omdat je dan ten opzichte van de nul meet wat de rest van het circuit aanzienlijk makkelijker maakt.
Voor de meting maakt het niet uit.

@RedTiger, ik ga ervan uit dat jij bedoeld dat je nul als een harde waarde kunt zien, en dat op mijn 12V ruis en dergelijke op kan zitten waardoor mijn meting beïnvloed wordt?

Nee, meten tov de nul is in principe eenvoudiger uit te voeren.

Brooks86, wat een rare manier om een regelcircuit toe te passen. Hoe weet je dan precies welke stroom er door uw schakeling vloeit? Je meet op die manier immers gewoon de Drain-Source spanning, op die manier kan je toch niet echt een goede regeling uitwerken?

Als je de weerstand in de source plaatst en dan meet, weet je telkens welke stroom er vloeit bij welke spanning. Zoals je het nu doet moet je telkens de volgende bewerking uitvoeren (12V-Uds)/R, wat denk je zelf dat er eenvoudiger is? :)

@Brooks86: als je de opamp een zwevende voeding geeft, die met de onderkant van de sense weerstand mee kan gaan, kun je het ding als een soort serieregelaar gebruiken, en dus aan de hoge of lage kant van een voeding zetten.

Ik vraag me alleen even af wat het effect is van de sense weerstand aan de source van de MOSFET; als de spanning over die weerstand onder de referentie komt, zal de opamp zijn uitgang laten stijgen, en daarmee de gate omhoog trekken, om te compenseren. Hierdoor zal de spanning over de sense weerstand stijgen, waardoor de source dus ook stijgt, en de gate-source spanning minder wordt. De opamp zal dit moeten compenseren door zijn uitgang nog iets verder omhoog te trekken. Dit is (als ik me niet vergis) een vorm van negatieve feedback, waardoor de hele regeling stabiel zal blijven. (denk ik...)

@SparkyGSX Idd jou uitleg over de sense weerstand in de source is helemaal goed. ik weet alleen niet of dit een negatieve feedback is.

Mijn doel om de sense weerstand in de drain te plaatsen is de mosfet beter te laten werken, zoals ik al eerder heb gepost wil de mosfet volgens mij t liefst een vaste spanning op zijn source.

Maar voor mijn toepassing (actieve load) maakt het niet uit of ik hem in de drain of source zet. Ben het idd met mathieuke eens t is moeilijker te implementeren.

Belangrijkste doel van mij is om een mijn mosfet zo goed mogelijk aan te sturen i.v.m. levens duur.

Die MOSFET "weet" helemaal niet waar bij source, drain of gate op aangesloten is, hij "weet" alleen van de onderlinge spanningsverschillen zijn. Een MOSFET "wil" dus helemaal niet perse met zijn source aan de ground zitten.

Zolang de spanning over de sense weerstand niet groter wordt dan de voeding van de opamp min de spanning die je nodig hebt om de MOSFET goed open te sturen, is er weinig aan de hand.

Ik heb eens een simulatie gedaan destijds rond het schema om de stabiliteit te controleren en dat soort schema's blijken zeer stabiel te zijn. Ik heb er geen geen praktische meting op gedaan, enkel maar een simulatie.