Oei. Door het zout is er geen H2 en O2 vrijgekomen maar voornamelijk H2 en Cl2, dat chloorgas geeft aanleiding tot de gevoelde effecten. Die groene smurie zijn wss zouten die gevormd worden door koper-ionen en ionen die in het kraanwater zitten. (Nogal schadelijk voor het aquatisch milieu, niet blijven door de gootsteen gooien)

Dit gaat precies zoals in alle topics hierover en toch blijft 't leuk om te lezen ;)

Dit is echt te triest voor woorden.

Welnee, helemaal niet triest.

Kijk eens in welke afdeling dit topic staat: schoolvragen. Waarvoor zit je op school: kennis opdoen.

En we weten allemaal dat je in de praktijk, met vallen en opstaan, de beste lessen leert.

28 maart 2010 19:56:09 :
Deze topic is nu verplaatst van "ontwikkeling" naar "schoolvragen"

:P

Als je de platen door een ander materiaal vervangt, en een natriumzout zonder chloor gebruikt, ben je al een heel eind verder. Je maakt dan in elk geval geen koperzouten en chloorgas meer. Deze dingen staan ook gedocumenteerd op sites van diverse HHO-experimenteerders en kloppen wel.

JONGENS, HOU ER MEE OP, JE WEET NIET WAAR JE MEE BEZIG BENT. VROEG OF LAAT GAAT ER ERGENS EEN VONKJE ZIJN IN DIE GENERATOR EN VOOR JE HET WEET IS DE HALVE MUUR WEGGEBLAZEN.

Op 31 maart 2010 02:58:44 schreef free_electron:
JONGENS, HOU ER MEE OP, JE WEET NIET WAAR JE MEE BEZIG BENT. VROEG OF LAAT GAAT ER ERGENS EEN VONKJE ZIJN IN DIE GENERATOR EN VOOR JE HET WEET IS DE HALVE MUUR WEGGEBLAZEN.

Iemand met voldoende chemiebagage hier om te berekenen wat het theoretisch explosief vermogen is van de dm3 water die de groep ontleed heeft? Mijn boerenverstand zegt dat het wel een gyprocplaatje of twee moet kunnen omleggen.

Zeker?
Ik heb me er ook al mee geamuseerd :+
Alleen had ik alleen al door de geur door dat ik cloorgas aan het maken was. (heb het vorlijk een paar uur laten brubbelen zonder constant toezicht)

Ik had toch aardig wat gas, maar het gaf nogal een vies effect door dat chloor denk ik.
Ik had de pot ondersteboven gehouden terwijl ik er in lucifer stak (zo van die supperlange) en er bleef even een vlam oid inzitten.

@Jonny: AUB, laat U onze tijd niet verliezen: VOOR DE TWEEDE KEER IN DEZE TOPIC, GEEF IK DEZE LINK:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/74677/1/hho
Lees deze hele topic met aandacht, er zijn antwoorden aan al de mogelijke vragen op Brown's gas generator. (electroden, electrolyte, rendimente, spanning, hoeveelheid gas geproduceerd, ...enzovoort..)

Op 31 maart 2010 02:58:44 schreef free_electron:

Onzin, in de manual zal toch wel staan dat je hem niet in de buurt van muren mag gebruiken? Al die rommel komt uit de VS dus die manual is vast wel in orde. ;-)

Gemeten piek overdruk gedurende ontploffing van Brown's gas is omgeveer 18Kg/cm² (180 Newtons/cm²).

Darwin-award-nominatie.

Neen, toch niet levensgevaarlijk, ten minste in kleine volume.
Maar er bestaat wel een hoge riscico gekwest te worden; men moet vooral ogen (veiligheidsbril) en handen beschermen.
Nooit glas gebruiken, noch voor drukvat, noch voor electrolyser.
Voor knutselaars: rubber gasballons (voor kinderspeelgoed) of condoms (1 April is morgen... :+ ) zijn veilig als drukvatten.
Men moet ook een veiligheids hydraulische ventiel voorzien om de verbruiker van de electrolyser te bescheiden en de electrolyser niet laten ontploffen.
EDIT: nog iets belangrijk: electrolyte is geconcentreerde NaOH of, beter, KOH .
In geval van ontploffing en verspatten, moet men onmiddelijk huid afspoelen.
Dus altijd een emmer vol water dichtbij hebben.

[Bericht gewijzigd door Emilien op (17%)]

hier is je oplossing : een 3 kilowatt fuel cell die draait op waterstof en zuurstof

http://www.fuelcellstore.com/en/pc/viewPrd.asp?idcategory=0&idprod…

en als dat te vele is : hier is een kleiner modelletje

http://www.fuelcellstore.com/en/pc/viewPrd.asp?idcategory=0&idprod…

Op 31 maart 2010 12:10:21 schreef Emilien:
men moet vooral ogen (veiligheidsbril) en handen beschermen

Vergeet de oren niet, dat spul geeft beste knallen.

Op 31 maart 2010 01:38:24 schreef joopv:
Welnee, helemaal niet triest.

Kijk eens in welke afdeling dit topic staat: schoolvragen. Waarvoor zit je op school: kennis opdoen.

Bwa.. eindejaars en dan op basis van wat youtube filmpjes een eindwerk maken is wel erg mager. Het opwekken van knalgas zou kinderspel moeten wezen, zo'n opleiding houdt zich toch ook bezig met biogassen ed? Basis scheikunde...

Dat kan ook een goed eindwerk zijn voor een toekomstige beroep van mijnenveger bij het leger...:-D

Op 31 maart 2010 04:07:45 schreef Bert_mc:
[...]

Iemand met voldoende chemiebagage hier om te berekenen wat het theoretisch explosief vermogen is van de dm3 water die de groep ontleed heeft? Mijn boerenverstand zegt dat het wel een gyprocplaatje of twee moet kunnen omleggen.

Omdat het schoolvragen betreft zal ik aanwijzingen geven aan TS om dat zelf uit te rekenen.
Dit zijn de gegevens: (google is my friend)
Het verbranden van 1kg waterstof levert volgens http://www.waterstoftanken.nl/ 120MJ/kg
Volgens http://www.lenntech.nl/periodiek/massa/massa.htm heeft waterstof een atoommassa van 1,0079 en zuurstof een atoommassa van 15,9994
De chemische samenstelling van water is H2O
Hoeveel kg water krijg je als je 1kg waterstof verbrandt?
Hoeveel MJ energie levert dat op?
Hoeveel MJ energie levert 1 liter water op?

En TS, kan je de laatste vraag niet beantwoorden? Dan weten we allemaal weeral wat meer.

Sorry voor de lang afwezige reacties, ons internet is uitgevallen. Iemand heeft me laten zien hoe ik de hotspot van het restaurant hierover kan gebruiken zonder te betalen.

Het verbranden van 1kg waterstof levert volgens http://www.waterstoftanken.nl/ 120MJ/kg
Volgens http://www.lenntech.nl/periodiek/massa/massa.htm heeft waterstof een atoommassa van 1,0079 en zuurstof een atoommassa van 15,9994
De chemische samenstelling van water is H2O
Hoeveel kg water krijg je als je 1kg waterstof verbrandt?
Hoeveel MJ energie levert dat op?
Hoeveel MJ energie levert 1 liter water op?

Euh ja ik heb wel de richting elektrotechniek gedaan niet chemie hoor. Maar gezien 1l water 1kg weegt denk ik dat er 120MJ energie gemaakt wordt per l.

We dachten misschien dat we een zonnepaneel op de grasmaaier kunnen plaatsen om de Browns Gas generator te voeden zo is het ook milieuvriendelijk. Kan dit werken?

Ik lees ook dat zout en koperen platen niet goed is wat moeten we dan gebruiken want dat stond zo wel beschreven in AANGEKOCHTE documentatie, dus die kan toch niet zomaar vol zwets staan.

ik denk dat het redement een stuk groter gaat zijn als je de spanning van het zonepaneel gebruikt voor een electromotor die de grasmaaier aandrijft.

Op 4 april 2010 22:22:30 schreef Jonny:
Ik lees ook dat zout en koperen platen niet goed is wat moeten we dan gebruiken want dat stond zo wel beschreven in AANGEKOCHTE documentatie, dus die kan toch niet zomaar vol zwets staan.

Je bent nog steeds erg naief..

Iedereen kan spul verkopen op het internet, of het nou waar is of niet. Zwets genoeg te koop voor veel te veel geld.

Op 4 april 2010 22:22:30 schreef Jonny:
Euh ja ik heb wel de richting elektrotechniek gedaan niet chemie hoor. Maar gezien 1l water 1kg weegt denk ik dat er 120MJ energie gemaakt wordt per l.

Als er 1kg waterstof zit in iedere kg water, dan wel. :+
En als er in 1kg water minder dan 1kg waterstof zit, dan dus ook naar verhouding minder.. wat lijkt je waarschijnlijker?

En - interessanter - stel dat je wist dat het 13,3 MJ was, wat betekent dat dan? Hoeveel gas had je uit die liter water? Hoeveel wordt het verhit? (soortelijke warmte van het mengsel?) Hoeveel zet het daardoor uit, of hoeveel stijgt de druk? Dat is allemaal géén scheikunde, maar gewone natuurkunde.

De veronderstelling dat iets waar is, zodra je er iets voor betaald hebt, is een heel gewaagde.
Zelfs met de beste bedoelingen van de auteur is dat niet zo; en dan laat ik de mogelijkheid van nalatigheid of zelfs bedrog (bedrog?! op het internet!? :)) nog buiten beschouwing..

Op 4 april 2010 22:42:33 schreef klein is fijn:
[...]Je bent nog steeds erg naief..

Iedereen kan spul verkopen op het internet, of het nou waar is of niet. Zwets genoeg te koop voor veel te veel geld.

Dat doet me denken aan de 'how to get rich' manuals...