Hallo,
Ik heb een low butget PA versterker gekocht.
zie hier de link
http://www.elektronicatekoop.nl/product_info.php?cPath=36_73&produ…
deze versterker heeft 2x 170 watt stereo
Nu wil ik deze versterker gebruiken voor mijn sub woofer.
Ik wil dus een brug zetten over de 2 kanalen.
Hoe kan ik dat doen?
gewoon de 2 plus kanten van de audio versterker aan mekaar solderen werkt volgens mij niet
Gr Leon
Hallo
Ik hoop dat hij intern gebrugt is.
Ik kan hier namelijk geen info over vinden.
Ook heeft konig geen site van versterkers , het is een beetje onduidelijk voor mij moet ik zeggen.
helaas is er ook geen handleiding te vinden op internet
mocht deze versterker niet gebrugt zijn, hoe kan ik dat dan wel doen zelf?
[Bericht gewijzigd door programa op (14%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Dit soort versterkers is nooit intern gebrugd. Dat maakt hem namelijk duurder, en bij budgetmerken is dat natuurlijk niet slim.
Zelf bruggen kan door je signaal in fase (normaal dus) op één kanaal aan te sluiten en in tegenfase op het andere kanaal. De speaker, die een twee keer zo hoge impedantie moet hebben als toegestaan is op één kanaal, sluit je dan aan tussen de positieve speakerterminals.
hallo
Oke, het komt er dus op neer dat ik de 2 fase`s in dit geval links en rechts kan bundelen. dit werkt dus wel:)
Ik dacht namelijk dat je net als in de HF een aanpassing moet hebben per kannaal.
gr leon
Nee, links en recht zijn niet de twee fases.
Je hebt een fasedraaier nodig per kanaal. Voor stereo dus ook een tweede versterker en een tweede fasedraaier.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/48/audio/fasedraaier.html
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (19%)]
Links en recht aan elkaar knopen via een weerstandje van 1k en aan de fasedraaier koppelen.
De uitgangen van de fazedraaier naar de twee ingangen van de versterker.
Links en rechts staan namelijk niet 180° uit fase maar zijn twee normale signalen.
Op een PA versterker met normale ingangen kun je er ook mee volstaan één kanaal uit fase aan te sluiten, dus met 2&3 op de ingangs xlr omgewisseld.
heren,
Als ik het goed heb,
heb ik 2 line in signalen
mono signaal 1 (aangesloten de de fasedraaier 180* dus )
mono signaal 2
die 2 signalen gaan in de amp
vervolgens kan ik dan de 2 fastes samen smelten tot 1 fase.
klopt mijn beredenering?
leon
Op 1 februari 2010 21:05:26 schreef Fuzzbass:
Dit soort versterkers is nooit intern gebrugd. Dat maakt hem namelijk duurder, en bij budgetmerken is dat natuurlijk niet slim.
Idd, de prijs is wel erg laag.
Dan zou ik ook oppassen met bruggen, vooral als ze geen data geven. Hopelijk een goede temperatuursbeveiliging aanwezig. 
Op 1 februari 2010 22:00:14 schreef programa:
vervolgens kan ik dan de 2 fastes samen smelten tot 1 fase.klopt mijn beredenering?
Ik zou het niet samensmelten noemen maar golfvormen zeggen je waarschijnlijk niet zo veel.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bij een brugschakeling "trekt" het ene versterkerkanaal aan de ene kant van de speaker, en het andere kanaal "trekt" aan het andere eind van de speaker. Als ik het zo uitleg, dan is het niet moeilijk om te redeneren dat de versterkers in tegefase aangestuurd moeten worden. Je zet ze feitelijk in serie, maar dat is weer moeilijker te begrijpen.
Arend Brouwer
Fryslân
Ik heb een beetje het idee dat de topicstarter de beide "plussen" aan elkaar wil hangen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Links --> Fasedraaier --> Versterker ingang L
Rechts -----------------> Versterker ingang R
Je subwoofer - sluit je dan aan op + van kanaal L
Je subwoofer + sluit je dan aan op + van kanaal R
De - terminals van zowel je L als R kanaal blijven onbenut.
Succes!
-- Arend
oke
als het goed heb sluit ik de linker plus met een fase draaier voor de line in aan op de versterker. En pak de plus ervan en zet die op de min
en de rechter plus van de versterker op de plus aan.
Is het zo dat door een fase draaier tussen de line in en de versterker te plaatsen dat je een nagatieve spanning versterkt krijgt krijgt. en die werkt zamen met de normale plus (fase)?
gr Leon
klopt dit??:)
Hallo
1.Heren klopt het boven staande van mij ?
2.Ik heb gehoord dat je met een fasedraaier de versterker op kan blazen afhankelijk hoe de aarding binnen in de versterker is ?
gr Leon
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Er staat hier op het forum bij schakelingen een simpele fasedraaier met 1 transistor en nog een paar elco'tjes.
Deze kan je gebruiken door 1 kanaal met deze schakeling aan te sluiten.
De andere kan je gewoon aansluiten op het niet 'gedraaide' signaal.
Let wel dat je maar één kanaal moet aansluiten, dus OF links, OF rechts.
De luidspreker sluit je nu op de plusklemmen van beide kanalen aan.
De versterker opblazen is goed mogelijk.
Normaal kan een versterker een luidspreker van 4~8Ohm handelen.
Je sluit dus op ieder kanaal een luidspreker van bijv. 4 Ohm aan.
Omdat je versterker nu gebrugd laat spelen zal de impedantie per kanaal 2x zo laag zijn.
Dus bij een luidspreker van 4 Ohm is de belasting per kanaal 2 Ohm!!
Iets wat dit soort budget versterkers over het algemeen absoluut niet trekken!
Toevoeging:
schema fasedraaier : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/48/audio/fasedraaier.html
is er nog een manier om dit te testen met fasedraaier zonder dat de versterker in rook opgaat.
zijn er nog dingen waar ik kan op kan letten , waar ik dus kan voorkomen dat de mosfet in rook op gaat.
gr leon
[Bericht gewijzigd door programa op (96%)]
Fasedraaier bouwen en aansluiten op de amp. Sluit de speakers normaal aan op beide kanalen. Je moet nu geluid hebben uit beide speakers. Het zal alleen niet fijn klinken, fase verschil kan je horen.
Werkt dit, dan een 8 ohm speaker op de plussen van beide kanalen aansluiten. Zet een 1A snelle zekering in serie met die speaker. Als er iets mis gaat is de zekering hopelijk sneller stuk dan de FET's.
een 1a zekering is idd een goed idee.
hmm ik wou er eingelijk een 4ohm speaker aan zetten.
maakt dit nog veel uit dat de imedantie van mijn speaker lager is dat 8 ohm
gr leon
Dan ziet de versterker 2 ohm per kanaal, en kom je dus buiten zijn specificaties.
Dit betekent dat hij bij volle uitsturing danwel in de stroombegrenzing gaat of dat er direct rook uit komt.
Ik zou het niet adviseren, ik zou zelfs zo ver willen gaan te stellen dat het er op lijkt dat dit soort ampjes ongeschikt zijn voor PA gebruik. Want: geen normale aansluitingen, niet de gebruikenlijke beveiligingen en waarschijnlijk ongeschikt voor langdurig bedrijf op volle uitsturing. Voor HiFi-achtige situaties thuis (met een flinke crestfactor..) zal het prima zijn, maar niet voor PA.
Uitgangsvermogen is niet het enige dat er toe doet.
De goedkope chineese PA ampjes (DAP en consorten) hebben een lage aanschafprijs en schijnen heel redelijk te zijn. Voor serieus werk blijft investeren in een degelijke eindtrap echter goedkoper, je betaalt over een langere termijn immers de kosten en niet de prijs.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Zit wat in Aart.
Alleen is het wel zo dat gasten die goedkoop willen starten, en toch een leuke set-up willen hebben, voor weinig geld met een Behringer of DAP versterker behoorlijk uit de voeten kunnen.
En ik moet zeggen, voor 200 euro heb je een behoorlijk leuke versterker.
Vergeet daarbij ook niet dat vaak drive-in shows worden bemand door amateur-dj's, die niet persee een top-of-the-bil set hoeven te hebben.
Maar ook de professionals zijn niet bang voor het wat minder profi spul.
Ik zie soms her en der wel eens een rack met Behringer europowers staan voor bijv. monitoring.
De Konig van de TS is hier inderdaad meer geschikt voor thuisgebruik, en absoluut niet voor langdurige vollast.
Ik heb hier -ik meen- wel eens een Skytec PA-nogwat voorbij zien komen met als eindtrap een gebrugde TDA IC.
Zoeits, of een heel magere mosfet setup zal hier ook wel inzitten denk ik..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan is Behringer misschien wel geen topmerk maar toch een stuk professioneler dan Koenig.
Koenig staat eigenlijk symbool voor de teloorgang van Nedis (hoewel daar over te discussieren is, en er zo nu en dan ook prima bruikbare spullen tussen zitten).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]
Aart houd zijn mond verder..