hallo.

zoals julie zien is dit mijn eerste bericht op dit forum.

eerst kleine uitleg.

wij hebben een bedrijf die potjes met stekjes vult bij kwekers, dit doen wij met een machine, een oppotmachine, hiermee kunnen wij tussen de 500 en 7500 potjes per uur draaien, als ik wil weten hoeveel wij er in het uur draaien moet ik eerst per minuut tellen wat ik draai en vervolgens naar een uur omrekenen.

nu wil ik dus een circuit maken of een compleet apparaatje maar zelf maken is natuurlijk leuker.
is dit "simpel" te maken zeker door een leek als mij als het gaat om elektronica, uiteraard lukt het me om sircuits te solderen en werkend te krijgen, maar letterlijk zelf iets ontwerpen dat word niks.

Ik hoop dat het hier lukt,

Groeten Ron

Eigenlijk zou je dan moeten zien hoe de machine precies werkt.
Ik neem aan dat de potjes over een lopende band vervoerd worden?
Zo ja, dan zou je iets met een fotocel kunnen maken.

Deze kan dan pulsen, en optellen met logica/µC.

Potjes gaan ergens langs, optisch (fotocel) of mechanisch (microswitch).

Tellertje van Velleman/Conrad.

oke, dit was ik vergeten te melden, er zit een soort van controller/computer (siemens LOGO) in, voor de regeling van de pneumatische kleppen, dus voor de bekken van de pottenautomaat en de afslag, hier kan ik een puls van gebruiken, hierop heb ik ook al een totaalteller op aangesloten. die kom overigens bij conrad vandaan
even voor de duidelijkheid, het gaat mij erom dat ik op een display mijn aantallen PER UUR te zien krijg, dus niet het totaal aantal potjes wat ik al gedraait heb.

afgekort, wat ik nodig heb is een "controller?" die meet hoeveel tijd er tussen zit dat er weer een pot gegeven word dus als dit 1 seconde is, doet het machien 60 potjes per minuut, oftewel 3600 potjes per uur. en dit moet in het display verschijnen.

Dat wordt iets voor een microcontroller.

Wat verwacht je van hier? Iemand die het voor je ontwerpt of maakt? (meer V&A) Of zoek je wat hulp bij een reeds redelijk uitgewerkt iets?

Op zich is het niet zo vreselijk spannend wat je wilt, maar als je ervaring met μCs afwezig is, heb je wel even werk. Voor iemand die er in thuis is, is wat jij wilt niet meer dan een forse avond klussen.

Als de pulsje nauwkeurig en tijd constant komen, dan zijn 2 pulsjes (dus 2 potten) al voldoende om de snelheid van de machine te kunnen berekenen en weer te geven.

Als de pulsjes wisselend komen, dan dient er eerst een 'tijdje' geteld te worden voordat de snelheid berekend en weer gegeven kan worden.

Dus hoe nauwkeurig en tijd constant komen deze pulsjes ?

Voor de hardware kun je hiermee je voordeel doen. Voor de software misschien een forumlid???

Groetjes,

Roel.

/Edit
Sorry Henry, link gewijzigd.

[Bericht gewijzigd door RuleS op (36%)]

de puls die ik heb is constant.

ja en wat verwacht ik hier, zoals ik zal zeg, heb niet vresenlijk veel verstand van elektronica, ik zie wel wat ik voor reacties krijg en het zou leuk zijn als ik het voor mekaar zou krijgen met een beetje hulp.

Groeten

[Bericht gewijzigd door ron rolff op (79%)]

Op 28 september 2009 22:29:59 schreef RuleS:
Voor de hardware kun je hiermee je voordeel doen.

Daarmee niet want je post een link waar jij alleen de cookies van hebt, elk Conrad produkt heeft een speciale link, gebruik die.

Voor de software misschien een forumlid???

En daarvoor verwijs ik naar http://www.circuitsonline.net/aanbod/

Op 28 september 2009 22:37:22 schreef ron rolff:
de puls die ik heb is constant

Dat is wel een hele magere reply na alle antwoorden en suggesties.

Maar toen was er een edit:

ja en wat verwacht ik hier, zoals ik zal zeg, heb niet vresenlijk veel verstand van elektronica, ik zie wel wat ik voor reacties krijg en het zou leuk zijn als ik het voor mekaar zou krijgen met een beetje hulp.

Het begint met het uitvinden wat een PIC of AVR is en hoe je die programmeert: http://www.circuitsonline.net/forum/search

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

maak eerst voor jezelf uit wat je wil, jou project lijkt me een geschikte taak voor een microcontroller.

Iets ontwerpen met een microcontroller is op zich niet zo een moeilijke taak, neem daarvoor picbasic.nl of andere microcontroller tutorials eens door. Wanneer je dergelijke input zelf kunt maken in dit topic ben ik er zeker van dat je wel een schemacontrole en indien nodig wat hulp bij de randcomponenten en software kunt verkrijgen via dit forum.

een winkel/database voor schema's is het hier echter niet, zie je het niet zitten om zelf iets te ontwerpen ga dan op zoek. gebruik de zoekfunctie van dit forum of google, mischien kom je wel iets gelijkaardigs tegen die met minimale aanpassingen op uw toepassing kan afgestemd worden.

indien er dan nog niets te vinden is moet je een soort freelancer vinden die dit voor jou wil ontwerpen, als ik er de tijd voor vind kan ik dit mss wel doen voor je (hopelijk heb je dan nog wat geduld :p)

Voor de hardware kun je hiermee...

Daar heb je in dit geval niet zoveel aan denk ik, omdat daar geen Display op aangesloten kan worden als ik mij niet vergis.

Gewoon een printje (laten) maken met een PIC en een Display lijkt mij de beste oplossing...

Wat is de Minimale en Maximale snelheid die weergegeven moet kunnen worden ?

Ik zou de CCP Module van een PIC hiervoor aanraden...

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (18%)]

Op 28 september 2009 22:37:22 schreef ron rolff:

Een 'beetje hulp' gaat hier zeker lukken. Echter: 'een beetje' beperkt zich tot 'neus in de goede richting zetten' en dan mag je zelf lopen. Waarbij er vast wel iemand is die je zo her en der wil bijsturen.
Ik heb de indruk dat je in deze context nog niet kunt kruipen. Dat is niet erg, als het je interesse heeft komt dat vanzelf goed. 'Probleem' is wel dat je dan 'heel veel hulp' nodig hebt. Ofwel: iemand die het voor je maakt. Tenzij je natuurlijk de tijd hebt en je er echt zelf in wilt verdiepen.

Makkelijkste oplossing lijkt mij een kleine AVR die bijvoorbeeld de gemiddelde periode van 10 pulsen berekent en dat omrekent naar potten per uur ofzo. Dat betekent wel alle hardware zelf maken.
Alternatief is een AVR development board waar een LCD aan hangt. De hardware is dan min of meer klaar (op de koppeling naar je PLC na) en je hoeft je alleen nog maar op de software te werpen. Dit is wel een aardige bijvoorbeeld. Klus een optocoupler (even schema kijken of dat gaat) of relais aan een knopje. Jat uit de voorbeeldcode eea. bij elkaar en klaar is Ron.

Een kant en klare oplossing kan ik je niet geven, maar wel de hoop dat het met (de eerder genoemde) 'een beetje hulp van dit forum' moet lukken om zelf iets te maken wel.
Zelf heb ik, als analfabeet op elektronica gebied, een toerenteller gemaakt o.b.v. een PIC voor m'n draaibank. Principe komt op hetzelfde neer als wat jij wilt. Pulsjes tellen in een bepaalde tijd, omrekenen naar een waarde die je wilt weten en dit vervolgens op een display tonen.

Stap 1 was een PIC programmer maken mbv. een schema van deze site:
http://home.hetnet.nl/~w_ermers/picprogrammer.html
en een beetje experimenteren met Picbasic.

Stap 2 was het schema maken rondom de PIC met de pulsen als ingangssignaal:
http://home.hetnet.nl/~w_ermers/Lathe%20Tacho.html

Ik ben ook nog wat gaan knutselen om op een simpele manier zelf de printplaatjes te kunnen maken, maar het zijn kleine schema's die eventueel ook heel goed op gaatjesprint te zetten zijn.

Ennuh, wat voor mij een onmisbare site was om iets van PIC's te begrijpen:
http://www.picbasic.nl/index.htm

Verder heb ik gemerkt dat als je op dit forum met concrete vragen komt waar je zelf al het nodige over nagedacht hebt, iedereen staat te popelen van ongeduld om je op weg te helpen.http://www.mountainbike.nl/forum/images/smilies/xyxthumbs.gif

[Bericht gewijzigd door Willis op (16%)]

Euhmm, misschien een domme opmerking, maar kan je dit niet gewoon in je Logo doen?
En hoe stel je in hoeveel potten per uur je wil draaien?

waarom heb je hier een pic voor nodig? Je kan dit toch prima met logica doen. Ik denk dat een picje wel handiger is, maar als je daar niet al mee bezig bent moet iemand dat weer programmeren en flashen.

Met logica dacht ik aan een 555 timertje voor de timing. Een tellertje die het aantal pulsjes tussen twee potjes meet. Dan kan dit weer vermenigvuldigd/gedeelt worden en dan op een 7segment display.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (83%)]

Een IC tegen hoeveel denk je? ;)

Op 29 september 2009 16:38:24 schreef --pino--:
Euhmm, misschien een domme opmerking, maar kan je dit niet gewoon in je Logo doen?

Ook mijn idee, moet kunnen met de Logo zelf, als het niet een oude taart is.

Op 29 september 2009 20:35:22 schreef morc:
[...]

Ook mijn idee, moet kunnen met de Logo zelf, als het niet een oude taart is.

Wij begrijpen elkaar :-p
Je zou de 2 gegevens zelfs kunnen laten togglen op het aanwezige display... Of multiplexen en naar 2 displays... Of een mini logo-operatorscherm... Of via een bussysteem naar een pic sturen en daarmee het display aansturen :-p

Het kan zelfs zijn dat je geen extra sensor nodig hebt, maar kan tellen aan de hand van een vulmond of iets dergelijk, welke toch al op de logo binnen komt

[Bericht gewijzigd door --pino-- op (15%)]

Er zijn natuurlijk ook kant-en-klare rate metertjes te koop, bijvoorbeeld van redLion. Hoeft niet eens een voeding op, met een microswitch nemen die al genoegen. Voor de voeding gebruiken die een batterij die 10 jaar meegaat. Soort duurzaam wegwerpmetertje dus.

Ik heb zelf nog een hele fraaie liggen met groot display waar je ook nog eens het rendement van de machine/lijn kunt bepalen. Daar zitten zelfs 16 reasoninputs op om aan te geven waarom de installatie stilvalt. Voor het ingeven van een "reason" start hij desgewenst ook niet meer op. Na verloop van tijd kun je er dan komplete rapporten uittoveren met productiegegevens, rendementen, storingsoorzaken enz enz.
http://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=aanbiedingen#durant_productivit…
Geen aanrader in dit geval!!

Dat is dus het andere uiterste, de eerste kost bijna niks, die tweede is een duur dingetje. (en om eerlijk te zijn, een kreng om te programmeren)

voorbeeld van een goedkope:
http://www.redlion.net/Products/DigitalandAnalog/Counters/CounterRate/…
Deze heeft overigens wel een voeding nodig.

Misschien dat een fietscomputer al voldoende is. Zo'n ding geeft de snelheid in km/h aan.. Als je dit dus in x100 potjes per uur denkt betekend dit dat die teller minimaal 75 km/h (= 7500 potjes/uur)aan moet kunnen (wat waarschijnlijk geen probleem is). Stel hem in dat de wielomtrek 10 meter is en het zou moeten kloppen... Alleen de vraag of een fietscomputer zo'n getal aan kan..... Als het goed is kunnen de iets duurdere fietscomputers ook 1 digit achter de comma aan.. In dat geval zou een wielomtrek van 1 meter al volstaan, 7,5 km/h = 7500 potjes per uur).
En dan nog het readcontactje vervangen door een lichtsluisje of schakelaartje.....

ik zie al dat dit niet zo makkelijk gaat worden als een 0-99 teller, hier had ik eigenlijk op gehoopt dat er een simpel ic,tje of iets was, maar helaas, ik ga alle ovenstaande reacties eens even goed doorlezen en kijken wat ik ermee kan, ik zie ik moet nog een hoop leren, maar dat kom mooi uit want het word weer donker s,avonds

mocht ik nog vragen hebben, of waar ik op hoop een werkend systeem zal ik het hier plaatsen.

iedereen alvas bedankt.