Deze versterker was denk ik, in zijn vorige auto, aangesloten op de versterkte uitgang van de radio. Sommige versterkers hebben dat omdat oudere radios zelden tulp's hadden.

Ken dat?

Op 8 april 2010 22:26:57 schreef .Daan:
Ja ik dacht, goh laat ik is naar deze wedsite gaan. Hier schijnt het dat mensen je kunnen HELPEN

Begin dan eens met http://www.circuitsonline.net/forum/faq te lezen. Dat zal heel wat aanpassingen aan je posts schelen.

en anders laat ik er iemand met verstand naar kijken.

Lijkt me niet onverstandig dat voorkomt rokende radio's (en auto's).:-)

tis nu een beetje zoiets....

Ik wil een deur een andere kleur geven, hoe doe ik dat?

nou je pak een pot verf... verf? wat is dat?

Ja gasten, doe maar kalm ik zoek het zelf wel uit!

Het is niet hatelijk bedoeld maar wees heel voorzichtig met de auto electra.
Een auto accu kan vreselijke stromen leveren je zal niet de eerste zijn waar het dashboard bij uitfikt.

Op 9 april 2010 13:42:46 schreef .Daan:
Ja gasten, doe maar kalm ik zoek het zelf wel uit!

Van zelf uitzoeken leer je vaak nog het meest ook, maar je moet wel iets van een basis proberen op te bouwen.

Op 9 april 2010 13:46:22 schreef pa3gws:
Het is niet hatelijk bedoeld maar wees heel voorzichtig met de auto electra.
Een auto accu kan vreselijke stromen leveren je zal niet de eerste zijn waar het dashboard bij uitfikt.

idd, bij een vriend van mij is zelfs de auto afgebrand. Hij wist alleen niet zeker of het aan de radio lag wat hij 2 dagen terug erin gebouwd had. Nou, als het ding het al 15 jaar zonder rooksignalen doet is er natuurlijk de kans dat het aan de radio lag.

Dus, zelf aan prutsen is leuk. Maar ben er vooral zelf van overtuigd dat het in orde is.

nou ik ga eens mijn best doen.

de versterker heeft een aantal in en uitgangen.
de uitgangen gaan naar de speakers. elke speaker heeft 2 draden, een plus en een min draad.
Deze sluit je op de versterker uitgangen aan, waarschijnlijk staat er wel op welke plus en min is, idem op de speakers.

Dan zijn er nog een hoopje ingangen. minstens 2 daarvan zijn audio ingangen. Het signaal van de radio dus. Deze ingangen zullen met tulp connectors zijn:
http://www.kleinspul.nl/products_pictures/pre_amp_12-aux.jpg

dat is een kabel voor elk kanaal van de versterker. waarschijnlijk heb je er 2. namelijk links en rechts. het 'gat' in de connector is de kabel waar het signaal in gaat. de rand is de min van het signaal. Deze 2 kabels moeten aangesloten worden op de radio. Hoe dat moet is afhankelijk van de radio, dat kan ik zo niet zeggen.

Dan is er nog de stroomtoevoer voor de versterker. Zoals al eerder gezegd: + REM -. Het doel van de plus en de min lijkt me duidelijk. De min gaat op een kaal deel van het chassis. deze is namelijk aangesloten op de min van de accu. De plus gaat via een zekering op de plus aansluiting op de accu (de rode). Dan is er nog de REM aansluiting. Dit is een 'beveiliging' op de versterker.

Deze sluit je aan op de radio op de betreffende REM aansluiting (waar die zit kan ik ook niet zo zeggen, is afhankelijk van de radio). Deze zorgt ervoor dat de versterker uit gaat zodra je het contact afzet. Anders blijft de versterker een basisstroom trekken waardoor je accu leeg gaat.

vervolg:
ik ben even gaan zoeken. ik heb een handleiding gevonden van dat soort versterkers. Daar zie ik (vlnr) een zekering, 3 schroefconnectors (+12, REM, GND) en dan nog 4 aansluitingen (- links + en - rechts +). Dan een soort van draaiknop en als laatste de 2 tulp ingangen.

zoals ik al zei. de +12 op de accu + pool (rood), en gnd op het chassis aansluiten.
Je gebruikt alleen 1 subwoofer, dus je hoeft maar 1 kanaal te gebruiken. Je kan op de versterker een knop omzetten (tussen mono en stereo). Zet die op mono. Dan sluit je de plus van de speaker aan op de plus van het rechter kanaal. De min van de speaker op de - van het linker kanaal. Dat is een brugschakeling.

Nu hoef je alleen het rechter kanaal van de ingang te gebruiken. Die sluit je aan op de radio.
Je moet even kijken welke aansluitingen er allemaal zitten op de achterkant van de radio, maar sowieso deze:
http://www.snarfvz.nl/iso2.JPG
Dit zijn de zogenoemde 'ISO' stekkers.

Het rechterkanaal van de versterker kun je aansluiten op een van de kanalen van de 'ISO' stekker. in dit plaatje de bruine stekker en dan bijvoorbeeld draad 11 en 12. Als je nog andere aansluitingen hebt hoeft dit misschien niet, maar moet je eerst even vertellen ;-))

De REM kabel van de versterker sluit je aan op draad 5 van de (in dit geval) zwarte stekker. De REMote kabel.

check voor de zekerheid ook even of de zekering in de versterker (links van de aansluitingen) nog heel is.

als je het goed aangesloten hebt en je zet het contact aan (zodat de radio etc aan gaat) dan moet het ledje op de versterker gaan branden. dit betekend dat hij aan is.

Als je eerst even wat meer info geeft over de radio en de versterker maak in een totaalschema voor je ;-). graag duidelijke foto's van alle aansluitingen op beide apparaten

Zo wat een lang verhaal maar goede uitleg! Het gedeelte van de tulpstekkers snap ik en weet dat ik die goed heb aangesloten.

Het gaat nu om het laatste gedeelte van je verhaal over het aansluiten aan de draden die in de ISO stekker lopen. Door je verhaal begrijp ik welk draad waar aan gemonteerd moet worden, nu is alleen nog mijn enige vraag: Hoe krijg ik die draden daarbij gemonteerd.

dan kan op verschillende manieren.

de meeste stuntelaars mensen knippen de draden van de kabelboom gewoon door en gaan met kroonsteentjes/solderen in de weer.

Je kan als het goed is ook verloopstekkers kopen. Dan kun je bekabeling van de auto intact laten. Dan ga je namelijk knoeien met de kabels van de verloopstekker. als het er dan weer een keer uit moet, kun je het verloopstukje er tussen uit halen en klaar. dan ziet alles er weer netjes uit.

in het geval van de REM kabel kun je dan gewoon de kabel (van de verloopstekker doorknippen en met een kroonsteentje weer vastmaken. Dan maak je er ook een extra kabel aan vast die naar de versterker gaat. dus zo:

http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/aansluiting.png

dit werkt alleen voor je REM draad. De audiodraden moet je niet zo aansluiten, dat is een bron van storing (brom in de speakers ed)

bij het aanleggen van de kabels moet je de kabels ook niet allemaal bij elkaar leggen. Probeer de stroomkabels en de audiokabels gescheiden te houden. en bij voorkeur houdt je ook de speakerkabels en ingangssignaal kabels apart.

bijvoorbeeld door ze ieder op via een andere weg over je chassis te laten lopen. Dan kunnen ze elkaar zo min mogelijk beinvloeden

Ga ze aub niet doorknippen, want die verloopjes krijg je op veel plekken bv Heuts of anders alle autozaken.

ik bedoelde ook het verloopje om door te knippen. ik zag zo op internet zo snel geen verloopjes waar ook nog kabels los uit kwamen. alleen stekkers waar alleen maar losse kabels aan zitten, maar dat zoekt hij ook niet.

waar zittne de draden van de luidsprekers ? ( die zitten normaal in de iso stekker, klopt dat ? ) en die iso stekker zit achteraan in het gat waar de radio in schuift .. klopt dat ook ?

Waar heb je de versterker gemonteerd ? in de kofferbak ?

je zal dus een lange kabel moeten leggen tussen daar waar je luidspreker draden uitkomen en waar je versterker staat.

in pinciepe kan je de luidspreker draden direct op d eversterker aansluiten.

zoek de plaatsing van de draden in de iso stekker op ( kan je vnden op het internet)

als je dan telkens 2 draden van de luidspreker op een versterker kanaal aansluit ben je er.

let op. een luidspreker heeft ene + en - zorg dat ze op de juiste plaats op de versterker belanden ( bij elke uitgang moet ook een + en - staan. soms is het aangeduide met een rode en zwarte klem. rood is dan + )

je kan luidsprekerdraad kopen in elke doe het zelf zaak of autozaak. gewoon twee aders naast elkaar. een ader heeft dan een kleurkodering of een streep. zo wordt het makkelijk om de boel juist aan te sluiten. als je rood of streep hanteert voor + dan weet je in de kofferbak wat er waar hoort.

ik ben het niet met je eens.

de luidspreker draden van de radio komen uit een versterker. die radio was geloof ik 4x50w. dat signaal moet je niet op de line ingang van een versterker zetten lijkt me.

maar ik vermoed dat de radio gewoon tulp uitgangen heeft aan de achterkant, helemaal gezien het feit dat de TS het signaal al heeft aangesloten

Hallo hallo,

Het probleem is opgelost. Ik laat nog weten hoe, want daar ben ik zelf ook nog niet achter!

Op 8 april 2010 22:26:57 schreef .Daan:
Ja ik dacht, goh laat ik is naar deze wedsite gaan. Hier schijnt het dat mensen je kunnen HELPEN

Dat heb je goed gezien we zijn er hier ook om te helpen. En soms help je ook het beste door eerlijk te zijn. Als je geen ERVARING hebt met auto's en autoradio met uitgebreide installatie dat is het beste antwoord toch om het niet zelf te doen. Je merkt nu al wel dat er heel wat bij komt kijken. In een auto is de kans op brand heel erg reëel aanwezig en heb dat al 4 keer bij mensen gezien die zelf wat met de bedrading hadden gestoeid.

Het komt er in jouw auto op aan dat op de iso stekker blok alle aansluitingen van de speakers zitten. Koop daarvoor bij de dealer een contra stekker met losse draadjes eruit. Deze draden gaan naar de speaker uitgangen van de versterker en de uitgangen van de radio. Spanning kan je ook van deze iso stekker halen.

Op 10 april 2010 22:27:40 schreef .Daan:
Hallo hallo,

Het probleem is opgelost. Ik laat nog weten hoe, want daar ben ik zelf ook nog niet achter!

mooi zo.

nu nog uitvogelen waarom, dan leer je er ook nog een boel van ;-)