Versterker geeft bij twee ingangen krakend geluid

Hoi,

Ik heb een oude stereoset, namelijk de Technics JET-X840.

Helaas is de aux poort van de versterker (de SU-X840) kapot gegaan. Mijn oude computer was aangesloten op de versterker, maar de twee apparaten hebben elkaar volgens mij kapot gemaakt: de geluidskaart van de computer is kapot en de aux poort van de versterker. Het vreemde is, dat ook de Phono poort (waar je volgens de handleiding bijvoorbeeld een platenspeler op kan aansluiten) ook kapot is. Deze heb ik nog nooit gebruikt. Hetzelfde euvel als de aux poort: krakend en zacht geluid, het geluid kun ook pas horen als je het volume op z'n hardst zet.
De Tape 2 poort (waar mijn nieuwe iMac nu op aangesloten is), de Tape 1 poort, de tuner poort en de CD poort hebben geen enkel probleem.

In de computer heb ik een nieuwe geluidskaart geprikt (de onboard was niet te vervangen), maar de versterker is nog steeds kapot. Echter, ik heb gezocht op dit forum en heb een mogelijke oorzaak gevonden:
De IC van de input selector is kapot. Ik heb het nummer opgezocht en het blijkt een Toshiba TC9164N te zijn.

Denken jullie dat het probleem hier kan liggen? Of moet ik toch een heel andere oorzaak gaan zoeken?

Mocht dit dan toch het probleem zijn, zijn de IC's die onderstaande websites verkopen de goede?

P.S.
Foto's (niet al te scherp, dat doet mijn fototoestel niet goed):
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1347625.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1347639.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1347649.html

Links waar de IC te koop is:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=405343
http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Detail.php?Article=165024&…

Computer wel geaard? Anders staat de geluidskaart op 115v tegenover de misschien wel geaarde (of via de imac geaarde) versterker.
input selector inderdaad vervangen. Eventueel eerst testen of de rest van de versterker nog werkt door de uitgang van de selector te zoeken en daar een signaaltje op te zetten.

De computer was wel geaard, tenminste, hij had wel een geaarde stekker. Of hij van binnen dan ook zo zat, dat weet ik niet. De versterker is niet geaard.

Mijn nieuwe computer is in ieder geval wel geaard. Dus daar zou ik de deze problemen als het goed is niet mee moeten hebben.

De rest van de versterker werkt sowieso, want zoals ik in mijn beginpost zei werken alleen de aux en de phono poort niet meer.

Op 26 februari 2009 17:56:54 schreef Japsuh:
De computer was wel geaard, tenminste, hij had wel een geaarde stekker. Of hij van binnen dan ook zo zat, dat weet ik niet.

Is dan verplicht, maar dan moet je wel een geaarde wandcontactdoos gebruiken anders heeft het nog geen nut.

De computer zat in een geaarde stekkerdoos, die in een geaard stopcontact zit.

Is het trouwens zeker dat de IC die ik wil vervangen de boosdoener is? Ik zat zelf alleen maar aan die ene IC (op de printplaat die op z'n kant staat) te denken.

Zo goed als zeker, maar dat kan je zelf ook constateren door de signalen te volgen. Hoever reikt je kennis?

Niet heel ver. Ik weet ongeveer wat dit IC doet, maar daar houdt het op. Vervangen kan ik wel!

Ik heb op een ander forum ook deze vraag gesteld (een second-opinion ;)), en daar zegt iemand dat ook de grote IC SVI3102 (waar stereo power ampiflier (plaatje 3) op staat) kapot zou kunnen zijn. Is dat ook een mogelijkheid? Ik weet niet wat dat IC doet eigenlijk.

Op 26 februari 2009 15:14:32 schreef Japsuh:

De Tape 2 poort (waar mijn nieuwe iMac nu op aangesloten is), de Tape 1 poort, de tuner poort en de CD poort hebben geen enkel probleem.

hij versterkt nog dus daar ligt het denk ik niet aan. de fout zit ergens aan de ingang vermoed ik.

Op 27 februari 2009 21:34:44 schreef Japsuh:
Ik heb op een ander forum ook deze vraag gesteld (een second-opinion ;)), en daar zegt iemand dat ook de grote IC SVI3102 (waar stereo power ampiflier (plaatje 3) op staat) kapot zou kunnen zijn. Is dat ook een mogelijkheid? Ik weet niet wat dat IC doet eigenlijk.

Hmmm, dat is toch wel bijzonder dat je niet weet wat dit IC doet maar wel de analog switch kunt aanwijzen als boosdoener.

Het ingangs IC is het probleem en is defect geraakt door PC zonder randaarde, het het zelf al eens mee gemaakt.

Deze moet je dus wel vervangen en NIET het 3102 IC want dat is de eindtrap die dus wel werkt omdat andere bronnen wel goed werken.

Zoals op het andere forum al aangegeven, vervang de Toshiba dit is 9 van de 10 gevallen het probleem.
Zoniet dan ben je een paar euro kwijt en zoeken we gewoon verder :)

Inderdaad, ik ga hem straks even bestellen.

Ik heb hem eindelijk erin gezet, de nieuwe IC. Alleen is het probleem juist verergerd. De versterker doet nu bijna niets meer. De Phono ingang is de enige die een heel zacht geluid geeft, voor de rest gebeurt er niets.

Helaas was er voor dit IC geen voetje, dus hij moest rechtsreeks op de printplaat. Soldeer zit niet aan elkaar en zo ver ik zie zijn er geen beschadigingen aan de printplaat of de IC. Het IC heeft precies hetzelfde typenummer, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb helaas geen schema's dus ik weet niet wat ik moet doormeten...

Heeft er iemand nog ideeën?

Nee, hij zit gewoon goed. De vorm van het IC is zelfs afgebeeld op de printplaat (hij heeft een hap aan een kant).

Tja, waarschijnlijk heb je wat gesloopt.

Heb je wel een goede soldeer techniek en bout? Als je geen goede geaarde bout hebt dan kan dat het IC slopen.

Het is moeilijk te zeggen wat er fout is gegaan.

Dat idee had ik helaas ook al... Nou ja, jammer. Dat wordt dus een tweedehandsje scoren via Marktplaats.

Plaats anders eens een foto van je soldeerwerk.
Soms komt er nog een sluiting naar voren waar je zelf echt overheen kijkt :)

Ok, hier komt ie:

http://img39.imageshack.us/img39/7183/dsc02225n.jpg

Scherper lukt niet, en de andere kant lukt ook niet...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

Opzich goed gesoldeert, daar zie ik geen sluiting.

Misschien een DOA meer dat lijkt me sterk. Ik zou het zo niet meer weten.

Ben ik niet geheel van overtuigd.
Daarnaast als ik even naar rechts scroll op die foto, zie ik een bak genknutsel.....wat er ook absoluut niet gezond uitziet

Ik zou toch eens met een platte schroevendraaier tussen alle soldeerpunten door gaan.
Kijk ook eens links onder bij het IC201 (onderste 4 pootjes), want daar zie ik een paar vreemde sprietjes zitten!

Gadget_inc haalde het ook al aan, maar wat is daar rechts gebeurd?
Het lijkt wel of daar wat 'losse' tin op de print ligt, maar de pads zijn niet voorzien van verse tin..

Ok, bedankt tot zover! Ik ga er even naar kijken. De tin is sowieso vers, want er was geen oud tin aanwezig.

[Bericht gewijzigd door Japsuh op (38%)]

Ik heb tweedehands precies zo'n zelfde versterker gekocht. IN eerste instantie leek er niets mee aan de hand, maar later bleek dat het geluid vervormd was bij sommige ingangen.

Ik heb daarom de printplaat met de ingangen in de oude gezet: hij werkte niet. Alles blijft hartstikke stil (heel klein beetje geruis) en de phono ingang alleen een beetje geluid als je hem op z'n hardst zet.

Ok, dat werkte dus niet. Ik heb hem weer teruggezet in de tweedehands versterker zodat ik tenminste nog een beetje geluid had, dacht ik. Hij deed nu namelijk hetzelfde als de andere versterker, geen geluid.

Ik denk daarom dat ze allebei op een of andere manier gereset moet worden. Zou dat kunnen en heeft iemand daar ervaring mee? En weet je ook hoe? Ik heb al verschillende knoppen tegelijk ingehouden, maar niets werkte.

Op 11 oktober 2009 23:22:08 schreef Japsuh:
Ik denk daarom dat ze allebei op een of andere manier gereset moet worden. Zou dat kunnen en heeft iemand daar ervaring mee?

Het is geen computer!

En weet je ook hoe? Ik heb al verschillende knoppen tegelijk ingehouden, maar niets werkte.

Je hebt wat verkeerd gedaan?