Yo yo yo..
Ben ik weer met nieuw probleempje..
Let op:
Ik heb in mijn bus liggen. ( Renault traffic.)
1x ALphine radio
1x Jbl 7001 ( 4 kanaals )
1x 14001 ( Mono )
1x Jbl T696 limited edition
1 x Audiosystem compo set Helon 165
50 karaat kabels.
160 amperé zekering.
1 x Gel accu.
Kijk tot zo ver is mijn geluid perfect...
Nu kom het..
Subwoofer 1.
TS-W3002D4 Pioneer Spl Sub.
kosten € 259. Heb deze sub aflaten stellen door john freriks uit utrecht. Hij stond perfect.. Geen enkel x vervormt.. Geen enkel x dat geblubber tussen door.. 15 uur op 50% in laten spelen. 5 uur op 75% en dan langzaam aan op gebouwd. Heb Hier 3 weken mee gedraait.. DOOD!! DOor gebrand? Waarom? ja je mag een sub blijkbaar niet elke dag 1,5 uur laten draaie:S Staat niet in de boeken, Staat niet in de kleine lettertjes maar word je wel even verteld.. Dan niet 1,5 uur lang op 100% nee gewoon netjes tusse 50 / 60% van maximaal gezien..
Anders ben ik te snel doof..
Geen GARANTIE dus.. ( Woorden van Pioneer nederland. )
SubWoofer 2.
Audiosystem Krypton 12.
€ 325,-
Volgens velen niet kapot te krijgen. Oke oke alles is kapot te krijgen. Maar gewoon weer netjes aflaten stellen door pijlaudio.
( Perfecte zaak overigens.. ) Remote op de helft.. Echt nooit harder gezet dan is afgesteld.. Was natuurlijk bang dat ik die ook zou molle.. Binnen 1 week na volledig ingespeelt te zijn. Dust Cap er af.. Kwam al zelden voor..
Had hem een weekie terug..
Vanmiddag was het weer raak. DOOD!!
Wie kan mij nu vertellen hoe dat kan?:S
Is het nu echt zo dat je een subwoofer gewoon niet 1,5 uur per dag aan mag hebben?
Aansluiting verkeerD?
Vertel het me.. Want met me volgende subwoofer, wil ik graag langer mee doen.. ( Buy the way. pioneer gekocht in jan 2010 , Kypton gekocht in maart 2010 )
Hoor graag van jullie..
Bedankt..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]
robert2411
let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
normaal gesproken mag je van een subwoofer verwachten dat ze lang aan mogen lijkt mij
hoe zou anders op evelementen en dat soort zaken de hele zooi 12 uur of nog langer aan kunnen staan
waarvan 6 uur vol in de clip (ja bij sommige merken zoals soundprojects(actief) kan dat de set vol in de klip houden)
ja daarom.. ik heb echt dik betaald..
Die vent van die audio zaak snapt er ook de balle niet van..
Maarja betekent wel.. Hij is nu net opgestuurd. Maar als die gewoon weg verbrand is betekent het dag dag centjes..
Ontbreekt er soms een subsonisch lowpass filter in die amp? Het lijkt me bar stug dat subwoofers niet continu op hun continu-vermogen kunnen draaien en stuk zouden gaan..
Wat bedoel je met het 'afstellen' wat die zaak doet? Je versterker zo afstellen dat 'ie de sub niet te ver kan uitsturen? Een soort van master-master volume o.i.d. ? Voor't zelfde geldt denk je gewoon op 50% te zitten terwijl de sub in werkelijkheid al zowat aan zijn continu vermogen zit.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als de volumeknop op de helft staat, dan zegt dat natuurlijk helemaal niks noppes nada over hoeveel vermogen de versterker levert. Het kan best zijn dat hij dan al clipt.
'afstellen' Radio op 2/3 van vermogen zetten.. Dan speaker voor speaker instellen tot maximaal presatatie.. Bedoel ik niet meteen zo Hard mogelijk mee.. Maar zo instellen dat hij hard is maar perfect..
Hij moet zo wel luid en zacht spelen. maar wel loep zuiver..
bv.. als je hem nu op 15 of 25 max zet.. klinkt loep zuiver.. geen gekraak, getril, geen ruis... Perfect.. Dan je sub er zo in afstellen dat die er mooi in klinkt.. Mono kan nu nog veel harder en remote ook.. is dus niet zo dat ik hem gewoon dood heb gedraait..
Fuzzbass: Als de volumeknop op de helft staat, dan zegt dat natuurlijk helemaal niks noppes nada over hoeveel vermogen de versterker levert. Het kan best zijn dat hij dan al clipt.
Mono staat op 50% bij de krypton..
Bij de pioneer was dat nog minder omdat dat een minder zware sub is..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Fuzzbass
50% van wat?
Gooi er een 18sound 18NLW9600 in. Je loopt gillend als een kind weg.......
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (76%)]
50% van ze kunnen..
Je heb zo'n knop op je mono zitten van 6v naar.....
Dat is je power regelaar..
De rest is om de bass zelf mee te regelen..
Zwaar, sneller, dieper trager ect ect..
18sound 18NLW9600 Laat hem maar x horen en we zullen zien..
Heb jij krypton wel eens gehoorD?
[Bericht gewijzigd door k3lv1n op (21%)]
Fuzzbass
Heb je een gecalibreerde vermogensmeter op de versterkeruitgang zitten dan?
Een volumeknop werkt logaritmisch. Als hij halverwege staat, betekent dat echt nooit maar dan ook nooit dat er 50% van het maximum vermogen uit de versterker komt. Zo werkt dat niet.
Wow... Ik ben niet zo heel bekend in die termen..
Laat ik het er zo op houden..
Die vent van die audio zaak.. Heeft speaker voor speaker afgestel.
Toen mijn sub er tussen gedraaid tot dat die mooi klinkt..
Als je die regelaar nog harder zetten vervormde die..
mijn logica is dan 50% ?
Kan het fout hebben..
DAarom zit ik ook hier:)
Fuzzbass
Als de versterker hoorbaar vervormt, dan zit hij al ver over de 100%. Als de speaker hoorbaar vervormt, dan ben je hem aan het slopen.
ja..... je heb die knop. Stel das 100%
bijna rond.. zeg 80% hoorde je heb blubbere.. Althans zo noem ik dat..
daarom terug geschroeft naar de helf..
Maar die sub die jij noemde wat is dat voor iets?
Dat afstellen behelst dan vast het instellen van het relatieve volume van de sub t.o.v. de versterker met de mid/high speakers. Dus mid/high lekker hard totdat het bijna vervormt, en dan de sub er bij opendraaien tot gelijk nivo, wat dus ook schijnbaar klipt als je'm verder open draait.
Afgaande op dat verhaal blijkt het dat je de subs gewoon te veel vermogen hebt gevoerd. Afstellen van onderlinge volumes waarborgt niet dat je de boel niet kan opblazen. Ook kan je audio materiaal hebben wat nogal hard is opgenomen, dan komt er ook al meer vermogen uit de versterker terwijl je knopje nog steeds op 50% staat.
P.S. is die Krypton 12 een actieve sub of een passieve?
passieve.. word aangestuurd door monoblok van jbl..
Weetje geloof je meteen..
Alleen.. die pioneer en die krypton zijn door 2 aparte bedrijven afgesteld.. Ze doen zelf allebei wedstrijden.. Emma, spl ect ect..
Dat ze te zwaar zijn afgesteld, lijkt mij enigzins onmogelijk.. 1 x oke kan ik nog wel begrijpen.. maar 2 x? ..
Op 19 mei 2010 22:40:52 schreef k3lv1n:
15 uur op 50% in laten spelen. 5 uur op 75% en dan langzaam aan op gebouwd.
Tja, inspelen... dat moet je ook niet doen.
Het probleem zit 'm juist in dat afstellen. Afstellen doe je om je frequentie spectrum plat te maken (dus dat de sub 'netjes' bij rest van het geluid voegt). Het is geen enkele waarborg voor de hoeveelheid vermogen dat wordt geleverd.
Als het geluid blubbert zoals je zegt, dan vermoed ik dat dat het flapperen van de woofer conus is die te hard wordt aangestuurd.
Om dit soort elende te voorkomen is het beter woofers te nemen die een 20% meer vermogen aan kunnen dan je amp kan leveren zonder af te schakelen/zekeringen te laten springen. Als het geluid gaat vervormen, dan trekt de amp het niet meer in tegenstelling tot de speaker die het niet meer trekt en oprookt.
Maar met de vermogens specificaties die in deze audiosector worden gebruikt (PMPO) is niets aan te vangen wat dat aangaat. Wat je nodig hebt hier zijn de nominaal/continu vermogens (in de volksmond RMS vermogen) van de amp/speakers.
Edit: Om dit nog wat toe te lichten: Wat jij mist is een indicatie dat je te hard gaat. Nu is die indicatie een opgerookte woofer. Als die woofer een clip indicator zou hebben die je goed kunt zien, dan kun je zien dat je te hard gaat. Maar aangezien je op gehoor af wil gaan zul je luisteren naar vervorming. In dat geval heb je liever dat de amp vervormt en niet een overbelaste speaker.
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (18%)]
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/
Op 19 mei 2010 23:12:04 schreef Fuzzbass:
50% van wat?Gooi er een 18sound 18NLW9600 in. Je loopt gillend als een kind weg.......
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=…
erg mee bekend leuke speakertje
maar dat kost ook wat en in combinatie met een goed gebouwde kast komt hij echt op zijn plek
Inspele? Niet doen?
Geen idee wie je bent maar That's inposseble..
Als je exploid subje heb zou ik het ook niet gedaan hebben nee..
Maar met een beetje kwaliteit zal je de spoel en de magneet toch ECHT wel aan elkaar moeten laten wennen..
Pioneer sub:
Maximum vermogen 3.500 Watt .
Nominaal ingangsvermogen 1.000 Watt .
Impedantie Dual 4Ω .
Frequentiekarakteristiek 20 - 150 Hz .
Laagste resonantiefrequentie (Hz) 31 Hz .
Gevoeligheid (1W/1m) 90 dB .
Dubbele 4Ω stemspoelen: 2 of 8Ω Yes .
Krypton sub:
Technische specificaties:
Vermogen: 1000 Watt RMS
Impedantie: 4 Ohm (Re = 2.8 Ohm)
Inbouwdiepte 170mm
Inbouwdiameter 283 mm
gegevens monoblock:
Vergroot
JBL GTO14001
KLASSE D MONOBLOK
Maximaal vermogen: 1500 Watt
RMS vermogen @ 4 Ohm: 1 x 1200 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 1 x 1500 Watt
Frequentie bereik: 20 Hz - 330 Hz ( -3dB )
THD+N: 0,05%
S/N Ratio: 108dB
Dynamic Bass Optimizer
Variabele electronische crossover
Pre-amp outputs
Inclusief Bass Remote Control
Afmetingen: 470 x 263 x 53mm
Op 19 mei 2010 23:35:09 schreef Henry S.:
[...]
Tja, inspelen... dat moet je ook niet doen.
Hou je in.. 
@k3lv1n: Als je er een 18NLW9600 in stopt zoals Fuzzbass zei, dan zit je met 3.6KW PMPO wel goed op dat monoblok denk ik. En inderdaad, zo'n prachtige sub dient wel juist te worden ingespeeld.
Edit: Ik zie dat je de specs er bij hebt gepost, dit keer met de zinnige Watts. Je versterker levert met gemak 1200W continu in 4Ohm. Beide subs gaan hijgen als ze 1000W continu toegevoerd krijgen. Je versterker levert 20% meer vermogen dan de subs aankunnen. Dit bevestigt inderdaad de stelling dat wanneer jij vervorming hoort, het de speakers zijn en niet de amp. Dit wil je andersom hebben als de levensduur van je speakers je lief is.
Of subs er in gooien met een 1500W RMS (als je die vinden kan) of een lichtere amp er in (800W - 900W RMS absoluut maximum).
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (11%)]
Op 19 mei 2010 23:44:52 schreef k3lv1n:
Maar met een beetje kwaliteit zal je de spoel en de magneet toch ECHT wel aan elkaar moeten laten wennen..
Leg eens uit, nieuwe natuurwetten?
oke oke..
Prijs sub?
Welk type monoblock?
Wie of waar is die te beluisteren?
Hoeveel db druk je er mee?
Die krypton zat ik 131DB 
Met op maat gemaakt en berekendt kistje.
Total Weight: 64 kilo.
mdf 30 mm.
om de 15mm 5 x 70 schroef.
( 356 schroeven )
3 kokers Polymax ( lijmkit )
Henry S. : Leg eens uit, nieuwe natuurwetten?
Niks met natuur wetten te maken.. Gewoon logica..
Nieuwe auto trap je toch ook niet meteen af?
SPoel is nieuw.. Magneet is nieuw..
met in spele slijt je ze zo dat ze op elkaar zijn gestemd.. Op den duur speelt je sub alleen maar beter.. Alleen lukt dat niet bij mij!! whahahaha:D
robert2411
let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
passief..
Geld is niet probleem..
Voordat ik iets nieuws koop wil ik weten wat het probleem is..
Opties zijn altijd welkom..
Prijs?
Type?
rms?
inch?
Op 19 mei 2010 23:54:03 schreef k3lv1n:
Niks met natuur wetten te maken.. Gewoon logica..
Nieuwe auto trap je toch ook niet meteen af?SPoel is nieuw.. Magneet is nieuw..
met in spele slijt je ze zo dat ze op elkaar zijn gestemd.. Op den duur speelt je sub alleen maar beter..
De vergelijking tussen een automotor en elektromagnetisme kan ik niet rijmen.
Op de argumenten ga ik niet eens in... zinloos.
Kan je aub wat minder popiejopie posten? Het is verrekte irritant.
Reageer je toch niet?
Je mag dan wel moderator zijn...
Je bent niet verplicht tot antwoorden..
Bedankt..