Bereik 4-kanaals afstandsbediening Mandolyn 433MHz vergroten

Eigenlijk is het resultaat onbevredigend, zelfs als je het bereik weet op te peppen. Er is geen terugkoppeling en je zult dus niet weten of de lamp is ingeschakeld of niet. De set is bedoeld voor lampen in het vrije zicht. Realiseer je dat 433 MHz geen betrouwbare band is !

De terugkoppeling is geen probleem, ze staan in het zicht, je kan ze van binnen zien staan.

De lampen staan in het zicht terwijl de voeding in de kelder zit ? Dus met wat verlengsnoertjes kun je er ook voor zorgen dat de draadloze switch ook in het zicht komt te staan !

Neen, toch niet.
Zoals ik reeds al een paar keer gezegt heb staan de stopcontacten in de kelder en de bedoeling is deze te bedienen vanuit de woonkamer.
Daarom was zo een draagbaar setje zo interessant.

Het stopcontact staat in de kelder, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de switch daarin moet ? Je kunt de switch ook in het einde van een verlengsnoer steken.

En hoe had je dan gedacht in de kelder te geraken?

De lampen staan in het zicht, zeg je. Kun je dan in de kelder kijken of staan ze niet in de kelder ?

Zoals ik al zei, de lampen staan buiten (de aansluitingen hiervan komen samen in de kelder binnen) en het is de bedoeling deze vanuit de woonkamer te bedienen omdat ik vanuit de woonkamer de lampen buiten zie. De bedoeling van de draadloze bediening is dat ik geen gaten moet boren door de vloer en dat ik de muur niet moet open kappen. Zowel estetisch als technisch zou dit een goede (de beste) oplossing zijn.

De radiosignalen hebben grote moeite met het doordringen van de betonnen vloer, maar met het vensterglas hebben ze veel minder problemen. Mijn suggestie is daarom de draadloze switch buiten te zetten, dichtbij of in de lamp, uiteraard beschermd tegen water en niet in een metalen behuizing. Begrijp je nu waar ik naartoe wil ?

Ik snap jou probleem, hier is dat het zelfde. De snoeren komen in de kelder binnen. Ik neem aan dat ze bij jou ook onder de grond lopen dus een verlengsnoer naar buiten wordt lastig. Tenminste dat zou hier zonder hakken ook niet kunnen. Radiosignalen op deze frequentie kunnen wel door beton heen. Het ijzer erin is veel te grofmazig daarvoor alleen is de vraag of jij recht boven de kelder zit. Als jou kelder ergens anders zit dan zullen ze niet eerst door de grond naar de kelder gaan. Dan moet het dus met een omweg en dan kan de afstand wel eens groot worden. Als het eerst je woonkamer door moet dan de gang en daar door de vloer/deur naar beneden blijft er weinig van over. Maar misschien kun je de ontvanger met een verlengsnoer in de kelder omhoog brengen tot naast de deur. Dat scheel weer een vloer.

jaja, ik snap het wel maar het is zoals Fred zegt, de kabels komen ondergronds in de kelder binnen en buiten een ontvanger (in het zicht) plaatsen is geen optie.

De afstand van zender tot ontvanger is 2 meter, ofwel eerst door het venster en dan door de betonnen dallen uit of anders mogelijkheid 2 eerst door de betonnen dallen uit en dan door een muur in de kelder dus dat zou met iets groter zendvermogen of een beter ontvangst toch haalbaar moeten zijn.

Op 11 januari 2010 01:38:22 schreef plankgas:
Eigenlijk is het resultaat onbevredigend, zelfs als je het bereik weet op te peppen. Er is geen terugkoppeling en je zult dus niet weten of de lamp is ingeschakeld of niet. De set is bedoeld voor lampen in het vrije zicht. Realiseer je dat 433 MHz geen betrouwbare band is !

433 MHz is een prima bandje en betrouwbaarheid heeft NIETS met de frequentie o.i.d. te maken. Even 'gas' terug imo.

RF is inherent onbertrouwbaar doordat de fysieke laag niet is afgeschermd.
En gelukkig maar, anders hadden we geen radio, tv, etc, etc.

Ik denk dat er met dit apparaat niet veel te doen is.Als de fabrikanten van dit soort apparaten niet zo 'money-driven' waren, dan hadden ze het goed opgelost.
Maar ja, alles heeft zo zijn prijs.

Het probleem is dat de markt (de lokale bouwmarkt) wordt overspoelt door dit soort meuk. Het vinden van een betaalbaar alternatief dat wel goed werkt is lastig.

Ik doe veel zaken met een bedrijf uit de UK en die heeft redelijk betaalbare oplossingen.
Het grote voordeel is dat deze systemen WEL werken (ook door 2 of meer betonnen vloeren).

http://www.rfsolutions.co.uk/acatalog/DS-HORNET-3.pdf

Maar dan ben je helaas wel ruim 80 Euro lichter..

Bart
Eerst en vooral wil ik je al bedanken voor je uitgebreide uitleg.
Dit zou inderdaad een prima alternatief kunnen zijn.
80€ is nog te doen.
Moest er nog iemand zo een oplossing weten, eventueel te bestellen hier in België, Nederland of Duitsland zou ik het zeer fijn vinden moesten jullie mij dit even laten weten zodat ik de verschillende systemen met elkaar kan vergelijken.
Ik ben al zeer blij met het voorstel van Bart :-)

433 MHz is een prima band, natuurlijk, maar het is er druk, heel erg druk. Het is iets heel anders dan de 40 MHz band, waar alleen een paar modelvliegtuigjes opzitten, een draadloze koptelefoon van de buren kan de communicatie zomaar een paar minuten onmogelijk maken. Als de te schakelen lamp niet in het vrije zicht had gestaan dan had je het zelf misschien ook afgeraden ?

En dan die Engelse site: Ja, alleen al de aanduiding IP68 doet me beseffen dat we het hier hebben over spullen die we bij de bouwmarkt niet snel zullen tegenkomen. 80 Euro valt overigens niet tegen.

Maar nou had ik dus nog niet vernomen dat de TS het geprobeerd had met een spriet en wat het resultaat was.

Henny,

Stuur me even een PM, dan kunnen we wat oveleggen.