Een flyback is een hoogfrequent transformator (15 khz).
Als je gelijkstroom op de primaire zet krijg je 1 korte hoogspannings piek uit de secondaire en verder niets.
Als je zoveel gelijkspanning op de primaire zet brand die primaire waarschijnlijk door.

Je moet een driver maken om de flyback aan te sturen. Iets wat hoogfrequent wisselspanning geeft bij een flink voltage en amperage.

Heel erg vreemd. De schakelaar is een draad die je tegen een van de pinnen op de flyback houdt ?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het niet de primaire winding is maar een winding met weinig wikkelingen in serie met de hv winding. Of dat de winding slecht geisoleert is tenopzichte van de hv winding

1 Je houdt de draad tegen de pin, er loopt stroom door die winding.
2 Je trekt de draad iets van de pin vandaan.
3 Er loopt geen stroom meer,magnetisch veld stort in
4 Je krijgt een hoogspanningspiek in de hv winding die vonkt naar de draad.
5 Door de vonk is de kring weer gesloten.
6 Er loopt even 25v en 2A door de vonk.
7 Omdat dat teweinig is om de vonk instant te houden dooft de vonk.
8 Door het doven stort het veld weer in en krijg je weer een hoogvoltagepiek.
9 GOTO 4

Iets beters kan ik niet verzinnen, het kan ook volslagen onzin zijn.

hmmm Ik probeer het net zonder flyback en krijg het zelfde effect. veder ook nog gemeten en er zijn geen stroom of spanning pieken.
En aan het materiaal kan het ook niet liggen omdat ik dat ook al met andere materialen heb geprobeerd.

Maar het heeft dus niets met de flyback te maken

voor wie een(kleine)110v->hoogspanningstrafo wil gaan gebruiken, heb ik nog een 230 naar 100v 1,5KVA transfo staan

Hallo mensen!

Ik laat ook weer eens wat van me horen!:) Ik heb vanmorgen met kranten lopen een magnetron gevonden. Die heb ik net helemaal uit elkaar gesloopt. Er zat een prachtige MOT in. Met aansluitingen erop aangegeven enz.
Input = 230V
Output = 2300V
Schitterend dus. Er zat ook nog een mooi condensatortje in, 1µF 2,5KV. Ik heb trouwens ook het geval eruit gesloopt waar de straling uit komt. Iemand enig idee of ik daar nog wat leuks mee kan doen?
Verder zat er niet veel boeiends in. Het was vooral veel metaal en ik heb alles open moeten breken met grote schroeven draaiers omdat alles vast zat gedraait met torx schroeven met in het midden een uitstekend puntje. Dus daar kon ik weer nie bij met me normale torx schroeven draaiers. Leuke mannetjes die japanners...

Ik wil me MOT alleen niet mollen dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een stroom begrenzer moet maken voor zo'n ding?

Jeroen

VOlgens mij zit de stroombegrenzer in de magnetron en dat ziet geloof ik uit als een dikke weerstand.
Als je een stroombegrenzing wil kan je ook op zoek gaan naar een tweede MOT en die in serie zetten met je andere mot. dat schijnt tenminste ook te werken.

(Tommyboy heb jij misschien een schema voor een bobine driver met de NE555 ofzo? ik heb al drie schema's geprobeerd maar ik krijg bij geen van 3'en resultaat, aan de voeding kan het niet liggen (5,6 ampere) nou ja ik spreek je morgen op school wel weer)

Wat ik een keer heb gedaan is een paar lampen ik serie zetten met je primaire wikkeling.

Dit zorgt er voor dat zodra je secundaire een vonk maakt er bij de primaire de lamp aan gaat en dus de stroom begrenst.

Dit is niet een ideale oplossing maar hij is wel makkelijk te maken.

Reken wel even het vermogen uit van de lampen toen ik dit systeem gebruikte had ik vier maal 100W lampen. Lampen parallel ten opzichte van elkaar en dat in serie met de trafo.

Doet nu misschien niet veel te zaken, maar van die torkx bitsetjes kan je tegenwoordig tegen een redelijke prij svinden. Is wel gemakkelijk als je eens ist wilt slopen, want tegenwoordig zitten die overal in.

Op 23 mei 2004 16:56:30 schreef delsolarius:
Doet nu misschien niet veel te zaken, maar van die torkx bitsetjes kan je tegenwoordig tegen een redelijke prij svinden. Is wel gemakkelijk als je eens ist wilt slopen, want tegenwoordig zitten die overal in.

Dat zeg ik, die heb ik al. Alleen die mafkezen hebben nou weer torx schroeven met een uitstekend puntje in het midden. Dan kun je er dus alleen bij met een torx schroevendraaier met een gaatje in het midden. Lekker handig dus. Dan blijf je schroevendraaiers kopen.

Ja ik wil ook wel opzoek gaan naar nog een MOT. Vink wel vet. Misschien wel 5 en dan nog een 6e voor de begrenzing:D Dan heb ik weer 10KV met een flinke stroom!
Is er iemand die weet hoeveel ze maximaal kunnen leveren?

Thanks voor de reacties alvast.

wees er voorzichtig mee he! die dingen leveren vaak ca. 2A. 4600 watt dus. je kan de vonken tot 10 cm uittrekken geloof ik.

Volgens mij verschilt het niet veel van het vermogen dat je op de magnetron zelf instelt toch?? dus 750W tot 1000Watt of zo?

En over dat serie zetten ik dacht gelezen te hebben dat dat niet kon???
(Een hele discussie is niet nodig een ja of nee is ook goed ;))

Volgens mij is 4600W iets wat veel maar je kan et uitreken want die condensator staat toch ik serie dus die zal elke 0.01sec opladen

C*U=Q 1uF*2500V=0.0025Q

I = Q/U = 0.0025 / 0.01 = 0.25A ?

kortsluiting is naruurlijk meer sroom.

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]

The square looking thing in the foreground here is a microwave oven transformer. Those are usually rated at 2.5kV, 500mA and whereabouts, but due to their lousy current limiting, they will output as much as 2Amperes on the high voltage side (5000W). Here you can see one such transformer arcing from two iron electrodes. If the electrodes are separated quickly once the arc has formed, it can be drawn to over 10cm length. I was using those electrodes to cook (ehm, carbonize more like) a hotdog, and the carbon left over in them can be seen burning on top of the plasma: Normally plasma does not exist outside a current flow.

bron: powerlabs.org

Cool! Ik denk dat ik ma snel eens wat ga experimenteren! Klinkt ontzettend vet allemaal. En ja ik ga voorzichtig zijn.

Je kan de condensator in serie zetten in het secondaire circuit en zo de stroom begrenzen. Dat is in de oven normaal ook al het geval.
Daar werkt de condensator als voltage verdubbelaar en om de stroom te limiteren. Wordt hier leuk uitgelegd. Er zit dus ook nog een leuke diode in, 5 kV 1A zijn die meestal dacht ik en meestal vierkante zwarte staafjes.

Je kan het zo uitrekenen.

1 uF=1/1.000.000 F
Xc=1/(2pi f C)
1/(2pi*50*(1/1.000.000))=3183 ohm
I=2300/3183=0,722 A
2300*0,722 =1661 Watt

Je kan twee MOT's in serie zetten zonder veel problemen. Alleen kun je de stroom dan niet meer limiteren met de condensator omdat tie maar 2,5 kV is.
Meerdere MOT's is erg lastig. Moet in een olie bad enzovoort. Maar uiteindelijk kan het wel. Ik zoek wel een link voor je als je er een stuk of 6 hebt :P

Je moet die condensator nooit parallel aansluiten voor dikke ontladingen, of kortlsuiten. Ze knallen dan vaak uitelkaar, niet leuk, stukken aluminium in je oog.

Een MOT heeft shunts net als een NST om het maximale vermogen te limiteren, alleen bij MOT's ligt dit rond de 5000 Watt inderdaad en dat kan de MOT ook maar heel erg kort hebben. Een 16 A stop gaat er al eerder uit waarschijnjlijk. Bij sommige kleinere MOT's schijnt dat laatste net goed te gaan.

Een MOT is ERG dodelijk en om problemen tevoorkomen (claims) doen die fabrikanten er van die onmogelijke torx met pennentjes schroeven in. In de hoop dat bijvoorbeeld mensen als Teslaman en ik het opgeven en het ding weggooien :P

Ja dat dacht ik al dat dat zo zat met die torx schroefjes:P

Thanks voor de info. Ik heb net ff zonder condensator geprobeert ma dan vliegt me stoppenkastje meteen. Dus das niet de bedoeling. Ma je zag een vonk dus hij doet het. En een stopje is minder erg dan rook uit me trafo!:P

Ik ga morgen nog eens met condensator proberen!

Kijk je wel een beetje uit ! Een MOT testen doe je niet door hem onbegrenst in het stopcontact te prikken !

Ik was nog wat vergeten. Twee MOT's in serie kan niet zo maar. Een van de hoogspannings uitgangen zit vast aan de kern van de trafo en moet aan aarde. Als je twee dezelfde MOT's in serie zet moet je dus bij 1 MOT de ene draad los halen van de kern en de andere er juist op aansluiten. En dan natuurlijk de MOT's in serie zetten door de twee aan de kern verbonden draden met elkaar verbinden en de twee "losse" draden als uitgang gebruiken.

Doe je dat niet zet je 2300 V op de kern van de trafo en/of op aarde.

Op 23 mei 2004 22:51:57 schreef fry:

1 uF=1/1.000.000 F
Xc=1/(2pi f C)
1/(2pi*50*(1/1.000.000))=3183 ohm
I=2300/3183=0,722 A
2300*0,722 =1661 Watt

What the fuck ? 1661 Watt ? ken je de definitie van watt niet ?
ACTIEF VERMOGEN een condensator heeft dat niet P = U * I * cos phi... cos phi is in dit geval 0

er is wel een blind vermogen van 1661VAr => Q = U * I * sin phi

Weet je zeker dat dan bij iedere MOT zo is Fry? Er is bij mij nergens te zien dat de secundaire ergens aan de kern verbonden is. Er zit een plaatje bovenop zodat je kan zien hoe de aansluitingen zitten. Dat zijn er 2 waar bij staat 230AC, 2 waar bij staat 2300AC en dan is er nog een dik draad dat 3 keer over de secundaire heen loopt en daar staat bij 3/15AC beetje vreemd vink dat. Weet iemand waar dat voor is?
Ik ging gister alleen even kijken of hij het nog wel deed. Mensen zetten hun magnetron niet zomaar bij het oudvuil natuurlijk. Ik had wel verwacht dat hij er meteen uit zou springen.

Ik heb voorlopig geen 2e MOT. Dit was gewoon vet mazzel dus ik ben er heel zuinig op. Als ik een 2e vind ga ik zeker heel goed uitzoeken hoe ik het het beste kan doen want ik wil hem niet mollen.

Okey op die pagina die je gaf Fry staat een schema over hoe die voltage doubler met condensator en diode werkt in de magnetron zelf. Ma hoe werkt dat nou als ik er vonken mee wil trekken?
Moet ik dan zeg maar rechts naast de diode een sparkgap maken?
Dan kan de condensator nog steeds gewoon opladen, en het verdubbelde voltage kan niet terug door de diode maar alleen door een vonkbrug te maken over de sparkgap. Is dat een oplossing?
En is dat zwarte rechthoekige blokje nog ergens goed voor? Dat zat aan beide contacten van de condensator verbonden.
Kan het trouwens kwaad dat op mijn condensator AC 2100V kan hebben en dat er uit me MOT AC 2300V komt? Ik neem aan dat die condensatoren wel wat extra kunnen hebben toch?

Kvraag me af of ik hier op deze manier een Jacobsladder kan laten werken. Ik ben bang dat omdat het DC is en het korte pulsjes zijn de geioniseerde lucht steeds weer weg is als hij weer een nieuwe vonk maakt. Bij AC is er natuurlijk ± altijd een voltage. Maar dit is natuurlijk gewoon een hele hoge blokgolf.
Mijn flyback heeft dat ook en een echte jacobs ladder ging daar niet mee.

Is er ook nog iemand die me kan vertellen waarom die kern nou persee aan 1 van de secundaire aansluitingen moet worden aangesloten en dan geaard?
Ik heb met mijn multimeter gekeken of er een weerstand was tussen de kern en de aansluitingen van de secundaire maar niks geen weerstand. Bij mis de kern echt niet aan de secundaire verbonden. De kern was wel geaard want de hele kast was geaard en de trafo zat daar rechtstreeks aanvast geschroeft.

Is er ook nog iemand die me kan vertellen waarom die kern nou persee aan 1 van de secundaire aansluitingen moet worden aangesloten en dan geaard?
Ik heb met mijn multimeter gekeken of er een weerstand was tussen de kern en de aansluitingen van de secundaire maar niks geen weerstand. Bij mis de kern echt niet aan de secundaire verbonden. De kern was wel geaard want de hele kast was geaard en de trafo zat daar rechtstreeks aanvast geschroeft.

euh de aarding doet ge best niet via de aardaansluiting op het stopcontact maar slaag zelf een stuk ijzer in de grond.
want anders ga je hoogspanning naar aarding leiden via het huis :) (toestellen kunnen daar niet zo goed tegen)

Ja dat wask ook van plan ja.
Moet je bij een TC ook niet proberen.