Op 24 december 2009 21:11:05 schreef JustME125:
@Tinus:

zin om actief mee te denken? Mail me even dan :P

Ik zie al veel suggesties voorbij komen gelukkig. Dankjewel voor alle input.

Mzzls

Ja zeker :). ik heb er hier bij mijn thuis ook voor gestaan om wat te maken. Alleen zag ik ook door de bommen het bos niet meer. En had nog zo veel anders dat ik wou dus heb het even laten varen. Maar voor de toekomst gaat het er zeker komen.

We gaan de goede kant op hier :D.

Misschien dat we toch eens een keer een brainstorm moeten houden over alle wensen/eisen/ideeën?

Fijne feestdagen in elk geval.

Groeten

domotica EIB/KNX

centrale systeem:
alle lampe/rolluiken schakelaars etc.
gaan naar de centraal punt vanuit waar het bestuurd wordt vaak meerder centrale punten b.v. per verdieping.

decentraal systeem

er wordt in een centraal doos een actoren geplaatst die gevoed bestuurd wordt door een bus kabel meestal een groene kabel die in een aparte pvc buis zit die vervolgen naar de volgende centraaldoos gaat. het maakt niet uit van van infrastructuur je gebruik maakt zo lang het geen ring leiding is.

Groeten

de benodigde componenten zijn volgens mij niet goedkoop. je moet ook vanalles in je meterkast stoppen.

Op 25 december 2009 14:03:56 schreef tijseling:
de benodigde componenten zijn volgens mij niet goedkoop. je moet ook vanalles in je meterkast stoppen.

Valt opzich wel mee denk ik. Met veel dingen kun je af met een relais.

EIB/KNX is geen goedkoop systeem. maar is wel zeer stabiel.

Je zou de basis daarvan kunnen gebruiken om zelf een systeem mee te maken het is na mij idee RS4?? gebaseerd met een bus spanning van 30V.

voordeel van EIB is dat er geen master is. het systeem blijft werken ook al valt er een module uit.

Op 25 december 2009 14:08:27 schreef arne:
[...]

Valt opzich wel mee denk ik. Met veel dingen kun je af met een relais.

ik doelde op knx / eib

dag is trouwens een systeem dat voortgekomen is uit een samenvoegeing / evolutie van verschillende systemen naar elkaar toe

het kan dus met veel systemen gekoppeld worden, ook van verschillende fabrikanten
je zit geloof ik wel aan 1 programmeer programma vast om de modules te programeren
knx / eib is een protocol dat het betrouwbaarst werk met signaalkabels, maar het kan ook draadloos of over powerline verstuurrd worden.

volgens mij heeft draka / ABB net een kabel bedacht met 3 of 4 2,5 mm2 aders, die makkelijk te verbinden of af te tappen is.
ind e toekomst gaan ze daar nog signaalkabel aan toevoegen volgens mij, du sdan loopt dat ook door dezelfde "buis"
( de kabel is meer voor goten en plintsystemen bedacht volgens mij.
maar in een kabelgoot lopen toch ook 230 en data bijelkaar, als je geen systeem hebt met tussenschotten ?

wat ik wil zeggen is dat de besturingselementen in de meterkast moeten, en de actors die ze aansturen alsnog moeten worden weggewerkt in centraaldozen, of inbouwdozen.
dat betekent dat er in veel dozen te weinig ruimte zal zijn.
een dim element met bijvoorbeeld 4 aansluitingen kost al snel een paar honderd euro, als je de voeding / koppelaars meerekent, en dat je ook 4 dimactors moet kopen, wordt dat niet goedkoop meer.

EIB/KNX wordt geprogrammeerd in ETS.

na mijn idee mag de buskabel nog steets niet naast de 220 volgens de Nen1010 het is inderdaad een zeer duur systeem om mee te beginen maar dat komt ook om dat de markt nog vrij klijn is.

de eerste versie voor elke woning komt er al aan denk BV aan de digitale kWh-meter.

Ik ben toch nog steeds serieus aan het denken aan wireless data transmissie. Ik blijf ook niet meer heel lang hier wonen en heb geen kans/geen zin om over data kabel heen te moeten trekken.

via sparkfun
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=690
kwam ik deze wireless transceiver tegen. Goedkoop en eenvoudig om hardwarematig in gebruik te nemen. Weinig externe componenten en een hoop on chip functies.

Misschien een leuke om mee te nemen in een design?

Groeten

Zo, even een legale kick :).

Iemand toevallig mijn laatste link naar sparkfun bekeken? Dingetjes zien er leuk uit.

Mzzls

mijn voorkeur voor data transmisie is toch de reeds aanwezige ~230V kabels. die liggen er al , extra data bussen trekken is hier geen optie. ergens een extra N of F gaat mischien nog wel lukken

Ik zou gaan voor data over powerline , dit kan overal gemaakt worden.
Draadloos zou ik doen als het echt niet anders kan.

Tsjah, maar wat doe je met toepassingen waarbij je geen 230 in de buurt hebt? Mooi IC van Sparfun. Heb wel een voorkeur voor dit soort materiaal...

[Bericht gewijzigd door Arne op (31%)]

@Arne: uuhm, vaak waar je iets wilt schakelen is toch al 230v aanwezig? noem me eens een situatie waarbij jij denkt dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld X10 toe te passen.

230 heb ik al overal in mijn huis liggen.
Mijn voorkeur gaat ook hier naar uit.

Ik zou bijvoorbeeld rookmelders, bewegingsdetectors en een brievenbusdetector op willen hangen. Helaas heb ik niet de mogelijk om overal 230volt in het plafond aan te leggen.
Een optie zou dan zijn om een bridge te maken tussen x10 en 433mhz.

Het X-10 protocol is ook te combineren met draadloos.
Maar als je bv een brievenbusdetector, rookmelder of magneetcontact wilt maken moet je toch altijd ergens een voeding hebben ,of batterijgevoed maar dat vind ik niet betrouwbaar

knx/eib kan ook draadloos, maar ook over 230.

x10 kun je koppelen aan eib/knx

x10 kun je idd koppelen aan RF of IR. dat is een kastje dat je gewoon op een stopcontact aansluit.
volgens mij wel te krijgen van marmitek of via sites over domotica

ik wil ook nog wel een bijdrage leveren. Momenteel ben ik net klaar met mijn sturing voor de rolluiken, via RS485.
Voor de verdere ontwikkeling denk ik eerder aan CAN. Dit omdat deze bus event-based werkt. Als je een dimmer bedient, wil je dat je lamp stopt met dimmen zodra je knop loslaat, niet wanneer je volgende polling gebeurt. lijkt mij een probleem te kunnen worden indien je veel slaves begint aan te sluiten.

Zowiezo kies ik voor een bedraad systeem. Ik ben wel volop bezig met verbouwingen, dus voor mij is er geen probleem om overal een UTP naartoe te trekken.
De belangrijkste reden om voor een bedraad systeem te kiezen is de betrouwbaarheid. Ben niet zo'n grote voorstander van draadloze systemen. Deze hebben in mijn ogen enkel nut voor mobiele toepassingen in de tuin ofzo.
Via lichtnet zou me nog een oplossing lijken, maar dan zit je weer met problemen voor de keuring/ veiligheid. Aangezien ik vroeg of laat mijn elektrische installatie nog zal moeten laten keuren is deze manier van werken ook geen optie.
Alle toestellen in de elektrische installatie moeten immers een CE keurmerk dragen (AREI - België). Tenzij gevoed door laagspanning, dan mag je doen wat je wil. In de verdeelkast komen dan relais te staan waar de conversie LV-domotica naar lichtnet gebeurt.

Indien de ontwikkeling goed gestructureerd gebeurt zou de fysieke laag trouwens los moeten staan van het gebruikte protocol. Zo kan je een grotere groep aanspreken om samen te werken.

Momenteel overweeg ik http://www.vscp.org/ eens goed te bekijken.

Allemaal weer super input hier.

Als we gaan kijken naar bedrade systemen gaan kijken komen we dus bij RS485 uit of bij X10 of een andere poweline oplossing. Klinkt allemaal super. Ik denk dat het belangrijk is dat er een oplossing komt zodat iemand die geen extra kabels kan trekken toch een bus op kan zetten. X10 zal dan wel een puik plan zijn omdat dit ook te koppelen valt aan een draadloze oplossing.

De link van Sven heb ik nog niet heel kritisch kunnen bekijken maar het ziet er uit als een volledige oplossing voor de software (in ieder geval de protocollen en fysieke lagen).

EDIT: ik zie dat het systeem draait op een PC met windows/linux. Ik ben er niet zo'n fan van om een PC continue aan te laten staan. Kan ziets niet embedded opgelost worden? ARM7/ARM9 o.i.d. als controller?

Volgens mij komen we ergens :D

Groeten

[Bericht gewijzigd door JustME125 op (14%)]

Die link van Sven is weer alleen op een nieuw aan te leggen hardware systeem.
Dus niet over powerlines. Mijn inziens dus geen optie.

Ik zie het inderdaad nu ook. Voor mij ook geen optie.

hallo ben zelf ook een beteje geintereseerd in domotica.
op youtube Kwam ik dit tegen:
rackbron
mischien iets om naar te kijken?
http://uctrl.net/w/Main_Page
kan je alles vinden over zijn projecten.
elektronica project
voor projecten van anderen

zover ik kan zien weer niet over bestaande powerlines.
X10 is een goeie kandidaat!

Ik heb ook wel interesse, vooral voor een powerline systeem. het zou mooi zijn als het systeem modulair is, powerline en/of draadloos afhankelijk van je receivers/transmitters.

Ik zie niet zo gauw of de X10 standaard ook tweeweg communicatie ondersteund? Ik kan me situaties voorstellen waarin dat wel handig is (sensoren).

Als er een bestaand systeem voor linux is kan je altijd overwegen/uitzoeken of het op een embedded arm systeempje kan, die kans acht ik erg groot. Zo een systeem zou met een touchscreentje ook als een prima afstandsbediening kunnen werken.

Andere wensen:
- IR extenders (voor het bedienen van het systeem of juist om andere apparatuur te bedienen)
- Externe toegang, via internet/modem/sms
- Een USB aansluiting.
- Centraal klok-signaal (vanaf GPS/lichtnet/NTP)
- Alarm
- Signalering (bijvoorbeeld kookwekker, wasmachine is klaar, de bel gaat)
- CV bediening

Zover ik weet ondersteunt X10 wel 2weg communicatie maar wordt dat zelden gebruikt.
Overigens een zeer intressant topic dat ik zeker zal volgen omdat er bij mij ook plannen voor huisautomatisering bestaan, moet alleen en ander huis hebben.