Ik heb tot op heden 2 keer een set LED dagrij lichten op me auto gehad. Dit zijn strips met SMD LEDs en deze gaan na een tijdje steeds stuk. Nu krijg ik wel steeds nieuwe vanwege de garantie, maar toch wil ik het opgelost hebben. Nu zit ik zelf te denken aan 2 problemen:
-De strip word als waterdicht verkocht maar is dit toch niet.
-De ongeveer 14 volt die de auto geeft (met draaiende motor) word na een paar maanden teveel voor de strip.

-Probleem 1 kan ik weinig aan doen, maar voor probleem2 zat ik te denken om een 7812 spanningsregelaar te plaatsen zodat de strips 12 volt krijgen.

Nu mijn vraag, kan ik gewoon de 2 SMD strips aansluiten op de 7812 of komt er wat meer bij kijken. Is er nog koeling nodig voor de 7812?
De LED strips hebben per stuk 10 SMD super LEDs (er zijn per blokje 3 puntjes te zien die licht geven)

wat is het vermogen van de strips? dat bepaalt hoeveel warmte je weggooit en hoeveel je moet koelen.

7805 kan, ook weer afhankelijk van je belasting

staat er ook een spanning op?
soms worden die dingen ook gewoon max belast zodat ze hun levensduur niet halen, zeker niet als ze heet worden..

De strips worden verkocht voor auto's maar verder staan er gegevens bij. Er zitten 10 blokjes op een stip en elk blokje heeft 3 SMD LEDsjes lijkt het. Dus in totaal zou het om 60 kleine LEDjes gaan.
Of is het dan beter om per strip een 7812 te gebruiken? Als ik een 7805 gebruik, blijven de LEDjes dan nog wel fel genoeg branden?

Ik denk dat de 7805 een schrijffout is, uiteraard een 7812 nemen.
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is of de 7812 dusdanig heet wordt dat hij gekoeld moet worden.
Bij 14 volt = 2 volt dissipatie verwacht ik geen extreme koeling.

Aangezien het hier om accuspanning gaat welke verlichting moet voeden kun je de 7812 zonder randcomponenten toepassen.

ik denk dat je beter kan kijken naar een low-drop regelaar. voor een 7812 is 14v wat aan de krappe kant imo.

en koeling is inderdaad wel nodig.

als je geen specs hebt, kun je niet meten hoeveel stroom er loopt?

en dan gewoon op safe gaan en per strip een eigen 7812 nemen. Nu word geschakeld vanuit de zekering kast in de motor ruimte en onderbroken door een relais als de gewone verlichting aan gaat. Kan de de 7812 hier ergens bij maken, of kan ik beter een plek buiten de zekering kast zoeken met het oog op warmte ontwikkeling?

Neem een LOW-drop regelaar.
Een 7812 heeft sowieso ca. 3V meer op de ingang nodig dan de uitgangspanning om betrouwbaar te werken.
Een LOW-drop regelaar, afhankelijk van het type, maar tussen de 500mV en de 1V.

Meet de stroom eens die zo'n LED strip verbruikt. Je weet dan gelijk of je met een simpele spanningsregelaar wegkomt.

Meten gaat nu niet lukken. De oude strips zijn terug naar de gene waar ze vandaan komen en de nieuwe moeten nog geleverd worden.

Maar een Lop-drop regelaar, waar kan ik zo ding krijgen of hoe maak ik het en wat zijn ongeveer de kosten hiervan?

Als het niet precies 12 volt is, maakt volgens mij niet uit. Aangezien er nu rond de 14 volt op komt.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/70317/LINER/LT1086CT-3…

dat is bijvoorbeeld een low drop regelaar 1v extra spanning hoeft hij maar te hebben.
dat heb je ruimschoots.

die is te krijgen voor 4 a 5 euro.
Maar er zijn ook nog zat andere op de markt. gewoon even internet af zoeken

Weet je zeker dat het niet de bedrading is, die door het trillen problemen veroorzaakt ?
Als test heb ik hier namelijk een RGB strippie liggen, 5 meter lang op 20 volt, Buiten dus zon, regen, alles....
En tot op heden geven deze geen krimp........
Vaak staan die ledjes ook per 3 in serie geschakeld ( of het nu RGB of SINGLE COLOR is, maakt niet uit ) dus zou ik eerder verwachten dat er een deel van de strip uit zou vallen.
Is dit niet het geval,ga ik persoonlijk uit van een breuk/ of los zittend contact in de toevoer !

Het probleem zit echt in de strips zelf. De LEDs gaan na een tijdje minder fel branden tot dat ze om de beurt uitvallen (soms zie je de smd puntjes dan nog heel flauw branden). Erna op de zelfde bedrading een nieuwe set aangesloten en na een paar maanden weer het zelfde probleem. Dus of het voltage is te veel, of de waterdichtheid van de strips. Helaas moet ik ze op de buitenkant van de koplamp plakken omdat ik er aan de binnenzijde niet bij kan komen.

Kun je dan niet beter op zoek gaan, naar verlichting die in je lamp past ??????

My 5cents

Tot op heden heb ik nog niks kunnen vinden wat er mooi uit ziet. Er zijn wel complete (namaak) koplamp units te koop, maar deze zie ik soms wel eens rijden in het echt en de lichtopbrengst daarvan valt erg tegen. En origineel is niet te krijgen voor mijn auto. (Audi A3 Bj 05-2005)

En kwa prijs is een LED strip goedkoper als nieuwe koplamp units. Dus vandaar kwam ik op deze stips uit, die er special voor gemaakt zijn (volgens de leverancier)

Heeft er iemand een naam of nummer voor zo'n low drop regelaar. Zodat ik deze kan vinden bij Dick of electronica online.eu ? Zit al te zoeken maar kan ze daar niet vinden.

een beetje google doet wonderen:

LT1086CT
1,5A 1,25-30V
spanningsval 1V
je hebt er ook tot 7,5A

Jah dat nummer stond ook in een eerder genoemde linkt. Maar op de site van Dick en elektronica online kan ik die niet terug vinden.

de 1.5A versie hebben ze wel bij okaphone:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459676

en waarschijnlijk ook wel bij de grote C