Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten


Je ziet een diode van de ene trafo aansluiting naar de andere lopen. Hij sluit de trafo dus gewoon kort de helft van de tijd.

Het schema zoals hij nu is zou ik niet gebruiken, die werkt helaas nog niet.
Het schema rond de ne555 is ook vaag ja, maar dat lijkt gewoon te werken. Moet nog verder naar de rest kijken, maar dat is meer voor een ander topic.

@REW: kijk een goed naar die bruggelijkrichters...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Haha, leuke gelijkrichters :P

edit:
leuk, eerst het topic lezen, daarna reageren :P

[Bericht gewijzigd door ken536 op 21 juni 2010 12:10:44 (53%)]

idd niet handig :) die fout heb ik ook een keer gemaakt. alleen de trafo zal een tikkie duurder en groter zijn geweest: 200VA, 2x 25V 2x 4A. kortsluitstroom blies de diode op. ook leuk is een vrijloopdiode verkeerd polen en afvragen waarom de motor niet werkt, 4x starten en de diode opblazen samen met de transistor:P.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

--- ZUCHT ---

waarom doet die uart (tiny2313) het toch niet?
mmm.... data zenden.... doet niks
klok frequentie fuse controleren... nope, die staat goed
programma doorlopen
alles flink aanpassen
programma laden, data zenden... weer niks

nog een keer even de klok controleren...
heej! de fuse CKDIV8... aangevinkt
aha......
half uur werk voor helemaal niks
|:(
controleer daarom altijd of je ook de simpele instellingen goed hebt staan

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer

Blink-a-led op 1 Hz doet het ook goed.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Mijn AVR programmas doen altijd iets van: blink 10x op 150ms aan, 150ms uit. Verschillende programmas vaak iets verschillende parameters. Dus als je hem aanzet zal je de klok kunnen controleren. (niet 8 of 8.2 MHz, maar wel 1, 8 of 20MHz.)

Duh! Ik ging er van uit (en zo ontstaan domme fouten), dat de bruggelijkrichters wel in orde waren.... Dat stuk van het schema niet naar gekeken. Gewoon gedacht, zoals de aanstichter van dit item, vier diodes, zal wel een bruggelijkrichter zijn. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gelijkrichter gefixed en ook het 2e probleem verholpen, een RC geplaatst zodat de triac ook weer gedoofd wordt :) http://robert.nedslack.nl/sch_v2.png

Op 22 juni 2010 16:45:04 schreef pe5ocb:
Gelijkrichter gefixed en ook het 2e probleem verholpen, een RC geplaatst zodat de triac ook weer gedoofd wordt :) http://robert.nedslack.nl/sch_v2.png

pin 6 van de 555 zit met een cap naar de GND. Doe jezelf een plezier het GND symbool naar beneden te houden. Om nog een domme fout uit te sluiten ;)

Een bugje in je zelfgebrouwen software vinden, da's niets bijzonders.
Maar als die bug er al 17 jaar inzit... :-)

@reddevil: iets in m'n GAL-assembler. Zelf geschreven, omdat er toen geen beschikbaar waren voor een Amiga, en later omgezet naar Linux. De retours van OLMC19 v/d GAL16V8 stonden op foute kolommen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

En wat was die bug, toch niks groot, anders had je het al vlugger gevonden.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Henry S.

Moderator

Raar opkijken als bij een 20V voeding maar 10mA door twee 1k weerstanden in serie kan lopen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Of ik mis nu iets, of jij had een tijdelijke mental breakdown?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Henry S.

Moderator

Ja, een blond moment...

Edit: voeding was een regelbare stroombron, maar je kan regelen tot je een ons weegt, meer dan 10mA kan niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ah op die manier, van die kleine foutjes tijdens ontwerpfase...
ja dan kan ik jullie allemaal dik verslaan. een lijstje:

1) een PIC ICSP-programmeren als je de PIC vergeten bent in de socket te gooien
2) waarom geeft die LCD geen karakters? datalijnen vergeten te configureren.
3) en half uur zoeken waarom de schakeling niet werkt: jumper vanuit de voedingsschakeling vergeten te maken.
4) een variant op bovenstaande, labovoeding vergeten aan te zetten.
5)PIC achterstevoren in de schakeling zetten en afvragen waarom-ie zo heet wordt.
6) vrijloopdoides verkeerd om.
7) waarom draait dat motortje niet? GND niet connected.
8) een spanningsvolger werkt niet omdat je er perongeluk een 555 in hebt gezet ipv. de 741.
9) voeding opblazen omdat de GND en +5 aan elkaar verbonden waren met een jumpertje, welke gedachten erachter zaten weet ik niet..
10) trafo met de secundaire naar het lichtnet. FRZZZPLOF!
11) de 2x 115V primaire windingen parralel ipv in serie zetten. was mooi voorwerk.
12) multimeter op stroomstand zetten en een spanning proberen te meten, vervolgens afvragen waar die kortsluiting zit.

ga zo maar door... als ik volhoud kom ik zo over de dertig. :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Heb een ISP gemaakt met alleen pinnen voor SCK, MOSI, MISO, RST. Verrek waar moet nu de GRD kabel aangesloten worden, en VCC was eigenlijk ook wel handig geweest. :D

onlangs een ir ontvanger voor de pc via een usbhub aangesloten die een eigen voeding nodig had , helaas had wel de polariteit andersom gemoeten bij het ding , gevolg een ir processor die 22ohm meet tussen vss en vcc en dus gaar :(

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gister een gaatjesprintje aan het solderen voor het aansturen van een lcd. Ben je eindelijk klaar nadat alles wat fout kon gaan ook fout ging. Vervolgens draai je de print om om de AVR erin te steken en zie je dat die precies 180 graden verkeer zat. Ik had hem dus zeg maar in spiegelbeeld gemaakt.

De spanning aan het meten, blijkt 0,6 à 0,8V te zijn, je af vragen hoe dat ingodsnaam toch kan, schakeling controleren en zelfs heropbouwen (was op breadboard) om dan uiteindelijk door stom toeval te merken dat ie op AC staat ...

ff knopje draaien en jawel, 'mooi' -3V, kmoest helaas -5V hebben...

Nog n' tip, de negatieve spanning mbv een 555 van bij de schakelingen werkt niet echt lekker bij 5V voedingsspanning, te veel verliezen...
Je hebt een maximale uitgangsspanning van Vcc-1,7 oid, dusja veel schiet er niet meer over en als je het zootje dan ook nog gaat belasten is het helemaal gedaan met de fun.

(onbelast was iets van een 7V)

maartenbakker

Golden Member

Een CMOS 555 gebruiken gaat misschien al iets beter zolang de stroom niet te hoog is.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik weet niet of ik het een fout kan noemen, het is niet goed, maar ik had er toen vast een reden voor.

ik kwam een oude versterker tegen (onderdeel van een speakerkoffertje) natuurlijk op accu. en met een aansluiting voor een oplader. om de accustroom niet naar de adapter te laten gaan een dikke diode ertussen.
sowieso was die al enorm overkill (1n5408 op een 1A adapter)

maar hij was nog nuttelozer. aan de onderkant van de print zat een draad gesoldeerd tussen beide uiteinden van de diode.

ik heb hem zelf gemaakt, maar dat was echt even een WTF moment.

valt me sowieso dat ik nooit een boete heb gekregen voor het overmatig gebruik van soldeertin. het zit echt overal ;-)

een transistor 180 graden gedraaid in de PCB stoppen en je dan afvragen waarom je verkeerde spanningen meet:P

ik denk dat ik beter post wat ik goed heb gedaan in men leven ipv alle stommiteiten. ohja, zo heb ik al veel ervaring hé :p

-een hele versterker fixen, nieuwe drivers, nieuwe veiligheidsweerstanden, nieuwe eindtrappen. alles gesoldeerd, print op de koelplaat gezet, alles ingebouwd, aansluiten, schakelaar over duwen en POEF, alles in rook weg. weer de boel uitgebouwd, was ik toch niet vergeten de overige draad af te knippen van die veiligheidsweerstanden... versterker heeft nooit meer gewerkt (heb hem nog altijd staan

-toen ik 12jaar was, ff met de nieuwe multimeter voor de school, thuis eens meten hoeveel spanning onze wcd's hebben. jaja, perfect, 219V. en nu eens zien of we wel degelijk 10A hebben zoals onze hoofdschakelaar aangeeft. POEF. GVD, klote zekeringen, nieuwe erin, POEF. miljaar hé, stukje dikke nagel gepakt de dikte van een zekering. stukje van 1cm afgezaagd. zo, die zekering fikt niet meer door. POEF, paarse rook... printbanen opgerookt. ding heeft nooit nog amperes kunnen meten :-)
amperemeter nr 2: ff proberen de startstroom te meten van een droogkast. die is dus meer dan 10A. ding meet ook geen amperes meer.
amperemeter nr 3: lekstroom in de auto opzoeken. contact uit: grote lekstroom, contact aan: nog meer lekstroom en per ongeluk doorgedraaid naar starten. ding meet ook geen amperes meer...

k heb nu een 5tal multimeters hier thuis, en denk niet dat er 1 nog mA kan meten, en op 1 of 2 kan je nog in de 10A stand iets meten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

die mA stand heeft een zekering, die kun je zo vervangen

ik heb de mijne net ook weer opgeblazen. wou spanning meten en hij stond nog op stroom. zit een 315mA zekering in in mijn geval.

de eerste had geen zekering meer maar een stuk nagel ter grote van een zekering. levenslang garanti, brand nooit door .

de 2 andere stonden op de 10A stand. de startstroom van een droogkast was meer dan 10A, dus daar meet die niet meer op. op de mA stand meet die wel iets, maar t is niet correct.
de 3de heeft een startstroom van een auto gezien. die loopt over de 100A. zelf voor die hele korte tijd, is er genoeg schade aan de meter dat die niks meer meet in de mA of A standen.

ik en A-meters zijn geen beste maatjes :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten