Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Deze, dus. Hiermee kan je van 0% tot 100% regelen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

En ik maar zoeken naar hoe hij nu een steile flank maakt om een zaagtand te maken.... Er wordt een driehoek signaal gemaakt. Een zaagtand heeft een "recht naar beneden" en dan een "lineair omhoog" vormpje. Deze heeft twee lineaire flanken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: niet alleen is een driehoek gemakkelijker te maken, het is ook nog eens handiger, omdat je dan niet alle uitgangen tegelijk schakelt. Met een driehoek blijft het midden van alle pulsen gelijk, oftewel, het is een fase correcte PWM generator.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hebt gelijk, het is een driehoek, geen zaagtand. Mijn fout, ik zal het verbeteren.

Het staat Co uiteraard vrij de schakeling op te nemen in /schakelingen. Ik ben niet zo actief meer met die site en weet niet hoe lang hij nog zal leven.
Dit voor de hand liggende ontwerpje trekt met afstand het meeste aandacht :)

Hmm, ik heb al plannen om hem een keer om te bouwen.. Aparte FET-print met alleen drie ingangen, en dan ook kloten met µC's en zo, misschien zelfs ambilight. Dan zal ik ook eens naar dat schema kijken!

Ik had er wel al schotky diodes in gezet, om dichter bij de 0% te komen, maar zoals ook te zien is in het filmpje, haalt hij dit niet. Op de scope kwam ik uit op ongeveer 4% minimaal.

Ik heb trouwens ooit ergens gelezen dat dit schema op 1.5kHz zou zitten, maar ik telde 25kHz. Dat vind ik een beetje hoog voor een PWM, niet? Het levert me zelfs een probleem op bij de P-FETs, waarvan de gates niet zo snel opgeladen worden, waardoor ik daar op minimaal 7% zit.

Maar laten we daar dit topic misschien niet mee vervuilen. :)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dan zal ik de karavaan maar weer even ontopic leiden. Ik was net mijn data wat aan het opkuisen en kwam de volgende fotootjes tegen:

Projectje met mijn dochtertje van 5 van van de zomer, ze wou een lichteffect hebben in haar Barbie lampenkap. Dus hebben we even wat spulletjes bij mekaar geraapt: witte, rode en groene ledjes, en een witte powerled gesloopt uit de flits van een ter ziele gegane N73 telefoon; een 4060 teller, een HC138 adresdecoder, en wat klein grut. Voeding is een van de 16V IBM/Lenovo laptopvoedingen die hier door het huis slingeren.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/bf5062ca32e945e3ba7b9dd4818ef453.jpg

Voor de heren van Orde Van De Onderkant:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/fae59571644347e7848fe9ecd8739858.jpg

Exact 120 minuten later was haar geduld op en het roterende looplichtje klaar:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/62b0f0e9ff5e45f898e18e8ae6909b43.jpg

Volgend project: zoals sommigen wel weten wonen we in New York, maar we hebben nog een huis in de Oude Wereld wat ik dus over het internet in de gaten hou. Nu was ik een paar weken geleden er even, en had 24 uur om wat hoogstnoodzakelijke dingen te doen, waaronder het volgende: in allerijl was ik naar de bouwmarkt geraced om wat materiaal in te doen en had ik een "server rack" gebouwd voor de systemen die de dingen zo wat in de gaten houden, waaronder een op afstand toegankelijk camerasysteem. Omdat ik zo ontzettend weinig tijd had, heb ik gewoon de computers (redundant systeem) erop "gegooid" en aangesloten - dit verklaart de chaos, hetgeen niet mijn stijl is. Over de computerkant van de affaire gaan we het niet hebben, interessanter voor deze doelgroep echter is waarschijnlijk het volgende:

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/a1ae56a91ef44480bf4b5579d00b793b.jpg
In de alu Hammond behuizing (al gebouwd in de zomer) vallen te zien:
- onder rechts twee redundante 16V voedingen, ieder gevoed op een aparte fase
- in het midden een telefoon met auto-answer om als alles plat ligt met DTMF signalen de servers te kunnen resetten en andere dingen te kunnen laten powercyclen
- onder links een bordje dat sputnikpiepjes aan de telefoon afgeeft als je hem opbelt: de piepjes geven aan of de netvoeding, batterijspanning en temperatuur boven een bepaalde threshold liggen (no uCs were hurt in the making of this circuit)
- boven links een DTMF decoder met een LS154 als demuxer en heeft 12 open-collector uitgangen
- boven rechts: twee redundante Linksys WRT54GL routers met dd-wrt firmware met LED status monitoring en bedienbaar door DTMF
- boven rechts naast de routers, in het kleine zwarte doosje: transformatortjes om de netspanning te kunnen meten
- Niet op de foto:
* 60Ah Auto-accu die netjes op 13.8V gehouden wordt indien netspanning aanwezig is (LM317 lader) en dient als noodvoeding
* een DTMF bedienbare USB switcher (een aantal USB peripherals moeten mee omgeschakeld worden indien ik terugval op de standby server

Niet in de alu behuizing maar op de foto gewoon neerliggend:
- een DIY 8052 bordje met 16 uitgangen, 32 digitale ingangen en 16 analoge ingangen en twee seriele poorten
- een antieke Nokia 6210 die netjes ASCII AT commando's slikt om via SMS te kunnen communiceren

Per ongeluk geen kleur (ik had echt maar een paar minuten voor ik moest vertrekken), maar wat je hier kan zien is een RS422 naar RS232 converter (1 seriele poort is RS232, de andere RS422/485, en ik had nu twee RS232 poorten nodig: 1 voor de PC en 1 voor de Nokia kabel). Voor het debuggen heb ik er een seriele snooper op gebouwd, en die gaat naar de COM poort van de redundante PC - altijd handig "in geval van". In het transparante doosje boven links zit de lader van de Nokia, die ook van de redundante 16V rail met 12V accu backup gevoed wordt.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/4269a8a2cb2e497f8e5bffa1f5d0b8c4.jpg

Ik log de interessante data, en dit is een belangrijke statistiek: het niveau van het grondwater (hetgeen kunstmatig moet weggepompt worden) over het verloop van ongeveer 24 uur. Hier kan ik aan zien dat de pompen soms moeilijk starten (ze draaien iedere 2 uur 3 minuten)

http://media.share.ovi.com/m1/s/1427/ad50a284d9824b16b8d8db64b430b835.jpg

Zo volg ik ook de evolutie van de netspanning, de temperatuur, de back-up batterijspanning etc. Op het moment is het maken van grafieken het nog een Excel oefening, ik moet me daar eens over buigen om dat automatisch te laten genereren zodat de webserver gewoon een bitmap kan tonen.

En iedereen zal nu wel in een deuk vallen, maar ik gebruik de Intel 8052 Basic interpreter, en de reden is dat ik de SW voor de 8052 remotely aan het schrijven ben. Er zit dus 7000km tussen mij en dat bordje, en ik kan met deze aanpak nieuwe SW schrijven en dan over het internet "flashen" (in een EEPROM) zonder dat er risico bestaat om het 8052 bordje te bricken. Ik kan er dus fysiek niet aan. De interpreter zit in ROM, en als ik hem echt vast schrijf kan ik op de DTMF decoder terugvallen om een remote hard reset te doen. Bij een eventuele manuele reset is er een 2-sec lockout voor het EEPROM geheugen zodat hij geforceerd altijd vanuit ROM (de Basic interpreter) start. Dit heb ik nog niet nodig gehad, maar het werkt.

Ook aan dat bordje hangt tijdelijk een optische brandmelder, in geval van, krijg ik een SMS. De brandmelder is een batterijgevoed type, welke echter rond een IC gebouwd is dat "chaining" toelaat. Ik voed hem dus ook uit de 16V-met-12V-backup rail. Niet echt volgens de regels maar tijdelijk het is beter dan niks en het geeft me een zeker gevoel van controle.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/d0b9562ba8944f2eb0eb5bde740331dd.jpg

http://media.share.ovi.com/m1/s/1473/2d4852a3195e49f3adbbba8fc292a685.jpg

Vervolgens de redundante internet verbinding: rechts op de foto hier beneden zie je de primaire breedband modem (Flash-OFDM in de 450 band, het Flarion systeem) dat verbonden is met een Yagi op het dak. Vermits die modems onbetrouwbaar blijken te zijn, is de primaire internet verbinding ook ontdubbeld, met het tweede modem in standby. Het remote management doe ik over een EDGE cellular data link, dat is de witte stick met de Netgear modem op de achtergrond (op de foto is die link dus down - geen idee waarom). En de drie thermometertjes heb ik maar voor de webcam gezet om wat andere dingen visueel te checken, ik had ze toch liggen en er was nog plaats.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/d64ef9ce2f3949128596f211f1e1a5e3.jpg

Echter, kon ik niet op het dak om een tweede yagi te plaatsen voor de tweede Flarion modem, en een dipooltje binnen gaf te zwak signaal. Dus had ik maar een paar kleerhangers, een N chassisdeel, wat RG-58, een N connector en een FME connector, wat krimpkous, vulcaniserende tape en wat plastic elementen bij mekaar geraapt.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/4f37b6341407450b9598c521f4eb65eb.jpg

Wat prutsen en het resultaat was het volgende:

http://media.share.ovi.com/m1/s/1472/1a88c4510032404c8f519bc379bd5f36.jpg

Ik was uitgegaan van een verkortingsfactor van 0.66 en heb dit type antenne gekozen om een goede match aan de 50 ohm kabel te krijgen. Ik heb geen VNA dus ik kon de frequentierespons niet meten, maar nadat ik het antennetje een meter of 5 boven de grond tegen een willekeurige muur had geschroefd gaf de modem een RSSI die maar een dB of 6 onder die van de 11 dBi yagi lag, en het verkregen signaalniveau blijkt genoeg voor een verbinding. De yagi hangt wel aan 10 meter kabel, deze aan ongeveer 5. De frequentieband is 450-470MHz, en hoewel RG-58 rommel is, zou dat het verschil niet moeten maken Het antennetje hangt nu aan het tweede modem, en moest modem 1 het opgeven (voorheen al gebeurd), kan ik naar de provider bellen om het tweede modem te provisioneren.

Hier zullen we het maar bij laten voor deze post :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

:o:o. Heel erg mooi gemaakt! In de volgende 24u de kabels nog eens wat op orde zetten en dan is het helemaal af;).

grtz

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Geweldige installatie

Wat als de pomp voor het grondwater niet start, of de stroom uitvalt?

....................sprakeloos

Just find out what you like and let it kill you

Bedankt voor de feedback.

Op 3 december 2009 09:54:25 schreef nick_elentrik:Wat als de pomp voor het grondwater niet start, of de stroom uitvalt?

Als de stroom uitvalt, hetgeen wel eens maandelijks gebeurt voor een paar seconden (blijkbaar laatst nog eergisteren om 06:57), neemt de UPS het over en doet de server een graceful shutdown, geïnitieerd over de USB verbinding tussen UPS en PC. Ik heb het een paar keer getest door de hoofdschakelaar uit te zetten en het werkte feilloos.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1475/e31d743b761942039d2c8a09a56d2b27.jpg

De 8052 en randelektronica hebben loodaccu backup, en ik moet nog eens een stukje SW schrijven dat me een SMS stuurt bij stroomuitval en alarmerend waterpeil.

En zo ziet op het moment de datastroom eruit:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1475/e1a60a6e499245729a1f780404104071.jpg

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik keek even raar op bij de datum, maar je bent blijkbaar al goed ingeburgerd in Amerika :P

Mooi systeem! Maar wat doe je als de rookmelder afgaat? De buurvrouw bellen? Of gelijk de brandweer?
Ben je niet bang dat deze geklusde apparatuur zelf gaat fikken? Bevoorbeeld die twee voedingen, de onderste zou te warm kunnen worden..

Op 3 december 2009 17:01:36 schreef Da_Vinci:
Mooi systeem! Maar wat doe je als de rookmelder afgaat? De buurvrouw bellen? Of gelijk de brandweer?

Dan kijk ik eerst door de cameras wat er gaande is. Als er iets in lichterlaaie staat zal ik inderdaad eerst de brandweer bellen, maar als ik gewoon een melding krijg zonder dat ik iets kan zien en de temperatuur is bijvoorbeeld niet noemenswaardig toegenomen, zou het de buurvrouw worden.

Je kan nooit teveel informatie hebben in zo'n geval, en het is altijd beter dan geen informatie.

Ben je niet bang dat deze geklusde apparatuur zelf gaat fikken? Bevoorbeeld die twee voedingen, de onderste zou te warm kunnen worden..

Neen. Die voedingen zijn gespect op 7.5A en worden zelfs op vol vermogen niet te heet. Toch trek ik nauwelijks 2A worst case (bijladen van de accu na stroomuitval, en tijdelijk van aard) en bij normaal gebruik wordt er slechts een paar honderd mA verbruikt en is er bijna geen warmteontwikkeling. De CPU van de linux routers is de hotspot, en daar heb ik dan maar een heatsinkje op geplakt.

In zulke gevallen werk ik met grote marges, dus ik deel je bezorgdheid :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 3 december 2009 05:42:05 schreef Bert_mc:
Op het moment is het maken van grafieken het nog een Excel oefening, ik moet me daar eens over buigen om dat automatisch te laten genereren zodat de webserver gewoon een bitmap kan tonen.

Ik gebruik voor iets soortgelijks gnuplot, hetgeen dergelijke plaatjes oplevert:
http://prosje.be/CO/Schemas/temp.221208.png
Een perl-scriptje stelt daarbij de plot-opdracht samen, en geeft dat door aan gnuplot.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 3 december 2009 05:42:05 schreef Bert_mc:
Op het moment is het maken van grafieken het nog een Excel oefening, ik moet me daar eens over buigen om dat automatisch te laten genereren zodat de webserver gewoon een bitmap kan tonen.

Ik heb hier nog wat info liggen over een macro die van excel grafieken plaatjes maakt. Laat maar iets weten bij intresse: Verder een erg mooie projecten!

Om van de gelegenheid gebruik te maken zal ik mijn laatste werk ook nog effe showen!:

http://www.electronicks.nl/picture_library/domo.JPG

Is een print ter grootte van een inbouwdoos. Deze maakt van 230~ 5V=. Hiermee wordt een Pic16F628A (overkill, I know) gevoed. Welke een lamp kan dimmen.

De extra ruimte is voor een max485. hiermee heb ik al een aantal tests uitgevoerd, maar wil eigenlijk niet dat deze niet galvanisch gescheiden is van de rest. Ik zit dus te denken om iets met optocouplers te gaan doen. Maar dat in een later stadium.

Zie dat Pros weer net voor is met precies de zelfde zin :P

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

een groter probleem is dat de provider wegvalt ( vodafone )en dat je een 6310i hebt als gsm dat is een ding van 8 jaar oud en de andere gsm is een luxe model en die zijn wat alergisch om altijd aan te staan , en veel kans op vast lopen dan van de sofware erop .

( heb een aantal van die gsm's gehad en staan bij mij ook vlot 3/4 jaar aan continu en dan gaan er rare bijwerkingen komen door de software erop , hier zijn de simpele gsm's beter tegen bestand )

verderest is het mooi inelkaar gedraaid zo , let wel dat dat progje van apc ( heb ik ook ) standaard ingesteld staat op eens per week een zelftest uit te voeren , en sommige servers sluiten dan af en gaan niet meer aan , ook de reden dat ik de ups ook meekreeg omdat de bedrijfsserver steeds uitviel , en dit was alleen een softwareprobleem icm de usb naar serieel adapter .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag verder gewerkt aan de machine. Ik heb 2 lichtjes bijgemaakt wat de status van de machine aangeeft:). De leraar was even weg dus beetje spelen met de machine :P. De luchtdruk naar de cilinders aanpassen :P(max 4 bar van een kleine compressor).

youtube link

Op 3 december 2009 18:36:36 schreef pros:
[...]
Ik gebruik voor iets soortgelijks gnuplot...

Bedankt, dit is net wat ik wil, ik moet me daar eens in verdiepen. Een andere belovende mogelijkheid die RoelA suggereerde is rrdtool, zie http://oss.oetiker.ch/rrdtool/.

Een uitdaging gaat ook nog het grijpen van de Seriele datastroom zijn, en dat in txt bestanden omzetten die gnuplot of rrdtool kunnen lezen.

Op 3 december 2009 18:40:39 schreef Electronick:
[...]Ik heb hier nog wat info liggen over een macro die van excel grafieken plaatjes maakt. Laat maar iets weten bij intresse...

Bedankt voor het aanbod, maar ik probeer van Excel af te geraken. Ik doe het nu zo door hyperterminal de Seriele stroom te laten capturen, die ik dan om de paar dagen naar hier (NY) FTP (is dat een werkwoord? :)) en dan lokaal in Excel stop. Ik zou het moeten kunnen automatiseren, hetgeen voor zover ik weet, met Excel niet kan. Afgezien daarvan nog heb ik geen extra Excel licentie.

Op 3 december 2009 18:42:16 schreef testman:
een groter probleem is dat de provider wegvalt ( vodafone )

Hoe bedoel je?

Op 3 december 2009 18:42:16 schreef testman:en dat je een 6310i hebt als gsm dat is een ding van 8 jaar oud en de andere gsm is een luxe model en die zijn wat alergisch om altijd aan te staan, en veel kans op vast lopen dan van de sofware erop.

Je vergist je. Op de N95 staat stabiele SW die al 9 maanden ononderbroken draait (zonder reboot). Daarenboven hebben die dingen watchdogs op verschillende niveaus dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat de N95 in een niet-gedefinieerde status geraakt.

De 6210 is wel een paar jaar oud maar ik denk niet dat het nadelig is voor de stabiliteit, hoewel de externe interface een van de minder gebruikelijke use cases voorstelt.

FWIW, ik stuur ook telkens een reset commando naar de 6210 voor ik een bericht stuur.

Op 3 december 2009 18:42:16 schreef testman:( heb een aantal van die gsm's gehad en staan bij mij ook vlot 3/4 jaar aan continu en dan gaan er rare bijwerkingen komen door de software erop , hier zijn de simpele gsm's beter tegen bestand )

Er is kaf en er is koren, en je kan dit soort dingen moeilijk veralgemenen. Beide toestellen zijn met de tientallen miljoenen geproduceerd, hebben vele SW iteraties doorlopen, dus ik neem aan dat de kans dat ik slechte SW schrijf behoorlijk groter is :)

let wel dat dat progje van apc ( heb ik ook ) standaard ingesteld staat op eens per week een zelftest uit te voeren , en sommige servers sluiten dan af en gaan niet meer aan , ook de reden dat ik de ups ook meekreeg omdat de bedrijfsserver steeds uitviel , en dit was alleen een softwareprobleem icm de usb naar serieel adapter .

De UPS heeft een native USB interface en draait al 22 maanden feilloos met honderden shutdowns (vroeger deed ik een forced shutdown iedere nacht op 04:00h met een tijdklokje, nu niet meer).

Maar inderdaad, ik zou ook geen USB-naar-RS232 interface gebruiken voor dit soort toepassingen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

kijk , in de us of a hoor je niet dat vodafone er 2 dagen uit heeft gelegen 2 weken geleden , en eergisteren het internet op gsm's weer bij dezelfde provider .

jouw gsm's doen ook vrij weinig , bij mij hadden ze wat kilometers gehad en ik had erop gelegen met repareren enzo , en dat scheelt ook .

heb je ook een beveiliging op de cv in je huis , voor als het weer -18 wordt hier in de winter . dmv een relaiscontact wat je bestuurt via het inet en daarmee de reset van de ketel bedient .

of een elektrakachel schakelen die onder de cv schakelgrens aangaat ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 december 2009 21:37:39 schreef Bert_mc:
Een uitdaging gaat ook nog het grijpen van de Seriele datastroom zijn, en dat in txt bestanden omzetten die gnuplot of rrdtool kunnen lezen.

Eehhh.

code:

cat /dev/ttyUSB0 > /home/logging/serial.log

en dan kan je met gnuplot prima grafiekjes maken als ik het seriele protocol goed gezien heb (een stuk of vijf of zes getallen op iedere regel, met in kolommen steeds dezelfde parameter).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 november 2009 19:58:17 schreef tinus016:
wat mooie projecten allemaal weer hier.

Omdat ik nou ook eens wat met Pic's wou proberen.
heb ik vandaag mijn Wips648 pic programmer in elkaar geknutseld. nou enkelt nog even achter een USB-seriale adapter aan.
en ik kan ook beginnen met pic's te programmeren >:)
.......

Nou het is zover ik heb het eerste test project met veel moeite draaiende :)

filmpje

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

tinus016: Ik wil niet mierenneuken, maar een "LCD display" is niets(raad eens waar die afkorting voor staat). Maar gefeliciteerd.

Op 4 december 2009 20:15:27 schreef critiacrof:
tinus016: Ik wil niet mierenneuken, maar een "LCD display" is niets(raad eens waar die afkorting voor staat). Maar gefeliciteerd.

Wat een heerlijk zelf ingenomen reactie weer..
Waar ben je zelf begonnen?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

waarschijnlijk met.. niets?

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Dit topic is gesloten