Zo dus:

http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=855479

Stoelhoes met ventilator, geen idee of dat wat oplevert.

Als je wat lucht langs je lijf laat stromen zal er wat zweet verdampen. Dat geeft een iets verkoelend effect. Of je er echt veel van zult merken vraag ik me echter af.

airco ...
koelen ...

Het enige wat dat ding doet is warme lucht verplaatsen

Zo dus:

http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=855479

Stoelhoes met ventilator, geen idee of dat wat oplevert.

dat is een leuke manier
de verdamper ben je dan zeker zelf:+

Ik zie velen die airco in de auto willen hebben.
helaas is het zo dat een airco veel energie opneemt.
zelf een standaard airco in een auto. (je zult het wel merken in je brandstofverbruik.)

Het elektrisch koelen van een auto met als energiebron
de elektriciteit van de auto is mogelijk, echter totaal niet rendabel.
benoem het zelfs maar onmogelijk.

een mogelijkheid is het gebruik van peltier-elementen, de warme kant moet men dus buiten de auto steken en de koude kant in de auto. anders transporteer je de warmte van de auto naar de ... auto ...
aangezien er veel warmte moet verplaatsen, veel zware peltier elementen. dus laat dat idee maar hangen. dus ook een koelbox open in de auto om de auto af te koelen. het zal alleen maar warmer worden omdat de koelbox zelf energie verbruikt die weer in de auto komt (hoewel men dit zelf nog niet eens zal merken.) natuurlijk werkt het wel ietsie pietsie (0,1 graden per uur ofzo?) als men de warmte naar buiten transporteert (hoe zal ik dus niet weten)

een auto elektrisch koelen is gewoon niet rendabel

ook een 230 volt convertor nemen, en een airco erop aansluiten niet, zoals eerder gezegd, binnen de airco plaatsen en buiten zo een tweede unit werkt wel, alleen waar haal je zoveel energie uberhaupt vandaan?

(mischien zoals dit hierzo?)
http://thereifixedit.files.wordpress.com/2009/07/tifi-airconditioned.jpg?w=500&h=322
bron: there, i fixed it

Kan ik niets zelf maken met zo'n Peltier element? :D

Niet echt haalbaar, daar is meer over geschreven
Die peltier elementen trekken een behoorlijke stroom, rendement is ook slecht. Kijk maar eens naar die 12V auto koelboxen.

Ik denk niet dat de dynamo van je auto in staat is een stroom te leveren om iets zinnigs met peltier elementen te bouwen.
Die dingen moeten bovendien ook weer gekoelt worden ;-)

kont-rat is erg onhandig met zijn gecopieerde linkjes.
Ja, de speciaal daarvoor te copieren linkjes, waarbij je uiteraard ook de gebruikelijke reclamebanners voorbij ziet komen.

Misschien is het al geopperd, maar kun je geen airco uit een auto slopen?
Of draaien die dingen met de motor mee?

Misschien is het al geopperd, maar kun je geen airco uit een auto slopen? Of draaien die dingen met de motor mee?

http://img513.imageshack.us/img513/5316/filterdrogerfu7.jpg

Compressor is mechanisch aan de motor gekoppeld, daarnaast moet je voor het vullen STEK gecertificeerd zijn.

Die dingen draaien met de motor mee.
tenminste; een pomp
Het is wel te doen, alleen erg duur en veel werk.
Meestal gewoonweg niet rendabel om later in te bouwen.

het overbouwen moet je dus alles mee nemen (dus ook alle leidingen, elektra, knoppen etc.) en vergeet vooral het vullen van zo een systeem niet...

ps: als je toch elektro-fanaat bent; de pomp elektrisch aandrijven? :+

[Bericht gewijzigd door Dubbeld7 op (11%)]

ps: als je toch elektro-fanaat bent; de pomp elektrisch aandrijven? :+

Een aantal PK aan pompvermogen voor een doordeweekse auto airco met 12V elektrisch aandrijven? |:( (1PK=736W)

Op 11 juli 2010 11:00:38 schreef Roland van Leusden:...daarnaast moet je voor het vullen STEK gecertificeerd zijn.

Niet voor de doe het zelver, dan mag het gewoon.
STEK is intussen definitief vervallen toch? Er is wel iets nieuws voor teruggekomen daar niet van.

--edit--
Nog even nageslagen, ben er toch niet geheel zeker van. De regeling geld nl alleen voor personeel en bedrijven. Dus op een hobbiebob is ie niet van toepassing. Neemt niet weg dat ik ook best ergens iets over het hoofd zie natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (18%)]

als de freonpomp juist wordt afgekoppeld hoef je hem niet te vullen .

als je de dikke leiding naar de freonpomp afsluit en de pomp laat draaien een 3/4 minuut dan trekt de pomp alle freon naar binnen en is de freonpomp later over te zetten , mits goed gedaan en de dunne leiding dichtgezet voor de motor stopt anders loopt alles weer terug in het koelsysteem .dit werkt met splitunits prima , en heb het al vaker zien gebeuren zo.

bij auto's is het toch al moeilijker gezien vooral de oudere auto's na een aantal jaar niet meer goed koelen omdat vaker de freon langzaam weglekt bij auto's . niks aan de hand en bij de garage kunnen ze hem weer vullen met koelmiddel .en is dan weer prima voor een aantal jaar .

dat komt door de montage van de pomp , die is normaal met koperen leidingen , maar omdat een automotor niet stilhangt zitten er op een aantal punten slangen in het koelsysteem die niet zo dicht zijn als vaste leidingen .tevens zijn de afdichtingen van de open aandrijving minder als een potmotor die normaal in een ac zit .

Op 10 juli 2010 23:19:32 schreef Dubbeld7:
[...]

zelf een standaard airco in een auto. (je zult het wel merken in je brandstofverbruik.)

Ramen open is duurder. Aerodynamica van de auto is verstoord. Dat is veel erger.

Op 11 juli 2010 11:30:59 schreef Turbokeu:
[...]Een aantal PK aan pompvermogen voor een doordeweekse auto airco met 12V elektrisch aandrijven? |:( (1PK=736W)

dus een erg... erg grote elektromotor

Ramen open is duurder. Aerodynamica van de auto is verstoord. Dat is veel erger.

maar het goedkoopste; ramen dicht en airco uit

[offtopic]
Mijn auto is nu 6.5 jaar oud, nooit iets laten uitvoeren aan de airco.
Heb nu wel de indruk dat ie véél minder koelt dan vroeger.

Het is dus, zoals ik begrijp, aangeraden om de airco van een auto regelmatig te laten onderhouden? Om de hoeveel jaar?
Wat houdt zo'n onderhoud in? (legen/vullen/dichtingen vervangen?)
Ik zie nogal regelmatig publiciteit voor airco onderhoud van Midas (winkelketen voor snelonderhoud - olieverversen/remmen/banden) aan 100€/beurt. Is dat een normale prijs?

Sorry voor de off topic vraagjes...
[ontopic]

Bijvullen is inderdaad noodzakelijk daar er steeds wat koelmiddel uit het systeem verdwijnt.
Volgens een kennis van mij (die die dingen bijvult en vacumeert) zou dit eigenlijk ieder jaar moeten, maar dat lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven.
Wat ook noodzakelijk is, is het iedere week voor een minuut of tien in werking stellen van de airco, dit bevordert de levensduur.
Bijvullen van het systeem, kost gemiddelt rond de 60 euro (afhankelijk van de massa die er bijgevult moet worden)

Maar genoeg offtoppic geklets

niet echt goedkoop maar de 2 beste zijn:
1. een nieuwe auto met airco
2. een airco laten plaatsen in de garage (toen die van ons vervangen werd was dat 695 euro)

695 euries.? Daar moet je heel lang de ramen voor open houden om het verschil eruit te rijden :P. Denk wel meer dan 1x Italie op en neer :P.

Persoonlijk zou ik het zo laten. Wij rijden ook met een camper zonder airco richting Italie volgende maand. Misschien een portable airco voor op de camping.

En let op, dat is vervangen! Nieuwe installeren zal heel erg veel duurder zijn..

Als je voor 695 euro een airco hebt, waarom moet ik dan 1500 betalen voor een herstelling? Ik heb het niet laten maken. Een extra bezweet T-shirtje wassen kost minder.

Op 11 juli 2010 21:23:37 schreef Evarist:
Als je voor 695 euro een airco hebt, waarom moet ik dan 1500 betalen voor een herstelling? Ik heb het niet laten maken. Een extra bezweet T-shirtje wassen kost minder.

Een garage zal je altijd het duurste rekenen. Bij Renault wilden ze de boordcomputer van een Renault Kangoo vervangen zonder een diagnose te stellen. Vervangen hielp altijd zeiden ze, en ik heb ze vertelt dat ik eerst een fatsoenlijke reden wilde horen om deze uit te wisselen. Naar een andere dealer gegaan, die hebben gemeten en erachtergekomen dat een van de verstuivers slecht was. Onder de garantie vervangen.

Als je achteraf wil laten inbouwen, ga naar een goede niet-merkdealer. Deze zijn stukken goedkoper.

Voorbeeldje. Schoonvader wil trekhaak onder zijn Toyota Verso.

Kosten dealer: 950,- euro
Kosten onafhankelijke garage: 450,-

Kijk goed rond waar het het goedkoopste kan. Kan behoorlijk prijsverschil in zitten.

[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (52%)]

een beetje auto tegenwoordig heeft airco he ...

je kan het zelf installeren maar bega niet de fout om de aircopomp van een amerikaanse bak op je europese wagen te zetten of je krijgt je startmotor al niet meer rond ...

Onzin. Die amerikanen hebben geen bal vermogen, alleen een enorme motor. Op een 5.7l V8 Chevrolet motor zit dezelfde A6 pomp als op een 1.9l opeltje.

Overigens worden op sommige auto's de airco pas later ingebouwd ivm de belasting.

Die amerikanen hebben geen bal vermogen, alleen een enorme motor

Mja, zo'n 5.7l V8 Chevrolet motor doet +300Hp, dat red jouw 1.9 opeltje niet.