Labvoeding, 1982 elektuur uiteraard :D

Hallo iedereen,

Ik wil graag de december labvoeding, 1982 uit de elektuur bouwen.
Hier te downloaden: http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/labvoeding.zip

Nu zit ik met een aantal vragen:

-Elco, wat voor soort elco's zal ik gebruiken, hier heb ik totaal geen verstand van, googlen bracht ook weining op. Behalve dat tantale kunnen ontploffen.
-Onderdelenlijst, alles waar geen /*v achter staat is geen elco maar een normale (keramische)condensator?
-brugcellen, wat is dat voor component? Dick heeft geen B40C1000 of B80C5000/3300, kan ik een ander soort type gebruiken?
-Dick heeft geen 1N4001 diodes, kan ik hiervoor ook 1N4007 diodes gebruiken?
-Kan ik ipv van de BC559C ook de BC560C gebruiken?
-De trimweerstanden r4 en r16, aan wat voor waarden moet ik denken bij een 36v 180VA trafo?

Mvg
Pepijn

-Tantaalelco's zijn kleinere elcos, in een kleine verpakking. Voor de grotere elco's heb je niet zo veel keus, zolang je maar zorgt dat de capaciteit klopt, en de spanning hoger is dan de spanning die er maximaal overheen komt te staan.

-Ja, dat klopt wel ongeveer.

-Een brugcel is een pakketje waar 4 diodes in zitten, die zie je helemaal links in het schema staan. Je kunt hier rustig een ander type voor gebruiken, zolang je maar let op de maximale stroom en spanning.

-Diode's weet ik zo niet zeker, ik denk dat het wel kan, zal het zo even opzoeken.

-idem

-Er staat: "Zie tekst".

-Elco, wat voor soort elco's zal ik gebruiken, hier heb ik totaal geen verstand van, googlen bracht ook weining op. Behalve dat tantale kunnen ontploffen.

Gewone elco's, let op de maximale spanning. (En ga hier dan ook boven zitten)

-Onderdelenlijst, alles waar geen /*v achter staat is geen elco maar een normale (keramische)condensator?

Elco's zijn te herkennen aan het feit dat het teken twee kleuren heeft. (wit/zwart) De rest mag keramisch zijn, maar mag ook wat anders.

-brugcellen, wat is dat voor component? Dick heeft geen B40C1000 of B80C5000/3300, kan ik een ander soort type gebruiken?

Dat kan, check de maximale doorlaatstroom, deze moet groot genoeg zijn. Toch zeker 3A, maar beter meer. (Als je voor 3A max gaat)

-Dick heeft geen 1N4001 diodes, kan ik hiervoor ook 1N4007 diodes gebruiken?
-Kan ik ipv van de BC559C ook de BC600C gebruiken?

Check de datasheets.

-De trimweerstanden r4 en r16, aan wat voor waarden moet ik denken bij een 36v 180VA trafo?

"Trimweerstand, zie tekst."
Ik moet toegeven dat ik het zo snel ook niet kan vinden.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2010 19:19:57 schreef mr.stijntje:
Dat kan, check de maximale doorlaatstroom, deze moet groot genoeg zijn. Toch zeker 3A, maar beter meer. (Als je voor 3A max gaat)

Doe gerust 10A. Lichter heeft op den duur de neiging om door te slaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

D'r gaat natuurlijk fors meer doorheen omdat er een elco opgeladen wordt en de stroom niet mooi verdeeld is door de tijd. Ik wist echter niet dat het zó dik moest. Thnx voor de tip, ik ga er binnenkort ook een bouwen.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Bedankt voor jullie reacties,

Naar welke waarden moet ik kijken om te weten te komen of 2 transistors vergelijkbaar zijn?

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/BC559_4.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/b/0ftqtsk05hl545ardkhr41fur…

en

http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf de diodes staan in dezelfde datasheet.

Ik wil graag een trafo van marktplaats halen. Aan wat voor een prijs moet ik denken bij een 40v 180VA trafo?

Mvg
Pepijn

Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2010 19:27:00 schreef mr.stijntje:
D'r gaat natuurlijk fors meer doorheen omdat er een elco opgeladen wordt en de stroom niet mooi verdeeld is door de tijd. Ik wist echter niet dat het zó dik moest. Thnx voor de tip, ik ga er binnenkort ook een bouwen.

De inschakelpiek is heel groot, maar de piekstroom is sowieso al gauw 4-5 keer de nominale stroom. Weer die elco die per periode maar een korte tijd snel opgeladen moet worden.
Daarom zie je in de datasheets een extra gegeven, de IFRM (reperterende piekstroom) die een stuk hoger is dan de gemiddelde stroomsterkte (die vaak op de brug zelf staat). Daarom kan de gelijkrichter tegen een stootje, maar kan niet tegen repeterend aan- en uitschakelen.

Op 22 maart 2010 19:37:18 schreef Crocopep:
Naar welke waarden moet ik kijken om te weten te komen of 2 transistors vergelijkbaar zijn?

daarvoor heb je theorie nodig: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf de diodes staan in dezelfde datasheet.

Maximale spanning.

Ik wil graag een trafo van marktplaats halen. Aan wat voor een prijs moet ik denken bij een 40v 180VA trafo?

Wat de gek er voor geeft, maar je betaalt je blauw aan verzendkosten.

40V trafo is ongeschikt. de spanning wordt te hoog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

1N4007 diode heeft een veel en veel hogere maximale spanning dan de 1N4001, dit zou dus niet voor problemen moeten zorgen toch?

Je kan de trafo ook op 36v instellen, maar praat ik hierover 5 euro werk? 20 euro? 50 euro? Richtprijs aub.

Ow en een 400v 10a brugcel zou dus moeten werken?

Mvg
Pepijn

Op 22 maart 2010 19:37:18 schreef Crocopep:
Naar welke waarden moet ik kijken om te weten te komen of 2 transistors vergelijkbaar zijn?

De BC560 kan de BC557 probleemloos vervangen.
Anders is het gesteld met de BC558 en de BC559 - daar is de maximum collector/emitter-spanning beperkt tot 30V (ipv. 50V). De BC556 (80V) kan natuurlijk ook.

Dit wat het gebruik in een voeding betreft. Voor audio-toepassingen komen er nog andere zaken kijken. Kijk bv. naar de noise Figure.

En neem een brugcel met een metalen behuizing - die kan je beter koelen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2010 19:55:08 schreef Crocopep:
1N4007 diode heeft een veel en veel hogere maximale spanning dan de 1N4001, dit zou dus niet voor problemen moeten zorgen toch?

Geen probleem.

Je kan de trafo ook op 36v instellen, maar praat ik hierover 5 euro werk? 20 euro? 50 euro? Richtprijs aub.

-36V is ook te hoog.

-Kijk wat ze nieuw kosten, verder hangt er van af of het blok of ringkern is.
Daar is geen peil op te trekken, het moet natuurlijk wel voordeliger zijn dan nieuwkoop (iets wat bieders nogal eens vergeten).

Ow en een 400v 10a brugcel zou dus moeten werken?

Ja, dat kan maar er zijn meer opties, en hoogstwaarschijnlijk zal het niet op de print passen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Feitelijk volstaat het om voor de hele BC54x/BC55x reeks, de BC550 en BC560 op voorraad te nemen. Dit zijn de best gespecificeerde types uit de reeks: hoogste werkspanning net als de BC546/556, en net als de BC549/559 ruisarm. De stroom, dissipatie en versterkingsfactor zijn ook van belang, die zijn echter in de hele reeks hetzelfde (versterkingsfactor wordt met A/B/C erachter aangegeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok de diode gaat dus gewoon

@pros
Ik bedoelde de BC559 niet de BC557.

@Maarten
Ik vertrouw op jou en besteld dus de BC560.

Nu nog de brugcel.
@Henry
Aan wat voor andere oplossingen zat je voor de brugcel denken?

Waarom is 36v te hoog? in het artikel van elektuur gebruiken ze 33v.

EDIT:
Het is zo'n vierkante trafo

Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2010 20:39:53 schreef Crocopep:
Nu nog de brugcel.
@Henry
Aan wat voor andere oplossingen zat je voor de brugcel denken?

Alles wat aan de minimale spanningseis voldoet, en het liefst 8-10A.

Waarom is 36v te hoog? in het artikel van elektuur gebruiken ze 33v.

Meer spanning -> meer warmte -> meer koeling -> meer aandacht aan constructie.
50V op een 63V elco is ook op het randje.

Gezien je vragen is het onverstandig om van de gegeven waarden af te gaan wijken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als 10A voldoet, dan voldoet 10A.
(Het is soms zó makkelijk..)

Oh, je kunt ook een 2*15v trafo pakken en de middens aan elkaar hangen, dat werkt ook. En die zijn veel beter te vinden.

EDIT: Marktplaats biedt ook een hoop.
Of Zoiets..

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Henry S.

Moderator

33V trafo is idd wat raar tegenwoordig. 30V trafo levert je nog 40V ongeregeld op, dat is zat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok bedankt voor jullie reacties, ik ga gelijk bestellen.

Mvg
Pepijn

Ik zou zonder nadenken voor deze brugcel gaan. Ze mag dan meer dan het dubbele kosten, maar voor die extra-euro heb je wel iets in huis dat aardig wat mishandelingen zonder verpinken zal doorstaan... >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

kleine tip hoor, maar meneer snydoodt(docent op onze school) weet hier ook best veel van. kun je ook om hulp vragen.
heb ik ook veel gedaan toen ik met mijn voeding bezig was.

@ crocopep: heb nog een trafo, 2 keer 30V, twee keer 3A en een keer 16V 3A. geeft gelijkgericht zeker wat je nodig hebt, je mag raden waar-die vandaan kwam :)
5 euro...goedkoper krijg je ze niet denk ik.
(meel anders als je geintresseerd bent, vookomt topicvervuiling)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Als brugcel,inderdaad wat Pros zegt,400V 35A is prima.Ik gebruik zelf altijd de 1000V 35A AMP uitvoering is 0,05 cent duurder.(die heb ik standaard altijd in huis)
Dat van de trimweerstanden staat in het elektuur artikel op (scan) pagina 0008 toch duidelijk vermeld.
R4 is instelling voor het maximale instelbare voltage.
R16 is de instelling voor de maximale stroom.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

ik heb hier nog 30 A brugcellen liggen, kan je gewoon krijgen als je de verzendkosten op u neemt. Het zijn brugcellen die je gewoon op het chassis kunt plaatsen voor afkoeling. Die kunnen zo al 3 A aan zonder afkoeling.
2N3055 s heb ik ook liggen.

[Bericht gewijzigd door amateur11 op dinsdag 23 maart 2010 08:08:58 (17%)

Dick heeft het druk, dus vraag ik het hier.

12-0-12 betekent dat 2x 12V?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1437

Sorry, maar ik houd me nog niet zo lang bezig met elektronica.

Mvg
Pepijn

Bijna Crocopep. 12-0-12 betekent dat de trafo een middenaftakking heeft. Tussen de middelste en een van de buitenste pinnen meet je 12v, tussen de twee buitenste pinnen 24v.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

die zal voor die elektuur voeding zijn denk ik?
als dat zo is heb je daar genoeg aan, het is als het ware een trafo met twee wikkelingen van 12V per wikkeling, die intern doorverbonden zijn.
in het schema zijn die dachtik ook doorverbonden, alleen dan extern. dat hoeft alleen nu niet meer.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!