Het Grote Ets-vragen Topic!

Teneinde het geheel nog wat verwarrender te maken: ik gebruik een belichtingsbak met "echte" UV-lampen. Deze, dus:
http://prosje.be/CO/Fotos/UV-lichtbak.jpg
De belichtingstijd is 90 seconden (niet instelbaar). Layout's, afgedrukt op kalkpapier of op overheadsheet met een laserjet doen het even goed. Ik denk dat daar een reden voor is: een laserjet produceert nooit zwarte vlakken of lijnen die helemaal geen licht doorlaten. Dat is ook niet nodig, zolang het contrast maar groot genoeg is, en de belichtingstijd daarop aangepast is.

Het enige wat er op zit, is experimenteren met proefstrookjes...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

OK. Mijn belichtingsbak is ook af. Ik heb "voor het moment" de reflector meegenomen uit de gezichtsbruiner. Maar ik vraag me af: Levert dat een egalere belichting op of juist niet?

In theorie als je straatlampen op 10m hoogte hangt die egaal in de rondte schijnen, en ze staan 10m uit mekaar, dan is de belichting op de grond egaal. (het blad "KIJK" +/- 1980).

Anderzijds, het licht wat onder een hele kleine hoek naar m'n printplaat gaat, ben ik niet zo van gediend: Dat kruipt onder de toner naar m'n spoortjes. Met dat argument is het beter om alles naar boven te reflecteren om relatief minder licht te hebben wat zeer schuin op m'n printplaat gaat vallen....

Pros: jij hebt geen reflector dus. Duidelijk. Iemand anders wel?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 maart 2010 14:27:23 schreef rew:
Pros: jij hebt geen reflector dus. Duidelijk. Iemand anders wel?

Ik wel en zit aan zo'n 1min45. Omgebouwde gezichtsbruiner:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/04/1267702850-550.jpg

Het reflectiemateriaal is van de gezichtsbruiner gebruikt en is ook niet vlak, meer zo: \/\/\/\/

Zijn er hier mensen die printen met een inktjet printer op transparantjes?

Ik ben er nu ook weer mee bezig (staan 15 printjes te wachten ;-)), maar ik heb constant gezeik met het uitprinten.

Telkens krijg in een layout die alleen maar bestaat uit druppels inkt ipv een mooie baan. Dan moet ik de hele print er af vegen en dan nog een keer printen en soms gaat het die 2e keer wel goed, maar vaak vloeit het alsnog uit.

zijn hier ervaringen mee? wat doe ik fout?

En gezien het toch een oude printer is en ik dus evt een nieuwe ga kopen binnen afzienbare tijd, wat kan ik het beste doen?
weer een inktjet met transparantjes?
of wat anders? (geen strijkboutmethode, dan krijgt moeders helemaal een hartverzakking;-))

Hoi Timberleek.
Ik heb ook de problemen gehad die jij noemde.
Maar je moet wel speciale inkjet transparanten gebruiken en ook nog de goede zijde gebruiken.
En om het goed zwart te maken haal ik hem 2 keer door de printer.

Mvg Kees

Inkjet transparanten hebben 2 verschillende kanten. een "grove" en een "gladde" kant. Je moet printen op de "grove" kant.

Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Op 4 maart 2010 14:27:23 schreef rew:
Pros: jij hebt geen reflector dus. Duidelijk. Iemand anders wel?

Wel een beetje late reactie, maar wel nuttig denk ik: er zit wel degelijk een reflector achter, in de vorm van een spiegel - zo'n ding dat je gebruikt om te zien of je haar wel goed zit... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Wat is nou eigenlijk de goedkoopste manier van etsen want ik zie verschillende dingen, strijkbout/belichtingsbak. Een print etsen zal ik niet meer doen dan 1 keer per maand ofzo.

Wat raden jullie mij aan?

En nog een vraag: is dit etsmiddel: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449800

bjokal

Golden Member

Nee, dat is ontwikkelaar voor fotogevoelige printplaten. Dat is dus de stap tussen het belichten en het etsen. Volgens mij heeft okaphone geen etsmiddel.

Zelf gebruik ik het niet, maar als etsmiddel is waarschijnlijk [url=Ferrychloride]Fe3-chloride[/url] wel aan te raden. Dat spul is ook als het aangemaakt is erg lang houdbaar. Kijk alleen uit voor je kleding en metalen voorwerpen in de buurt. Uiteraard moet je met ieder type etsmiddel uitkijken.

[Bericht gewijzigd door bjokal op donderdag 6 mei 2010 18:59:56 (50%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 6 mei 2010 18:40:43 schreef pros:
[...]
Wel een beetje late reactie, maar wel nuttig denk ik: er zit wel degelijk een reflector achter, in de vorm van een spiegel - zo'n ding dat je gebruikt om te zien of je haar wel goed zit... :-)

Hier ook eigenlijk wel een beetje zo'n situatie: de mijne is opgebouwd uit witte gelamineerde spaanplaat (meubelplaat) en dat reflecteert en verspreidt het licht. Je zou verwachten dat je dan meer onderlichting zou krijgen, maar dat heb ik niet. Mede door het feit dat je de layout goed tegen de print kan drukken. Goede verdeling, echt van tevreden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 6 mei 2010 17:52:29 schreef timberleek:
Zijn er hier mensen die printen met een inktjet printer op transparantjes?

...

zijn hier ervaringen mee? wat doe ik fout?

Gebruik zelf ook de Inkjet methode, met "Kleuren inktjet-transparant sheets" van Bruna huismerk. Deze werken zowel met een HP Officejet inkjet printer als met een Canon Pixma IP4500 printer. De Canon doet het een stuk scherper dan de HP (Canon is ook veel sneller droog), maar met beiden krijg ik nette prints. Heel belangrijk is afdrukken op de ruwe zijde en goed laten drogen na het afdrukken, met de HP duurt dat minstens een half uur!

De transparanten kan ik wel maar 1 of 2 keer belichten, daarna zijn ze vaak te erg bekrast. Ook loopt de inkt uit wanneer je ze langere tijd (maanden) afgedrukt bewaart. De ongebruikte transparanten heb ik overigens al een paar jaar op voorraad en werken nog steeds prima.

Als je toch een andere printer gaat kopen, kun je nog overwegen een tweedehands Laserjet te kopen en op laserjet-folie te gaan werken. De toner voor een laserjet is echter meestal schrikbarend duur!
Dat is wel direct droog en blijft wat beter bewaard. Je hebt er speciale laserprinter-transparanten voor nodig, maar die zijn ook goed verkrijgbaar. Soms moet je hierbij na het afdrukken nog met oostindische inkt de zaak achteraf goed zwart maken omdat de afdruk te licht is, maar meestal gaat het gelijk goed.

Hier een voorbeeldje van beide methodes (links is laserprinter op laser-transparant, rechts is Canon inktjet op Bruna inkjet-transparant):
http://img24.imageshack.us/img24/552/img4449j.jpg

De laser-afdruk heb ik achteraf niet meer extra gezwart, dus rechtstreeks uit de printer. De inkjet-afdruk heb ik op de hoogst mogelijke kwaliteit afgedrukt en is aanmerkelijk zwarter dan de laser-afdruk. Beiden gaven bij mij echter prima PCB's!

Als ik nu moest kiezen werd het weer een inktjet, omdat ik daar ook mijn foto's op kan afdrukken. De kwaliteit van de afdruk is ook voor SMD goed genoeg; heb er al eens een spoor mee onder een 0805-weerstand door gelegd en dat ging prima!

Ik druk met een Canon IP6700D af of HP transparanten (hier had ik nog een doosje van 100 van :)). Eender welke kleur zou hier mee goed moeten gaan. Ik heb rood, blauw en natuurlijk zwart getest. Allen gaan goed omdat het chromalife inkten zijn, zelfs als de transparant in het licht behoorlijk transparant lijkt. Zoals Buzz zegt: als het contrast maar hoog genoeg is. Deze inkten hebben een ingebouwd UV filter om de lange levensduur van de inkt te halen. LOL ze zijn voor UV dus zwart!!!

Canon heeft deze "Chromalife" inkten in haar nieuwere printers (allemaal?). Epson heeft iets gelijkaardigs dat zou ook goed moeten gaan. Ik heb geen idee wat HP of andere merken wel of niet hebben.

Ik vermoed dat de transparant niet veel uitmaakt zolang de inkt maar niet uitloopt.

@buzz: namaakinkten zul je moeten testen die hebben waarschijnlijk niet het (dure) UV filter ingebouwd. Echter als het werkt waarom niet...
De originele Canon inkten lopen ook na enkele maanden beslist niet uit. Ik heb net een paar oudere transparanten gecontroleerd.

[Bericht gewijzigd door duffel op donderdag 6 mei 2010 20:23:24 (15%)

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

duffel maakt een punt. Nu ik er over nadenk, bij de HP inkjet-afdrukken liep de inkt na enkele maanden uit. Bij de Canon heb ik het echter nog niet getest omdat ik die nog niet heel lang gebruik. Bovendien gebruik ik niet de originele inkt meer, puur uit kostenoverweging. Een eerlijk vergelijk kan ik dus zelf niet meer maken, al lijkt het er op dat de huidige afdrukken wel langer meegaan.

Op 6 mei 2010 18:15:23 schreef vanzwam:
Inkjet transparanten hebben 2 verschillende kanten. een "grove" en een "gladde" kant. Je moet printen op de "grove" kant.

kijk, dat wist ik dus niet. Dat ga ik als eerste maar eens proberen.

Op 6 mei 2010 18:10:56 schreef Kees.s:
Hoi Timberleek.
Ik heb ook de problemen gehad die jij noemde.
Maar je moet wel speciale inkjet transparanten gebruiken en ook nog de goede zijde gebruiken.
En om het goed zwart te maken haal ik hem 2 keer door de printer.

Mvg Kees

volgens mij zijn het wel goede transparanten, maar die juiste kant hoor ik nu pas *schaam*

2x door de printer gaat niet lukken. Mijn prehistorische deskjet 840c gaat dan met de rollers alle oude inkt uitsmeren :(

Maar ik wil sowieso een nieuwe printer. Deze maakt veel herrie (nog meer dan origineel) en hij doet het niet meer op mijn 'moderne' computers. Hij staat nu aan een 3e computer die op dit moment alleen maar dient om te printen |:-(

Laser wordt denk ik te duur inderdaad. al zijn de deskjet cardridges ook duur (bijna 40 euro ps geloof ik :()

Iets over laserprinters: ik heb nu mijn derde in gebruik, een 2550L. De vorige, een 6MP, is dit jaar op rust gesteld. De eerste, een IIP, kocht ik ergens halfweg de jaren '80 van vorige eeuw (speciaal met het doel print-layouts af te drukken). Dat komt neer op (gemiddeld) 1 laser-printer op 12 jaar.
De aanschafprijs ligt heel wat hoger dan die van een inktjetprinter, maar als je er bijtelt dat je toch 2 à 4 jaar doet met een toner-casette (huisgebruik) oogt het prijskaartje heel wat gunstiger.

Bij de 2550L valt het wat duurder uit. D'r zitten immers 4 toner-casettes in, en om onverklaarbare redenen heb ik de gele al moeten vervangen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ja alleen gebruik ik hem ook voor 'eigen gebruik' en niet alleen voor printjes. Dan zullen ze een stuk sneller leeg zijn denk ik. En ik heb begrepen dat een laserprinter nogal 'slecht' is voor afbeeldingen

en zijn kleurenlasers niet heel veel duurder?

Ik heb net geen 400 euro betaald voor de 2550L. Maar als die het ook 12 jaar volhoudt, en het tonerverbruik binnen de perken blijft, noem ik dat niet "duur".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

400 is op zich aan de prijs, maar dan heb je inderdaad ook wel een goede printer. scheelt weer een hoop gezeik ;-)

maar klopt het dat lasers eigenlijk niet goed zijn voor afbeeldingen omdat de kleuren niet in elkaar kunnen 'vloeien'. Ik heb ooit eens gehoord dat dat zo was. of is dat in de loop der jaren al opgelost met de ontwikkelingen.

edit:
met de juiste kant is mijn printje in een keer goed. *joepie*.
Kan ik na een week eindelijk mijn printjes gaan etsen:(

[Bericht gewijzigd door timberleek op donderdag 6 mei 2010 21:21:48 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Laserprinters zijn stukken voordeliger in gebruik dan inktjets!!
Ik geloof dat je voor een laserafdruk in z/w ongeveer 3à4 cent aan toner verbruikt, trewijl dat voor een inktjet bijna 5× zo hoog ligt.
Dat de aanschafprijs van een toner hoog ligt is wat anders, maar als je bedenkt dat je dan 2000 à 5000 pagina's er mee afdrukt (afhankelijk van tonercassette, zwarting en paginavulling), wordt het beeld héél anders.
Ik ben in 2000 begonnen met een Laserjet III-P (2000 gulden). Heb ik 10 jaar en 20.000 pagina's mee gadaan. Toen die kapot ging heb ik hem met pijn in m'n hart vervangen door een laserjet 1018. Aanschafprijs in een aanbieding Eur. 59,-. Daar doe ok nu ook al twee jaar mee, maar druk niet meer zo veel af als toen ik het voor m'n werk deed. Ben nu aan m'n tweede toner toe (De eerste was een halfgevulde bij aanschaf). Truukje van de fabrikanten om de aanschafprijs laag te houden, want een nieuwe toner kostte me toch even 49 Euro, bijna de prijs van de printer!!
Het grote voordeel van Laserprinters is dat je uitdraai niet vlekt als hij onverhoopt nat wordt :-)
Voor mezelf heb ik het zo opgelost: Laser voor tekst en ander monochroom werk en een A3 kleuren inktjet voor het kleuren werk (bij mij voornanelijk foto's), ook ideaal voor schema's.

Kleuren lasers koop je tegenwoordig ook al voor zo'n 200 euries. Alleen de toners zijn bij elkaar een flinke investering, dus een 'potje' instellen voor nieuwe toners is geen overbodige luxe.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik zie ze op tweakers ook al staan
Ik keek eerst naar een hp(altijd goede ervaringen mee gehad), maar die zijn ook een slag duurder.

Maar voor 120 euro heb ik al een kleurenlaser met internetaansluiting, maar dan een samsung. deze: http://tweakers.net/pricewatch/217892/samsung-clp-310n.html#tab:prices

Maar mijn ouders hebben een kennis die in de printers zit. weliswaar vooral bedrijfsprinters, maar hij zal me denk ik wel het een en ander kunnen helpen.

Dan stop ik wel met het ets-topic vervuilen met toner ;-)

Op 6 mei 2010 21:33:42 schreef Tidak Ada:
Ik ben in 2000 begonnen met een Laserjet III-P (2000 gulden). Heb ik 10 jaar en 20.000 pagina's mee gadaan.

Ik heb in 2000 een IBM infoprint color 8 gekocht. HFL 10000. Die heeft het na zo'n 15k paginas begeven. HFL 0.66 per pagina. Best prijzig.

Anyway, we hebben hem grondig uit mekaar gehaald. Als ik tijd heb post ik nog wel wat grappige onderdelen in "wat doet dit onderdeel?"...

Ontopic: Ik heb bij m'n HP 2550 dat de sheets net wat kleine gaatjes in de toner hebben, zodat er putjes in m'n baantjes ontstaan. Bij de huidige ets-tijd resulteert dat volgens mij in gewoon door-en-door gaten in de baantjes (dus van boven naar onder: je kunt het expoxy zien als je recht het gaatje inkijkt, maar het baantje blijft wel bestaan).

Weet iemand (pros?) hoe ik hem "dikker" kan zetten dat dit niet meer gebeurt? Nieuwe cartridge?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

In de III-P zat er juist boven de tonercassette een schuifregelaartje , waarmee je de zwarting hardware matig kon variëren. Ik had hem altijd iets zwarter dan standaard staan.
De III-p had ook een functionele test stand en een cleaning modus.
Daarmee kon je die zwarting perfect afrgelen.
Die goedkope laserprintertjes werken volledig op software en hebben die mogelijkheden niet :( Zit dan ook een prijsverschil in van een factor 4½....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is niet zo goed, rew.
Je hebt hem toch niet in een spaarstand staan? De ingestelde papiersoort kan ook invloed hebben - hier staat die op "glossy".

Wellicht valt het op te lossen met de Chinese-inkt methode, maar da's weer extra werk en het zou niet nodig mogen zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hello,
Ik heb op Ebay een gelaatsbruiner op de kop kunnen tikken voor 10€.
Dus ik schakel ook over van de strijkmethode naar belichten. Wat ik op dit forum echter nog niet tegen gekomen ben als hulpmiddel om de sporen zwarter te maken is de meestal PDF file van de print te openen in een fotobewerkingsprogramma (in mijn geval photoschop)een paar maal de onderste laag copieren, boven elkaar zetten en afdrukken.
Een bijkomend voordeel is dat ik de afdruk kan maken op om even welke plaats van het blad of zelfs speciale bladformaten kan afdrukken waardoor ik het (dure) papier of sheets optimaal kan verbruiken.
Groetjes
Opabob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Hoe deed jij dat met de strijkmethode dan? Heb je een tutorial gebruikt, zoja welke?
Ik wil ook beginnen met etsen maar ik ben niet van plan extreem veel printplaten te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 7 mei 2010 18:40:02 (68%)