Mijn idee is een batterijtester voor de volgende waardes: 1.5V, 3V, 4.5V, 6V en 9V. onderstaand stroomschema:

http://knome.nl/batterijtester.bmp

Ik weet het, met een 4stappenschakelaar is het makkelijker maar die heb ik niet... en ook geen wipschakelaar

ik definieer nu de schakelaars S1 t/m S6:

S1: linksboven
S2: rechtsboven
S3: uiterst links onder
S4: links midden onder
S5: rechts midden onder
S6: uiterst rechts onder

andere onderdelen:

R1: 200Ω
R2: 350Ω
R3: 650Ω
D1: (links) rood 5mm
D2: (onder) groen 5mm

Gebruiksaanwijzing:

1.5V/3V: S1, S3 gesloten
4.5V: S1, S4 gesloten
6V: S2, S5 gesloten
9V: S2, S6 gesloten

Ik ben niet zo dom dat ik de verkeerde schakelaars open laat staan.

Mijn vraag:

Werkt dit? Dwz dat er een groen ledje gaat branden als er nog enigszins spanning op de batterij zit en een rood ledje als de batterij verkeerd is aangesloten..

Nee, dat gaat zo niet werken. Wanneer S1 en S3 gesloten zijn en de spanning er op staat, zal D2 (vrijwel) meteen doorbranden, ongeacht of de spanning 9V of 3V is. Ook de D1 fikt meteen door wanneer de spannning verkeerd om wordt aangesloten. Een LED heeft altijd een stroombegrenzing nodig. misschien heb je wat aan dit schema, maar het nadeel is dat deze pas werkt vanaf 5V: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led-…

Als je hem nu verkeerd om aan sluit, dan sloop je je rode ledje (behalve bij 1.5 Volt misschien). Beter kun je het rode ledje parallel aan de groene zetten, maar in omgekeerde richting. Op deze manier kun je inderdaad zien of er al dan niet spanning op een batterij staat, maar hoe veel is waarschijnlijk amper te zien, en op een praktisch lege batterij kun je misschien nog wel een ledje laten branden, terwijl hij het niet meer doet voor grotere verbruikers.

kent iemand niet een ander schema voor een batterijtester?

de voorwaardes:

• moet werken voor 1.5V, (3V), 4.5V, 6V, 9V, (12V)
  • moet met ledjes (bargraph array) of naald aangeven hoeveel spanning er nog op zit.

de 3V en de 12V zijn niet zo belangrijk. Hij hoeft dus niet in procenten aan te geven hoeveel spanning van een nieuwe batterij van die soort er nog opzit, alleen hoeveel spanning. In feite vraag ik dus een voltmeter voor gelijkspanning die tot 9V werkt.
Die 9V mogen met een naald of ledjes (bijvoorbeeld 1led = 1V) worden weergegeven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Kun je dan niet beter een multimeter kopen, of een kant-en-klare batterijtester?

ik heb wel een multimeter, maar:

- hij is voor een docent van mij...
- kopen vind ik niet leuk, ik wel het wel zelf maken...

Ah, op die manier. Zelf maken is natuurlijk ook leuker :P

Als je het met een naald wilt doen is het heel simpel.
Die kun je namelijk alleen maar kant en klaar kopen, of je moet er echt veel tijd en moeite in willen steken.
Een voorbeeld is http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1474.

Ik denk dat je voor LEDjes de LED-vu-meter (http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html) van deze site wel zou kunnen gebruiken, met een lm3914 ipv een lm3915. Dat weet ik echter niet helemaal zeker, misschien houdt die niet van gelijkspanning, dat zou iemand even moeten bevestigen.

dat is een mooie ja...

maar (ik ben egt een zeikerd, weet ik):

wat betekent dat tekentje bij in (aan pootje 5 van het IC)?

en kan iemand dat even bevestigen, over dat IC?
Er staat LM3915 of LM3916, maar hagdos zegt LM3914... wat klopt?
-3914 volgens conrad: Led-driver, kan kloppen dus
-3915 volgens conrad: bestaat niet
-3916 volgens conrad: bestaat niet

dank, heel veel dank, tot zover, hagdos!

In is de ingang. In de schakeling die daar staat is dat een audio-ingang.

Volgens de tekst bij die schakeling is de 3914 hetzelfde als de 3915, alleen is de 3915 logaritmisch, omdat dat handiger is bij geluidsmetingen.
De 3915 is lineair, en dat is veel handiger voor jouw toepassing.

maar waar moet ik IN aan koppelen, of betekent het verder niks en is het de beschrijving van het pootje 5 van het ic?

In moet je aan de positivie pool van je batterij doen, en de negatieve pool aan de aarde van het schema. Je moet dit schema zelf nog voeden met een andere spanning, tussen de 3 en de 20 volt (bijvoorbeeld 4 (volle :P) AA-batterijen),

Helaas zegt de spanning alleen niet in welke staat de batterij is. Ik dacht dat ze dat meestal op een andere manier testen door een flinke stroom te laten lopen. Ik gebruik meestal wel een multimeter voor een snelle indicatie.

ok, dus waar 3-20 staat batterijen van jezelf en bij in de te testen batterij, en ook aan aardde.

En hoeveel volt komt overeen met één ledje?

Zoals hij nu staat zijn de ledjes eerlijk verdeeld over de voedingsspanning, dus bij 5 volt zou je 0.5 Volt per ledje hebben, en bij 10 volt 1 volt per ledje. Zoals fred101 zei krijg je inderdaad een betrouwbaardere indicatie als je de batterij tegelijkertijd ook belast. Dit kun je heel simpel doen door een weerstand van een paar honderd ohm van de ingang naar de aarde te leggen.

Je kunt geloof ik de verdeling ook nog aanpassen, maar ik kom er niet echt achter hoe.

maar het is de bedoeling dat hij, stel 1v per ledje, dan bij 1V één ledje laat branden, bij 2V twee, enz..

kan dat ook? want anders is het lastig hem af te lezen.

Kan ook, staat allemaal beschreven in de datasheet.

ehm... ik heb de datasheet gevonden, maar kan niet zo heel erg goed engels.. kon het er niet uithalen... dus: hoe kun je met de LM3915, of een ander IC een batterijtester maken, dat die met bv 1V per ledje aangeeft hoeveel spanning er nog op de batterij zit?

dus gewoon dezelfde voorwaarden

laat maar zitten allemaal... ik doe het zonder IC, met een naald.
heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!