hallo

ik heb een speaker van 2000w gekregen van mijn neef ik zou die graag willen inbouwen in een grote kist op mijn kamer

welk materiaal kan ik het beste gebuiken voor de kist en heb ik een versterker nodig voor goed geluid ( ik heb een kleine versterkervan firstline maar steld niet veel voor ( hij komt van de tv))

moet dat een open of een geslloten kist zijn want ik heb gehoor van een vriend dat de speaker kan kapot scheuren als dat niet goed is

ik heb nog 2 kleindere speakers liggen van 400W 4 Ohm en een autoversterker van 240W zou ik met die ook nog iets kunnen doen??

alvast bedankt navis

Zonder te weten wat dat precies voor speaker is, kan ik daar niks over zeggen. 2000 watt of 400 watt zegt niets over een speaker. Merk, type moet je minimaal weten, en bij voorkeur Thiele/Small parameters van de speaker om een kast te kunnen berekenen.

Materiaal: 18mm MDF. Als je geen T/S parameters hebt kan je slechts gokken. Je kunt bijvoorbeeld 2x de wooferdiameter als hoogte nemen, 1,25 breed, 1,25 diep ofzo. Vullen met dempingswol of glaswol of een oud dekbed.
Check voor een winISD tutorial voor de T/S parameters www.zelfbouwaudio.nl

de speaker van 2000W is van CLIMAX limited edition competition series hoeveel Ohm staat er niet op

en de speakers van 400W zijn van BASS 4 Ohm

ik ben nogal onervaren met speakers enz... maak ik zou er graag veel van te weten komen

en wat is of zijn Thiele/Small parameters

mgv

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

Als 't een subwoofer is voor in de hoedenplankvan een auto bijvoorbeeld, dan is de kans groot dat 't een open-air-woofer is. Dan kun je hem in een open (bas-reflex)kist inbouwen.
Dit hangt af van de stugheid van de rand om de conus.
De karakteristiek van deze speaker is afgestemd op de manier van inbouwen. Bij inbouw van een open-air woofer in een dichte kist, stijgt de laagst mogelijk weergegeven frequentie. En andersom, bij inbouw van een speaker voor een dichte kist in een basreflexkist, kan inderdaad de conus TE ver uitslaan waardoor deze kan beschadigen.

Ik zou persoonlijk voor 22mm MDF gaan. 15mm berken-triplex is erg muzikaal, maar vrij duur.
Nog mooier, voor een mooie basweergave, is 40mm MDF, maar dan wordt ie niet te tillen.

Wat is de doorsnede van de speakers?

Op 25 november 2009 17:56:23 schreef navistech:
en wat is of zijn Thiele/Small parameters

mgv

Niet te vinden op (het forum van) www.zelfbouwaudio.nl of met www.google.nl

de grote van 2000W is 32 cm diameter en de kleine van 400 zijn ovaal ( 24cm op 16cm )

de conus is toch die rand die zo een beetje meegeeft als je er zachtjes op drukt

en nog een domme vraag wat is een open bas-reflex kist??

Dit zijn allemaal auto speakers.

Die ovale speakers zijn voor in de hoeden plank.

De 2000 watt woofer is te gebruiken in een kleine kist maar zonder meerdere gegevens is het gissen naar het ontwerp van de kist.

Dus wat je ernu mee moet is moeilijk, je kan hem in een kistje stoppen maar het kan niet laag klinken. Het blijft gissen.

De woofer is dus 12" (inch) en de ovale zijn 6" x 9".
Maar inderdaad, zonder verdere gegevens, kun je geen fatsoenlijke kist bouwen.
Je kunt op internet wel gegevens vinden over de minimale inhoud van de kist.
En de vermogens zou ik me niet op blindstaren, want dit zijn piekvermogens, wat de speakers kortstondig kunnen verwerken.

ik heb wat meer informaite gevonden over de climax ( 2000W ):

Climax PHATT-2000 12" Sub-Woofers, DVC, Rated power 2x1000W, RMS at 4 Ohm 2x700W. 87dB. Fs; 23Hertz Free Air Resonance

ik had de vorige blijkbaar gelezen op een site die het niet juist had mijn excuses daarvoor

aan de speaker staan ook 4 klemmen ( 2 pos en 2 neg)

groetjes

De woofer, zitten 2 spoelen in die je allebei moet (kan)aansturen. Google even op Dual coil speaker. Je kunt ze ook doorverbinden, mits ze hetzelfde signaal krijgen.
Je kunt een open kist maken. Free air=open air...= basreflex (al luistert dit wat nauwer dan bijv. een hoedenplank in je auto, die totaal niet luchtdicht is.)

jha kbegin het door te krijgen maar die dubbele spoel hoe werkt dat dan precies heb je 2 versterkers nodig? zijn dat dan 4 draden die van je woofer naar de versterker ( of radio gaan)?

je kunt 2 versterkers nemen, en die hetzelfde signaal geven.
maar je kan ook de rwee positieve en de 2 negatieve aan elkaar verbinden.
let op, dan wordt het een 2 ohm luidspreker, niet elke versterker wordt hier blij van.
je kan ook een plus aan de andere min doen, ze in serie zetten dus.
dan wordt het een 8 ohm luidspreker, dit kunnen ongeveer alle versterkers wel aan.

ok en hoe sterk moeten de versterkers het best zijn?? ik heb er 1 van 2x120W voor in een auto

Als je die kunt 'bruggen' dan kun je de sub daarmee aansturen. Anders gebruik je die voor de twee ovale speakers.
Maar, staar je niet blind op de vermogens (Wattages) van die autoaudio...

ok en hoe bedoel je bruggen?

er staat een schakelaar op de versterker met full en subwoofer moet ik die dan op subwooferstand zetten?

en ik denk dat er ook noeg iets ondbraakt bij de versterker ( er staat: fuse naast)

Uiteraard in SUB stand. Full= fullrange= alle frequenties.
SUB=Low pass=laagdoorlaatfilter.
Dit is bruggen:

http://www.sonicelectronix.com/images/kb/amp-bridge.gif

En er moet uiteraard een fuse=zekering in. 10A of 25A. Net wat erbij staat. Ik denk 10A.

aa ok du als ik het goed begrijp zet ik de 2x2 aansluitpunten van de spaker in parallel en dan met de versterker zoals hier boven

en voor de open kist hoe open moet die zijn ik ga MDF van 18mm gebruiken waarschijnlijk

Een basreflexkast is een voorbeeld van een open kast. Een ander voorbeeld is een transmissionline.
Hoe groot? Hoe groot moet de poort? Dat hangt van je T/S parameters af.

T/S parameters daar heb ik van alles op opgezocht op internet maar nooit eigenlijk een duidelijk antwoord gekregen ik weet nog altijd niet precies wat het is

dat zijn alle gegevens die nodig zijn om een kast te berekenen.
alleen bij de doorsnee auto speaker kan je het vergeten, die zal ze niet beschikbaar stellen

Op 26 november 2009 20:49:00 schreef navistech:
T/S parameters daar heb ik van alles op opgezocht op internet maar nooit eigenlijk een duidelijk antwoord gekregen ik weet nog altijd niet precies wat het is

Alles over de T/S (Thiele/Small) parameters KLIK

Zoek op internet, op een zelfbouw site, de kastmaten op. Neem een gemiddelde voor een 12"speaker en probeer. Een free-air luistert niet zo nauw, die gaat uit van een groot klankbord (het voorpaneel van je kast). Een basreflexkast vraagt bepaalde berekeningen voor de positionering van de baspoort. Hier kun je ook mee experimenteren.
Bouw een kast die vooral niet te klein is. Het nadeel met een kleine is, dat je laagst mogelijk weer te geven frequentie iets stijgt. Het gaat dus ten koste van de bassweergave. Dit komt omdat de speaker niet die uitslag kan maken omdat de luchtdruk in de kast te hoog is, deze werkt de beweging van de speaker tegen.

Bouw bijvoorbeeld een kast van 50cm bij 70cm en 40cm diep. Speaker erin, zaag (boor) er een rond gat in van 7cm en experimenteer met een stuk pijp erin.
Is leuk, en je leert een hoop.

Als je het leuk vindt, kun je daarna een andere maat kist gaan maken ;)

OK ik zal wat gaan experimenteren ik hou jullie op de hoogte

alvast bedankt voor al de tips ik heb redelijk veel bij geleerd
maar ik moet nog veel leren