Beste,
Ik heb dus thuis 2 boxen van 100W en een versterker van 2x125W
Maar, mijn versterker heeft altijd op 1 van de 12 streepjes gestaan, en wanneer ik de master van mijn mengpaneel helemaal opendraai hoor ik gekraak, waar ik mij niet aan versta want ik ben nog NOOIT meer dan 45W opgestoken, kan dat dan dat mij boxen kapot zijn?
Progger
GMT+1
staat je volume op je laptop niet te hard?
koptelefoon-signaal is eigenlijk te hard voor line-in.
dus afhankelijk van je mixer, is het mogelijk dat je teveel erin stopt, wat dus gekraak oplevert voor je eindtrap.
wat bedoel je met 'op 1 van de 12' heb je ooit een volumeknop gehad die op 2 standen tegelijk kan?
of bedoel je dat ie nooit verder als 1/12e open is geweest?
heb mijn laptop nog niet aangesloten, want heb het kabeltje nog niet, wou gewoon even weten op voorhand 
mengpaneel: koolsound, KOOL-01
cd-speler: JB systems CD570
Versterker: Max-gear max7136
boxen jb-systems 100W
Progger
GMT+1
ik weet het niet, als je lampjes niet in het rode gebied komen, moet het signaal goed zijn. hoor je het gekraak ook op de koptelefoon? als je je koptelefoon op de versterker hangt?
ja, maar mijn vader denkt dat het aan de weerstand van de master van het mengpaneel ligt
Streepjes komen wel in het rood, wist niet dat dat niet mocht, wat kan ik er dan aan doen om die rode lichtjes tegen te houden, maar dat het toch nog lekker luid gaat?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
Progger
GMT+1
draai de master draaiknop van je menpaneel dicht, en zet je versterker verder open?
wat bedoeld je vader daar precies mee? impedantie? als alles op line-niveau zit moet het goed gaan. heb je de CD of AUX ingang van je versterker gebruikt?
verder:
als je een nieuw bericht wil plaatsen, en er heeft nog niemand gereageerd, gebruik dan de
edit knop, zodat je wij niet oneindig hoeven te scrollen.
Progger
GMT+1
heb maar 2 ingangen zegt weinig. wat staat erbij?
heb je bijvoorbeeld de XLR of jack gebruikt?
ook heb je niet geantwoord op mn vraag, wat gebeurd er als je die master knop dichtdraaid?
lees eerst eens de FAQ van deze site door, vooral DIT.
want als wij de enige 2 in dit topic zijn, dan hoef je niet alles wat ik heb gezegd te herhalen. ik weet wel wat ik 3 minuten geleden heb getypt.
Wat er bedoeld wordt:
je versterker is een dom ding wat even botweg gezegd gewoon het ingangs signaal versterkt (raar he met de naam versterker)
MAAR als jouw mengtafel het rode gebied in gaat is hij zognaamd overstuurd: in de mangtafel en je CD speler en in je laptop en in eigenlijk vrijwel elk audio apparaat zitten versterkers. (meestal op-amp circuits) als je de signalen teveel laat versterken, gaan de signalen vervormen. een overstuurde fase dus. Soms ook wel eens clipping genoemd omdat de versterker "clipt" tegen de voeding
bijvoorbeeld jij hebt een signaal van +0.1 V wat je 10x versterkt door een op-amp die op + 5V en - 5V hangt... Dan komt er +1 V uit. Echter als je de versterking opvoert naar 20 komt er 2V uit. Ga je over de 50 x heen, dan kun je niet verder meer (feitelijk in theorie meestal al iets eerder, maar okee)
je loopt dus tegen de beperking van je voeding aan waardoor die versterker niet harder meer kant en zijn vervormde signaal aanbied aan de eindversterker. En die versterkt dan dat vervormde signaal..
mijn tip? Eindversterker iets verder open en masters idd iets verder dicht.
let wel:
als je nu bijv 3 versterkers hebt in serie (neem dus even je versterking per kenaal, je master en je eind versterker) Als de eerste bijv 0.1 V aangeboden krijgt, je versterkt daar bijv 10 x, krijgt de 2e trap al 1V voor zijn kiezen en als die ook 10 x versterkt krijgt de eindtrap ook weer 10 V voor zijn kiezen. Als je de eerste versterker 1x laat versterken, komt het dus goed. dus een eerder probleem kan verderop weer voor problemen zorgen.
bij mijn eigen mengtafel is peak = clip = vervorming. die mag absoluut niet in het rood komen (samick SM1600, heerlijke tafel voor in de huiskamer.. Geen feestjes mee draaien als je niet verdomd goed weet wat je doet)
(voor de puristen: ik leg het idd even uit met DC spanningen!!!! ik weet natuurlijk wel dat het meer AC is, maar ik neem gewoon even de momentane waarden om het verhaal begrijpelijk te houden voor TS)
Op 15 mei 2010 12:30:41 schreef Progger:
heb maar 2 ingangen zegt weinig. wat staat erbij?heb je bijvoorbeeld de XLR of jack gebruikt?
ook heb je niet geantwoord op mn vraag, wat gebeurd er als je die master knop dichtdraaid?
lees eerst eens de FAQ van deze site door, vooral DIT.
want als wij de enige 2 in dit topic zijn, dan hoef je niet alles wat ik heb gezegd te herhalen. ik weet wel wat ik 3 minuten geleden heb getypt.
Ik hoor inderdaad geen gekraak meer
Ben ook maar 14 hoor, u hoeft niet zo kort te antwoorden 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Progger
GMT+1
dat heb ik je uitgelegd, en dat heb je zelfs nog eens ge-quote.
ik raad je sterk aan om het eens door te lezen voordat je verder post.
je bent hartstikke welkom op dit form wat mij betreft (de mods beslissen), maar het helpt niet echt gemakkelijk.
de FAQ vind je hier
en over edit en reply: hier
Reply's die onnodig lange quote's bevatten. (Quote alleen relevante tekst, als je reageert op de laatste post is een quote onnodig)
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.
[Bericht gewijzigd door Progger op (31%)]
Op 15 mei 2010 12:22:23 schreef Senneee:
oja, sorry
En gewoon doorgaan...
Lezen: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Op 15 mei 2010 13:15:05 schreef Senneee:
Wist niet dat er regels waren xd
En lees de rest ook eens: http://www.circuitsonline.net/forum/faq
Hoezo wist je dat niet? Dat heb je bij elke post kunnen lezen...
En bij het aanmelden ben je ermee accoord gegaan, let eens even op.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Op 15 mei 2010 18:29:12 schreef Henry S.:
[...]
En gewoon doorgaan...
Lezen: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
[...]
En lees de rest ook eens: http://www.circuitsonline.net/forum/faqHoezo wist je dat niet? Dat heb je bij elke post kunnen lezen...
En bij het aanmelden ben je ermee accoord gegaan, let eens even op.
Amai, leuke forum
ZAL WEL
skkls
Ok, blijf doorgaan. maar niet hier.
Wat een kind van 10 zelfs snapt, laat staan een puber van 14.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]