Hallo,
Ik ben bezig met een robot. Als motoren gebruik ik 2 ruitenwisser motoren. Ik heb deze h-brug gemaakt, deze is gebaseert op die van Pros
Mijn ruitenwissermotor gebruikt 10.50 Amper als je hem vast houd.
IRF1310N
N channel 100V 42A 160W 0,036 ohm Dus I=P/U
160/12 = 13.33 Ampere kan hij verstoken.
IRF5210PBF
P 100V 40A 200W 0,06 Ohm
Dus 200/12 = 16.67 Ampere kan hij verstoken.
Dit zou beteken als er kortsluiting is dat de IRF1310N het begeeft, want hij krijgt 3.34 Ampere te veel.
Ik heb deze opstelling al opgebouwd, het werkt. Maar soms gaat de ampere naar 16 toe, terwel de motor maar 10.5 Ampere trekt.
dus ik heb van 1 h-brug mijn IRF1310N al opgeblazen.
Ik was toen wel bezig met PWM, eerst deed hij het wel en na een poosje ging de ampere na 16, zo als ik hier boven al zij.
Nu mijn vraag: Wat doe ik verkeert, en is de IRF1310N wel geschikt zoals ik hem nu gebruikt, moet ik ook nog dioden over de mosfet plaatsen, of licht het hier aan dat ik ze niet heb.
Kan iemand mij mischien uitleggen waarom hij opeens 16 ampere trekt?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt. Anders hoor ik het wel.
Alvast bedankt
Brandon
Die schakeling is leuk voor een klein motortje maar m.i. niet geschikt voor zware motoren.
Voor een deftige motorregelaar neem je echte fet drivers die cross-conduction beveiliging ingebouwd hebben. Bijvoorbeeld 2 stuks LT1336.
Ik heb ergens in een topic een schakeling met dit ic gezet.
Diverse mensen hebben hem met succes gebouwd. Zelf heb ik een regelaar in m'n skelter liggen met deze ic's, die stuurt een 750 Watt motor, 36V/30A continu.
Voor de fets hou ik altijd aan dat ze 10x de continustroom aan moeten kunnen.
Redt je dat niet met 1 fet , dan zet je er een paar parallel.
Die 2 LT1336 sturen bij mij 4x6 mosfets van ieder 75A aan.
Ik neem aan dat er geen 12V over de mosfet blijft staan als er 16A doorheen gaat, dus je vermogensberekening klopt niet.
Hij moet om een andere reden stukgegaan zijn.
benleentje
Golden Member
Het vermogen wat je in de fets verstookt is niet afhankelijk van de spanning, maar is de stroom die er loopt maal de werstand van de fet op dat moment. Als de fet volledig open staat is de weerstand laag. Op het moment van schakelen verandert die van laag naar hoog of andersom. Dus hoe sneller je schakelt hoe korter dat er een groot vermogen verstookt word.
In denk dat je fet overleden is aan een inschakel of piek stroom.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
@TS: Geen vrijloopdioden!? Nu mag die IRF1310 wel 100V hebben, maar je moet de duivel niet aan z'n staart trekken.
Bedenk ook, dat de 1N4148 dioden ook een spanningspiek op hun bek krijgen, telkens de N-FET spert.
Maar soms gaat de ampere naar 16 toe, terwel de motor maar 10.5 Ampere trekt.
Dan zou ik zeggen dat er ergens een FET ongewild (en ongewenst) in geleiding gaat.
En dan die grijze cirkels. Zijn dat de motors? En pool je die om met een relais? Wat is dan, bij de paal van Freyr, het nut van een H-brug?! Dan kan je toch net zo goed PWM'en met één simpele FET, of met meerdere parallel zoals Zonnepaneeltje doet? En met een geschikte vrijloopdiode, uiteraard.
Oke, ik heb dus een dikkere mosfet nodig, of ik moet wat mosfets parallel zetten. Wat kan ik het beste doen. Dikkere P channel mosfets zijn er volgens mij niet bij dikbest, of ik kijk er overheen.
De LT1336 is niet bij dikbest te koop, is de TC427 niet goed genoeg er voor.
Het is was inderdaat niet zo slim op de vrijloopdioden niet te gebruiken, mischien zijn ze daardoor wel stuk gegaan. Zal deze diode goed zijn?
Je kan beter op safe spelen en een MBR2545 pakken.
De LT1336 is te koop bij Farnell en Digikey. Daar heb je ook geen P-channel fets bij nodig.
Oke, Wat is de voordeel en/of nadelen van de LT1336 ter opzichte van de schema van pros (wel met de TC427)
benleentje
Golden Member
Met een H-brug driver heb ke de volgende voordelen.
- Het voorkomt dat de je bovenste en onderste fet tegelijkertijd open gaan. Als dit gebeurt is er een volle kortsluiting.
- De driver kan de fets op maximale snelheid laten schakel en voorkomt onnodig opwarmen van de fets.
Ik kwam in dit topic de HIP4080AIPZ tegen. Kan je met deze chip een 'betere' h-brug maken of wil PWM niet met deze chip? De meningen zijn volgens mij ook verdeelt over deze chip. Een zecht dat die goed is en andere niet.
Hij is wel goedkoper als de LT1336, want 4 stuks + adapters zit je op € 42.72* terwel je met de andere voor € 16.00* klaar bent
*= wel zonder BTW.
Of zijn er nog meer chips in de omloop?
Ja, het moet ook kunnen met 2 half bridge drivers van IR (i.c.m. een ICM7555 om continuous gate drive te krijgen).
Ik ben net begonnen aan zo'n ontwerp met 2 stuks IR2183 en dan de ICM7555 erbij volgens het schema van blz.18 van deze App.note:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf
Het wordt een H-brug voor 48V/40A.
De L6390 doet het ook leuk maar die heb ik gebruikt zonder continous gate drive.
Weet ook niet of dat wil met dat ic.
Of je pakt 2 stuks BTN7930.
De 7555-schakeling moet niet rechtstreeks aan ground, dit moet via een weerstandje. De rest van de 7555-schakeling klopt ook niet.
De IR2101 heeft onafhankelijke inputs. Dat betekent dat je in principe beide ingangen tegelijk kunt aansturen, dan heb je dus een dikke kortsluiting.
Daarom nam ik de IR2183 
Al die IR's kunnen PWM.
Zonder charge pump voor continous gate drive kun je niet 'vol gas' omdat de hogere spanning voor de gates van de bovenste fets niet meer gemaakt kan worden boven een dutycycle van ongeveer 80%.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
80%?!? dikke onzin, in de meeste gevallen (afhankelijk van de dode tijd, FETs, etc) is 97% duty-cycle haalbaar voor onbepaalde tijd. Als je niet boven de 80% kunt komen, heb je waarschijnlijk een veel te trage bootstrap diode gebruikt.
Dacht ik al dat hij niet klopte.
Ik wouw ook een IR2183 gebruiken allen waar ik mijn schema's in maakt kent de IR2183 niet.
Zo ziet mijn ICM7555 er uit, ook niet echt volgens de datasheed.
@Zonnepaneeltje: Heeft U al een schema ondworpen, die ik mischien mag zien? 
Is de IRF1404PBF een goede mosfet? Ik weet dat hij een beetje overkill is maar ik wil mischien later 2 ruitenwissermotoren op de h-brug zetten, weet ik zeker dat hij niet door brand.
Is de diode die ik eerder noem daar ook goed voor.
[Bericht gewijzigd door Brandon op (18%)]
Brandon, je hebt mail.
Het schema is voor 48V-60V, nog niet helemaal af, en niet getest dus ik betwijfel of je er wat aan hebt. Maar ik wil hem wel posten hoor.
Oke, ik wouw even u schema kijken om te kijken hou het een beetje moet. Met de extra ICM7555 en zo.
Moet ik de HIN en LIN van de twee IR2183 aan elkaar 'knuppen' om hem links of rechts om te laten draaien, of moet je HIN of LIN van één IR2183 aansturen en mat de andere niks doen?
Wil de IR2183 ook koeling?
@Zonnepaneeljte, je heb ook mail.
[Bericht gewijzigd door Brandon op (20%)]
Ik heb mijn schema verandert.
Zijn de onderdelen die in het rood getekent zijn, van goede waarde, en goed verbonden?
En is de deel met de 7555 goed getekent?
Alvast bedankt
Brandon
Gebruik je geen 4 stuurlijnen?
'Lin' heeft een geinverteerd signaal nodig dus die kun je niet aan de 'Hin' van de andere kant knopen.
Die hele 555-schakeling moet op en neer klapperen met de source van de bovenste fet.
R7 en R8 moeten veel kleiner, iets in de orde van 1k. Werk je maar met 12V? Dan weet ik zo niet of dat goed gaat.
Heb zelf deze schakeling nog niet op breadbord gezet.
Er mist een C-tje van 1nF bij de 555, en er ontbreken een stuk of 10 ontkoppelcondensatoren.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
[erm] waar haal je het vandaan om dat gedissipeerde vermogen te gaan delen door de stroom ? [/erm]
je gebruikt de parameters compleet verkeerd !
Ik heb mijn schema, wat in het rood is is verandert.
Is het verstandig om er een stroombegrenzer te gebruiken?
Ik ga nu wel 4 stuurlijnen gebruiken, mijn µc wordt een 18F4431.
Op 2 juli 2010 16:12:53 schreef Zonnepaneeltje:
Die hele 555-schakeling moet op en neer klapperen met de source van de bovenste fet.
Daar staat hij toch mee in verbinding?
Op 2 juli 2010 16:12:53 schreef Zonnepaneeltje:
en er ontbreken een stuk of 10 ontkoppelcondensatoren.
Ik heb ze niet allemaal gevonden.
@free_electron: Ik snap niet helemaal wat u bedoelt.
In je eerste schema kon de 7555 niet mee klapperen met de source omdat je R7 weggelaten had. Nu is het goed.
De 2183 moet nog een ontkoppelelko van 10uF bij.
De 12V rail moet met een paar dikke lowesr elko's ontkoppeld.
Free bedoelt dit:
200/12 = 16.67 Ampere kan hij verstoken.
Dat klopt niet.
Als de fet aan is verstookt hij bij 20A en een Rds-on van 0.06 Ohm:
I.I.R = 20 . 20 . 0.06= 24 Watt.
De HUF75345P3 is toch sterk genoeg, of moet ik 2 paralel zetten.
Voor elk ampere moet je 2200 µF gebruiken
Heb ik ergens gelezen, dus dat beteken 2200 * 21= 46200 µF
http://nl.farnell.com/panasonic/ecos1ca473ea/capacitor-47000uf-16v/dp/…
De 21 ampere komt van 2 ruitenwissermotoren.
Moet de onkoppelelko van 10uF over C9 en C10?
1 mosfet is voor 10A op het randje.
2 of 3 parallel heeft ook het voordeel dat er minder warmte verstookt wordt als de fet 'aan' is, waardoor je minder koelplaat nodig hebt.
Maar je hebt de Rds-on dus je kunt nu uitrekenen hoe het uitpakt met verschillende aantallen fets parallel.
We vergeten nog maar even de schakelverliezen.
Die 2200uF/A regel is voor het afvlakken van een gelijkgerichte sinus.
Hier geldt een andere vuistregel: een lowesr elko tussen de 500-1000uF/A.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
1 MOSFET met een Id cont. max. van 75A en een Rdson van 7 milliohm is "aan de krappe kant" voor een stroom van 10A? Dan hebben we het over 0.7W! Zelfs zonder koelprofiel zal het ding nog steeds onder de 70 graden blijven (bij een Rth(j-a) van 62.5K/W en een Ta van 25).