ik kom er toch nog niet helemaal uit hoe ik die rhumb line moet bereken. Ik heb deze site gevonden http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html, en probeerde het nu in excel. Maar ik kom niet uit. De uitkomst moet zijn:
d= 3,95km
en koers is 41,29 graden. Waar zit m'n fout?
http://willem.dlnet.org/co/koers.xls
Die link legt uit hoe je een grootcirkelkoers berekend, niet een rhumbline. Dat zie je ook: de uitkomsten daar geven een begin en een eindkoers aan.
Zonder naar je berekening te kijken:
er zijn meerdere manieren om een positie aan te geven. Bijvoorbeeld ggg.mm.ss maar ook ggg.mm,mmm
Ik denk echter dat het hier om ggg,ggggg gaat.
Heb je daar niks fout gedaan?
Zonder nu meteen alles na te rekenen, maar probeer het eens met de natuurlijk logaritme LN in plaats van de LOG?
In Excel is LOG hetzelfde als LOG10.
Maar Excel heeft gewoon de functie LN, die kun je hier gebruiken.
Wist je dat er ook een functie RADIALEN(hoek) bestaat, die de waarde van de hoek (die je in graden opgeeft) omzet naar radialen? Dat scheelt weer een paar toetsaanslagen. 
@GJ_: loxodroom staat er ook bij, een stukje naar beneden.
Achjaaaaa, een loxodroom. Was de nederlandse naam al even kwijt. tnx.
En die site dus niet goed bekenen (scrollmoe), sorry.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (28%)]
ja ik wist dat die bestond. Die gebruik ik ook, maar waarom ik die bij de coördinaten omrekenen niet gebruik weet ik niet. LOG -> LN helpt niet. De koers is nog steeds fout.
Zoveel scheelt het dan toch niet? 0,015 graad is geen grote afwijking. Probeer het maar eens te sturen. 
wat bedoel je? Bij mij scheelt het nog steeds 7 graden met het juiste antwoord. Ik gebruik als coördinaat gg,mm,ss wat ik eerst omreken naar gg,ggggg door ((SS/60)+ MM)/60)+GG te doen.
Nou, dat moet je niet zeggen FET.
Na een kilometer zit je er toch maar liefst 26cm naast!!
--edit--
ow, Pientertje zit er dik 120m naast, dat is slordiger.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (29%)]
Je doet vast nog iets anders fout.
Als ik jouw spreadsheet open, en ik vervang de LOG door een LN, dan krijg ik als afstand 3.945 en als koers -41.2755 (afgerond).
Die koers scheelt wel iets (0,0145) met de 41,29 uit jouw startpost.
Maar hij is gelijk aan de koers van de website calculator die je noemt.
41° 16' 32" = 41.2755°
Dus ik zie niet wat er nu bij jou nog mis gaat?
e: dit doet de web calculator:
en dit doet Excel bij mij:
(alleen het laatste stuk getoond, maar de omrekening naar decimale graden gaat daarin ook gewoon goed.)
hé net iets fout gedaan blijkbaar. Het werkt! Zo nu dit nog ff in een picje zien te proppen.
Goed volgend punt, ik noemde het een aantal posts eerder al. Hoe maak ik een klein wind(richtings)metertje? Met een rotatiesensor of een optische schijf. En waar kan ik zo'n rotatiesensor krijgen.
Als je het echt chique wil maken doe je het ultrasoon 
Maar ik zou het denk ik doen met een potmeter en een LM3914 of met een AM256 en een magneet.
Kijk eens naar een oplossing met een AS5040/AS5045. Deze zijn erg goed en redelijk eenvoudig te verkrijgen. Er zijn zelfs kant en klare oplossingen te koop met deze AS5040/AS5045. Kosten wel wat meer.
ziet er leuk uit. Ik ga zo langzermerhand de sensoren maar eens verzamelen.
Nog twee vraagjes. 1) Doen elektronische kompasjes het ook onder helling. Of moet ik daarvoor in de bijbehorende datasheet zijn. 2) de 8bit picjes doen niet aan tangens in picbasic. Is hier wat anders aan te doen dan een 18f2550 te nemen?
Magnetische kompassen hangen het liefst horizontaal. Onder een helling kan de aanwijzing afwijken, omdat je soms langsscheeps, soms dwarsscheeps, meer of minder in de (hellende) krachtlijnen van het aardmagnetisch veld komt. De verhouding langs/dwars verandert dan, en de berekende koers daaruit dus ook.
Ouderwetse kompassen hebben daar ook last van, daarom hangen ze in cardanische ringen, zodat de kompasschijf de ruimte heeft om horizontaal in zijn bokaal te hangen.
Voor de tangens: heb je soms plaats voor een tabel?
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Op 5 april 2010 20:49:29 schreef GJ_:
Als je het echt chique wil maken doe je het ultrasoon
Kan je dat van ultrasoon even uitleggen, want kan me er niet direct iets bij voorstellen
maar wil het graag weten!
Ultrasoon is superrobuust en erg professioneel. Niet geschikt voor zelfbouw, te koop vanaf ongeveer 250 euro. Was niet zo'n serieuze suggestie. Ik zoek even de link.
--edit--
http://www.vaisala.nl/instrumenten/producten/wind.html
ISOLA2
Groeten René
@ Pientertje heb je topic even doorgenomen, mijn sencoren zijn opgebouwd met een reflex lichtsluis en R/C netwerkje , potmeter en magneet hebben te veel vrijving zie mijn weblog
hoe heb je het precies gedaan dan? Wat ik aan de foto's kan zien bepaal je de afstand tot het plaatje. Doordat het plaatje scheef staat hoort elke hoek bij een eigen afstand.
Het project is nog niet dood, ik ben alleen over aan het schakelen naar mikroc. Ik moet alles opnieuw uitzoeken, en dat kost veel tijd. Ik vond dat picbasic voor de ingewikkelde goniometrische functies niet meer voldeed.
ISOLA2
Groeten René
Door de variabele afstand tot de reflex lichtsluis, veranderd de geleidbaarheid van de ontvangst diode. Dez word gebruikt als weerstand in het R/C netwerk dit singnaal word om de 20 msec getest door een microcontroller, zo word een PWM singnaal opdewekt die de roerservo aanstuurd. Als MC gebruik ik proppeller van parallax.
Het zelfde prinsipe word gebruikt voor de hellings sencor , voor de stand van de zeilen word een potmeter gebruikt die de stand van de giek detecteerd . Met mijn RC zender stuur ik met CH 1 de schijnbare windhoek, met met CH 3 kan ik de hoek van de giek tov de schijnbare windhoek regelen, CH 5 diend om bij verstoorde wind de windvaan buiten dienst te zetten. CH 2 en 4 als reserve voor verdere funties
ik begrijp het. Heel erg bedankt. Nog één klein vraagje: welk type fototransistor heb je gebruikt, en hoe verwerk je dit signaal verder? Met een opampje?
Op 26 april 2010 20:33:25 schreef ISOLA2:
Door de variabele afstand tot de reflex lichtsluis, veranderd de geleidbaarheid van de ontvangst diode. Dez word gebruikt als weerstand in het R/C netwerk dit singnaal word om de 20 msec getest door een microcontroller, zo word een PWM singnaal opdewekt die de roerservo aanstuurd....
Leuk idee. Is dit niet gevoelig voor vervuiling?
ISOLA2
Groeten René
Hier schema, op parallax kun je een een professionele uitleg vinden
http://isola2.blogspot.com/2010/04/wind-sencor.html
Succes
@ GJ heb nog geen vervuiling ondervonden, moet wel onder dek staan want lichtinval heeft wel invloed op het signaal ( michien bedoelde je dit met vervuiling
Ben maar amateur electronicus )
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
ik heb al wat bedacht voor de windvaan. Ik heb nog ergens een windvaantje van een oude stuurautomaat liggen. Daar zit ook wat in met een ledje en een ldr en een soort spiegeltje met streepjes. Ik zal wat foto's maken. Hij is nu heel groot, maar misschien is er met de dremel wat van te maken.
Weet nog niet wat ik als besturing moet nemen?
een zwaar picje?
een linux on a chip(embedded linux)
of een mini itx bordje?