fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben bezig een Tektronix scope evaluatie board na te bouwen. Dat schema gebruikt een 74HTC393 en een 74HCT14. De eerste als step generator, de tweede als relaxation oscillator. Ik ben niet zo thuis in zwarte dingen met meer dan 3 pootjes.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1384
Daar staat het schema, manual, simulaties en foto's.
Het onderste schema is het geen wat zou moeten kloppen.
Nu had ik geen 393 liggen en heb een 4060 gebruikt. Simetrix wil echter niet met een 4060 aan de gang, blijkbaar moet je daar de commerciele versie voor hebben. Ik heb er dus even een gebouwd. De stepgenerator werkt maar de modulatie niet want de 74LS14 werkt blijkbaar niet het zelfde als de 74HCT14 of de 4060 is te traag.
Daarnaast moet een van de testpunten op de 4060 een 2nS Tr puls hebben. De puls van een 4060 ligt eerder in de orde van 50nS.
De vragen:
De 393 gebruikt onder de weerstanden diodes. Is dat nodig bij een 393 ? De 4060 doet het namelijk zonder beter. Maar de stepper moet glitches krijgen. Zou het kunnen dat dit de taak van die diodes is ?
Wat is het verschil in prestaties tussen een LS en HCT versie ?
Kan ik dus een 74LS74 gebruiken ipv een HCT. De LS versie wil in werkelijkheid niet helemaal wat ik wil. Er komen driehoek/zaagtand achtige vormen uit. Alles behalve een blok (een moet er 1,2MHz zijn).
(het ligt niet aan mijn scopen dat het er niet uit ziet als een blok)
Als je de 74LS14 wilt gebruiken zal de terug koppeling weerstand lager moeten zijn als wat je nu gebruikt.
Verder heeft een 4060 andere logische nivo's als een TTL ic (HCT393), ook als je ze op dezelfde spanning gebruikt. Misschien dat dat wat roet in het eten gooit.
Bovendien kan de 4060 veel minder stroom leveren als de HCT393, maar ik zie dat je hoog ohmige weerstanden aan de uitgangen gebruikt, dus dat zal wel los lopen.
Weet je de freqenties van de oscilators U2, U3 en U4? Als dat zo is dan zal je de R en C zo moeten kiezen dat ze voor LS dezelfde frequentie geven.
De diodes in je schema maken vormen een OR functie, het stap signaal wordt aan de emitter van Q2 aangeboden. De weerstanden 47K, 22K, 12K, 5.6K vormen de DAC, de dioden sommeren de verschillende stromen. De diode verlagen echter wel het logische signaal en dat van CMOS was al lager als van TTL, dus dat is de reden dat je 4066 4060 beter werkt zonder de diodes.
Bij elke overgang van het laagste bit van je DAC (D0), dus eigenlijk de volgende stap, wordt het signaal van oscillator U3 toegevoegd. De glitch waar jij het over hebt is dus eigenlijk de 1.2 Mhz.
Het stap signaal wordt verder gemoduleerd door oscillator U3 (20Mhz).
Het uitgangs signaal uit de manual doet me aan een gemoduleerd video signaal denken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik een 4060 ipv de 393, bedoel jij een 4066 ipv de ls14 ? Die 74htc4060 doet het nu aardig maar ik krijg dus de LS14 niet aan de gang met de genoemde waarden, alleen die poort met 150 ohm doet wat en met een paar honderd pF eraan krijg ik iets wat lijkt op een blok.
Wat voor waarden moet ik voor de LS14 (of 4066 ?) gebruiken om 1,2MHz te krijgen.
Ik vind het wel leuk en leerzaam het zo te proberen, mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog de juiste 74hct's bestellen (hoop ik)
Ik gebruik de interne oscillator van de 4060. Ik moet dus de 2e en 3e ls14 oscillator hebben. De ene op 1,2MHz de ander produceert de ruis in die stepper dus dat zal wel veel hoger zijn. Dat is om het 20MHz filter te testen dus ik vermoed ergens boven de 20MHz.
Ik bedoelde een 4060 tov de HCT393. (Die 4066 was een typfout !)
Ik heb thuis een grafiek liggen van elektuur met daarop de RC waarden en de frequentie. Stond zo uit mijn hoofd in het 301 schakelingen boek. Waarschijnlijk ook wel op internet te vinden.
Je kan ook met 2 externe oscillators aan de gang denk ik om de 1.2 en 20 Mhz te creeeren. Of van die vierkante blikjes.
Op het eerste gezicht moeten de terugkoppel weerstanden over de invertors naar beneden voor LS-TTL.
http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/generators.html
Fred101, ik heb de stepper ook gebouwd. Ik heb een 74LS191 als counter en een 74LS14 als clock generator gebruikt.
Ik heb wel de diodes gebruikt, alleen moest de 12K weerstand worden verlaagt naar 10K en de 5.6K naar 3.9K om een mooi evenredig stap signaal te krijgen. Kennelijk is de uitgang van mijn gebruikte LS-TTL chippie niet helemaal lineair.
De oscillator freqenties waren bij mij 4Khz (clock), 26Mhz (noise) en 13Hz (amplitude modulatie). Ik heb trouwens jouw waarden voor de R/C combinaties aangehouden door gebruik van een 74LS14.
Wat ik in jouw foto's niet snap is dat jouw trapsignaal maar 10 stappen is en niet 15 stappen zoals bij mij maar ook in de orginele Tek handleiding staat.
Laat jij je 4060 tot 10 tellen (BCD) of gebruik reset je de counter tussen tijds?
Kloppen de door mij gemeten freqenties een beetje?
fred101
Golden Member
Leujk ding he ?
Jou frequenties zijn goed. Bij Tek is het ongeveer 3200Hz, 16Hz en 15MHz. Die 15MHz moet eigenlijk hoger zijn. In theorie rond de 80 maar metingen aan originele boards gaven 15 tot 20MHz. Het moet eigenlijk flink boven de 20 liggen om de BW filter te testen.
Voor mij is dat digitale gebeuren nieuw. Ik moet zeggen dat het wel leuk is. Ik weet nu een beetje de verschillen tussen HC, HCT, LS en een beetje hoe ze werken. Omdat dit soort dingen nog al vaak gebruikt worden in meetapparaten wilde ik er ook wat meer van weten.
Ik had eerst maar 6 stappen en toen heb ik de waardenj van de weerstanden in de stepper wat veranderd en toen kwam ik op 10 maar ik moet er 16 of 15 krijgen.
Ik heb geen idee hoe ik de 4060 laat tellen, Ik weet dat hij rimpels telt en dan een poort hoog maakt na zoveel rimpels. Een hoge weerstand is een laag stroompje dus een lage spanning. Een kleine weerstand een grotere stroom en dus hogere spanning en zo maakt hij een stap. Hoe hij weer terug naar nul gaat weet ik niet. Ik gebruik pin 4,5,6,7 volgens de tutorial is dat Q4 t/m Q7 maar volgens de datasheet Q3 t/m Q6.
Ik heb pin 12 aan massa en heb een 68K voor pin 10, 122K voor pin 11 en 1nF voor pin 9. Ik heb ook de 3200Hz van de LS14 toegevoerd aan pin 10 , zelfs een keer samen met de twee andere componenten maar dat maakt niet uit in het aantal stappen. Ik gebruik nu gewoon de interne oscillator en die staat op iets van 3700Hz.
Jammer genoeg heb ik geen 393 maar ik heb wel een 191 dacht ik. Alleen is dat geen ripple counter en ik begreep dat dat het wel moest zijn. Maar ik snap niet hoe ik die moet aansluiten. Daar zitten heel andere dingen op.
Wat is de Tr van jou blok (TP1) en zie jij wel echte glitches in je step ?
Mijn aansluitingen voor een 74LS191
Pin 2 - Q1 - R5 (22k)
Pin 3 - Q0 - R4 (47k)
Pin 4 - OE - GND
Pin 5 - U/D - GND
Pin 6 - Q2 - R6 (12k --> 10k))
Pin 7 - Q3 - R7 (5.6K --> 3.9k)
Pin 8 - GND - GND
Pin 11 - PL - +5V
Pin 14 - CP - Clock
Pin 16 - VCC - +5V
Het leuke is dat je door pin 5 hoog te maken, de trapgolf kunt inverteren (naar beneden).
Als je maar tien stappen hebt, dan tel je BCD want wel vreemd is want de 4060 is een binary counter.
Wordt Q7 (pin 14) van de 4060 wel hoog? het lijkt namelijk dat van 1010 --> 1011 de chip reset en weer naar 0000 gaat.
Normaal gesproken blijft een 4060, 14 bit doortellen en begint dan pas weer bij 0.
Waarom moet het persé een ripple counter zijn? De LS191 is een synchrone counter, maar de output is wel gelijk.
fred101
Golden Member
Ik had idd een 191 liggen. Die heb ik er nu met diodes en jou weerstandswaarden ingezet en nu is hij bijna als het boekje.
De step is nu zoals het hoort met 15 stappen en duidelijke glitches.
Ik nu een 330 ohm en 220n genomen om een wat symmetrische duty cycle te krijgen. De frequentie is nu wat hoger.
Het blok voor tp1 is nu stabiel en ik schat de Tr zo rond de 8nS, moet nog precies meten.
De modulatie is nu ook nog iets beter.
Bedankt dat je dat hebt uitgezocht. Nu is hij zoals het zijn moet.
foto's en nieuw schema
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1384&p=5470#p5470
Dit is zeker een hebbedingetje,
Vraagje, zijn de diodes in het laatste schema de 1n4148 of bav99?
Gr Carlo
fred101
Golden Member
1N4148. Je kan het schema aanklikken dan zijn de component waarden ook leesbaar. Mijn tekenprogramma crashed als ik grotere letters probeer en simetrix kent deze componenten niet. Edit: ik zie net dat ik de diode benaming ben vergeten.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou verwachten dat een LS versie (veel) langzamer is dan een HCT. Knap als jullie het toch aan de praat krijgen.
fred101
Golden Member
Zover ik in de datasheets kon vinden is de LS het snelste. Alleen is de VOH lager. Misschien dat de Tr daarom korter is. Het signaal hoeft minder hoog. De VOH is hier niet zo belangrijk. De meetsignalen zijn niet hoog en de hoogte maakt ook niet zoveel uit. Hoe lager het signaal hoe zwaarder de test.
Maar de snelheid is ook laag. Een HCT4060 gaat tot iets van 80MHz dacht ik maar hij krijgt een 3,5 KHz signaal te verwerken. Het enige snelle is de noise generator om het step-noise te genereren. Dat zou sneller mogen maar Tektronix gebruikt zelf ook LS versies. De 74LS14 is het gene wat Tek ook gebruikt. De counter hoeft alleen de step maar te maken en het blok met de snelle Tr en dat is dus eigenlijk te traag (moet 5nS) . Het originele board is met een 74LS393 en alles SMD.
Op 19 juli 2010 13:50:10 schreef fred101:
De 74LS14 is het gene wat Tek ook gebruikt. De counter hoeft alleen de step maar te maken en het blok met de snelle Tr en dat is dus eigenlijk te traag (moet 5nS) . Het originele board is met een 74LS393 en alles SMD.
Op de foto's staan echter een 74HCT14 en een 74HCT393 (74HCT93 op de oude versie in de manual).
De frequenties zijn ook laag, de clock is maar 4 KHz hierdoor zijn
- TP1 = 4KHz /2 = 2KHz
- TP2 = 500Hz met digitale ruis op 26Mhz
- TP3 = 4KHz gemoduleerd met 13 Hz
Mijn frequentie teller denkt dat TP2 250KHz is en kan dus niet goed omgaan met dit signaal (zowel met als zonder digitale ruis).
Op 19 juli 2010 11:34:42 schreef rew:
Ik zou verwachten dat een LS versie (veel) langzamer is dan een HCT. Knap als jullie het toch aan de praat krijgen.
Zo hoog zijn de freqenties toch ook weer niet?
fred101
Golden Member
Je hebt gelijk, de HCT was idd de gebruikte door Tek. Ik ben nog niet zo gewend aan die letters. Wel erg handige serie chippies
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Niet snel? 2ns is in mijn boekje ruimschoots voorbij de mogelijheden van LS en lastig/moeilijk/onmogelijk op HCT.
Maar kunnen we niet beter de 74HCT14 en de 74HCT393 gebruiken? want nu komen de waardes niet overeen met de manual.
Of zie ik dat verkeerd?
fred101
Golden Member
Op 19 juli 2010 19:50:45 schreef carpin:
Maar kunnen we niet beter de 74HCT14 en de 74HCT393 gebruiken? want nu komen de waardes niet overeen met de manual.Of zie ik dat verkeerd?
Fred101 heeft de RC combinaties zo gekozen dat de frequentie van de oscillators hetzelfde is voor HCT types in het orgineel. Dit was al gedaan voor HC types.
Alleen had ik geen LS393 liggen, maar een LS191 en omdat de HCT4060 van Fred101 maar tot 10 wilde tellen (vreemd), heb ik het schema wat veranderd zodat een LS191 kan worden gebruikt.
Als je naar de plaatjes op Fred101's website kijkt dan ziet dat hetzelfde eruit als in de Tek manual.
Ik was een beetje verward door de eerste post in dit topic, omdat ik een 4060 aanzag voor een HEF4060 (CMOS), maar het was dus een 74HCT4060.
Dankzij de link van rbeckers (mooie pdf, bedankt !) is nu in één opslag duidelijk welke 4000-serie CMOS chippies zijn 'overgezet' naar 7400-serie.
Ik gebruik zelf nog vaak de normale CMOS 4000-serie omdat ik die kan gebruiken tot 15V ipv. max 5 volt. In 'mijn tijd' was die serie populairder als de 7400 serie en bovendien zijn bevat de 4000-serie iets geavanceerdere functies. Ach ik dwaal een beetje af.... sorry.
Oke, bedankt voor de uitleg en dwaal maar af hoor, ik luister er graag naar, zo steek ik er nog wat van op.
In ieder geval ga ik hem proberen na te bouwen, alleen heb ik er nog niks aan, omdat de U800 van mijn 2465B het na 12 seconden begeeft.
Moet nog even sparen voor een goede desoldeer bout en een vervanger voor de U800.
fred101
Golden Member
Gewoon op wat oude printplaten kijken, de mijne komen van een printplaat (op de stort meegenomen) waar ook een Z80 op zat. Daar zaten er een stuk of 3 op.
74LS14 = €0,32
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=10…
74LS393 = €0,70
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=11…
De HCT14 en HCT393 zijn €0,14 en €0,24 bij deze winkel. Helaas geen LS191 of HCT191.
Allemaal super goedkoop, de overige onderdelen zijn dat ook.
Dankje wel voor de winkel.
Ik had ook nog gekeken naar de smd onderdelen op de orginele print en ik neem mijn petje af voor fred101, want het is zeer lastig om de typenummers terug te vinden op die kleine dingen.