Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Zonde... Het lijkt inderdaad onmogelijk geworden om alles behalve echt hele kleine FPGA's in QFP packages te krijgen. Zowel Altera als Xilinx hebben het overgrote deel van hun producten (ook de relatief kleine) alleen maar in BGA packages.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een tijdje terug wel nog de LFXP2-8E-5TN144I in TQFP144 gebruikt, die vind ik vrij groot. Is van Lattice.

Welke hele kleine FPGAs ken jij in non-BGA packages?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja, ik mag eens een domme fout van mijzelf hier neerkalken.

Van de week was ik een nieuw kastje aan het bouwen voor mijn labvoeding. Ik heb een nieuw meetprintje met LCD gebouwd en geprogrammeerd. Alles aangesloten, blijkt er een meetfout van maximaal 0.8% te zijn.
Ik dacht : Mwoch,.. even finetunen met een potmetertje.
En toen raakte ik met het metaal van de LCD kennelijk iets op de labvoeding-print. Resultaat : meetprintje meet geen spanning en stroom meer. Controle met de multimeter laat zien dat de labvoeding de geest heeft gegeven.

Eerst de trafo nagemeten en die bleek niet doorgebrand te zijn. Toen begon het zoekwerk, maar ik had mijn oog al vrij vroeg op de zekering van 3.15A laten vallen. Bleek inderdaad te kloppen.
Goed, vervangen en kastje weer inschakelen. Resultaat : geen spanning, geen stroom. Hmmm,.. verder zoeken, maar optisch ziet alles er goed uit. Nog maar een keer de zekering nameten. Inderdaad : ook doorgefikt.
Kennelijk zit de kortsluiting achter de zekering. Allerlei metingen verricht en kan geen enkele kortsluiting vinden. Snel even een nieuwe zekering erin, en weer inschakelen. Resultaat : ja,. doorgefikte zekering. Nu alle diode's losgesoldeerd en nagemeten. Niets kapot. Alle OpAmps losgehaald en nagemeten. Niets defect. Dan maar de condensatoren doormeten : allemaal prima in orde. Weerstanden doormeten : niets mis mee. Transistoren dan ? Alle losgesoldeerd en doorgemeten : lijken ook geen schade te hebben. Nou ja, dat kan toch niet !?

Kijk ik met een schuin oog nog eens naar de zekering. Ja, met een vluchtige blik lees ik toch echt 315. Nou, snel verder dan. Euhm,. wacht eens, waar is dat stipje gebleven ? Nog eens goed turen : Stik ! De 3.15A-zekering is telkens vervangen met een 315 mA-zekering. KLATSS ! (het geluid van mijn voorhoofd wanneer ik me voor m'n kop sla). Ja,. dom dom dom !

Goed, ik ben nu 2 dagen verder en 3 zekeringen armer. Ik heb nu de juiste zekering maar eens gebruikt. En de labvoeding doet het weer.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dat vind ik nog niet eens een echt domme fout, andersom was erger geweest!

Just find out what you like and let it kill you
Lucky Luke

Golden Member

Juist, ik heb ook weer een stomme, en het heeft me ook veel tijd gekost ook...

code:


 [8 bit]    a_reg
 [8 bit]    b_reg
_________+
[9 bit ]    p

Dat moest er gebeuren. Nu, als ik dat direct als p<= a_Reg +b_reg doe gaat dat natuurlijk fout.

p <= '0' & (a_reg + p_reg) gaat prima... dwz, 't is goed VHDL, maar doet niet precies wat ik wil.

p <= ('0' a_reg) + ('0' & p_reg) doet het wél goed.

Natuurlijk zat dit alles in een uitgebreider schakeling (multipliers m8x8_pipe, een schoolopdracht. In m8x8_sequ had ik hetzelfde fout. Ach, er hebben meer mensen problemen met deze opdracht.) en was het probleem dus niet direct duidelijk.

Moraal: 0-en zijn gratis, wees er niet te zuinig mee. En gooi nooit carry weg.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

een domme fout van mij vanmiddag :)

Was bezig met het programmeren en testen van een simpele RGB lamp, ik heb alleen een zelfgemaakt serial-programmer voor de AVR. Aangezien ik deze rechstreeks op de COM-connector op mijn moederbord steek, moet ik om de haverklap onder mijn bureau.

De RGB schakeling deed niet wat ik wou: snel avr eruit en in de programmer -> onder mijn bureau insteken en Ponyprog opstarten.
hmmmz, programeren gaat niet, wtf!
lezen van de AVR ook niet...
Bij nader onderzoek verbrandde ik mijn hand bijna aan de regelaar op de programmer: 78s05 (tot 2A, had geen kleinere liggen :P ). Bleek dat ik de AVR verkeerd in zijn voetje had gezet! pin20 bij pin10 dus en visa versa...
ff omdraaien en de rest van de dag nog mee gewerkt :P Best stevige dingen!

Een week liggen kloten met een USB-AVR programmer die maar niet wou werken.
PC herkende alles netjes, alleen herkende hij de targets niet als je op identify drukte bij bascom (programmeren lukte helemaal niet)

Verschillende µC's geprobeerd omdat ik er een paar vermoedlijk al deels heb opgeblazen bij eerdere probeersels :+
Uiteindelijk een scoop genomen gehad maar zo'n analoge werkt niet echt prettig bij digitale schakelingen...
Zeker niet als je een uitgangsbuffer hebt en wilt weten of je buffer wel tegoei werkt.

Uiteindelijk voor de grap een de MISO en de MOSI omgewisselt en toen werkte het als bij wonder wel.
Blijbaar had ik het hele zootje juist bedraad totaan de 10polige ISPheader. Vandaar ging ik verder naar 2 6-polige headers en daar was het dus fout gegaan.
(de 6polige headers dienen voor de µC die in de ziff-socket zit te verbinden zie: Show your projects

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat denk je van een autoslot-ontdooier op de cigarenaansteker van de wagen?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

:+ fail

net zo handig als de sleutel van een kluis in de kluis zelf opbergen lijkt mij... tis maar een voorbeeld, maar het komt aanrdig in de buurt:)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Als iets het niet doet, begin dan bij de meest eenvoudige oorzaken te zoeken naar het probleem.

Ik heb een digitaal schakelklokje, het werkt op een aaa batterijtje en is daardoor volledig los van het stopcontact in te stellen ( en onthoud dus ook alles bij uitval), handig. Na het een tijd niet gebruikt te hebben, gister een nieuw batterijtje in gestoken, ingesteld, en op het lcd laat het braaf 'on' zien. Ding in contactdoos, geen reactie. Even later nog niet, 'on' lampje ging ook niet branden(aan het einde snap ik waarom die erop zit), enkel op lcd 'on'. Ding weer uit contactdoos, nog eens gereset, ingesteld, poging 2 faalde ook. Dan maar schoevendraaier erin. Behalve CR-netwerk, chippie, relais met stuurtransistor heeft het verbazend weinig inhoud. Prik erop achter CR, relais sturen >werkt<, relais door transistor sturen >werkt<...
Het begon al donker te worden dus eerst lamp maar gewoon in de contactdoos.. hé, gaat niet aan. Ah, knopje op contactdoos staat ook uit... Inmiddels werkt het weer gewoon zoals het hoort en mist t apparaatje 1 van de 5 knopjes omdat ik die ene nadat ze allemaal waren weggesprongen nog niet heb kunnen terug vinden..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

....stomme ik. Maak ik een ontwerp met PNP transistors, maar om energie te besparen dacht ik die ff te vervangen door FET's. Daarna deed mijn schakeling helemaal kut :S soms wel, soms niet, half half etc.

Ik had natuurlijk p-FET's moeten pakken ipv n-Fet's met de source zwevend :P Dat heeft me wel n uurtje gekost.

Verven

Ik heb zelf altijd een bloedhekel aan verven dit kost me veel tijd. In de voorbereiding heb je nodig een roller of kwast, terpentine, verf, grondverf, afplaktape, schuurpapier, wasbenzine, keukenrol, iets om onder het verfoppervlak te leggen. En als je klaar bent moet je schoonmaken vooral je roller als je die nog een keer wilt gebruiken. Om die reden verf ik bij voorkeur niet.

Maar nu binnen een half uur en dan kwartier per laag
Naar aanleiding van Pros en Reddevil, heb ik een post verf gemengd wat voortaan mijn kleur word. lekker makkelijk want je kan je spullen steeds hergebruiken.

Vooraf

  • Een pot verf op Waterbasis. Dit droogt snel, ruikt minder, is iets duurder maar werkt heerlijk na 4 uur overschilderbaar.
  • Een verfroller en rolletje koop je 1 keer, voor een glad resultaat gebruik je een rolletje die wat hariger is.
  • Zorg voor een emmertje waar je alle spullen in bewaard.
  • Fijn schuurpapier, ik gebruik 320P
  • Latex handschoenen, geen vieze handen meer en je kan gelijk weer iets anders doen.
  • Een rol afplaktape voor wat je moet afplakken.
  • Voor de ondergrond heb ik kunstof snijmatjes ooit bij de Aldi gekocht. Kost bijna niets, en zijn eventueel makkelijk schoon te maken.
  • Zorg dat je een groot gripzakje hebt om je verfrolletje in te doen

Achteraf

  • Gebruik keukenpapier om je verfrol te ontdoen van overmatige verf.
  • Stof de verfrol in het gripzakje en doe hier water bij. Het idee is dat de verfrol nat blijft.
  • Doe de verfpot dicht en zet die op zijn kop.
  • Na 2 uur kan je de rest ook weer verplaatsen
  • Na 4 uur kan de volgende laag er weer op.

De volgende laag

  • Gaat precies hetzelfde
  • Even schuren
  • Ontvetten met wasbenzine
  • Rolletje uit het zakje halen
  • Even drogen door in keuken papier te wikkelen en uit te knijpen.
  • Rolletje is ook na 2 maanden zonder problemen weer te gebruiken.

Het verven kost mij op deze manier maar een halfuur de eerste keer en de volgende lagen slechts een kwartier.

LED there be light

en wat is de domme fout? :o

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Henry S.

Moderator

Ontwerptip op het verkeerde forum?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nee zeker niet, ontwerp tip zeker in dit forum. De behuizing is ook een onderdeel toch?

Edit:
Om toch te reageren maar niet te vervuilen. Ik ben dan inderdaad 1 van de weinige die een behuizing verft. Bij deze een berichtje voor de enkeling :)

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op zondag 13 juni 2010 18:30:47 (48%)

LED there be light

En dan nu "klussen met kijkers".......

Hoe maken we een plantenbak ;-)

Nou Bob, leg uit.....Desnoods betalen we bij :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Op 13 juni 2010 18:14:13 schreef Joeri de Man:
Nee zeker niet, ontwerp tip zeker in dit forum. De behuizing is ook een onderdeel toch?

Ach ja, je bent een van de weinigen die een behuizing verft...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Uhm, prosgeel, reddevilrood...

En ikzelf verf alles zwart. Niet omdat dat nou zo mooi is, maar ik heb gewoon nog wat zwarte verf over... En 't is niet lelijk. Maar als het op is koop een een vrolijker kleur.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

als we het toch over verf hebben.

als je verf morst kun je dat gewoon af doen met lampenolie, dat als voordeel heeft dat het een stuk minder vluchtig is en dat het minder slecht is voor je handen.

zeidelingse opmerking: ontvetten doe je neit met wasbenzine maar met ontvetter/rinser en op hardhout doe je dat met thinner(aldus onze verfleverancier)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

wasbenzine is een ontvetter

(ook als verdunning voor spuiten van geguliere alkydharsverf te gebruiken, als alternatief voor thinner)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 13 juni 2010 22:36:52 (13%)

Op 13 juni 2010 22:25:17 schreef Jan klaasen:
wasbenzine is een ontvetter

(ook als verdunning voor spuiten van geguliere alkydharsverf te gebruiken, als alternatief voor thinner)

Toch kun je beter thinner gebruiken want als je ontvet met wasbenzine blijft er residu achter.

En dat kan bij schilderen of spuiten verkeerd uitpakken .

En alkyd verf kunt nog beter verdunnen met terpentine.

Dit wordt meestal ook aangegeven op de verfblikken .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

http://robert.nedslack.nl/sch.png
En ik me maar afvragen waarom die trafo kokend heet werd.

Ik zie denk ik een stroboscoop, ik vind de trafo raar aangesloten, en volgens mij gaat er een DC stroom lopen? Is dat waarom ie warm/heet wordt?

Of doe je iets verkeerd met de NE555? (ik kan de schemas rond dat ding nooit lezen).

(Ik heb de onderdelen in huis, denk ik om dit te maken. Maar eigenlijk is het project afgeblazen omdat ik een commercieele heb gekocht.)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 21 juni 2010 11:53:26 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten