Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Volgende keer maar een verwarming inbouwen:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/img_1288.jpg

Sataliet bij mijn oom :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Of je neemt een grotere dish en hangt het zaakje op z'n kop.

kijken wat voor reacties hierop komen...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ach, daar heb je toch kinderen voor? Die stuur je gewoon 2 keer per uur naar je schotel toe om de sneeuw er vanaf te werken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
bprosman

Golden Member

LNB met gloeidraad ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 januari 2010 01:14:28 schreef McDuff:
...
Weerstand spatte in rookwolken uiteen en ik had een zwartgeblakerde neus.
...

Dan zat je toch echt wel "iets" te dicht bij. Dat heb ik wel afgeleerd nadat iemand die ik ken met zijn gezicht dicht bij een print zat om te luisteren of een relais wel schakelde, toen er een verkeerd geplaatste elco klapte op een paar centimeter van zijn oog. Dat is nooit meer helemaal goed gekomen. Als ik nu iets met forse elco's ga testen, heb ik een (volledige gesloten!) veiligheidsbril op, zolang ik het niet vertrouw. Als je er vrij zicht op hebt, zit je ook in de vuurlinie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zo ken ik ook iemand die al zijn vel van zijn hand (bovenkant) zag blazen door stoom, die zich in een waterverwarmingsweerstand had opgehoopt. Er was blijkbaar een kleine fit in, waardoor er water inraakte en om een of andere reden (kalk, uitzetting?) er niet goed terug uitraakte totdat het stoom onder druk werd.
Ik denk: zeer pijnlijk.

@Technojunk: hey, ik heb van iemand gehoord die op reis was in Noorwegen dat daar grote schotels staan, die precies een stuk naar de grond gericht staan. Zou het kunnen dat sat tegen de sneeuw is? In combinatie met het feit dat je noordelijk zit en je schotel automatisch verder voorover moet kantelen om naar de evenaar te kijken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@SparkyGSX: Ik ben in dit opzicht er wel goed van afgekomen omdat ik tijdens het werken een leesbril moet gebruiken dus was alleen mijn neus wat geblakerd; maar je hebt volkomen gelijk en ik heb ook een veiligheidsbril liggen.
Maar ja, je kent het wel hè: even vlug meten en dan is Murphy je beste vriend!
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Sine

Moderator

Op 30 december 2009 21:33:32 schreef Henry S.:
Iemand die het symbool zelf niet gebruikt...
[...]
Dat is normaal in de bouw.

Er overheen stucken zie ik nog wel zitten ... maar tegelen ?

Op 3 januari 2010 01:26:28 schreef Technojunk:
Volgende keer maar een verwarming inbouwen:

En het enige wat hij nog zag was sneeuw op zijn tv ;)

Henry S.

Moderator

Op 3 januari 2010 18:28:43 schreef Sine:
[...]

Er overheen stucken zie ik nog wel zitten ... maar tegelen ?

Als je mazzel hebt gebruiken een tegel met een hoekje eruit of markeren ze de boel. Anders heb je pech en mag je met klopsignalen of trekveer op zoek naar de doos.

Op 3 januari 2010 18:29:04 schreef JuuL:
[...]
En het enige wat hij nog zag was sneeuw op zijn tv ;)

Hele oude TV dan. ;)

@Technojunk: Netjes bekabeld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oost indische inkt methode toepassen om de layout zwarter te krijgen. Ik vrees nog dat ik te hard poets en de layout beschadigt maar dit gelukkig niet zo. Kan ook niet ik zat aan de verkeerde kant van de sheet.

LED there be light

Even zien hoor, viel dat onder 'ontwerptips' of onder 'domme fouten'? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Oké laat ik hier ook eens wat posten:
het volgende

ik was vandaag mijn nieuw utp tester aan het maken/programmeren.
Maar er wou maar geen tekst op de display verschijnen, dus ik reddevil gemaild
(ontwerper en schrijver van het Pic programma) en gevraagd wat voor display hij gebruik had. bleek dat het de zelfde was als die ik heb. Dus weer gemaild. kreeg toen test porgammatje om de display te testen. je raat het al dat wou ook niet werken. HHMM toen ging er een lichtje branden. zitten alle pinnen van de pic wel goed in het breadboard? Oeps pin één is krom :+ Dus daarom kwam er geen text op het scherm |:(

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Vandaag achter gekomen dat ik iets gesloopt heb. Ik had een Buckconvertor met een avr http://daoriginal.da.funpic.de//data/Buck%20Converter/Buck%20Converter…, deze is gemaakt om een Maglite te kunnen modden. Zodat die 3 SSC P7 leds kan gebruiken. Blijk het ding geen polariteit beveiliging te hebben. Oftewel ding is naar de knoppen. De componenten worden nogal warm :(.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

een nieuwbouw met twee ruimtes (met gipswand er tussen), waarvan bekend was dat het een paar jaar later 1 ruimte ging worden......

en nu, een paar jaar later, er achter komen dat je toch echt niet de centraaldozen met een stuk pijp aan elkaar hebt gelegd. en dat de voeding via 3 kamers om gelukkig wel op dezelfde groep zit.

natuurlijk moeten nu de lampen gelijktijdig aan met een schakelaar. en kan ik dus een schakeldraad gaan trekken via de betreffende ruimte, naar de volgend ruimte naar de volgende ruimte, naar de gang, naar de betreffende ruimte. dus alle lampen van het plafond en weer terug..... grrrr

het had werkelijk 3 meter buis meer gekost.

Alsnog erin frezen was geen optie?

If you want to succeed, double your failure rate.

Tip: Als er geel/wit licht onder een chip vandaan komt, is het niet goed....

Naast dat m'n atmega vrolijk met m'n RGB led aan het spelen was, kwam er in de buurt van een voedings-pinnetje aan de andere kant van de chip zo nu en dan gelig licht vandaan. Ook in het rithme van het knipperen van het ledje. Goed kijken, blijkt een pootje niet helemaal vast te zitten.

Dus vastgesoldeerd, en alles bleef het doen. Totdat ik een minuut later weer kijk: Geen ledje meer knipperen. Chipje (atmega168) heet. Ik heb hem maar weggegooid.... De nieuwe blijft koel......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 januari 2010 01:14:28 schreef McDuff:
Nou, 't is mij ook weer eens gelukt: zat te meten aan een voeding en
mijn meetpennen schoten uit: "
just call me 'smokey' Mac"

Dat deed ik laatst dus met de hoogspanningsvoeding van de buizenversterker. De geluids- en lichteffecten waren ronduit spectaculair. Toch maar kortsluitvast gemaakt daarna :D.

mzzls

Correct me if I'm wrong!

Ja, da's pas genieten hè? Ben vroeger ook buizenier geweest, af
en toe prachtig knallend vuurwerk en wolken van genot!
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Tidak Ada

Golden Member

Heb jij ook van die schroevendraaiers met lidtekens??? :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wel multimeter pennen...

Verleden jaar toen ik met mijn eindwerk bezig was, was ik de laadstroom van de elco's aan het meten (als indicatie, ik weet dat je dat met een scoop hoort te meten)
Waren 2 elco's van 22000µF elk opgeladen tot 80V, 160V in totaal dus, enja dat moest ik natuurlijk toch even kunnen checken...
Helaas was ik de pennen in de multimeter vergeten te hersteken, was ongezekerd...

Mijnen tikker ging toch wel 5min tegen hondert in't uur...

Ik zat een keer de ampere te meten van mijn voeding, dat ging goed. Toen vroeg ik me af hoeveel ampere hij trect op 230. Mij multimeter er op... BOEM een mooie blauwe vlam. Verkeert gemeten, maar er was niks stuk behalve de zekering.

Henry S.

Moderator

Ongelukjes verhuisd naar Wounded in action.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 3 maart 2010 01:15:51 (43%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nou goed dan, Henry. [edit: Ooops. Sorry. Ik dacht dat ik dan HIER "wounded in action" zat te lezen. Je mag hem verplaatsen als je dat beter vind. Ik kan dat niet zelf, toch?]

Wat doet een LM1117 als je z'n secondaire kant gaat voeden?

In EEN (*) datasheet staat ergens dat je moet uitkijken dat de secondaire kant dan niet de grote ingangscondensatoren gaat voeden. Omdat er aan de ingang een batterij komt en niks met lange draden, zit er bij mij maar 2x0.1 uF op.

Dus... de atmega herprogrammeren met voeding uit de progammer gaat niet goed. Reageert raar. Daarna de batterij er op om te kijken of het zo nog wel werkt.

De huidige conclusie is dat de LM1117 het niet leuk vind om 3.3V op de uitgang te krijgen en dat ie dan kapot gaat.

Dan met de batterij er op, krijgt de atmega 8.4V, en dat vind die op z'n beurt niet leuk. :-( Ik heb nu een behoorlijk harde kortsluiting naar aarde op de 3.3/ 5V voeding. (uit de programmer staat er 3.3V op, maar uiteindelijk moet het 5V worden. De LM1117 is dan ook de -5 versie).

Weet er trouwens iemand wat er op een LM1117 hoort te staan? hier is het datasheet: http://www.national.com/profile/snip.cgi/openDS=LM1117
Ik heb de SOT-223 uitvoering.

(*) dat kan dus best het datasheet van de 7805 zijn, ik weet het niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten