Wie o wie kan mij helpen om een schema te verkrijgen voor een electrische golftrolley.
Mijn trolley werkt niet meer naar behoren.
Ik wil dus een nieuwe bouwen, maar hoe.
Kortom heb een electromotor 12volt 180watt . Accu van 12volt 24Ah.
Deze moet dus aangestuurd worden doormiddel van een aan/uit schakelaar tevens moet deze traploos harder en zachter kunnen worden geregeld door de potentiemeter.hier tussen zit n.l een soort regelbox [ encoder].

Welke elektronica freak/expert kan mij op weg helpen of een duidelijk schema sturen zodat deze electronische digibeet aan de slag kan gaan.
Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

een encoder is geen systeem om de snelheid van een motor mee te regelen; met een encoder kan de positie en snelheid van een motor gemeten worden.

180W / 12V is 15A. Daarvoor kun je de motorregeling die onder schakelingen staat wel gebruiken, als je een andere FET kiest.

Wat is er mis met de huidige regelaar? "werkt niet naar behoren" is geen klacht. Wat doet het ding wel, en wat niet?

Het probleem is als volgt.

De electrische aandrijving gaat gesmeerd, alleen wanneer de trolley over hobbelig terrein [kuiltje of over een stronk rijdt ] of weerstand ondervindt door een hellinkje te pakken scheid deze ermee uit.

Dan als volgt moet ik de potentie meter uitschakelen en opnieuw aanzetten dan doet hij het weer tot de volgende oneffenheid.

Aan de accu ligt het niet, verwisseld met een andere golftrolley bezitter. Al reeds een nieuwe in bezit.

Potentie meter ook al vervangen.

Tip aan de TS.

Je email staat ook beschermd in je profiel.
Tenzij je heel veel spam in je mailbox wilt van spambots zou ik ze weghalen..

Een potentie meter is toch wat anders. Wij noemen dit in de elektronica een potentiometer of regelbare weerstand.

Als de trolley er mee ophoudt als er een hobbeltje in het terrein zit zou ik gaan denken aan een losse of slechte verbinding waardoor er kortsluiting of overbelasting optreedt. Verklaart de reset die nodig is.
Dat de volledige elektronica defect zou zijn lijkt mij sterk omdat anders zou de trolley ook niet op een vlak terrein zou rijden.

Haal inderdaad je mailadressen uit je post.

Het kan ook een overstroom beveiliging zijn die tript, zodra de motor het even iets zwaarder krijgt.

Hugo
Bedankt voor je antwoord.
Ga even de gehele bedrading nalopen.
je hebt volgens mij geheel gelijk dat er waarschijnlijk ergens sluiting optreedt zodra er over oneffenheden wordt gereden hierna de schakelaar uit en dan weer aanzetten dan doet ie het weer. dus waarschijnlijk zit het niet in de electronica aansturing.
Ik laat wel effe weten of het gelukt is.
Gr John

als het goed is mijn email niet meer zichtbaar op jullie aanraden.

Staat er nog steeds :-(
Even je eerste bericht wijzigen

als ik het email adres verwijderd krijg ik te zien dat dit een verplicht veld is om in te vullen.

Hoe nu verder???????

niet in je profiel. Daar staat hij spam-safe. In je eerste post staat hij nog wel.

Ik bedoel ook niet in je profiel.
(sorry ik had wat duidelijker moeten zijn)
Maar in het eerste bericht wat je geschreven hebt staan twee adressen.
Dit bericht kun je wijzigen en daar moet je ze even weghalen.

dank je wel
als het goed is is dat nu gebeurd

Het kan ook een overstroom beveiliging zijn die tript, zodra de motor het even iets zwaarder krijgt.

Hoe kan ik dat ondervangen?
wat moet ik doen volgens jou?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Daar kunnen we weinig zinnigs van zeggen zonder een schema of iets dergelijks. Kun je het merk, type, en wat je verder weet van de regelaar posten, en eventueel wat scherpe foto's van de print (beide zijden?

Helaas is dit niet mogelijk , In de behuizing van de regelaar waar de print in zit, is door de fabriek geheel afgegoten door een soort kunsthars zodat je hier niets kan zien.

Als er dan echt iets defect is in die regelaar (en daar lijkt het wel op), kun je er toch niets aan doen.

Je zou kunnen testen met een regelaar waarvan je zeker weet dat hij werkt, of zelf een regelaar maken. Die laatste optie is niet heel erg eenvoudig als je geen ervaring hebt met vermogenselektronica.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (19%)]

Heb zelf geen ervaring met vermogingselektronica.
Ga trachten de bedrading van af de potentieometer tot en met de controller te vervangen misschien zit hier het probleem losse aansluiting / of kale draad die afleiding [sluiting] maakt tegen aarde van de trolley zelf als deze trillingen heeft zodra er over oneffen terrein wordt gereden.
Ik denk dat als er iets met de controller aan de hand zou zijn dat ie het helemaal niet meer zou doen.
Hem hem in het weekend onbelast laten draaien en dan doet de trolley het goed zonder haperingen.
ik laat je wel even weten wanneer ik de bedrading heb vervangen en wat het gevolg hiervan is.
Mvgr teebox.

Begin eens met de schroevendraaier klop methode.
Klop (zachtjes) met de achterkant van een schroevendraaier op de controller print terwijl je hem onbelast laat draaien en kijk of hij dan uitvalt als je bepaalde componenten aanklopt.
En als je een foto maakt v/d print dan kunnen we hier zo roepen wat er los zit.

Het ding is ingegoten...

Het is alleen mogelijk om te kloppen op de gehele behuizing van de controller en niet op afzonderlijke componenten daar de printplaat in de behuizing geheel door de fabriek is afgegoten dmv een soort kunsthars.
Heb ook al de koolborstels vervangen en de desbetreffende collector schoongemaakt ,ook dit gaf geen resultaat.
Is het volgens jouw ook mogelijk dat als de trolley over oneffen terrein rijdt dat de collector met het anker een andere stand inneemt zodat de koolborstels niet meer het juiste contact maakt????????

Op 9 juli 2010 13:45:21 schreef SparkyGSX:
een encoder is geen systeem om de snelheid van een motor mee te regelen; met een encoder kan de positie en snelheid van een motor gemeten worden.

180W / 12V is 15A. Daarvoor kun je de motorregeling die onder schakelingen staat wel gebruiken, als je een andere FET kiest.

Wat is er mis met de huidige regelaar? "werkt niet naar behoren" is geen klacht. Wat doet het ding wel, en wat niet?

Gaarne wil ik weten wat je met FET bedoeld

Kijk eens bij de schakelingen links in de balk naar de motorregeling. De schakelende transistor is een FET (Field Effect Transistor). Over de motorregeling zijn al tientallen topics, ook voor grotere stromen e.d., dus de zoekfunctie is je grote vriend.

Heb je nergens een oude versleten accuboormachine liggen?

Daar zit ook zo een regelaar in als je de koeling
(koelplaat) dan een stuk groter maakt kan die wel wat aan.

Vriendelijke groet
Jaap

Hallo jaap.
Ik heb gisteren de bekabeling in zijn geheel vervangen vanaf de potentiometer tot en met de regelaar [connectors heb ik gedemonteerd daar die zeer fragiel eruit zagen heb alles gesoldeerd] die op zijn beurt voeding krijgt van de accu en tevens de electromotor aanstuurt.
De trolley werkt in eerste instantie, ook wanneer de weerstand hoger wordt dmv om de wielen tegen te houden.
Nu wordt het nog testen in het veld met volle belasting erop.
Ik laat het wel allemaal even weten of het euvel nu verholpen is.
Zo niet dan gaan maar weer een stapje verder.

In ieder geval nog hartstikke bedankt voor je reactie
Mvgr :Teebox