Ik heb hier 2 rollen kabel, 1x RG58 en 1x RG59. Op de kabel staat niks. De labels die op de rol zaten liggen er beiden naast.

Heeft er iemand een eenvoudige methode om vast te stellen welke rol RG58 en welke RG59 is?

Jahoor,het makkelijkste is de diameter, de 59 is dikker dan de 58

Daarnaast heeft de 59 een enkele massieve kern en de 58 een soepele kern.

Op 14 oktober 2009 21:09:26 schreef Sine:
Daarnaast heeft de 59 een enkele massieve kern en de 58 een soepele kern.

Ik heb hier RG59 zonder massieve kern.

@sine:
zeker weten?
zowel 58 als 59 kunnen een vaste kern danwel soepele kern hebben...

enige verschil is wezelijk de impedantie, 50 ohm vs 75 ohm respectievelijk RG58 en RG59

Ook het dikte verschil durf ik en twijfel te trekken.

Hmz... Beiden hebben een soepele kern... Dikte? Ik zou de schuifmaat moeten pakken. Op het oog even dik...

Op de een of andere manier meten is zeker eh... niet eenvoudig? :)

en er staat echt niets op de kabel?
ook niets als je hem 20m afrolt? wellicht is de tekst van de kabel in de loop der tijd afgegaan?

zegt meteen iets over de kwaliteit van de kabel...

Als je het dikte verschil zo niet kunt zien bestaan er misschien ook verschillende diktes van.

Ik ken ze in ieder geval niet anders dan zo :

http://www.gigawatts.nl/co/div/coax.JPG

En dan heb ik belangrijk meer 58 in mijn handen gehad dan 59 ( 58 voor prehistorische netwerken, 59 voor CCTV )

Ook de krimp connectors hebben andere afmetingen.

58 is er inderdaad in massief en stranded. Maar... er moet een impedantieverschil zijn tussen beide. Dan MOET er een fysiek verschil zijn. Ik zou zeggen, 59 heeft een dikkere isolatie tussen kern en afscherming.

Ook de krimp connectors hebben andere afmetingen.

Dat geldt ook voor de bij de kabel horende soldeer BNC connector.

Als je enkel een flink verschil in impedantie zoekt zal een eenvoudige testsetup (scoop + vrij snelle blokgolfjes en een potmetertje aan het eind van de kabel) ook wel volstaan.

Ik heb ooit een meetbrugje voor kabelimpedanties gebouwd, werkte nog best redelijk.

Ik heb mijn RG58 een vergeleken met RG59.

De RG59 is idd. net iets dikker. (grotere afstand tussen binnenkern en buitenmantel)

Maar let op:
Dit is wat ik hier heb liggen.

Op 14 oktober 2009 21:31:54 schreef Marco69:
Op de een of andere manier meten is zeker eh... niet eenvoudig? :)

Toentertijd pakte een HBO (telecommunicatie) klasgenoot van mij een multimeter uit de kast tijdens het eindproject en zette hem op weerstandsmeting, hij wou even de impedantie meten...

Whaaaaaa Boink! (© f_e)

Inmiddels de schuifmaat erbij gepakt. De ene kabel heeft een dikkere 'kern isolatie' en een wat dunnere buitenmantel. Dat zal de RG59 dan moeten zijn.

@Juul: mag ik die multimeter even lenen. De mijne kan zoiet niet :)

Bedankt voor het meedenken.

Je kan het meten met een pulsgenerator en een scoop. Een Time domain reflectie meting. De grote van de reflectie is proportioneel tot de impedantie. Vrij simpel te bouwen apparaatje als je geen pulsgenerator hebt. Gewoon een blokgolfje met korte tijd hoog en lange tijd laag. Een stepper generator kan ook. Je pakt 50 ohm kabel, sluit het af met 50 ohm en meet het. Dan de onbekende kabel en je kan het vergelijken. Plaatje: http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1662&mode=view

Bij mijn weten is de Rg59 altijd dikker.
Dat heeft bij mij al eens de bek van een dure Weidmuller BNC tang gekost.
Per ongeluk een RG59 BNC connector proberen te persen met een RG58 bek.
Kraaak zei die....:(

Maar daarvoor heb je toch weer een mooi nieuw exemplaar ontvangen ?

Dat valt een beetje onder "user abuse" ben ik bang ...

Meer aan de vertegenwoordiger.....buiten dat, als gereedschap, zo'n kleine afwijking al niet aan kan....Maar genoeg Off-Toppic. (sowwy)

@fred: geinig. Ga daar in het weekend toch eens op googlen. Al is het maar om er wat meer kennis over te hebben.

Bedankt.

Inderdaad interessant om eens met een zelfgebouwde TDR te spelen. Leuk dat het voor praktische toepassing zelf te bouwen is. Ook 1 voor op m'n to-do lijstje!

Als je een LC-metertje hebt zou je van elke rol een meter kunnen nemen en de capaciteit meten (een einde open, ander op de meter). De laagste capaciteit is zeer waarschijnlijk RG-59.

Volgens de verschillende coax-tabellen is de cap. van RG-59 ongeveer de helt van die van RG-58.

RG-59 - 60 pF/mtr.
RG-58 - 110 pF/mtr.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1178

Hier heb ik een stukje over TDR staan, heel basic, ik zal het binnenkort uitbreiden met hoe de meetgegevens te lezen. Er staat ook een pdf bij van het veron artikel met schema.

Als je een meter kan nemen, waarom dan niet gewoon swr meten met een dummyload van 50 ohm.

Hoe moeilijk kan het zijn?

In het geval van de TS zou dat ook kunnen. Moet hij er wel eerst connectors aanzetten. Wat dat betreft is de methode van Mans het makkelijkst (en de schuifmaat want dan kun je gewoon uitrekenen wat het is.

Op 16 oktober 2009 13:14:28 schreef pa3amateur:
Als je een meter kan nemen, waarom dan niet gewoon swr meten met een dummyload van 50 ohm.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Voor mensen die een zender, dummyload en SWR meter hebben (aka. 'zendamateur') niet zo moeilijk. Maar ja, om dat nou allemaal te gaan lenen... Is die TDR, schuifmaat of capaciteit toch iets eenvoudiger.