woofer speaker met 3 aansluitingen

ik heb laatst een oude actieve subwoofer van mijn baas gekregen helaas was daarvan de voeding en de eindversterker dood, maar de speaker zelf is nog goed.
dus ik dacht die beun ik lekker om met een 200watt(de speaker is namenlijk 210watt) versterkertje en een filter er in, ik kwam tot de conclusie dat de speaker 3 aansluitingen heeft.
helaas heb ik nog geen tijd gehad om ze te meten maar weet iemand misschien waarvoor die kunnen zijn?
ik zat te denken aan dat er 3 spoelen in zitten dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.
vrijdag kan ik gaan meten en zal ik mijn bevindingen melden
het is een subwoofer van het merk creative s750

plaatje:
http://img243.imageshack.us/img243/1189/dsc01810.jpg
en nog een:
http://img37.imageshack.us/img37/4610/dsc01814s.jpg

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
maartenbakker

Golden Member

Als je de eindversterkerprint nog hebt, kan je simpelweg nakijken waar die draden aanhangen. MFB zal het wel niet zijn, dus wellicht meer dan 1 eindtrap?

Je kan anders ook even aan de speaker meten wat waaraan zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Waarschijnlijk dubbele spreekspoel met één gemeenschappelijke aansluiting.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@ maartenbakker
die heb ik nog wel maar de draden waren al afgeknipt en ze hebben allemaal de zelfde kleur dus helaas dat gaat een beetje moeilijk.
MFB? die term ken ik nog niet
dat was ik idd al van plan morgen heb ik de middag vrij dus kan ik lekker aan de gang.

@turbokeu
dat zou ook nog kunnen, ik zal ze aansluiten en kijken of ik verschil hoor

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar

Lijkt idd wel op twee maal plus en min voor de spreekspoelen en een maal plus en min voor een mfb spoel.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Bij een subwoofer moet je van stereo naar een enkel luidspreker. Dat gaat prima als je twee spreekspoelen hebt, elk voor een kanaal. Wordt veel gedaan zo. Ik gok daar op.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

@toms7: zelfde kleur maakt niet uit. Je kijkt gewoon of er aan meer dan 1 draad een eindtrap hangt ofzo.

MFB is ooit een jaar of 10 door Philips en later nog een keertje door Sony gebruikt in relatief compacte speakersets, en dat is een mechanische terugkoppeling via de conus van de luidspreker inplaats van een zuiver electronische. Op die manier kan je met een kleinere speaker strakkere lage tonen krijgen. Het zou me erg verbazen als Logitech dat gebruikte, maar je weet maar nooit. In dat geval zou een stel draden naar een ingangsschakeling gaan inplaats van aan een eindtrap te hangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 april 2010 22:42:46 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@McDuff
oke dan heb je dus eigenlijk een stereo woofer in een speaker?
dat begrijp ik er uit

@flipflop
dat klinkt nog best wel logisch
hoe kan ik dat het beste testen?
gewoon aan mijn versterker hangen?

@maartenbakker
ja helaas die waren al los geknipt dus weet niet waar ze zaten.
oke dankje voor de uitleg.
dus ipv van een terugkoppeling bij de versterking dmv een weerstand dus een terugkoppeling van een spoel in de speaker?

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar

Die indruk zou het kunnen wekken alleen is het zo dat een subwoofer met een mono signaal werkt.
Lage tonen worden practisch als een monosignaal weergegeven, er is bij lager wordende frequentie geen stereoscheiding meer waarneembaar.
Bovendien worden de subwoofer eindtrapjes vaak dmv eeen paar weerstanden aan de ingangen in mono geschakeld.
De twee spreekspoelaansluitingen dienen dan ook om de conus push-pull aan te sturen. (twee kleinere eindtrapjes voor nodig die minder warmte ontwikkelen en ook een lagere Ri hebben als een enkele
grotere eindtrap, dus betere dempingsfactor)
De middelste twee aansluitingen komen vanaf de opnemerspoel die ook
met de conus meebeweegt en geven een spanning af die directe relatie staat tot de beweging die de conus maakt.
Immrs een conus is een mechanisch deel en heeft als gevolg van zijn massatraagheid ook last van traagheidsverschijnselen maar kan ook doorschieten of uittrillen.
Dit motional feedback signaal wordt gebruikt om, via tegenkoppeling naar de versterker toe, de conusbeweging in de hand te houden teneinde een zo zuiver mogelijke weergave van het geluid te bewerkstelligen.
Door middel van filtering kan hierdoor ook de frequentiekarakteristiek in het lage tonen gebied rechter verlopen en kunnen de lagere frequenties beter worden weergegeven.
Ik hoop dat ik dit maar even zo eenvoudig mogelijk heb uitgedrukt.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

En nogmaals, dat de draadjes afgeknipt zijn maakt niet uit, er komen toch geen 100 draadjes uit die print?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 22 april 2010 22:12:38 schreef flipflop:
Bij een subwoofer moet je van stereo naar een enkel luidspreker. Dat gaat prima als je twee spreekspoelen hebt, elk voor een kanaal. Wordt veel gedaan zo. Ik gok daar op.

Lijkt me niet verstandig met al die gebrugde versterkers.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 22 april 2010 15:38:37 schreef Turbokeu:
Waarschijnlijk dubbele spreekspoel met één gemeenschappelijke aansluiting.

Op 22 april 2010 22:12:38 schreef flipflop:
Bij een subwoofer moet je van stereo naar een enkel luidspreker. Dat gaat prima als je twee spreekspoelen hebt, elk voor een kanaal. Wordt veel gedaan zo. Ik gok daar op.

Niet verder zoeken, dit is volgens mij 100% zéker gewoon één subwooferspeaker met een dubbele spreekspoel.
Dit werdt en wordt nog véél toegepast.
Vermits er maar 3 aansluitdraden zijn is één spreekspoelaansluiting gemeenschappelijk tussen beide kanalen.
Bij volledig gescheiden spreekspoelen zouden er 4 aansluitingen zijn.

Het menselijk oor onderscheidt geen (Links/Rechts) richtingafhankelijke of ruimtelijke informatie in geluidssignalen onder de 150-200Hz dus heeft het ook geen zin om een stereo subwoofer of aparte L/R subwoofers te maken.
Daarom vindt je soms subwoofers met 2 aparte speakers (L/R) in dezelfde behuizing (duurder), maar ook één enkele subwoofer met dubbele spreekspoel (goedkoper). Het totale resulterend geluid blijft L+R.

MFB is ook onmogelijk.
Alléén Philips heeft MFB boxen gecommercializeerd en, naar ik me herinner, ook korte tijd de MFB woofers met ingebouwde versnellingssensor apart verkocht (er is zelfs een jaren '70 MFB Elektuurontwerp/artikel hieromtrent verschenen).

Als ik me goed herinner heeft Philips zelfs een tijdje passieve uitvoeringen (passive radiator) van hun woofergamma verkocht.
Dit waren de bekende ADxxxxW4/8 wooferluidsprekers maar dan zònder spreekspoel.
Deze waren bedoeld voor toepassing in dezelfde speakerbehuizing samen met hun identieke maar actieve versie als een middenoplossing tussen gesloten en bass reflexkast.
Kef heeft dit ook gecommercializeerd met hun actieve èn passieve versies van de bekende B139 woofer.

Edit: ik typ nog steeds véél te traag...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 23 april 2010 20:44:04 schreef Henry S.:
Lijkt me niet verstandig met al die gebrugde versterkers.

In dat geval kun je het dus niet gebruiken. Maar het wordt veel zo gedaan. Meestal heb je dan twee galvanisch gescheiden wikkelingen.
Wat ook wel gedaan wordt is dit: om in (te) kleine boxjes toch een fors laag te krijgen, wordt de 2e wikkeling via een laagdoorlaat aangesloten. Alleen bij de echt lage frequenties doet die 2e spoel dan mee zodat je daar meer geluidsdruk krijgt, met navenante konusuitslag natuurlijk.
Een fotootje van TS zou wellicht een hoop verwarring schelen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom praat iedereen over 2 spoelen als er een mooi fotootje bijstaat?

http://img243.imageshack.us/img243/1189/dsc01810.jpg

foto van de de conus(sen)? maakt veel duidelijk.
zou het zo zijn dat er een bas,middentoner en hoge tonen
speaker achterelkaar zitten?

gr, weetal

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Tidak Ada

Golden Member

Kan het misschien een speaker met een aktieve tegenkoppeling zijn?

Er zijn namelijk versterkers geweest (Philips??), waarin, hetzij met een piezoelement, hetzij met een tweede spreekspoel (tegen-EMK), de bewegingen van de conus teruggekoppeld werden om zo ook de karakteristiek van de speaker in het tegenkoppelcircuit op te nemen.

[edit]
Oeps, McDuff was me voor met 'Motional Feed-back'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 23 april 2010 22:10:54 schreef knapestaart:
Waarom praat iedereen over 2 spoelen als er een mooi fotootje bijstaat?

[afbeelding]

Nondedjùù, om één of andere reden kon ik de afbeeldingen in de startpost niet zien en ging ik af op de geschreven informatie van de TS (3 aansluitingen interpreteerde ik als 3 enkele aansluitdraden...).

Nu ik de afbeelding zie gaat het schijnbaar om een speaker met drie speekspoelen speeksproelen spreekspoelen te gaan. ;)

Waarschijnlijk gaat het om een L en een R spreekspoel, de derde zou heel goed, zoals flipflop ook opmerkte, kunnen gediend hebben voor specifieke sub-lage 'Dolby THX'-achtige effecten.

@TS: Welke weerstand meet je over de drie aansluitingen?
Wat hoor je als je één voor één de drie aansluitigen op een versterker aansluit?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

zo zo zo wat een reacties, daar moet ik toch even goed voor gaan zitten:P
ik ga(als ik weer tijd heb) lekker meten en testen kijken wat het beste resultaat geeft en die mooi op een servetje kladderen zo dat er mis wat verheldering over komt.
ik hoop dat iemand weet waar ik een datasheet van dat ding kan vinden want dan wordt het wel heeeel makkelijk:P
bedankt voor alle reacties(en discussie punten):P

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
Sine

Moderator

Heb je een ohm meter ?

Meet die spoelen dan eens ohms door, dat haalt een hoop verwarring uit de wereld.

Update!
ik heb de spoelen doorgemeten
en bij allemaal kom ik ongeveer uit op 8 ohm.
de spoelen zijn onderling NIET elektrisch verbonden
ik heb gekeken(eeh geluisterd) en als ik ze 1 voor 1 aan sluit heb ik ongeveer het zelfde geluid gooi ik ze bij elkaar(mis niet helemaal slim mja) wordt als ik het goed zeg de conus uitslag groter(gaat de conus veel verder heen en weer en 'klappert' hij(ik heb geen goede filter, gewoon een uit een oude speaker gesloopt)
ik hoop dat het verhaaltje een beetje duidelijk is, en dat we er iets mee kunnen...

Teo em
(Tom dus)

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar

Het zou kunnen(hoogstwaarschijnlijk) dat de spoelen alle 3 met een verschillend kantelpunt aangestuurd werden om op die manier het echte laag te benadrukken.
Dit soort subwoofer behuizingen is vaak (te) klein voor de woofer.
Bij het aansluiten van alle 3 de spoelen op 1 versterker aansluiting levert een impedantie op van 2,6 ohm en dat trekt 3 x zoveel vermogen uit je versterker,hetgeen het veel verder uitslaan verklaart.Het klaperen geeft aan dat de subwoofer een te lange uitslag maakt en dus buiten zijn x-max speelt.Meestal slaat dan de spreekspoel tegen de ijzeren plaat achter op de magneet.Maar pas hiermee op want sommige versterkers vinden zulke lage impedanties niet zo fijn en een subwoofer gaat kapot vh klaperen..

Nooit geweten dat er subwoofers bestonden met 3 spreekspoelen die elk doot een versterker met een verschillend kantelpunt aangestuurd worden, maar kan het zijn dat ik iets gemist heb?
Zo ja, wil ik het graag weten want ik ben nooit te oud om te leren.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Als jullie het topic beter gelezen hadden, dan had je gezien dat dit ergens ver terug al eens genoemd is. Door ehm....

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@ flipflop sorry het was al laat.

@ mc duff waarschijnlijk 1 versterker met 3 pasieve filters

[Bericht gewijzigd door audiodude op vrijdag 14 mei 2010 23:43:55 (15%)

Op 13 mei 2010 23:11:46 schreef audiodude:
Het zou kunnen(hoogstwaarschijnlijk) dat de spoelen alle 3 met een verschillend kantelpunt aangestuurd werden om op die manier het echte laag te benadrukken.
Dit soort subwoofer behuizingen is vaak (te) klein voor de woofer.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet, op bepaalde frequenties heb je dan in feite een of twee van de spoelen kortgesloten.