Hoi,
ik ben vrij nieuw hier, en ook geen hardcore electronica-hobbyist. Echter, wel met voldoende kennis om e.e.a. te begrijpen.

Verder ben ik gitarist en heb een mooie 100 W Buizenversterker.

Nu wil ik gaan experimenteren met een "Loadbox" om de buizen harder te laten werken. Dat komt het geluid ten goede ;-)

Kan iemand mij vertellen hoe zo'n loadbox werkt?

Ik bedoel het op die manier dat "gewoon" een stevige weerstand in serie zetten niet voldoende zal zijn omdat de impendantie van de versterker dan verandert.

Groeten Merijn

Een loadbox ken ik alleen als belasting voor je buizen amp zodat je met een kleinere speaker (huiskamer/oefenruimte) of hoofdtelefoon kunt spelen.
Om je amp zwaarder te gaan belasten zodat het geluid beter wordt?????

Een loadbox is in principe een stel vermogens weerstanden die in serie met de belasting en parallel aan de uitgang van de amp worden geschakeld. Hier zitten nog wat spoelen en condensatoren bij om het impedantie gedrag van een speaker te imiteren

Een loadbox is idd bedoeld om het typische buizengeluid, dat bij hogere vermogens optreedt, bij lagere vermogens te creeeren door een deel van het vermogen af te vloeien via o.a. weerstanden.
Zoals Hugo al zegt, alleen weerstanden zijn niet genoeg omdat je dan een andere impedantie, en dus een ander geluid, krijgt.
Ik zou eens gaan googelen.

Op een goede loadbox kan je inderdaad zowel luidsprekers van 8 ohm als 4 ohm aansluiten, en heb je een welbepaalde impedantie naar je versterker toe (gewoonlijk 8 ohm).

Eigenlijk gewoon een paar vermogensweerstanden en wat puzzelwerk.

Hoi,

ik heb ondertussen wel bedacht hoe je de weerstanden zo kunt kiezen dat je goed uitkomt zodat de impendatie wel hetzelfde blijft terwijl er toch een deel via andere weerstanden wordt omgeleid.
Bijvoorbeeld een weerstand van 8 ohm parallel aan de 8 ohms speaker (dus i.e. 2 weerstanden van 8 ohm parallel) en daaraan een 4 ohm in serie.

Echter, door de beweging van de spoel veranderd steeds de impedantie van de speaker. Dat zou te ondervangen zijn door condensatoren. Dat zou dan de invloed van de speaker imiteren. Maar hoe en waar zet je dan die condensatoren. Of is dat niet per sé nodig? En zo ja, waarom wel?

Merijn

Ik heb eens een geestige truc gelezen van Gerald Weber. Die sloopte gewoon een oude luidspreker zodat enkel de spoel en magneet overbleven, als "dummy load".
Ik geloof dat de dingen die je kan kopen ("power soak" of "power brake") toch inductieve belastingen geven zodat de uitgangstrafo z'n normale belasting ziet.
Een puur resistieve belasting zou ook wel gaan maar dan kan het zijn dat het frequentiegedrag toch wel anders is dan gewenst. En je zal al erg stevige weerstanden moeten vinden als je je versterker eens goed open wil zetten.

Als je je versterker zelden of nooit op vol vermogen wenst te gebruiken: op sommige (!!!) modellen is het mogelijk om 2 van de 4 eindlampen er uit te nemen. Let op! Dit mag je niet zomaar "even testen". Bekijk hoe de instelling van de biasspanning gebeurt en hoe de voeding in elkaar zit alvorens dit te doen.

Er staat er een loadbox in de vorm van een dummyload op de site
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/90/audio/luidspreker-dummyl…

Je zou de weerstand van 39 ohm kunnen verlagen naar 33 ohm en hiermee een kleine speaker van 4 of 8 ohm in serie zetten.

Natuurlijk, de belasting is niet zozeer het ohmage van de spoel zelf. De "inductie-karakteristiek" om het zo maar te noemen speelt ook een belangrijke rol. Aha, weer iets geleerd.

Het schema was ik net kreeg is een mooi begin. het mooiste zou zijn om een schema voor verschillende "dempingen" te hebben. Dat ik bijv. kan kiezen of ik 50 % of 25 % wil door laten.

In schema zie ik : (spoel) L1 = 0,5 mH

Waar staat "mH" voor?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

mH, milli Henry, de zelfinductie.

BTW ohmage bestaat niet, net zo min als voltage of amperage. Inductiekarakter ook niet.

Even wat verdiepen in spoelen.

Op 9 februari 2010 19:55:27 schreef Henry S.:
ohmage bestaat niet, net zo min als voltage of amperage.

Dat Ohmage een 'rare' term is ok, maar om van Voltage en Amperage ook te zeggen dat 't niet bestaat.
Dat is toch gewoon de term voor 'aantal of hoeveelheid Volt'?
Wat is het 'Voltage'? Hoeveel Volt?
Net als Amperage? Hoeveelheid Amperes?
Of is dit een foute redenering, of redenatie... :P

Wij kennen hopelijk het verschil tussen eenheden en grootheden?

Of kijk je ook voor de uurage even op de klok?

Voltage en amperage is lekentaal, net als 'stroom' als in "er staat stroom op".

Jahoor Het Voltage is het potentiaalverschil en wordt uitgedrukt in Volt.
HAHA Maar dit wordt een eindeloze offtopic discussie ;)

Ik vind net DIT topic. Grappig.

;)

Om het nou 'leken'taal te noemen. Het staat correct in ieder woordenboek. Dus de woorden zullen ongetwijfeld bestaan.
Noem het spreektaal. Dat je nu zegt: "Er staat stroom op...", daarvan snap ik ook dat het 'spanning' moet zijn. Er staat spanning op, wat is het Voltage?
Er loopt stroom, hoeveel stroom? "Wat is het Amperage?"
Kan. En is niets mis mee :)

Het verschil tussen eenheden en grootheden kent meneer anders prima. Hij meet voltages in Volt en amperages in ampere. OK, spanning en stroom is mooier.

Op 10 februari 2010 01:01:23 schreef knapestaart:
Kan. En is niets mis mee :)

Ik zou me dood schamen dergelijke termen tegen beter weten in te gebruiken.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar dat soort termen zijn wel duidelijk, ook voor leken. :)
Al moet je dan natuurlijk spanning en stroom nog steeds niet door elkaar halen ;)

Op 10 februari 2010 00:47:37 schreef knapestaart:
Dat Ohmage een 'rare' term is ok, maar om van Voltage en Amperage ook te zeggen dat 't niet bestaat.

Kan je nagaan... Wat is het verschil tussen de eerste en de andere twee?

Omdat je in spreektaal nog kunt zeggen: "wat is de weerstand?" en niet " wat is de/het Volt" En dus of 'spanning' of 'Voltage' gebruikt.
Anders is het met impedantie. Hoewel 'Ohmage' ook gewoon voorkomt in het woordenboek. Ik snap je helemaal, maar het is puur hoe het 'bekt' . Maar dwalen we niet erg ver af? ;)

Heel erg, maar de TS is een beginner - inducties zijn nog een wonder, beter dan meteen goede dingen doen dan later niet voor vol te worden aangezien.

Op 10 februari 2010 01:39:43 schreef knapestaart:
Omdat je in spreektaal nog kunt zeggen: "wat is de weerstand?" en niet " wat is de/het Volt" En dus of 'spanning' of 'Voltage' gebruikt.

Hier goochel je ook al met eenheden en grootheden, niet consequent. Weerstand is een grootheid, Volt een eenheid, spanning een grootheid.

Je hebt btw het beste topic boven water gehaald, ook handig voor de TS. ;)

:) haha, Dit is puur om aan te geven dat die woorden geen grootheid aangeven, maar de hoeveelheid ervan.
Voltage= hoeveelheid spanning(grootheid)uitgedrukt in Volt(eenheid).
Amperage= hoeveelheid stroom(grootheid)uitgedrukt in Ampere(eenheid)
Ohmage=hoeveelheid weerstand(grootheid)uitgedrukt in Ohm(eenheid)

Er IS spanning. Hoeveel spanning=Voltage=aantal Volt
Er IS stroom. Hoeveel stroom=Amperage=aantal Amperes
Er IS weerstand. Hoeveel? Ohmage=aantal Ohm
Dus als iemand vraagt: "wat is de spanning?" dan vraagt diegene naar de hoeveelheid Volt. Het Voltage.
Maar dit is, zoals ik al zei, een eindeloze discussie. :)
Wat ik persoonlijk niet erg vind, maar het valt hier geloof ik onder de noemer 'Topicvervuiling'. ;)

Op 10 februari 2010 00:54:23 schreef Henry S.:
Of kijk je ook voor de uurage even op de klok?

'Tijdage' even veranderd in 'uurage'? ;)