Hallo,
Ik ben niet tevreden over de audiokwaliteit van mijn sony handycam en zit met een probleem, Er zit namelijk geen jack-input op voor een externe microfoon. Nu ben ik dus van plan mijn camera een beetje te modificeren. Ik ben begonnen met het uit elkaar halen van het geheel om te kijken hoe het er van binnen uit zag:
Het gaat hier om de Sony DCR-HC46
http://i46.tinypic.com/2lkcjn7.jpg
Het geheel waar de mircofoontjes in bevestigt zitten:
Voor
http://i46.tinypic.com/3093afk.jpg
Achter
http://i45.tinypic.com/1128rxg.jpg
De 2 mircofoontjes (Links en Rechts) los
http://i48.tinypic.com/24o2079.jpg
Ik ben nu dus van plan deze microfoontjes er af te halen en er een female jack plug voor in de plek te zetten. Zoals je op de laatste foto kunt zien zitten de huidige microfoontjes met een 4 polig stekkertje verbonden. Ik neem aan dat elk microfoontje een ”+” en een ” –“ heeft? En dus de 2 min-polen aan aan de min-pool v/d jack kan solderen en rechts aan rechts en links aan links.
Dan ben ik van plan deze externe microfoon er aan te verbinden:
De Rode Videomic
Als iemand een goedkoper alternatief weet hoor ik het graag, Het hoeft geen super kwaliteit te worden. Ik wil vooral de lagere frequenties beter kunnen opvangen en simpelweg een windfilter over mijn microfoon kunnen maken.
En word op deze manier hoge kwaliteitsaudio op mijn mini-dv bandje opgenomen, of zou mijn camera dit om een of andere reden niet verwerken. Of misschien heeft het mini-dv bandje een limiet qua audiokwaliteit? Of weet iemand een andere reden waarom het niet zou kunnen werken, dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt.
Yoeri.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik denk dat je beter investeert in een andere videocamera.
minidv kan perfecte audio registreren. het probleem is je camera.
daar zit total geen audio controle op ... dat ding heeft een automatische gain. wat je nodig hebt is manuele gain controle. en als het kan filtering...
en dan heb je nog problemen met ruis en omgevingsgeluiden.
het beste is een shotgun microfoon die onder camera controle staat. maar daarvoor heb je een hot-shoe nodig en een camera en microfoo ndie tegen elkaar praten. ik gebruik deze : HDR-XR520V i combinatie met ECM-HGZ1.
het voordeel van die shotgun is dat er een microfoon de andere kant op kijkt ook. ze trekken de omgevingsgeluiden af.
ik heb een luau opgenomen . de klank is voortreffelijk. je hoort niks van de mensen rondom die praten en lawaai maken.
als je dan een audiofiltertje loopt in premiere om de toon wat bij te regelen ben je er helemaal.
Maar het hele idee was om op een goedkope manier de geluidskwaliteit te verbeteren. Maar die "automatische gain" wat is dat precies?
En de bovengenoemde microfoon is een shotgun model.
Ik ben niet opzoek naar professionele kwaliteit, maar wel een stuk beter als wat er nu inzit. En vooral een groter frequentie bereik.
Openen, microfoonkabels naar buiten voeren en externe microfoon aansluiten.
Auto gain kan je beïnvloeden door een harde toon van 20hz ofzo te nemen (en achteraf weg te filteren) om de auto gain bijna volledig dicht te drukken. Zachte geluiden hoor je dan gewoon zacht en harde geluiden zorgen er niet voor dat er nog eens extra 'geknepen' wordt.
--"Openen, microfoonkabels naar buiten voeren en externe microfoon aansluiten." -- Dat was het idee ja 
Maar ik snap nog steeds niet wat auto gain nou precies inhoud.
Dus bij constant hard geluid gooit hij automatisch het volume omlaag?
En op welke manier beïnvloed dat de kwaliteit v/d audio?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
die automatische volumeregeling werkt eerder omgekeerd ... we gaan de boel opkrikken totdat we een hard genoeg singaal krijgen. met als resultaat : vervorming , ruis en weetikveel wat ander nog allemaal.
der zitten ook filters op die afgestemd zijn op 'spraak'.
als je audio opneemt dan klinkt de boel 'blikkerig'. ze blokkeren lage tonen omdat die de automatische regeling in de war schoppen.
Professionele cameras hebben manuele controle voor al die dingen.