Ik heb hier een scoop waar op staat bwd 539A en BWD electronics.
Helaas werkt deze niet. Ik heb al gezocht naar het merk bwd, maar niks gevonden.
Het lampje (on/off) gaat wel branden, maar ik krijg geen beeld.
Merk:
http://foto-uploaden.nl/img/3/4vw4vcu.jpg
Scoop:
http://foto-uploaden.nl/img/4/i32eop3.jpg
Ik heb totaal geen idee waar dit aan kan liggen, misschien is er iemand die weet wat het kan zijn?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Misschien wat vervelende antwoorden:
Intensity gecontroleerd? Left/right Even heen en weer gehaald? Horizontale afstelling nagekeken?
Intensity op maximum gezet.
Verder alle knoppen die iets te maken hebben met de positie van de trace heen en weer gedraaid.
rbeckers
Overleden
Maak een paar foto's van de binnenkant.
Waarschijnlijk voeding defect.
Let wel op ivm gevaarlijk hoge spanningen!
Ah, bedankt! Ik zal de manual even doorlezen.
EDIT: Op pagina 50 staat er een schema, maar daar kan ik niet uit opmaken waar ik de problemen zou moeten beginnen zoeken.
[Bericht gewijzigd door T-baev op (58%)]
Wat is HSP? Aarding? Ik heb de scoop ook al geprobeerd op een geaard stopcontact, en ook daar doet hij niets.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
HSP = hoogspanning
Je hebt er één van +2.5KV en een van -850V.
De print waarop die gemaakt worden staat op uw eerste foto van de binnenkant.
Iets gelijkaardigs zit in een Kikusui 555 scoop die hier staat.
Die scoop had ongeveer dezelfde fout als de uwe, in die zin dat de helderheid van het beeld met opwarmen traag varieerde van normaal naar niets meer.
De 'fout' werd minder erg naargelang de scoop meer aanstond.
Vermoedelijk hadden de C's in de HSP last van ouderdom en formeerden die met langer aanstaan.
Uiteindelijk heb ik er niets aangedaan omdat de scoop toch niet gebruikt wordt.
De HSP laat je voorlopig best zoals ze is.
Je kan wel beginnen met de rest van het voedingsgedeelte te controleren.
Mischien maakt het niet uit maar Q201 op de eerste foto is aardig verroest. Op de 2e foto is ook nog een onderdeel verroest.
Brandon
Beetje oxidatie opde tweede foto, geen probleem.
Q201 is een epoxytransistor! Die kan niet roesten. 
Elna's uit die tijd zijn meestal slecht.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat kroonsteentje lijkt me niet origineel.
Bij iedere reparatie: eerst alle voedingspanningen controleren. Dan kijk ik of ik optisch iets vind. Losse contacten, doorgefikte onderdelen enz.
Daarna wordt het de afregel/test procedure uit het manual volgen maar ik heb alleen aan tek en hp scopen gewerkt. Die zijn daar erg duidelijk in.
Staat dat er niet in dan moet je de functionele blokken weten te vinden. Controleer de sweepgenerator (X) en X versterker. Doe dat ook voor de Y versterker.
De X geeft een zaagtand. Die moet er zijn. Deze wordt naderhand versterkt en wat bewerkt voor de verschillende tijdbasissen.
De Y kun je testen door een signaal op de scoop te zetten en dit door de scoop heen te volgen. Dat gaat door verzwakkers en wat versterkers.
De voeding bestaat uit laagspanning voor alle onderdelen. Meestal wat positieve en wat negatieve spanningen. Er is ook een hoogspanning maar daar moet je vreselijk voorzichtig mee zijn. Die is echt dodelijk gevaarlijk.
Je heb voor reparatie en calibratie een tijdmarker, signaalgenerator en een (eigenlijk betere dan de te repareren) scoop nodig .
Op 14 maart 2010 19:35:36 schreef Henry S.:
Q201 is een epoxytransistor!
Tussen R214 en Q201 zijn de poten verroest.
@fred101
Voedingsspanningen controleren had ik al eens gedaan, maar dan zonder de manual bij de hand. Ik zal dit zo snel mogelijk nog eens doen. Hoogspanning kan ik helaas niet meten, enig idee hoe ik dat kan doen?
Ik heb helaas geen functiegenerator of andere scoop.
Tussen R214 en Q201 zijn de poten verroest.
Daar zal ik ook eens naar kijken.
Ondertussen heb ik een mail van de vorige eigenaar gekregen waarin staat dat de scoop de laatste jaren niet gebruikt is en dat het signaal wel zwakjes was de laatste keer hij hem gebruikte. Met de basis die ik op school gezien heb verdenk ik dus het elektronenkanon of de bundelingselektrode. (?)
Zoals Pertinax dus als zei is er waarschijnlijk iets met de hoogspanning. Daar blijf ik momenteel wel ver van af.