Feitelijk volstaat het om voor de hele BC54x/BC55x reeks, de BC550 en BC560 op voorraad te nemen. Dit zijn de best gespecificeerde types uit de reeks: hoogste werkspanning net als de BC546/556, en net als de BC549/559 ruisarm. De stroom, dissipatie en versterkingsfactor zijn ook van belang, die zijn echter in de hele reeks hetzelfde (versterkingsfactor wordt met A/B/C erachter aangegeven.

Ok de diode gaat dus gewoon

@pros
Ik bedoelde de BC559 niet de BC557.

@Maarten
Ik vertrouw op jou en besteld dus de BC560.

Nu nog de brugcel.
@Henry
Aan wat voor andere oplossingen zat je voor de brugcel denken?

Waarom is 36v te hoog? in het artikel van elektuur gebruiken ze 33v.

EDIT:
Het is zo'n vierkante trafo

Op 22 maart 2010 20:39:53 schreef Crocopep:
Nu nog de brugcel.
@Henry
Aan wat voor andere oplossingen zat je voor de brugcel denken?

Alles wat aan de minimale spanningseis voldoet, en het liefst 8-10A.

Waarom is 36v te hoog? in het artikel van elektuur gebruiken ze 33v.

Meer spanning -> meer warmte -> meer koeling -> meer aandacht aan constructie.
50V op een 63V elco is ook op het randje.

Gezien je vragen is het onverstandig om van de gegeven waarden af te gaan wijken.

Als 10A voldoet, dan voldoet 10A.
(Het is soms zó makkelijk..)

Oh, je kunt ook een 2*15v trafo pakken en de middens aan elkaar hangen, dat werkt ook. En die zijn veel beter te vinden.

EDIT: Marktplaats biedt ook een hoop.
Of Zoiets..

33V trafo is idd wat raar tegenwoordig. 30V trafo levert je nog 40V ongeregeld op, dat is zat.

Ok bedankt voor jullie reacties, ik ga gelijk bestellen.

Mvg
Pepijn

Ik zou zonder nadenken voor deze brugcel gaan. Ze mag dan meer dan het dubbele kosten, maar voor die extra-euro heb je wel iets in huis dat aardig wat mishandelingen zonder verpinken zal doorstaan... >:)

kleine tip hoor, maar meneer snydoodt(docent op onze school) weet hier ook best veel van. kun je ook om hulp vragen.
heb ik ook veel gedaan toen ik met mijn voeding bezig was.

@ crocopep: heb nog een trafo, 2 keer 30V, twee keer 3A en een keer 16V 3A. geeft gelijkgericht zeker wat je nodig hebt, je mag raden waar-die vandaan kwam :)
5 euro...goedkoper krijg je ze niet denk ik.
(meel anders als je geintresseerd bent, vookomt topicvervuiling)

Als brugcel,inderdaad wat Pros zegt,400V 35A is prima.Ik gebruik zelf altijd de 1000V 35A AMP uitvoering is 0,05 cent duurder.(die heb ik standaard altijd in huis)
Dat van de trimweerstanden staat in het elektuur artikel op (scan) pagina 0008 toch duidelijk vermeld.
R4 is instelling voor het maximale instelbare voltage.
R16 is de instelling voor de maximale stroom.

ik heb hier nog 30 A brugcellen liggen, kan je gewoon krijgen als je de verzendkosten op u neemt. Het zijn brugcellen die je gewoon op het chassis kunt plaatsen voor afkoeling. Die kunnen zo al 3 A aan zonder afkoeling.
2N3055 s heb ik ook liggen.

[Bericht gewijzigd door amateur11 op (17%)]

Dick heeft het druk, dus vraag ik het hier.

12-0-12 betekent dat 2x 12V?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1437

Sorry, maar ik houd me nog niet zo lang bezig met elektronica.

Mvg
Pepijn

Bijna Crocopep. 12-0-12 betekent dat de trafo een middenaftakking heeft. Tussen de middelste en een van de buitenste pinnen meet je 12v, tussen de twee buitenste pinnen 24v.

die zal voor die elektuur voeding zijn denk ik?
als dat zo is heb je daar genoeg aan, het is als het ware een trafo met twee wikkelingen van 12V per wikkeling, die intern doorverbonden zijn.
in het schema zijn die dachtik ook doorverbonden, alleen dan extern. dat hoeft alleen nu niet meer.

12-0-12 volt word gebruikt bij de elektuurvoeding om de het IC en de opamps van spanning te voorzien.
De ua741 mag maximaal +15 en -15 volt als voedingsspanning hebben.
Het beste is dus de symmetrische minivoeding te gebruiken in plaats van het gelijkrichten en afvlakken op de print,zoals in het ontwerp staat.Gebruik dan wel de 7812 en de 7812.
Komen B1 (gelijkrichtbrugje) en C1 en C2 (afvlak condensators/elco's) te vervallen.

Op 24 maart 2010 20:50:28 schreef Akino:
Gebruik dan wel de 7812 en de 7812.

Je bedoelt ongetwijfeld de 7812 en de 7912.

Ok, ik heb nu eindelijk alle onderdelen.

In plaats van een analoge meter gebruik ik liever 2 lcdtjes.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? met een microcontroller?

Mvg
Pepijn

Bij BACO twee metertjes halen.
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/panee…

Let wel op. LCD metertjes hebben per metertje een volledig galvanisch gescheiden voeding nodig.
Er komen dus nog een trafo met twee secundaire, brugcel, elco's condensatoren en spanningsregelaars bij.

Er zitten al 2 trafo's in. Een hoofd trafo en een 12v trafo.

Kan ik die daarvoor gebruiken?

Het probleem is dat het de bedoeling bij deze voeding is dat je zelf de schaal op de metertjes tekent. De volt meter is eigenlijk een 200ma meter met een volt schaal.

Hoe los ik dit op?

Die 12V trafo is de hulpvoeding voor de rest van de schakeling en kan je dus niet gebruiken voor de meters.
De LCD-meters hebben een eigen aparte trafo en voeding nodig. Doe je dat niet is het resultaat, meters RIP.

Bij een draaispoel meter de schaal scannen en met bijv. paint of een ander geschikt progje een nieuw schaaltje tekenen.

Een 200mA meter als voltmeter? Voorschakelweerstand voor je meter zetten.
Zie bijvoorbeeld deze meterschakeling voor de labvoeding van de site. KLIK

Dan neem ik wel gewoon analoge metertjes.

3 trafo's lijkt me een beetje te veel.

Op 24 maart 2010 20:50:28 schreef Akino:
De ua741 mag maximaal +15 en -15 volt als voedingsspanning hebben.

Een 741 kan maximaal 36V hebben (of +18V en -18V).
Het is een feit dat het Elektuurschema met zijn 2x12VAC trafo erg dicht bij dit maximum zit, zeker als je rekening houdt met de regulation factor van de trafo.
Je kan ook gewoon een 2x9VAC trafootje gebruiken (doe ik ook).

Op 17 april 2010 20:46:27 schreef Crocopep:
Het probleem is dat het de bedoeling bij deze voeding is dat je zelf de schaal op de metertjes tekent. De volt meter is eigenlijk een 200ma meter met een volt schaal.

Een 200mA draaispoelmeter is geen voltmeter maar een ampèremeter (met ingebouwde shuntweerstand).
Als het een voltmeterschaal is zal het waarschijnlijk eerder een 200µA zijn i.p.v. 200mA draaispoelmeter.

Om zelf draaispoelmeter-of andere schalen te maken gebruik ik Galva 1.85 van de Fransman F5BU (http://www.radioamateur.org/download/index.html - ELECTRONIQUE - Galva).
Het programma (echt aan te raden) werkt in het Frans of het Engels.

Op 17 april 2010 20:33:29 schreef Hugo Welther:
Bij BACO twee metertjes halen.
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/panee…

Let wel op. LCD metertjes hebben per metertje een volledig galvanisch gescheiden voeding nodig.
Er komen dus nog een trafo met twee secundaire, brugcel, elco's condensatoren en spanningsregelaars bij.

Volgens mij zitten er onwaarheden in de PDF van Baco (laatste bladzijde).
Elke DPM die ik al in handen gehad heb die op 9VDC (8-12V) werkt heeft al een onboard 5V-spanningsregelaar.
Voeding kan dus beperkt worden tot een simpele en gescheiden gelijkgerichte/gebufferde 8-12VDC per DPM.
Een minuscuul 2x7.5VAC/1VA trafootje (30mA/DPM max) met gescheiden wikkelingen voldoet perfect voor twee DPM's.

Turbo keu heeft gelijk met de onwaarheden,in de PDF,ze werken al vanaf een volt of 3 a 5 (als ik het me goed voor de geest haal) en kunnen zeker tot een volt of 12 a 13,want op een gegeven moment bij een lage voedingsspanning op het metertje, verschijnt er een leeg accu symbooltje in de linker bovenhoek van het LCD schermpje ;)

Maar deze meters hebben GEEN eigen spanningsregelaar aan boord.
Verder is dat blauw ledje niet zo ideaal,en word het SMD voorschakel weerstandje erg heet.Ik heb er de blauwe uitgehaald en een witte in gezet,was wel ff schuren om een 5 mm wit,om zo een passende 4x2 mm led te verkrijgen.SMD weerstandje vervangen door normale weerstand van 1/4 watt.
Deze (zolas alle digitale)paneel meters moeten inderdaad een losse voedingspanning hebbben,los van de te meten schakeling.Een 7812 (100mA uitvoering) is al voldoende,wil je zeker zijn pak je er voor elk metertje eentje.trafotje hoeft dus niet veel bijzonders te zijn.
Er bestaan wel inbouw DVM's die op 240VAC werken,maar dan zit er een trafo+regelaar etc, in de behuizing verstopt.
Ik heb de zelfde,en er zijn wel meer mensen op CO die ze hebben.
Het is en goedkoop product,wat doet wat het moet doen,maar erg goedkoop in elkaar zit,was ook wat verkeerd met de aansluitdraadjes (stekkertje verkeerd op het printje) enzo,dus even opletten voor je ze zomaar aansluit,of denkt dat ze niet werden.