Hallo mensen,

aangezien ik een nieuwe auto krijg waar ik mijn voormalig subwoofer installatie niet inzet, ben ik het nu bij mijn broer in de auto aan het bouwen.

De draden die ik in mijn eigen auto via kroonsteentjes vanuit de subwoofer met de radio verbond kan ik in de auto van mijn broer niet kwijt omdat dat geen kroonsteentjes inzitten maar alleen ISO-stekkers.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes, Daan

Op 8 april 2010 21:30:32 schreef Crocopep:
Doorknippen:p

Wat moet ik doorknippen? De ISO-Stekkers heb ik nodig dus ik kan die draadjes eigenlijk nergens kwijt!

uw auto is niet comatible met uw speakersysteem. u kan upgraden naar ons nizeuw model ....

alle gekheid op een stokje : ge naar een autoradiozaak en koop ene iso stekker adapter. klaar.

NIKS DOORKNIPPEN hier heb je verloopjes voor in de betere autozaken .

Dat doorknippen doen alleen idioten !!!

Dit soort gepruts heb ik al taloze keren mogen oplossen .

Hoo, ik zit dat ik een typfout heb gemaakt. De draadjes lopen niet vanuit de SW maar vanuit de versterker. Deze draden moeten het geluid van de boxen versterken. Omdat de boxen helemaal ingebouwd zitten kan ik die draden niet meteen verbinden dus moet het via de radio.

Maar hoe.....

Op 8 april 2010 21:27:57 schreef .Daan:
Hallo mensen,

aangezien ik een nieuwe auto krijg waar ik mijn voormalig subwoofer installatie niet inzet, ben ik het nu bij mijn broer in de auto aan het bouwen.

De draden die ik in mijn eigen auto via kroonsteentjes vanuit de subwoofer met de radio verbond kan ik in de auto van mijn broer niet kwijt omdat dat geen kroonsteentjes inzitten maar alleen ISO-stekkers.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes, Daan

ik weet niet wat voor subwoofer je hebt, is het een actieve(dus met versterker) of een passieve (zonder versterker)?
een actieve kun je namelijk voeden met de line-out van je autoradio, dat hebben ze tegenwoordig bijna allemaal. Zijn gewoon twee tulpstekkertjes. Een passieve kun je eigenlijk alleen zoals het hoort voeden met een versterker met daarop een low-pass filter. Als je het wilt doen zoals het eigenlijk niet hoort: op een nog te kopen ISO-stekker een van beide draadparen van de rearspeakers doorknippen, en op een nette manier aan de ingang van de subwoofer vastmaken (dus solderen en krimpkousje eroverheen of dergelijke). Let wel dat je autoradio hem dan behandelt als achterspeaker, en gewoon je volledige spectrum, inclusief je hoge tonen doorstuurt. dit vindt je sub niet erg fijn...

EDIT:

Op 8 april 2010 21:46:25 schreef .Daan:
Hoo, ik zit dat ik een typfout heb gemaakt. De draadjes lopen niet vanuit de SW maar vanuit de versterker. Deze draden moeten het geluid van de boxen versterken. Omdat de boxen helemaal ingebouwd zitten kan ik die draden niet meteen verbinden dus moet het via de radio.

Maar hoe.....

ik snap niet helemaal wat je nu precies bedoelt? je wilt draden vanaf je radio naar je versterker? dat kan normaal gesproken gewoon via de tulp-uitgang van je radio. of heb je die niet en is dat het probleem?

[Bericht gewijzigd door Marcovannoord op (18%)]

Hee Marco,

Ik had het net ook met mijn zwager erover (die bij mij de radio etc. heeft ingebouwd) Die had het ook over draden doorknippen en met ISO stekkers weer verbinden, maar dat verhaal snap ik niet.

(Ik heb verder absoluut geen ervaring met het inbouwen van dit soort dingen, weet het alleen nog omdat ik toen die keer goed heb opgelet)

okee, maar wat heb je nu in je bezit dan? een subwoofer, een radio, en een versterker? of heb je toevallig een versterker in je subwoofer zitten? maak anders eens wat foto's van e.e.a.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Het zijn allemaal losse onderdelen, dus Radio, Versterker en subwoofer

Kan ik ook foto's uploaden vanuit mijn documenten of alleen via een URL? Ik heb ze namelijk al op mijn pc staan

Je kunt ze uploaden op bijvoorbeeld www.imageshack.us . Je kunt ze dus niet rechtstreeks vanaf je harde schijf uploaden. Als dat niet lukt, mag je de foto ook naar mij sturen, dan doe ik het even voor je.

[Bericht gewijzigd door Olap op (26%)]

Het kan haast niet anders dan dat er achter de radio twee tulpjes zitten voor de versterker.

Kan iemand deze non-technicus vertellen wat tulpjes zijn?

Dat zijn twee pluggen die je bijvoorbeeld ook achter op je HiFi versterker vind.
En in dit geval bedoeld als line out van de radio die dan weer naar de line in van de versterker gaan.
http://taiwanconnector.com/RCA_Cables%20pic.jpg
zie voorbeeld.:-)

Die stekkers die lopen ook vanuit de versterker naar de radio die heb ik erin zitten, maar parallel aan die 'tulpjes' lopen die 4 losse gouden draden

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

pfff... misschien kan de TS er beter iemand bij halen...

want ik denk niet dat dit iets ga worden.... als je al niet weet wat een tulpplug is.....

maar wat een gedult bij iedereen....

Ja ik dacht, goh laat ik is naar deze wedsite gaan. Hier schijnt het dat mensen je kunnen HELPEN

Het is gewoon lastig uit te leggen wat het probleem is, misschien kan ik zaterdag wat gedetailleerdere foto's online zetten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Hoe is de voeding van de versterker aangesloten?
Alleen met + en - of heb je de remote ook aangesloten?

hmm, ik heb een dik rood draad vanuit de accu door het schutbord naar achter naar de versterker lopen. Dit draad is alleen aangesloten op de +

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

dan de GND naar het chassis van je wagen,dw.z met een kort stuk naar een stuk blank metaal van het koetswerk.
Dan houd je een schroef over,genaamd REM.
Op de radio,in de stekkerbos aan de achterzijde,zit ook een draadje met aanduiding REM (Het is een JVC,dus weet je niet welke draad het is,zoek de handleiding op bij JVC op de site)
Verbind REM radio met REM versterker met een dunne draad.
tulp stekkers achter in de radio,en hoppa de andere kant in de versterker.
Radio aanzetten,gaat als alles goed is gedaan,zou de versterker ook aan moeten gaan en gaat ergens een ledje branden op de versterker.

Of er nu gelijk geluid uikomt kan ik van hieruit niet zien,moet er wel een speaker op aangesloten zijn.

Ik denk dat ik te weinig technisch inzicht heb voor deze site =p

Ik moet de draden uit de versterker zien te verbinden met de draden van de boxen die er al inzitten. Er moet dus een stukje verlengt worden waardoor de boxen in verbinding komen te staan met de versterker.

De draden rechtstreeks aansluiten op de boxen is niet mogelijk

Als ik nou de draadjes van de luidsprekers uit de ISO stekker haal en die doormiddel van kabelverbinders of kroonsteentjes verbind met de draden die komen vanuit de versterker, is het probleem dan opgelost?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Als ik nou de draadjes van de luidsprekers uit de ISO stekker haal en die doormiddel van kabelverbinders of kroonsteentjes verbind met de draden die komen vanuit de versterker, is het probleem dan opgelost?

Op 8 april 2010 22:26:57 schreef .Daan:
[...]

Ja ik dacht, goh laat ik is naar deze wedsite gaan. Hier schijnt het dat mensen je kunnen HELPEN

Het is gewoon lastig uit te leggen wat het probleem is, misschien kan ik zaterdag wat gedetailleerdere foto's online zetten

Het probleem is alleen dat je pas kunt helpen wanneer het probleem 100% duidelijk is en de uitleg ook word begrepen :).

Je hebt daar een losse versterker en een subwoofer. Die sub moet op de versterker worden aangesloten. Die versterker heeft voeding nodig, dat komt waarschijnlijk direct van de accu (+ en -). Een 3'e kabel is een soort schakeldraad die naar het contact van de auto of een aparte aansluiting op je radio moet en zorgt dat de versterker pas word ingeschakeld wanneer je het contact aan zet.

Nu moet die versterker een signaal krijgen, die moet van je radio komen. Dit werkt met 'tulp-stekkers', zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpstekker . Op je radio moet een uitgang zitten, die je naar de ingang op de versterker aansluit.

Met de handleiding van je versterker en van je radio moet je een heel eind kunnen komen. Mocht je dit niet begrijpen, lukken of het te moeilijk vinden, begin er niet aan en laat het iemand doen die wel weet hoe het zit :).

Haha ik kan het inderdaad niet goed uitleggen.

Ik hoor meerdere mensen over tulpstekkers (snap eindelijk wat het is). Maar dat is sowieso het probleem niet want die zitten gewoon aangesloten. Het gaat erover dat de draden van de boxen moet worden verbonden met de draden van de versterker. Ik ga zelf nog even verder puzzelen met de auto en anders laat ik er iemand met verstand naar kijken.

Iedereen toch bedankt voor de goed bedoelde hulp

Groetjes!