hallo,
ik ga zelf een radio in me boot bouwen alleen zoek ik nog een versterker.
ik heb wat gevonden op deze site :
http://www.display.nl/Velleman-bouwpakketten/Bouwpakket-audio-hifi/K40…
maar zou iemand mij dan kunnen vertellen hoeveel watt het wordt met een 20 watt radio.
of word het dan gewoon 30 watt?
alvast bedankt
Je kan geen eindversterkers achter elkaar schakelen. Heeft ook geen zin.
Versterkertje levert 2x 15w in 4 ohm zoals het op die site staat. Meer zal daar nooit uit komen. Tenzij je 2 ohm speakers aansluit, maar dan riskeer je het IC te beschadigen...
maar je hebt toch in genoeg auto's een auto radio van 20 of 30 watt waar ze dan nog een versterker bij doen van 100watt of 180 watt ?
Progger
GMT+1
ja, maar die sluiten ze niet op de speaker uitgang aan, maar op de lijn-uitgang.
het hele verhaal staat hier op het forum meerdere keren uitgelegd.
ik weet er trouwens niet heel erg veel van dus als iemand tijd over heeft zou die dan wat tips kunnen geven voor het bouwen van een radio op een 12 volt accu?
oke sorry dan maar ik ben net nieuw hier
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Rechts bovenaan je bericht bij de datum enzo staat nog een knopje waarmee je je bericht kan bewerken. Een extra bericht posten wordt gezien als een topic kick.
De gemiddelde autoradio levert 4x 15w, ook al staat er op dat er meer uit komt. Dat is ook meer dan genoeg voor de meeste auto's. Zelfs voor in een huiskamer.
Totdat er weer zo'n sufferd langskomt die de wildst versierde speakers koopt die vreselijk inefficient zijn. Dan heb je meer vermogen nodig ja... Maar een betere oplossing is een set goeie speakers met fatsoenlijk rendement.
Voor de rest: search 
Op 10 juni 2010 17:24:08 schreef Progger:
ja, maar die sluiten ze niet op de speaker uitgang aan, maar op de lijn-uitgang.
Heet dat niet een booster? Bestaan die niet meer dan?
de versterker sluit je aan op de pre out en niet op de lijn uitgang want bij deze wordt het volume niet geregeld.
Een booster was meer bedoeld voor de oude autoradios zonder pre out aansluitingen.Deze hadden vaak een inwendige weerstand die het uitgangssignaal van de radio terugbracht naar pre out niveau,er waren destijds ook andere modelen die op een ander princiepe werkte (als ik me goed herinner) fungeerde de radio als spanningsversterker en werd er een vermogenstrap in de booster aan toegevoegd.
Er staat me bij dat er in het laatste geval geen radio's met een gebrugde eindtrap gebruikt mochten worden omdat -en aan elkaar geknopt werden in de booster.
[Bericht gewijzigd door audiodude op (14%)]