Hoi
Ik ben nieuw op dit forum dus me even voorstellen, ik ben laatstejaarstudent Green Engineering en ben bezig samen met 3 anderen aan een eindwerp. Ik heet Jonny Devlamink en woon in Vlaams-Brabant. Ik ben bezig met het maken van een HHO gas generator om zo milieuvriendelijk energie te winnen uit water. De bedoeling is uiteindelijk een grasmaaier op water te laten lopen. Ik heb de gasgenerator cel al gebouwd maar we moeten de elektronica nog maken en hier heben we niet zoveel verstand van. Ik weet wat ik wil doen en ken redelijk wat theorie maar niet hoe dat in de praktijk moet.
De bedoeling is een wisselspanning te maken om de cel aan te sturen, ik las op internet dat een sinus met een frequentie van 1200KHz opgeteld met een sinus van 700KHz hier het beste voor is. De cel trekt op gelijkstroom van 12V ongeveer 15A dit heb ik gemeten op een accu met een stroomknijp. De voeding van de schakeling moet komen van een dynamo die al op de grasmaaier gemonteerd is.
klein is fijn
Moderator
Op 27 maart 2010 22:50:11 schreef Jonny:
HHO gas generator om zo milieuvriendelijk energie te winnen uit water
[...]
De cel trekt op gelijkstroom van 12V ongeveer 15A
180W, en waar moet dat vandaan komen?
Doe even een simpele rendementsberekening voordat je aan zo'n plan begint, of noem het geheel niet milieuvriendelijk.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Juist, je hebt blijkbaar het energieprobleem opgelost: met energie die uit je verbrandingmotor komt, ga je een gasgenerator voeden, waar het gas uit komt die je vervolgens gebruikt om die verbrandingsmotor op te laten lopen.
Op 27 maart 2010 22:56:28 schreef klein is fijn:
[...]180W, en waar moet dat vandaan komen?
Ja dit is het gemeten vermogen op gelijkstroom. De bedoeling is om de cel te voeden met een wisselspanning met zowel de resonnantiefrequentie van zuurstof als waterstof. Op deze manier zal de cel dan werken als een condensator met plasma en zal deze geen of nauwelijks vermogen trekken, wat de dynamo makkelijk moet kunnen afleveren.
Dat riekt naar meneer Naudin ...
Zojuist ook wat bruin gas losgelaten ... Maar dat komt van de bonen en knoflook.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het enige nut van een dergelijk systeem zou volgens mij zijn, dat het toevoegen van knalgas aan het normale benzinemengsel het rendement van de motor wat op kan voeren. Je hebt echter ook rendementsverlies bij het genereren van het knalgas. De vraag is of je met het goed schoonmaken en afstellen van je grasmaaier niet evenveel rendementswinst kan boeken.
Alle theorieen die verder gaan dan dat zijn nog nooit fatsoenlijk in de praktijk bewezen, dus wat dat betreft zou jouw project wel erg interessant kunnen zijn.
Een sinus kan je maken met een stevige eindtrap, je zou wellicht 2 eindtrappen in brug kunnen zetten waarbij je de ene op de ene frequentie en de andere op de andere frequentie laat werken. Of je gebruikt 1 eindtrap en je mengt de 2 toegevoerde sinussen met simpwelweg 2 weerstandjes.
Dit systeem is voor veel geld te koop en levert niks op, behalve voor de verkopers. ik ken er die dit systeem gebruikt hebben (ondanks mijn vermanende vingertje vooraf) zonder enig succes.
http://www.fuelfromh2o.com/hhogenerators.php
gewoon oplichterij. 15-30% fuel savings...mn billen, nog niet misschien. Het enige effect is ietsje meer verbruik.
Op 27 maart 2010 23:11:11 schreef Jonny:
...geen of nauwelijks vermogen trekken, wat de dynamo makkelijk moet kunnen afleveren.
Mooier kun je het niet zeggen. Geen vermogen kan de dynamo gemakkelijk leveren. Toch trekken die cellen stroom dus dat kost vermogen en dus brandstof. In ruil daarvoor krijg je enkele miniminiminibubbeltjes knalgas.
Nog een pagina vol zelfbedachte leugens:
http://www.fuelfromh2o.com/customers.php
Neemt niet weg dat ik serieus graag zie dat je je plannen gewoon uitvoert en de resultaten hier post.
Chemical energy content of water
The energy content of fuels is often represented by the heat of combustion, measured by burning a fuel in oxygen. A value in joules, for example, cannot even be given to water as it does not burn in oxygen and produce any heat. Water is a low-energy, stable compound that is produced from the oxidation of high-energy substances such as molecular hydrogen or hydrocarbons. Spontaneous chemical reactions are the types of reactions that can be utilized to release energy for useful work. In spontaneous chemical reactions, the reactants will be higher in energy than the products. When fossil fuels are burned, the hydrogen is oxidized to water, releasing its stored energy, and the carbon is oxidized to carbon dioxide, another low-energy compound.
Nonspontaneous chemical reactions do not release energy, and energy must be provided for the reactions to take place. These types of reactions store energy. For example, the electrolysis of water, a process that consumes energy, produces molecular hydrogen, which represents a store of chemical energy.
Proponents of water-fuelled cars point out the abundance and low cost of water; however, water is such an abundant chemical compound in part because it has very stable bonds that resist most reactions. Water will not even burn in oxygen, although it will burn with fluorine as an electron acceptor.[9] Because fluorine is so reactive, however, most of it has been converted to fluoride, and producing fluorine would also require energy. For water to participate in a reaction that releases energy, high energy compounds must be added. For example, it is possible to generate the combustible fuel acetylene by adding calcium carbide to water. However, the calcium carbide, a high-energy material, is the 'fuel,' not water. Under conditions common on Earth, chemical energy cannot be extracted from water alone.[6][7] (It is theoretically possible to extract nuclear energy from water by fusion, but fusion power plants of any scale remain impractical, and no allegedly water-fuelled cars are claimed to be powered by fusion.)
Electrolysis
Many alleged water-fuelled cars obtain hydrogen or a mixture of hydrogen and oxygen (sometimes called "oxyhydrogen", "HHO", or "Brown's Gas") by the electrolysis of water, a process that must be powered with electricity. The hydrogen or oxyhydrogen is then burned, supposedly powering the car and also providing the energy to electrolyse more water.
Since the combustion step is the exact reverse of the electrolysis step, the energy released in combustion exactly equals the energy consumed in the electrolysis step, and—even assuming 100% efficiency—there would be no energy left over to power the car. In other words, such systems start and end in the same thermodynamic state, and are therefore perpetual motion machines, violating the first law of thermodynamics. Furthermore, under actual conditions in which hydrogen is burned, efficiency is limited by the second law of thermodynamics and is likely to be around 20%.[10][11] More energy is therefore required to drive the electrolysis cell than can be extracted from burning the resulting hydrogen-oxygen mixture.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
[...]Ja dit is het gemeten vermogen op gelijkstroom. De bedoeling is om de cel te voeden met een wisselspanning met zowel de resonnantiefrequentie van zuurstof als waterstof.
Wat je wil is elektronisch gezien makkelijk te doen. Tenminste, als je het precies zou weten wat je wou. Twee sinussen, ja, maar met welke amplitude? In fase of niet? Schrijf het eens neer in een vergelijking en dan zijn we al wat verder.
Op deze manier zal de cel dan werken als een condensator met plasma en zal deze geen of nauwelijks vermogen trekken
Que?
Ik hoor graag dat je de theorie goed beheerst maar dit heb je op zijn zachtst gezegd niet goed doordacht.
Daarenboven is dit topic al 42 keer hier langsgekomen op CO, en de conclusie tot nu toe is iets zoals "veel kwaad kan het niet als je slim genoeg bent om het tijdens experimenteren onvermijdelijk ontploffende knalgas niet in je gezicht te krijgen." Zoals al gezegd, het hypotethische voordeel beperkt zich tot een minimaal theoretisch verbeteren van het traditionele verbrandingsproces. Dat is als je je motor nog met gewone benzine voedt, hetgeen je als ik het goed begrijp, niet van plan bent.
Het is leuk om over het klimaat na te denken en een auto of vliegtuig op Water te laten lopen.. Maar een grasmaaier?
Dit is nog steeds de meest energie zuinige en onderhouds vriendelijke oplossing..
Moet het persee HHO zijn?
Als ik dit concept MOEST bouwen voor iemand zou ik voor doodgewone waterstof gaan (oftewel H2) Iedereen weet inmiddels toch wel hoe het werkt en er zijn duizenden sites en hobbyisten die graag uitleggen hoe je zelf moet splitten of hoe je een brandstofcel moet maken.. Het vermogen om water te splitten kun je bijvoorbeeld uit zonne/wind of water bronnen opwekken.
plantrekker
True story bro!
Of:
Op 28 maart 2010 00:33:21 schreef DennisPochenk:
Dit is nog steeds de meest energie zuinige en onderhouds vriendelijke oplossing.. [afbeelding]
Hmm nu vraag ik mij af of de mens efficiënt is. Kent iemand ons gemiddeld rendement? Ik heb het gevoel dat zo'n oud grasmachine nog efficiënter is dan ons.
[edit] gevonden: The efficiency of human muscle has been measured (in the context of rowing and cycling) at 18% to 26%
Vergelijkbaar met benzinemotor, dus dan toch liever een grasmachine met motor 
[Bericht gewijzigd door plantrekker op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 28 maart 2010 00:33:21 schreef DennisPochenk:
Het is leuk om over het klimaat na te denken en een auto of vliegtuig op Water te laten lopen.. Maar een grasmaaier?
Dit is nog steeds de meest energie zuinige en onderhouds vriendelijke oplossing.. [afbeelding]Moet het persee HHO zijn?
Als ik dit concept MOEST bouwen voor iemand zou ik voor doodgewone waterstof gaan (oftewel H2) Iedereen weet inmiddels toch wel hoe het werkt en er zijn duizenden sites en hobbyisten die graag uitleggen hoe je zelf moet splitten of hoe je een brandstofcel moet maken.. Het vermogen om water te splitten kun je bijvoorbeeld uit zonne/wind of water bronnen opwekken.
HHO (triviale naam die redelijk breed geaccepteerd wordt, ik heb het liever over knalgas) is zelfs simpeler dan waterstof, het is gewoon het volledige gasmengsel dat je uit je electrolysecel krijgt. Je hoeft dus niet moeilijk te doen met van slechts 1 electrode het gas zien op te vangen en af te voeren.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Zoek eens op Stan meyer,maar pas tijdens uw zoektocht op voor de valkuilen van Alu hoedjes mensen,NWO er's en komplot verhaal verzinners,gelovers een aanhangers ufo's en Aliens.
http://www.youtube.com/watch?v=nOGAkRkCWfA
http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Meyer's_water_fuel_cell
[...]
De bedoeling is om de cel te voeden met een wisselspanning met zowel de resonnantiefrequentie van zuurstof als waterstof. Op deze manier zal de cel dan werken als een condensator met plasma en zal deze geen of nauwelijks vermogen trekken,
Kun je deze zin nog een keertje uitleggen.
Zoek eens op Geet procesor, ook hho plasma, zonder extra energie (spanning / stroom) toe te voegen.
link : http://www.geet.nl
pdf : http://www.geet.nl/Free%20Geet%20Plans%20Dutch.pdf
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (31%)]
@Jonny:
ik ben laatstejaarstudent Green Engineering en ben bezig samen met 3 anderen aan een eindwerp.....Ja dit is het gemeten vermogen op gelijkstroom. De bedoeling is om de cel te voeden met een wisselspanning met zowel de resonnantiefrequentie van zuurstof als waterstof. Op deze manier zal de cel dan werken als een condensator met plasma en zal deze geen of nauwelijks vermogen trekken, wat de dynamo makkelijk moet kunnen afleveren.
Zó onzinnige dingen te schrijven...! dat zou ik toch wel aan een knutselaar kunnen vergeven maar niet aan een engineering student.
Ik ben ingenieur en ik vind uw gekkenpraat schamelijk en onaanvaardbaar voor mijne beroep.
U schijnt van Faraday's wet niets te weten, noch geen grondige kennis van thermodynamica te hebben...
Ga in de hoek en zet je ezelhoed op...!!!
Dat is zijne "eindwerk"...dus einde van zijne studies...Een beetje te laat om iets te leren, denk ik.
Om betere uit te leggen hoe het onzinnig is:
- de beste industriele electrolyse cellen hebben een rendimente van max.75 tot 90%
- een Otto motor (gas of benzine) heeft een max. rendimente van 37% (voor de beste motoren en in de beste omstandigheden). Rendimente van een kleine grasmaaier motor zal kleiner zijn, waarschijnlijk 20 tot 25%.
Dus, van de 180W elektrische energie, (12V 15A), zal hij max. 180 x 0,9 x 0,25 = 40,5W mechanische energie kunnen gebruiken.
Zou deze (onzinnige) ingewikkelde system door een elektrische motor vervangen worden, dan:
- een elektrische motor heeft een hoge rendimente die varieert van 80 tot meer dan 90%, dus : 180 w x 0,8 = 144W mechanische energie verkrijgbaar.
Hij verspilt dus met zijn gekke oplossing: 144 - 40,5 = 104,5W
Is dat Green engineering?
Wel een ezelhoed op...
maartenbakker
Golden Member
Het uitgangspunt is kennelijk dat electrolyse bij bepaalde frequenties een rendement heeft van ver over de 100%... Ik vermoed dat dat een forse redenatiefout is, en zou inderdaad verwachten dat een laatstejaars HBO student beter weet (maar ik ken een paar laatstejaars HBO-studenten, en ben ook weer niet zo verbaasd)...
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat hij de boel echt aan de praat krijgt en bewijst dat het rendement van electrolyse groter dan 100% kan zijn, dan zijn wij degenen die later kunnen zeggen "wij hebben nog het begin meegemaakt van de revolutionaire vinding die de wereld heeft veranderd en de fysica op zijn kop gezet".
Oei. Jullie denken dus dat het niet kan werken dat is wel vervelend want we zijn al erg ver gevorderd met het project. Het leek ons in het begin ook raar maar we zagen op internet dat er veel grote internationale bedrijven mee bezig waren:
http://www.youtube.com/watch?v=S1Xm-bN62a8
http://www.youtube.com/watch?v=le43MP0_dhM
Het leek ons dat die toch zouden worden afgesloten wegens oplichterij als dat allemaal niet werkt. Maar het klopt toch dat de motor moet kunnen draaien op die HHO gas want iemand had er een lucifer naast gehouden en dat gaf een knal van jewelste. Als het dan niet lukt me de dynamo enzo kunnen we op de grasmaaier misschien ook gewoon een grote accu zetten om de cel mee aan te drijven. het ziet er dan nog altijd moeilijk uit en de meeste mensen op de opendeurdag waar de eindwerken te zien zijn om de richting te promoten snappen er toch geen blaas van denk ik.
Op 28 maart 2010 14:03:47 schreef maartenbakker:
Het uitgangspunt is kennelijk dat electrolyse bij bepaalde frequenties een rendement heeft van ver over de 100%... Ik vermoed dat dat een forse redenatiefout is, en zou inderdaad verwachten dat een laatstejaars HBO student beter weet (maar ik ken een paar laatstejaars HBO-studenten, en ben ook weer niet zo verbaasd)...Het mooiste zou natuurlijk zijn dat hij de boel echt aan de praat krijgt en bewijst dat het rendement van electrolyse groter dan 100% kan zijn, dan zijn wij degenen die later kunnen zeggen "wij hebben nog het begin meegemaakt van de revolutionaire vinding die de wereld heeft veranderd en de fysica op zijn kop gezet".
Volgens wetten van fisica is rendimente over 100% ONMOGELIJK, men kan alleen energie transformeren.
In nucleaire gebied, is het toch wel mogelijk energie te creeren vanaf massa vermindering...
klein is fijn
Moderator
Ho ho, je gaat uit van de videobeelden van een chinees filmpje waar iemand een glas water in een grote witte doos achter in een auto gooit? Daaruit concludeer je dat de auto op water moet werken volgens dat principe?
En het tweede filmpje, tja, na de intro geloof ik het al niet meer:
'The sun burns hydrogen to give is sunlight.'
Ten eerste, de zon verbrand geen waterstof, en ten tweede, waterstof verbranden geeft geen licht.
Lees je geen comments die onder de video staan? Deze omschrijft het nog het beste:
'Doh. Scam. "If you are interested in investing ..."'
Smijt dat eindwerk maar in de vuilbak.
Op 28 maart 2010 14:14:36 schreef Jonny:
Oei. Jullie denken dus dat het niet kan werken dat is wel vervelend want we zijn al erg ver gevorderd met het project. Het leek ons in het begin ook raar maar we zagen op internet dat er veel grote internationale bedrijven mee bezig waren:
http://www.youtube.com/watch?v=S1Xm-bN62a8
http://www.youtube.com/watch?v=le43MP0_dhM
Het leek ons dat die toch zouden worden afgesloten wegens oplichterij als dat allemaal niet werkt. Maar het klopt toch dat de motor moet kunnen draaien op die HHO gas want iemand had er een lucifer naast gehouden en dat gaf een knal van jewelste. Als het dan niet lukt me de dynamo enzo kunnen we op de grasmaaier misschien ook gewoon een grote accu zetten om de cel mee aan te drijven. het ziet er dan nog altijd moeilijk uit en de meeste mensen op de opendeurdag waar de eindwerken te zien zijn om de richting te promoten snappen er toch geen blaas van denk ik.
Neem me niet kwalijk, maar U is helemaal belachelijk.
Zou ik uw professor zijn, krijg U nooit uw diploma.
Er is wel een grappig artikel te vinden over de keeley frequentie (Water dissociatie m.b.v. een piëzo element). Dat gaf volgens het artikel een nogal explosief resultaat.