B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Ik heb een versterker van Akai.
Deze deed het zeer goed totdat op een moment er een brom optrad.
Na 2 seconden brom is de zekering eruit gevlogen.
Nieuwe zekering erin en nog eens geprobeerd.
De zekering sprong onmiddelijk en er is een elco gesneuveld.
Nieuwe elco erin en zekering en nog steeds het gebrom.
Ook blijven de powerindicators na het uitschakelen, nog een halve minuut branden.
Zou dit aan de eindversterker kunnen liggen die op de een of andere manier verkeerd doorgeeft?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als er nog een groot stk ic inzit veel kans dat deze stuk is gegaan
dat komt met de jaren of te hoge voedingsspanning .
dit ic zit op een koelprofiel en is de hele eindversterker .
soms is dit ic pnp gekoppeld met de preamp en dan is een tda ic erin zetten geen optie meer . als ze er nog zijn dan wordt het 2ehands .
B.V.
testman
wat is het typenr ervan ? ik heb er nog een doos van liggen .
en als je hogere netspanning hebt dan de versterker op 240v zetten dan wordt het stk ic veel ouder .
B.V.
Alvast bedankt voor de aanbieding testman.
Ik zal het morgen eventjes bekijken.
Ik laat je wel wat weten.
B.V.
defecte elco + brom doed mij eerder denken aan een gesneuvelde diode in de gelijkrichter, controleer eerst eens de voedingsspannignen op niveau en rimpel
testman
ik heb in alle jaren 1x zo'n dikke voedingselco rot gehad in een versterker dat was een akai maar daar bleef de brom . het brom en ram zekering eruit is een veel geziene fout in de stk module .
ik gok op een stk459 of 460 module als het een kleine versterker is .
die mogen vaak dan 2x 50 volt hebben en als je dan meet is er 54 volt voeding door de hogere netspanning , dus ook op 240v zetten .
Tja dan nog zul je eerst de voeding moeten meten, je zult een enorme sukkel voelen als je nieuwe STK er ook aan gaat , omdat een diode van een kwartje roet in het eten gooit
testman
ja zeker de spanning meten , want daar heb ik er ook als eens 1 stk weer na 5 minuten weg gehad door de 5 volt hogere spanning op dat ding .
btw zit er vaak een brug in en die gaan niet zo vlug stuk bij laag volume maar even meten of er ac spanning is is toch beter als 2x een nieuwe stk trap erin te zetten
STK 461 is niet meer leverbaar.
Als vervanger wordt een STK463 of 465 aangegeven, voordeel van deze vervangers is,dat ze ook een iets hogere voedingspanning toestaan 
Maar om niet teveel op de zaken vooruit te lopen, eerst zeker weten of je voeding goed is.
Aanbevolen voedingspanning voor de 461 is volgens de datasheet +/-23V
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/118692/SANYO/STK463.html
testman
dat zijn de makkelijke stk modulen , de 461 is uitwisselbaar met 459 , 460 ,462 . wel zijn de uitgangsvermogens hoger dan .
maar ik heb een philips amp gehad die had via de stk een pnp terugkoppeling naar de preamp en die was niet eenvoudig te wisselen .
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Ik heb voorheen in de AKAI AA-A1L van mijn Internaatsgroep de STK 4141-II er nogal eens uit gehad, vooral na een groepsfeestje....
Dat resulteerde eigenlijk altijd in een korte heftige afgeknepen brom waarbij de wooferconus OF helemaal naar buiten kwam, OF helemaal naar binnen zoog.
Binnen 2 seconden lag er dus netjes een zekering uit.
Oorzaak: Sluiting in een der speakers van de luidspreker. (Middentoner)
Nieuw STK er in, Nieuwe zekering erin, en andere luidsprekers eraan.
Werkte weer priema.
Neovo.
B.V.
Weet iemand waar je nog die stk's kunt kopen?
Anders is het de moeite ook niet om alles te beginnen uitmeten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die kan elke electronica boer zo voor je bestellen bij nedis.
http://www.nedis.nl/Articles/Sanyo/STK465-SAN.php
Zelf zet ik er liever een printje met de LM3886 in
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/1995/september/applicator-lm38…
testman
ik heb had nog een prijslijst van display uit 98 en daar zaten de stk's aan 50 gulden ex btw .en van liggen worden ze alleen maar duurder ...
als je er geen ervaring mee hebt zou ik een andere versterker op mp zoeken . voor de 25 euro aan stk heb je een andere versterker met meer uitgangsvermogen .
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tsja, als we die richting op gaan kun je netzo goed naar de kringloop gaan, vaak nog goedkoper dan MP. Vorig jaar nog een STK412-210 plak gekocht voor een reparatie, stereo klasse H 2x70W voor 17 euro, dus die prijzen vallen op zich best mee.
STK465 18$ http://audiolabga.com/data_html/STK.html
B.V.
B.V.
Ik heb ondertussen een STK465 gevonden voor 5 euro.
Past deze in de schakeling en is het de moeite waard om deze erin te steken?
niet als je nog steeds de voeding niet gecontroleerd en na gemeten hebt. die eerst repareren, anders is je STK zo weer weg, en controleer eerst ook je speakers, als die de oorzaak zijn moet je ze vervangen, maar ze kunnen ook met de versterker mee gesneuveld zijn, die die ook eerst goed controleren.
Kijk ook even naar evt. brandsporen op de spoelen. Een brom heeft namelijk 9 van de 10 keer met een spoel te maken. Het kan maar zo zijn dat een spoel is doorgebrand, en daarna die brom is ontstaan, met als gevolg een hoge piekstroom, waardoor de zekering sprong. Rook je niets toen dat allemaal gebeurde?
B.V.
Ik heb de voeding (bruggelijkrichter, elco's) gemeten en deze lijken OK.
Ik heb nu ondertussen een STK 465 erin gesoldeerd maar de brom is nog steeds niet weg.
Ook blijft de power indicator nog altijd ca. 30s branden nadat de stekker is uitgetrokken.
Weet iemand waaraan dit nog kan liggen?
Mvg Bart
[Bericht gewijzigd door B.V. op (18%)]
B.V.
Ik heb het dan toch uiteindelijk gevonden.
Er zat nog een slechte zekering in van die oude stk blok.
Nu alle zekeringen goed zijn speelt de versterker terug perfect.
Er zit nog ergens een slecht contactje waardoor de versterker soms niet aan wil maar dat zal ik snel even uitzoeken.
Mvg Bart
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
B.V.
Ja raar maar waar. Doordat er een zekering doorgebrand was gaf de versterker met een nieuwe STK brom. Er zitten in totaal 4 zekeringen in de voeding.
Nu is de aan/uit schakelaar ook nog stuk