Momenteel doe ik een proef met een L298 H-brug.

In de datasheet zie je dat ze over de motor diodes zetten, wat is de reden hiervoor?

Momenteel is de motor aangesloten zonder de diodes en dit werkt perfect.

datasheet kun je hier terug vinden :

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf

Die diodes hoeven er volgens mij ook niet overheen tenzei je ook nog PWM't.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (19%)]

Toch maar wel doen, met of zonder PWM maakt toch niet uit.
Deze diodes beschermen je driver.

Dat het nu goed gaat is mooi, maar geeft geen zekerheid dat hij het over een week ook nog doet.

Het zelfde voor een zekering, die kun je ook overal weg laten en alles zal normaal werken, tot dat ----

Mijn volgende stap was zowieso met PWM, dus zal ik ze ermaar tussen zetten.

Welke diodes gebruik ik het best? Het is een motortje van 6V.

In de datasheet staat als ik het me goed herinner dat je wel een snelle diode nodig hebt. Een 1n4007 gaat dus niet werken.

Overigens zegt de spanning niet zoveel: het gaat meer om de stroom die je schakelt: hoe hoger die is, hoe zwaarder de diode over het algemeen dient te worden.

En hoe beschermen ze eigenlijk de driver?

Om de eindstrappen (transistor) te beschermen tegen een te hoge Urev.

Waneer je bij een spoel de spanning onderbreekt, onstaat er een inductie puls, die een heel hoge spanning kan veroorzaken, en een flinke stroom leveren, daardoor kan je transistor stuk gaan.

door een diode te plaatsen voor de indutie puls kort gesloten, en kan de spanning niet of nauwelijks stijgen boven de zener spannin van de diode, je moet wel een snel type hebben met een lage spanning, met een weestand er bij kan het nog sneller. er zijn er hier die het wel iets beter uit kunnen leggen, Free E;ctron heeft er al eens een stuk op CO over geschreven.

even de zoek fintie gebruiken

Op 10 april 2010 23:32:32 schreef shiptronic:
en kan de spanning niet of nauwelijks stijgen boven de zener spannin van de diode, je moet wel een snel type hebben met een lage spanning

Een zenerdiode? Een gewone snelle (avalanche rated) diode doet zijn werk prima. Zenerdiodes zijn nergens voor nodig.

Kort gezegd kan je stellen dat de diode de inductiepuls een weg biedt om te 'lopen'

Op 10 april 2010 23:57:33 schreef weardguy:
[...]
Een zenerdiode? Een gewone snelle (avalanche rated) diode doet zijn werk prima. Zenerdiodes zijn nergens voor nodig.

De +/- 0,7 volt?!

ik heb het nooit over een zenerdiode gehad alleen de spanning, elke diode is een zener ;)

hij moet snel zijn, en geschikt zijn voor de stromen die er kunnen lopen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (30%)]

Heel erg bedankt voor de uitleg allemaal.
Al mijn vragen zijn nu beantwoord!

hehe

ben nog eens op zoek geweest naar die uitleg van Free E;ctron (nog niet gevonden) en toen kwam ik op deze topic :

http://www.circuitsonline.net/forum/view/54593

Nu is mijn vraag (ik ben min of meer een newbie in electronica) : Hoe moet ik mijn L298N beschermen? Met wat voor component? Ik heb ergens eens gezien dat je de stroomsterkte kunt beperken met een diode (denk ik?) in serie met de voedingsbron van de motor. Als de stroom te groot komt "blokkeert" deze diode (of zoiets).
Helaas vindt ik het niet meer terug.

Weet er iemand wat voor diode dit is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Nog iets die ik net opgemerkt heb en dat ik gelezen heb in de post van daarnet :

Parallel op mijn motortjes staan er 100nF condensators.
Volgens mij dienen deze condensators ook om de inductiespanning te verkleinen of niet?

@GJ_: wat zeg jij nou?!? In principe ben je altijd aan het PWM'en als je een motorregeling maakt, tenzij jij het ding maar 1 keer aan zet en tot het einde ter dagen (in 2012, toch?) non-stop laat lopen...

@Shiptronic: elke diode kan een zener zijn, net zoals elke diode licht kan geven...

Maar vergis je niet in de spanning; een snelle schottky heeft, bij kleine stromen, een spanningsval van ongeveer 0.3V, die op kan lopen tot 1V of zo, bij de maximale stroom (nogaf afhankelijk van het type e.d. natuurlijk). Toch moet je niet vreemd opkijken als je alsnog een piek van 60V of meer over de diode zit, in de richting dat hij zou moeten geleiden. Diodes zijn, net als alle andere componenten in de echte wereld, verre van ideaal.

Maar verder heb je helemaal gelijk hoor; een snelle diode, die geschikt is voor de voedingsspanning en de stroom door de motor, en met een weerstand in serie kun je ervoor zorgen dat de spanning over de spoel groter blijft, en deze sneller zijn lading kwijt is dan wanneer je deze kort zou sluiten.

Echter: als je gaat PWM'en, wil je juist dat de stroom door de motor zo constant mogelijk blijft; je wilt dan dus een diode met een zo klein mogelijk spanningsval, zodat je de stroom door de motor zo efficiënt mogelijk kunt recirculeren.

@TS: die condensator (waarschijnlijk met een weerstandje in serie) noemen we een snubber, en deze heeft meer het doel om schakeleffecten te onderdrukken. In de spoel van de motor zit veel meer energie opgeslagen dan zo'n kleine condensator mogelijkerwijs zou kunnen opnemen, zonder dat de spanning enorm hoog op zou lopen.

Op 11 april 2010 12:26:13 schreef da_cobra:
Nog iets die ik net opgemerkt heb

Je hebt nog niet opgemerkt dat je het topic een paar keer zit te kicken!

http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

oh sorry, nu zie ik pas dat ik mijn posts kan editeren. Het zal niet meer gebeuren....

edit : Die condensator staat apart, zonder weerstand.
Dus het blijft aangeraden om de diodes te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door da_cobra op (39%)]

Ja, tenzij je L298D hebt, daar zitten ze al in.

Op 11 april 2010 01:14:32 schreef shiptronic:
ik heb het nooit over een zenerdiode gehad alleen de spanning, elke diode is een zener ;)
lopen

Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Een zenerdiode zal een bepaalde spanning doorlaten, maar daarboven 'sperren'
Met andere woorden: een zenerdiode zal nooit meer dan de opgegeven spanning doorlaten, terwijl een gewone diode slechts een spanningsval van 0,3 tot 1 Volt heeft: verder laat de diode alles door.

Een vrijloopdiode vind ik echt alles behalve een zenerdiode...

@ SparkyGSX: de L298D ken ik niet: de L293D wel, maar die schijnt uit productie te zijn.
Overigens wordt in het datablad ook daar nog wel eens aangeraden alsnog externe diodes te gebruiken.

Op 11 april 2010 20:01:47 schreef weardguy:
[...]
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Een zenerdiode zal een bepaalde spanning doorlaten, maar daarboven 'sperren'
Met andere woorden: een zenerdiode zal nooit meer dan de opgegeven spanning doorlaten, terwijl een gewone diode slechts een spanningsval van 0,3 tot 1 Volt heeft: verder laat de diode alles door.

Een vrijloopdiode vind ik echt alles behalve een zenerdiode...

@ SparkyGSX: de L298D ken ik niet: de L293D wel, maar die schijnt uit productie te zijn.
Overigens wordt in het datablad ook daar nog wel eens aangeraden alsnog externe diodes te gebruiken.

Que dicce ?

zenerdiodes laten geen spannig door. ze laten stroom door.
en ze komen pas goed in geleiding als je boven de zenerspanning gaat. das dus omgekeerd van wat jij schrijft ...

l293 is nog in productie.

bon en dan nu ter zake.

Het probleme is dat een motor ene spoel is. Wanneer je de stroom onderbreekt door ene spoel dan stort het magneetveld in. De wet van faraday zegt dat een veranderend magnetisch veld een stroom opwekt.

met andere woorden ; door dat het magneet veld begint te veranderen (jij hebt de stroom onderbroken) gaat de spoel nu zelf proberen stroom op te wekken. Die stroom stuikt op ene klein probleem : er is geen elektrische verbinding waardoor hij kan vloeien.
de wet van ohm blijft gelden. spanning is stroom * weerstand. in een onderbroken kring is de weerstand heel hoog. Die stroom wil hoe dan ook lopen: bijgevolg krijg je een geweldige spanning.

Dat noemt men de Tegen-EMK ( Bakc-emf in het engels) EMK = elektro motorische kracht (EMF : electro motoric force)

De EMf jaagt de elektronen terug naar van waar ze gekomen zijn.
Je moet ene spoel verglijken met een ballon.

jij moet serieus persen om luchtstroom in die ballon te krijgen (luchtstroom zorgt dat de ballon opgeblazen wordt) : het membraan van de ballon wringt tegen.

bij een spoel moet je eerst spanning aan leggen vooraleer er stroom gaat lopen .

als je stopt met blazen dan wil die lucht er terug uit ( dat membraan perst de lucht terug. als je op dat moment de ballon niet goed vasthebt is het pffrrrrrrwtttt , en weg issie.

duas, wanneer jij de transistorne ind e lm298 uit geleidng brengt krijgen die een grote spanning te zien ( de electronen wordne uit de spoel geduwd door het veranderend magetisch veld. de electronenn komen ene grote weerstand tegen dus er onstaat spanning ...)
die transistoren hebben dat niet graag.

dus hoe los je dat op ? door ene diode over de transistor te plaatsen. Zo is er op dat moment een weg voor de electronen om door te lopen. de kring is gesloten en er is geen sprake meer van hoge spanning.