hey,
Eerst en vooral wil ik me verontschuldigen als dit onderwerp niet op dit forum past.
Ik ben hier nieuw en ik zou niet weten op welk ander forum ik mijn vraag zou plaatsen.
In mijn 'computerruimte' is er enkel 1 stopcontact waar ik toch wel heel veel moet mee voeden.
Daarom hangen er contactdozen aan die contactdoos en dan hangt er nog een contactdoos aan die andere.
zoals:computer,computerscherm,externe harde schijf,geluidsboksen,lamp,stereoinstallatie,..
Maar het is nu eigenlijk wel dat ik vreemde dingen opmerk.
Vb:als ik mijn boksen uitzet, dan gaat men lamp ook eerst wat knipperen.
En soms maakt men scherm van die 'sissende' geluiden en een beetje later valt hij uit.
Is er een oplossing om dit te vermijden, of is de enige mogelijkheid om stopcontacten te laten bijbouwen.
Met vriendelijke groeten
icola 007

Move naar "high voltage"
Het gaat hier immers om netspanning.

Sterkkerdoosjes doorrijgen zou in principe moeten kunnen, al is het niet de meest nette oplossing. Daarnaast wil je bij computer spul ook nog eens dat het hele zaakje geaard is.

zelf heb ik gekozen voor een 12-voudige stekkerdoos in mijn computer hok. bijvoorbeeld http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=620750

Is een geaarde "voeding" nodig dan? Ik heb ook 2 stekkerdozen op 1 aangesloten met overspannings beveiliging, maar geen aarde op mijn kamer.

overspanningbeveiliging zonder aarde is als zwemmen zonder water . waar moet de spanning naartoe dan ? beter een keer een aarde bijtrekken , als je op de verdieping bij de cvketel of badkamer zit met je stroomgroep dan is er een aarde in de centraaldoos aanwezig .

beter niet aan de verwarming aansluiten vanwege de vlas schroefverbindingen .

Je kan stekkerdozen prima aan elkaar rijgen, MITS je erop let dat er geen enkele overbelast wordt. Die dingen mogen meestal ca 3500w hebben (maar niet allemaal). Degene die het meeste vermogen krijgt (de allereerste, waar de andere op aangesloten zitten) moet daar dus onder blijven.

Dan is er in principe niks aan de hand.

randaarde is wel aan te bevelen ja

@Testman:

beter niet aan de verwarming aansluiten vanwege de vlas schroefverbindingen.

De verwarming als randaarde gebruiken, is volstrekt uit den boze en bij wet verboden! De verwarming mag je alleen als hoogfrequentaarde gebruiken voor ontvangers.

waarom is dat eigenlijk verboden?
om spanning op de verwarming te voorkomen?

de verwarming mag ook niet voor hf gebruikt worden , dat zal de hr ketel ook niet leuk vinden .

waterleiding is een beter systeem en gesoldeerd of met knelkoppelingen , maar mag ook niet als een extra aarde dienen .

beter een 2,5mm2 aarde erbij trekken . maar aarde is wel een systeem dus aarde van een andere groep halen is minder erg omdat dit in de meterkast weer bijelkaar komt . en in de praktijk zit de aarde in huis ook op meerdere punten aanelkaar , niet alleen in de meterkast .

Voor het stekkerdozen-verhaal zou ik vanuit het wandcontact een verdeeldoos met een 2,5 mm2 kabel gebruiken en in die doos alleen maar weer "kleinere" dozen steken. Een soort stervorm dus. Als je een beeldbuismonitor hebt, zou ik die ook direct vanuit het sterpunt voeden i.v.m. de grote opstartstroom van beeldbuizen. De rest maar niet zo veel uit.

@Testman:

de verwarming mag ook niet voor hf gebruikt worden , dat zal de hr ketel ook niet leuk vinden .

Je bedoelt in dit geval als je de verwarming als aarde voor een zender gebruikt, maar als je het als aarde voor je rechtuitontvanger gebruikt, is er niets aan de hand. Gebruik je de verwarming als aarde voor je zender, dan komt het hoogfrequentvermogen vanuit je zender in je huis en ook bij de buren, ook vindt de HR-ketel dat niet leuk.

Op 27 juni 2010 13:17:24 schreef timberleek:
Je kan stekkerdozen prima aan elkaar rijgen, MITS je erop let dat er geen enkele overbelast wordt. Die dingen mogen meestal ca 3500w hebben (maar niet allemaal).

Met 3500W zit je aan 16A. Wil je meer dan 3500W stoken dan heb je sowieso een aparte groep nodig.

Dan nog, de blokker doosjes waar 3500W op staat zijn vaak bedraad met 0,75mm2 ... en dat is toch net wat krap.

Daarom moet je ook eerst even nakijken wat er op staat. ik ben ook vaak zat 1500w dozen tegengekomen

En er onder blijven is sowieso wel verstandig. Bijna de volle 16A trekken via 1 groep is wel krap. Dan moet je misschien sowieso al denken aan een aparte groep

Dat zeg ik ... daar staat vrolijk 3500W op ...

Msar als het puur over computer spul gaat zal ook dat wel loslopen, veel meer dan een paar honderd watt zul je normaalgezien niet verbruiken.

Het feit dat u moet gaan werken met verlengdozen wijst er dus op dat u een tekort heeft aan aansluitpunten.
Beter is dan te gaan voor de variant van een langwerpige tafelcontactdoos met daarin genoeg contacten voor uw apparatuur, dan voor de variant doorlussen op doorlussen. Houd de boel ook wat overzichtlijker.

maar aarde is wel een systeem dus aarde van een andere groep halen is minder erg

Dit moet u dus uiteraard nooit doen, want bij werkzaamheden aan deze andere groep waarbij deze losgekoppeld gaat worden in de kast, bent u wel uw randaarde (veiligheidsaarde) kwijt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Op 27 juni 2010 13:29:30 schreef dawmast:
De verwarming als randaarde gebruiken, is volstrekt uit den boze en bij wet verboden!

Inderdaad serieus uit den boze, maar er is in Nederland geen wet die het verbied.

Op 27 juni 2010 15:40:30 schreef GJ_:
[...]
Inderdaad serieus uit den boze, maar er is in Nederland geen wet die het verbied.

Ik weet bijna zeker dat de NEN 1010 het verbiedt.
De NEN 1010 verplicht ook om de radiator in de badkamer te aarden met een directe draad vanuit de meterkast.
Dus: het CV-systeem moet geaard zijn, maar mag zelf niet als aardleiding dienen voor andere apparaten.

De NEN en verplichten.......
Komen ze je op de vingers tikken als je het niet doet ?
Foei meneer, wat u daar doet is niet juist......;-)

Op 27 juni 2010 15:53:41 schreef KlaasZ:
[...]Ik weet bijna zeker dat de NEN 1010 het verbiedt.
De NEN 1010 verplicht ook om de radiator in de badkamer te aarden met een directe draad vanuit de meterkast.
Dus: het CV-systeem moet geaard zijn, maar mag zelf niet als aardleiding dienen voor andere apparaten.

Dat is toch niet de wet?

Het Bouwbesluit geeft eisen waaraan een bouwwerk moet voldoen. In sommige gevallen wijst het Bouwbesluit naar een NEN-norm. Daarin staan één of meerdere methoden om aan het betreffende voorschrift te voldoen. Als je gebruik maakt van de NEN-norm weet je dat je op dat punt aan de wet voldoet. Het gebruik van NEN-normen is echter niet verplicht.

Het Bouwbesluit biedt de mogelijkheid om een 'gelijkwaardige oplossing' toe te passen. Dat betekent dat een andere invulling mag worden gegeven aan de prestatie-eis, als er maar voldaan wordt aan de doelstellingen van die eis. De gekozen oplossing wijkt in dat geval af van de voorgeschreven eis, maar biedt tenminste dezelfde mate van veiligheid als de oorspronkelijke eis.

onhandig, maar het mag wel dus.

In het geval van de aardedraad staat er dus niks in de wet, hoogstens in de norm. Een installateur mag het dus ook niet zo uitvoeren omdat de prestatie eis vrijwel zeker niet gehaald gaat worden. Als een elektro onbenul het in zijn eigen huis wel doet is dat jammer, gevaarlijk en erg dom maar niet verboden.

Op 27 juni 2010 16:07:14 schreef GJ_:
[...]
Dat is toch niet de wet?

De NEN 1010 is geen wet, maar wordt wel geruggesteund door een wet (vraag me even niet welke, want dat heb ik niet paraat).
Wat in de NEN 1010 staat is dus wel degelijk verplichtend, wat anderen daar ook over mogen beweren.

Niet correct.........

En ik zie alweer een elle lange discussie ontstaan :-)...........

NEN1010 zijn richtlijnen......niets anders.....!!!

De wetgever (VROM in dit geval in het bouwbesluit) zegt vrijwel letterlijk wat in mijn post staat. Een norm is NOOIT verplicht! Alle andere beweringen zijn dus per defenitie onjuist. Waar baseer jij je op bij je uitspraken?
Maar de norm terzijde schuiven is erg onverstandig, daar gaan we geen onenigheid over krijgen.

Ik krijg alleen jeuk als mensen de NORM als WET gaan bestempelen. Wetten moeten door de democratisch gekozen overheid gemaakt worden en zeker niet door het bedrijfsleven. En juist die normen zijn voor een groot deel opgesteld door bedrijven waarbij er een meer dan licht vermoeden van belangenverstrengeling is.
Het zijn de stopkontakten- en automatenfabrikanten die in de NEN1010 vertellen hoeveel je er "verplicht" moet gebruiken!

@gadget: pas op met de term richtlijn. Europese richtlijnen zijn bijna wetten: die dienen binnen een gestelde periode in de wetten van de EU lidstaten opgenomen te zijn. De europese richtlijnen zijn dus strikt juridisch gezien geen wetten, maar kun je wel zo zien.

Je hebt gelijk GJ, had ook beter norm kunnen schrijven....
Want zo bedoelde ik het immers ook....we bedoelen in elk geval hetzelfde.