloop) bijna niets en gekoppeld aan reen benzine meter uit de zelfde auto heb je gelijk een aanduiding. Is het kritiek dan gaat het rezerve lampje aan :-)

andere optie, gat in de tank, kniestuk er op en een doorzichtige pijp. Bovenaan tweede kniestuk. Daar evt en drijvertje met LEDjes in als je het beter wil zien. Beetje lowtech maar wel handig.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 16 september 2009 11:18:45 (52%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 september 2009 21:30:26 schreef Hugo Welther:
[...]
Waarom. Zet reedswitches in serie en parallel aan elke reedswitch een oplopende weerstandswaarde bijv. 1k , 2k, 3k ohm etc. Je kun dan simpel de weerstandwaarde meten van de hele schakeling.

Als je allemaal gelijke weerstanden neemt, krijg je een nog gelijkmatiger verdeling. :)
Je meet nl. de som van alle weerstanden waarvan de reed nog open staat.

Niet wakker FET? :( De magneet beïnvloedt er natuurlijk maar één...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

de 1k 2k 3k is een betere oplossing, Het is alleen lastig om die waardes te krijgen ;)

Als je een pijp maakt met reedrelais en een magneet op een vlotter. heb je altijd dat er 1 maar een paar reedrelais aan staan. De rest is niet in het bereik van de vlotter.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Dat klopt idd, daar kwam ik al achter.
Dan moet ik dus verschillende weerstandswaardes nemen.
Ik heb ook prijzen van kant-en-klare niveaumeters aangevraagd maar zelf maken ik natuurlijk wel zo leuk.
Bedankt voor alle info!

Hoe nauwkeurig wil je het hebben? En wat is je exacte toepassing van "tanks met bacteriën"
Ik draai de 500 t/m 18.000 liter bioreactoren op mijn werk met een dP meting omdat ik daar een varierende kopfasedruk heb.
De 5 liter reactor heeft een vol - leeg melding met geleidbaarheidssensor met twee meetvelden en de 50 liter reactor heeft een capacitieve meting die dramatisch werkt...

- Er zijn geleide radar systemen: erg nauwkeurig, maar ook prijzig.
- Geleidbaarheidsmeting is leuk, maar niet bijster nauwkeurig omdat deze op één punt kan meten, detectie geeft en houdt bij schuimvorming en lastig zelf te fabriceren is.
- De vlotterpijp is leuk, maar bij een biofilmvorming loopt 'ie vast (ervaring mee, meteen eruit)
- Capacitief is leuk en werkt goed, maar bij wisselende samenstelling van de vloeistof varieert het niveau ook!
- dP en statische drukmeting is gemakkelijk toepasbaar, maar alleen nauwkeurig bij een groter volume (iedere meter vloeistof levert 100 mbar druk)
- loadcells zijn niet geschikt bij systemen die met leidingwerk verbonden zijn. Een losse tank met een stuk slang verbinden en die op een loadcell zetten is echter geen probleem.

De meest betrouwbare systemen zijn in mijn optiek
dP, statische druk meting, loadcells bij een vrije stabiele tank en uiteraard de geleide radar maar die is verschrikkelijk duur!

En anders in- en outflow meten met gekalibreerde flowmeters en het verschil berekenen als vulgraad.
De capaciteits-, vlotter- en geleidbaarheid meting heeft bij mij alleen maar problemen gegeven en is er dus uit...

May The Force be with you...

Elektroniche peilstok

[Bericht gewijzigd door VirtueelRobot op woensdag 16 september 2009 20:24:27 (59%)

Op 16 september 2009 14:26:07 schreef Frederick E. Terman:
Als je allemaal gelijke weerstanden neemt,

Zoiets had ik eerder op de dag ook bedacht, maar ik was te druk bezig om het even te posten. Heb ik even geluk, dat jij het mankement tijdig inzag, en publiceerde... :-)

Maar, omdat ik nu eenmaal van uniformiteit hou, deze optie:
http://prosje.be/CO/Schemas/Sch2Spanning.png
Bij deze mini-versie worden de reed-schakelaars gevoed door een stroombron die precies 1 mA levert. Is de bovenste schakelaar gesloten, dan bedraagt de uitgangsspanning (0.001A * 1000 * 4) = 4V. Bij de onderste schakelaar is dat nog maar (0.001 *1000) = 1V.
Lekker lineair, zonder rare weerstandswaarden oid.
En uiteraard uitbreidbaar naar 10 of meer reed-schakelaars. De spanning die de stroombron kan leveren moet hoger zijn dan de geleverde stroom, vermenigvuldigt met de maximum weerstand.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)