hallo,

kan iemand zien(met meer audioverstand dan ik) of in deze kleine generator de golf rond de GND slingert?
http://www.ds-electronics.de/index.php?option=com_content&task=view&id…
dus zoiets:
http://home.tiscali.nl/gibbon/exploring/ken/sinusgolf.gif
alleen dan een andere frequentie. wel duty 50%

zelf denk ik van wel, want de opamps hebben een dual supply.
maar ik heb geen oscilloscoop tot mijn beschiking, dus ik kan hem niet testen....

[Bericht gewijzigd door The Engineer op (37%)]

IC1b en IC1c versterken alleen wisselspanning.

oja, natuurlijk; door die 4n7 cap.
had het kunnen weten, dus ik kan ervanuit gaan dat het antwoord "ja" luidt.

hartelijk dank!

Bij dergelijke dingen bij jezelf afvragen of er een offsetspanning op de uitgang aanwezig is.

als die aanwezig is, zal ik daar in mijn schakeling niet zoveel last van hebben denk ik.
het is geen preciesie intstrument. het verschil zal denk ik in de millivilts liggen?

Je begrijpt het nog niet helemaal, ik heb het niet over de offset van de opamp zelf, maar wat je op de ingangen zet.

en dan nog begrijp ik het niet helemaal...:D
maar dat betekend dat ik er waarschijnlijk wel last van zal hebben?

Als je het signaalpad voor gelijkspanning volgt (de condensatoren doen dan niet mee):
(ic1c pin8 - ic1a pin 2 ic1b pin 6 - ic1b pin 7 - ic1c pin 9 -...)
dan zie je dat alles DC gekoppeld is - er zitten geen condensatoren in dat pad.

Een DC spanning zou onmiddelijk heel veel versterkt worden door 1b en 1c. Die zijn voor gelijkspanning niet tegengekoppeld en zullen een verschilspanning op hun 2 ingangen 100.000 keer versterken of zo.

Maar omdat de totale loop negatief is (3 keer inverterend) wordt een DC spanning teruggeregeld tot 0

bedankt,joopv
...maar om dat op te lossen, kan ik er niet ergens gewoon een c'tje tussen gooien..
wie weet een oplossing? ik kan uit mijn hoofd niet zomaar een component bedenken die dat tegengaat...

Oplossing voor welk probleem? Misschien heb je de posts hierboven niet goed begrepen - er is geen probleem.

ik vatte de laatste zin niet echt, maar die 100.000keer versterking klinkt niet goed. dus dat beschouwde ik als probleem, maar blijkbaar is het dat niet.

dus gewooon bouwen maar>

Yep, gaan met die banaan. En lees je even in over de werking van de opamp.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker

mooi, dat wordt geregeld.

over opamps weet ik al wat dingen, maar zoals bij mij altijd is zijn er altijddingen die ik niet weet, zoals het "zenereffect", ik dacht altijd dat een zener een overdruk ventiel was dat openging als het boven de aangegeven spanning kwam, maar blijkbaar zijn er ook andere effecten. wiki is mij wat te zakelijk, teveel moeilijke taal...:D

mwah. dat overdruk ventiel kan ik me wel wat bij voorstellen.

Als je "mechanische" analogien zoekt van electronica, is pijpen met druk en vloeistofstromen inderdaad een goede. En de zener als overdrukventiel is dan een mooie.

Een sinus generator werkt doordat "integraal (sinus) = -cosinus , integraal (cosinus) = sinus. Dus twee keer integreren, en je moet het geinverteerde krijgen van wat je had.

Als je de uitgang dan gewoon aan de ingang koppelt gaat het oscileren. Maar als na twee keer integreren het signaal niet exact 1.00000 x het origneel was, maar 1.00001 dan zou het signaal iedere keer groeien. Volgens mij zit die zener daar om het signaal wat te begrenzen, zodat de boel netjes een sinus blijft.