Vandaag kreeg ik een bekend tintelend gevoel bij het opendraaien van de wasmachinekraan terwijl ik mij tegen de machine zelf staande hield. Inderdaad spanning. De kraan was onschuldig, maar op zowel de machine als de daarop geplaatste droger vond ik 109 volt spanningsvershil tussen aarde en blanke metalen delen (o.a. de trommel).
Omdat ik het op beide machines heb gemeten verdacht ik direkt de wandcontactdoos. Wie schetst mijn verbazing als daar de aardedraad gewoon domweg afgeknipt blijkt en niet aangesloten.
Beide machines onafhankelijk van elkaar aangesloten op een andere groep (met randaarde) en daar meet ik niets meer. Ook slaat de aardlekschakelaar niet uit.
Nu weet ik het niet meer. Wie moet ik verdenken en waarvan?
mvg, Paul
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Afgezien van de afgeknipte aardedraad, is er niets bijzonders aan de hand. Eén of beide toestellen zijn voorzien van een ontstoringscondensator. Eigenlijk zijn het twee condensatoren van gelijke waarde in één pakje. Eén condensator zit tussen de fase en de massa (= blanke metalen delen van de wasmachine) en de andere condensator zit tussen de 0 en de massa. Daarom staat er ook 110V tussen ongeaarde machine en geaarde waterleiding. Deze spanning is ongevaarlijk, maar
HERSTEL DE AARDEDRAAD ZO SNEL MOGELIJK.
Bij een defect in één (of beide) machine(s) kan er WEL een dodelijke spanning op de metalen delen van de wasmachine komen te staan. Het kan zijn dat de wasmachinegroep buiten de aardlekschakelaar om van spanning voorzien wordt. Dit is (of was vroeger) toegestaan.
Degene die de electrische installatie aangelegd heeft, of gewijzigd heeft is zwaar de fout ingegaan.
Zeer bedankt voor het antwoord. Ik zet er vandaag een nieuwe wandcontactdoos in.
Met vriendelijke groet,
Paul