Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een eenvoudig ontwerp voor het versterken van de uitgangssignalen van een functiegenerator (Dynatec DSG-302).
Deze generator kan de een sinus-, blok- en zaagtandgolfvorm leveren en dit regelbaar tot een frequentie van 2 MHz.
Gezien de beperkte uitgangsspanning en -stroom, zou ik er graag een lineaire versterker willen op aansluiten, zodat ik vrij gemakkelijk een uitgangsspanning van 15 à 20 V kan bereiken (liefst regelbaar) en zeker ook een stroom kan verkrijgen tussen de 0,5 en de 1A (of meer).

Het is ook van belang dat het signaal niet vervormd wordt. M.a.w. dat bv. de blokgolfvorm aan de uitgang van de versterker, nog steeds een blokgolfvorm heeft en dat de flanken van de golf niet afgerond worden.

Wie kan mij helpen?

En, ...bedankt bij voorbaat.

een algemeen circuit zal lastig worden, maar als het alleen om een blokgolf gaat, ben je snel klaar met bijv. een transistor of fet.

ik weet niet wat de maximale uitgangsspanning is van je functiegenerator, maar misschien dat je er met een opAmp in spanningsvolg-schakeling bent. (ingang op de V- en uitgang op V+).

Als eind versterker gebruik ik dit Schema wat behandeld wordt in Stroomversterker tot 4Mhz.

Hallo Progger,

De uitgangsspanning beloopt +/- 7Veff.
Het is wel de bedoeling om vooral sinus en blokgolf te "versterken".

Toch reeds bedankt.

Voor sinus, driehoek, zaagtand ed. is het schema, waarnaar flash2b verwijst, een goede keuze.
Voor blokgolven zou ik eerder zoiets gebruiken:
http://prosje.be/CO/Schemas/EnkeleUitgangsTrap.png
De amplitude stel je dan in door U VAR te wijzigen. Enerzijds is het wat overkill, omdat je toch maar tot 2MHz wil versterken, maar anderzijds kost het je maar enkele componenten.

Ik zal de aangeboden oplossingen uitproberen.
Indien er dan zich nog problemen / vragen voordoen, dan neem ik terug contact op.
Oprecht bedankt!