Dus een varicrap (nep varicap) doet al wonderen, dat het zoveel uitmaakt.

Hey
ik hep net een FM bug gemaakd en nu wil ik daar graag ff een eindtrapje achterhangen ik zat te denken aan een 4CX15000 ik heb al veel verstant van elektonieka maar men antenne werkt nog niet lekker ik gebruik 15 gestekte fubas ik heb al veel gegoogelt maar ik kan niks finden heb er iemant een sgema

Zo om het even in stijl af te sluiten ;-)

Ah, ik had al op je site gekeken, maar natuurlijk niet op AM geklikt ;-)
Hier is dat echter inderdaad misschien beter van toepassing.
Staat het ding nu te squeggen? Dat scope beeld met die cursor op 4.42KHz doet dat vermoeden.

Geen idee, ik heb nog nooit FM op de scoop bekeken. Maar ik had het zelfde idee. Toch klonk het erg zuiver op mijn digitale sony wereldontvanger. Ik heb er ook het SA beeld bij staan maar ook dat heb ik eigenlijk nog nooit bekeken van FM. Ik vond het theoretisch wel FM met afnemende zijbanden.

Op 22 december 2009 20:47:30 schreef fred101:Eerste tor los, 1n4004 in sper aan collector en de audiogenerator er op.

1n4004 aan de collector van T2 neem ik aan? Via een c-tje?

Het effect daarvan in SPICE wil je niet weten. Dat zou die squegging wel eens kunnen verklaren. Ik hoor eigenlijk aan een ander projectje te knutselen. Maar dit begint wel te kriebelen...

Ja aan T2 maar niet via een Ctje, Oeps, dat ben ik een beetje vergeten. Ik had het eerst tussen die elco en de collector hangen maar dat deed niet veel. Toen de buizen audio generator eraan gehangen tot ik wat hoorde op de ontvanger. En inderdaad eerst hoorde ik doodse stilte zoals altijd beschreven en toen hoorde ik de 1KHz toon. Ik heb het volume opgedraaid tot hij zuiver was. Die generator maalt niet om een paar volt op zijn ingang.

Leuk hebben we nu een superreg bug :-)

Zet de varicap eens in serie met een C parallel aan de LC kring.

Dat is stom, dat zie ik nu ook pas. Hij staat niet parallel. Knap gezien Henry. Dat stond hij eerst wel maar dan achter die elco. Dan ga je veranderen enz ...

Maar hij klinkt goed, ik heb een niet AM spectrum en een squencing achtig scoopbeeld. Wat heb ik voor monsterlijke bug gecreëerd ? ;-)

De LF wordt nu dus eigenlijk enkelzijdig gelijkgericht aan de collector toegevoerd. De collectorspanning verlaagt (denk ik) dus in het ritme van de LF.

Gaaf, een heising gemoduleerde bug dus.

101
Mogen wij mee genieten van wat je in elkaar gebakken hebt?
(schema) en als het kan een scherpere foto?
Ik ben benieuwd wat je nu geflanst hebt!
Ik weet trouwens niet hoe kwalijk een diode is maar een echte varicap heb je die niet?
Ik vind dat altijd wel een beetje waardeloos dat gedonder met surrogaat onderdeeltjes!

Ik neem aan dat je nu de oscillator nu moduleert via varicap en een Ctje aan de spoel?

Vr Gr RRob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (24%)]

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=898&p=5023#p5023

Daar staan plaatjes, 0nder de AM buizenbug.

Ik gebruik nu per ongeluk een soort heising modulatie denk ik. Het SA beeld is wel FM. Het scoopbeeld niet echt. Ik probeer misschien ook nog wel echte FM modulatie. Als ik er zelf een zou bedenken zou ik het in ieder geval niet zo doen.

Een varicap (of dat nu een echte, een rode LED of een 1n4007 is), werkt het beste als er min of meer een DC niveau aanwezig is op het aansluitpunt.
Bij aansluiten op de collector in deze schakeling zou de diode te maken krijgen met vele volts RF. In SPICE 9V DC met 6 a 8V AC daarop.
Via een ctje kun je de DC wel omlaag krijgen, maar dan komt die met de AC er op weer onder nul uit (en gaat clippen). Afhankelijk van de transistor in SPICE (BC548B of andere modellen) krijg je een heel verschillend squegging gedrag.
Nu is SPICE niet altijd te vertrouwen in RF situaties, maar als het in de simulatie al een zootje is, ga ik er maar van uit dat in werkelijkheid zeker zo een rotzooi is.
Kortom, maar beter niet tunen met een varicap op een punt met hoog AC signaal.

Op 23 december 2009 16:44:36 schreef jojo:
Een varicap (of dat nu een echte, een rode LED of een 1n4007 is), werkt het beste als er min of meer een DC niveau aanwezig is op het aansluitpunt.

Via een spanningsdeler wat DC geven, wel zorgen dat de varic(r)ap in sper blijft.

Met 7VAC (14Vtt) is dat met een 9V batterijtje wat lastig Henry.

F*ckdorie dat is niet leuk, op de basis gaat dat zo goed.

Er overheen gelezen dat je zo'n hoge amplitude hebt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=898&p=5033#p5033

Schema en meer foto's toegevoegd. Hij is nu wel maximaal gepimpt denk ik.

Ik had nog een varicap liggen. Zo'n tor achtig geval met 3 pootjes. Die zit er nu aan en dat maakte een wereld van verschil. Ik hem hem naar 50 ohm aangepast en er toen een low pass filter achter gehangen. Hij draait nu op 12V en doet -0dBm, dus 1mW. Nu snap ik echt niet meer hoe bepaalde figuren met 5W de straat niet uitkomen op een buiten antenne.
Ik had hem aan een dummy met daaraan een 30cm draadje. Ik had er een ipod aan hangen en ben toen met de ontvanger naar buiten gelopen. Ik haalde ruim 200m en toen begon het wat te flutteren. De shack zit achter in mijn huis en ik ben voor het huis de weg opgelopen. Dat viel me niet tegen met 1mW, wat zeker dus geen 1mW ERP is.

Geluidskwaliteit is erg goed. Geen verschil hoorbaar met gewone omroep (is een goede digitale mono wereld ontvanger van Sony). Er is op de scoop geen zichtbare AM meer aanwezig, ook niet in X,Y mode (denk ik, want ik kan nergens plaatjes van FM in x,y mode vinden)

Beter kan vast nog wel met een betere oscillator. Ik had er een 8e orde LP-filter achter (wat ik voor meet-werk gebruik) maar heb in het schema een iets eenvoudigere versie getekend. Dit voor de compleetheid al heb ik dat niet nagebouwd.

Beter kan vast nog wel met een betere oscillator. Ik had er een 8e orde LP-filter achter (wat ik voor meet-werk gebruik) maar heb in het schema een iets eenvoudigere versie getekend. Dit voor de compleetheid al heb ik dat niet nagebouwd

In het schema waar het vergeten C moet zitten?......Klopt dit wel?
Volgens mij gaan we daar de fout in!
D2 naar de min gaat goed! Maar D1 naar het Ctje volgens mij niet!
(uit eindelijk werkt het waarschijnlijk wel daar niet van)

C8 (22nF)
Licht het aan mij? Ik vind die waarde zo hoog???

Vr Gr RRob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (29%)]

Blijft inderdaad een beetje funny die modulatie. Zelfs met dat c-tje.
Door de hoge AC spanning op de collector verwacht ik dat die varicaps door self-biasing een bepaalde DC spanning krijgen. Die is nogal afhankelijk van hoe hard het ding oscilleert (de AC spanning in feite en dus ook de voedingsspanning).

Fred kijk eens als je wilt met een hoogohmige DC meter naar het knooppunt van die twee varicaps. Eventueel via een 100k weerstandje als je de boel niet te veel wilt beinvloeden. In SPICE krijg ik afhankelijk van het gekozen transistor model daar een spanning van c.a. 2.6VDC bij collectorspanning van 15Vtt Je hebt dan gelijk een soort van ingebouwde topdetector ;-) Alleen geen al te beste.

Ik heb het schema maar even aangepast.

Rob: C8 is ontkoppeling. De reactantie daarvan wilde ik laag hebben zodat het geen afgestemde kring vormt met de aanpassing. Daarnaast heb ik liever geen DC op de ingang van mijn SA.

Jojo: Ik ben nog nieuw op het gebied van FM. Het oorspronkelijke idee van een FM bug is volgens mij dat je hem zo instelt dat je de BE capaciteit (of BC ? ) misbruikt om FM op te wekken. Dat is een vrij onzekere factor met het nadeel dat er bij het minste geringste ook AM ontstaat.
Een varicap diode varieert in capaciteit als de spanning er op verandert. Het audiosignaal verzorgt die spanning. Bij een VCO gebruik je dat effect ook maar daar gebruik je een DC spanning en bij een sweepgenerator een zaagtand. Bij FM dus het audio. Als ik hem zonder C-tje aan de collector hang dan staat er DC op een van de twee varicaps en ook nog zo dat hij die DC doorlaat. De waarde van die C is niet zo belangrijk denk ik want die staat in serie met de varicap. De totale C wordt dus het meest door de varicap bepaald.

Qua gelijkrichting ben ik er nog niet uit, ik denk dat dat meevalt. Bij simetrix staat daar 0 Volt DC. Zonder condensator gaat het zeker fout. Dan staat de diode permanent op DC+AC dus altijd in doorlaat. Dan is er geen sprake meer van capaciteit. Door het koppel Ctje is het DC component weg. Na de condensator staat echter nu ook een wisselspanning die positief en negatief wordt. Als hij positief is dan stuurt hij de diode open maar dan moet de andere kant van de diode negatiever zijn en daar zit de tweede varicap die dan wel in sper is. Hij kan dus niet erg negatief worden Die twee vormen een spanningsdeler dus het totaal zou nul moeten zijn. Zonder Ctje stond daar in symetix een behoorlijke DC spanning.

Ik zal kijken of ik het nog kan meten, ik had hem echter al weer een stukje ontmanteld want ik heb er toch geen toepassing voor. (de trimmers en varco zijn eraf)

Maar dit is interessante theorie want ik moet het bij mijn 2 meter set dadelijk ook implementeren en dat moet wel perfect worden. De oscillator/buffer (155MHz) is daar al af, erg stabiel zelfs zonder pll en schoon. Het vermogen ligt ook al hoger, maar daar doe ik eerst het ontvanger deel. Dit bugje was een mooie oefening om even wat ervaring met modulatie op te doen en om te kijken hoe beroerd zo'n ding nu echt is.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van Henry qua modulatie en hoe veel beter hij hem krijgt. Die heeft tenslotte wel veel FM ervaring.

Bij SPICE staat er achter die C aan de collector ook zowat 0 V. Maar op het knooppunt van de twee varicaps dus 2.6V. Als dat niet zo zou zijn, en daar ook nul volt staat, dan zou er alleen AC over elke varicap staan. Dat lijkt me nu weer stug.

Dat jou ingreep goed is om AM tegen te gaan is zeker een stap vooruit. Het lijkt me altijd een afweging met slechts 1 transistor. Je wilt veel vermogen te maken, of meer stabiliteit.

In een 2 meter oscillator heb je een veel kleinere swing nodig (narrow FM). Je kunt je voordeel dan doen met b.v. een veel kleinere serie C waardoor er een kleinere AC op gesuperponeerd wordt. En ook zou ik er dan een echt DC-bias naar toe leiden en niet zoals hier de boel laten self-biasen. Ook achter die C hoort dan nog een weerstand naar GND.

Dus D1 hoeft geen contact te maken met bijvoorbeeld de min?
Ik weet het niet het zal aan mij liggen.

C8 ontkoppeling ik weet het niet hoor, ook die kan ik niet goed plaatsen.

En je hebt ook een filtertje gemaakt.
R6 met daar overheen 29pF
Ik kan me herinneren dat je dan nog een Ctje tussen de weerstand R6 en C7 had.

Maar het zal komen omdat ik mij aan een soort van standaard schema's vast hou.

Niet negatief bedoelt hoor het zal aan mij liggen.
Vr Gr RRob.

Rob,

Ik heb dankzij jou nog een foutje weg gewerkt. Die R6 hoort daar niet meer. Die was voor de simulatie. Hij staat nu waar hij hoort, achter het filter. De uitgang van het filter is namelijk 50 ohm en daar zit de dummyload welke de belasting vormt ipv een resonante antenne. Deze bug jou je ipv aan de weerstand aan een antenne kunnen hangen. Hij is namelijk schoon ;-) L2 en C7 vormen een aanpassing naar 50 ohm, daarna komt het filter. Is vrij standaard hoor.

C8 is gewoon een DC blokker, je wil toch geen DC op je antenne. Ik zie al een buizenzender met 1200VDC op de antenne....

D1 is één varicap met drie pootjes. Een hangt aan aarde en de ander aan de collector. In het midden hangen ze aan elkaar. Nu zijn het dus twee electrische "varcotjes" in serie. Voor RF hangt D1 dus aan aarde.

Op 27 december 2009 19:01:23 schreef fred101:
[...]
C8 is gewoon een DC blokker, je wil toch geen DC op je antenne. Ik zie al een buizenzender met 1200VDC op de antenne....
[...]

In het geval van die 1200V, zie ik toch liever ook een (stevige) smoorspoel naar massa! (In combinatie met C8) :-)

Mooi werk Fred101, je wordt nog een echte "zenderbouwer"!

;-)

Dank u, oh grote Bug-meister.

Ik heb hem naar uw wensen aangepast. De deurknop C is goed voor 3KV, ik twijfel echter over de smoorspoel. Die is misschien wat te klein. Let ook op de inductie vrije koppeling met litze en speciale UHF krokodilsnoer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_3000.jpg

Hahahhahahaaaa wat zie ik nu allemaal weer!!!

Fred ik kon het niet laten!
(en er zijn nog wel wat dingetjes om toe te voegen)

ik heb nog een deel 3!

http://img689.imageshack.us/img689/3839/fmbug3.th.png

[img=http://img689.imageshack.us/img689/3839/fmbug3.th.png]

http://img689.imageshack.us/i/fmbug3.png/

Vr Gr RRob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (46%)]