Gegroet hobby-isten!
Ik heb sinds dit weekend een oude elektrische step met wat probleempjes. Het eerste grote probleem is al opgelost, want de gaskabel was kapot. Nu heb ik de toeter als volgas/geen-gas knop, omdat ik geen zin had om de gaskabel te vervangen.
Het volgende probleem is dat de accu's overleden zijn. Ze laden niet meer op en ze geven nu nog maar net genoeg energie om het wiel nog maar net te laten bewegen. Het zijn twee 12v 12ah accu's. Of 1,2 ah. Ik hoop het laatste, want die kosten bijna niks. http://www.batteries-direct.nl/voltage-spannung/12-volt-accu-batterie-…
Nu is mijn vraag aan jullie: welke accu's kan ik het beste kopen om m'n motortje iets harder te laten draaien, ik weet niet eens of meer ampere of meer voltage zorgt voor langere duur of meer vermogen.
Bij voorbaat dank,
Pim
Ik ben geen experts in Accu's of e-motoren. Maar ik weet wel dat je met een krachtigere accu niks bereikt. Je moet kijken wat je moet doen om je motor harder te laten draaien. Kan dit door spanning/stroom/frequentie aan te passen.
Daarna kun je alsnog hogere capaciteit accu's aanschaffen.
Op 21 juli 2010 13:58:24 schreef Pim van Luik:
Gegroet hobby-isten!Het zijn twee 12v 12ah accu's. Of 1,2 ah.
Ik denk 12 Ah accu's. 1,2A bij 12V is 14,4W. Mijn DVD-speler trekt al 35W
.
144W klinkt meer aannemelijker
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (33%)]
Li-ions geven iets meer spanning. Zulke packs zijn te koop. Ik weet een firma waar ze goedkoop zijn. Als je me mailt, geef ik je het adres.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (17%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ok, hoe doe ik dat dan, spanning/stroom/frequentie aan passen? Ik ben echt nog een elektro-leek. Ik heb hier trouwens de specs gevonden van het stepje: http://www.tlt-motoren.nl/ST2.html
Op 21 juli 2010 14:05:38 schreef Roland van Leusden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/85311
Ja, ik had je thread al gezien, daardoor ben ik op dit forum terechtgekomen. Maar jij heb een ander probleem toch? Ik wil het stepje graag wat harder laten lopen, 30 km/u ofzo.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
polyester
Doe maar en je zal gedaan hebben...
Op 21 juli 2010 13:58:24 schreef Pim van Luik:
Gegroet hobby-isten!Ik heb sinds dit weekend een oude elektrische step met wat probleempjes. Het eerste grote probleem is al opgelost, want de gaskabel was kapot. Nu heb ik de toeter als volgas/geen-gas knop, omdat ik geen zin had om de gaskabel te vervangen.
Het volgende probleem is dat de accu's overleden zijn. Ze laden niet meer op en ze geven nu nog maar net genoeg energie om het wiel nog maar net te laten bewegen. Het zijn twee 12v 12ah accu's. Of 1,2 ah. Ik hoop het laatste, want die kosten bijna niks. http://www.batteries-direct.nl/voltage-spannung/12-volt-accu-batterie-…Nu is mijn vraag aan jullie: welke accu's kan ik het beste kopen om m'n motortje iets harder te laten draaien, ik weet niet eens of meer ampere of meer voltage zorgt voor langere duur of meer vermogen.
Bij voorbaat dank,
Pim
Meer voltage zal de motor sneller doen draaien, maar de motor zal die hogere spanning niet zo leuk vinden.
Ik heb per ongeluk eens een ruitenwissermotor van 12V op 24V gezet, die draaide sneller. Maar denk niet dat die het lang zal volhouden.
Een hogere Ah wil eigenlijk zeggen, dat je het langer zal uitzingen, met je accu.
De tijd verlengt......
Een autoaccu van 60Ah, kan een bezinemotor starten, maar geen diesel, daarvoor heb je vb een 90Ah, die heeft een groter startvermogen.
Maar er bestaan speciale accu's die een groot startvermogen hebben, vb voor heftrucks.
Zoals ik al schreef. Li-ion 7 packs geven meer spanning. Daarmee verhoogt je snelheid.
Poliyester, heftruck accu's zijn tractie accu's , die hebben een kleinere startstroom, maar ze kunnen beter diep ontladen worden. Wat TS nodig heeft zijn accu's met gesloten cellen.gelaccu's of SLA accu's.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (55%)]
Op 21 juli 2010 14:11:22 schreef Evarist:
Zoals ik al schreef. Li-ion 7 packs geven meer spanning. Daarmee verhoogt je snelheid.
Ok, hoeveel zou dat ongeveer kosten? Ik zie nu ongeveer 30 euro voor 1 accu: http://www.batteries-direct.nl/bfs-12-12-12ah-12v-vds-g107045.html
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bestel bij hobbyking LiPo's en een Lader. Je hebt een 24V motor, dus neem een 2 x 4s Lipo in serie ofzo.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=946…
Reken dat je totaal incl verzenden zo'n 100 euro kwijt bent.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (18%)]
De prijs in je link is laag. Deze accu's zijn naar mijn ervaring snel kapot.
Als je de prijs van die Li-ions wil weten, schrijf je me een mail, zoals eerder gezegd. Dan geef ik adres en tel nummer van de firma die ze verkoopt. Ik zet dat hier niet publiek.
Roland, die accu's zijn veel te licht voor tractie !!!
[Bericht gewijzigd door Evarist op (10%)]
Op 21 juli 2010 14:14:49 schreef Roland van Leusden:
Bestel bij hobbyking LiPo's en een Lader. Je hebt een 24V motor, dus neem een 2 x 4s Lipo in serie ofzo.http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=946…
Reken dat je totaal incl verzenden zo'n 100 euro kwijt bent.
Ik heb al wel laders staan, een druppellader en twee normale 12v laders. Kan ik ze daar niet mee opladen? En is er geen webshop in nederland? Als alles nog uit Amerika moet komen, dan duurt het nog wel even. En de verzendkosten zijn ook echt hoog dan.
Roland van Leusden
Deze accu's zijn naar mijn ervaring snel kapot.
Nog geen slechte ervaringen mee, mijn dochter gebruikt ze op dit moment in haar karretje vrijwel dagelijks. Die 12V 12Ah accu's had ze vorig jaar in +/- 4 maanden om zeep... Moet wel zeggen dat ze er dan ook pieken van 30A uit trekt.
<edit>
Roland, die accu's zijn veel te licht voor tractie !!!
Zijn 20C 4Ah => 80A ontladen, met 30A hebben ze dan ook geen probleem.
Als de TS 15A@30V door zijn 24V 250W motor jaagt zal die motor eerder afbranden.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (29%)]
Bij mij waren het 2 stellen per zomer. Werd een beetje duur. Ik doe al meer dan een jaar met 1 stel Li-ions, die bovendien veel minder wegen, wat je snelheid ook verhoogt.
Ik moet wel zeggen dat mijn accu's slecht presteren in de winter. Grotere Ri. En laden dient bij grote hitte 's nachts te gebeuren of in een koele ruimte.
Ik denk ook niet dat ik er in de winter op ga rijden, het was eigelijk meer voor de grap. Daarom moet die ook wel 30 km/u gaan en niet teveel kosten.
Wat is nu de beste oplossing daarvoor en waar kan ik dat het beste kopen? (regio rotterdam)
P.S.: Wat is Ri?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Roland van Leusden
Ik heb al wel laders staan, een druppellader en twee normale 12v laders.
Ongeschikt voor LiPo's.
Als je de tijd hebt zou je via MP defecte accupacks van Sparta Ion fietsen kunnen kopen, reken op 30 Euro incl verzenden. Dat is 24V 9Ah Nimh, het printje is vaak kapot wat er bij zit en de losse cellen niet.
Op 21 juli 2010 14:35:00 schreef Roland van Leusden:
[...]Ongeschikt voor LiPo's.
Als je de tijd hebt zou je via MP defecte accupacks van Sparta Ion fietsen kunnen kopen, reken op 30 Euro incl verzenden. Dat is 24V 9Ah Nimh, het printje is vaak kapot wat er bij zit en de losse cellen niet.
Dan zou ik toch te weinig ampere hebben, als mijn accu's nu al 12 Ah leveren? Wat is MP trouwens?
Hahahah, ik ben nog niet zo thuis in de afkortingen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een motor gaat niet direct stuk van een hogere spanning, zolang je die tenminste niet zo hoog maakt dat de isolatie doorslaat of zo. Een motor gaat elektrisch gezien alleen stuk van oververhitting, en dat wordt veroorzaakt door een combinatie van een te grote stroom met te weinig koeling.
De snelheid van het voertuig wordt bepaald door de voedingsspanning (voor hogere snelheid heb je een hogere spanning nodig, vanwege de tegen-EMK), en het geleverde en benodigde koppel. Als je niet meer voldoende koppel kunt leveren om de weerstand (luchtweerstand en rolweerstand) te overwinnen, en nog iets over te hebben om te kunnen versnellen, kun je niet meer harder.
Zo'n motor en het accupack krijg je gemakkelijk stuk als je deze direct aan elkaar hangt, of een te grote pulsbreedte gebruikt, bij een stilstaande of langzaam draaiende motor. Daardoor gaat er teveel stroom lopen, waardoor het geheel stuk gaat.
Om dit goed te doen, zou je een closed-loop stroomregeling moeten maken. Dit kan al met een comparator, een gate driver (of een paar torretjes als gate driver), en los grut en natuurlijk een forse MOSFET en diode.
De comparator laat je een setpoint voor de stroom (van de gashendel) vergelijken met de spanning over een meetweerstand, waarbij je een paar weerstanden gebruikt om de comparator wat hysterese te geven.
Roland van Leusden
mijn accu's nu al 12 Ah leveren
Niet als je ze met 10A leeg trekt ... dan haal je er eerder 7Ah uit.
dit zijn dan wel de HQ / chinese accu's die je overal ziet, de merk accu's zoals Panasonic / Varta AGM zullen het vast beter doen, maar die koopje niet voor 30 euro ...
Op 21 juli 2010 15:24:43 schreef SparkyGSX:
Een motor gaat niet direct stuk van een hogere spanning, zolang je die tenminste niet zo hoog maakt dat de isolatie doorslaat of zo. Een motor gaat elektrisch gezien alleen stuk van oververhitting, en dat wordt veroorzaakt door een combinatie van een te grote stroom met te weinig koeling.De snelheid van het voertuig wordt bepaald door de voedingsspanning (voor hogere snelheid heb je een hogere spanning nodig, vanwege de tegen-EMK), en het geleverde en benodigde koppel. Als je niet meer voldoende koppel kunt leveren om de weerstand (luchtweerstand en rolweerstand) te overwinnen, en nog iets over te hebben om te kunnen versnellen, kun je niet meer harder.
Zo'n motor en het accupack krijg je gemakkelijk stuk als je deze direct aan elkaar hangt, of een te grote pulsbreedte gebruikt, bij een stilstaande of langzaam draaiende motor. Daardoor gaat er teveel stroom lopen, waardoor het geheel stuk gaat.
Om dit goed te doen, zou je een closed-loop stroomregeling moeten maken. Dit kan al met een comparator, een gate driver (of een paar torretjes als gate driver), en los grut en natuurlijk een forse MOSFET en diode.
De comparator laat je een setpoint voor de stroom (van de gashendel) vergelijken met de spanning over een meetweerstand, waarbij je een paar weerstanden gebruikt om de comparator wat hysterese te geven.
Kijk, zo'n reactie heb ik nodig. Bedankt voor je reactie, maar kan nog uitleggen wat een MOSFET en een gate driver is? En wat voor accu adviseer jij?
Op 21 juli 2010 15:34:48 schreef Roland van Leusden:
[...]Niet als je ze met 10A leeg trekt ... dan haal je er eerder 7Ah uit.
dit zijn dan wel de HQ / chinese accu's die je overal ziet, de merk accu's zoals Panasonic / Varta AGM zullen het vast beter doen, maar die koopje niet voor 30 euro ...
Wat is het verschil tussen A en Ah ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Pim, Niet om het een of ander, maar de suggestie van Sparky is te hoog gegerepen voor jou als eerste project.
Als voorbeeld neem ik even een 12Ah batterij en een koplamp die 4A gebruikt.
De batterij heeft een capaciteit van 12Ah. Dus als ie vol is, kan ie 12 Ampere gedurende 1 uur leveren. Dus 4A kan ie gedurende 3 uur leveren. Dan is ie leeg.
Dan kan je hem weer opladen. Dan moet je er weer 12 ampere uur instoppen wil je weer je lamp 3 uur kunnen laten branden.
Zowel het laden als het ontladen kan je stroomsterkte en tijd uitwisselen tegen mekaar. Je kunt 3A 4 uur lang volhouden, of 1A 12 uur.
Verder is er nog een kleinigheidje: Bij Loodaccus geven ze de capaciteit op bij een ontladingsduur van 20 uur. De 12Ah accu kan dus gedurende 20 uur 12/20 = 0.6A leveren. Ga je naar 1.2A, dan wordt dat subtiel minder. Ga je naar 12A dan wordt het onsubtiel minder. Iets van 30% schijnt dan normaal te zijn. Dus in plaats van dat ie het een uur volhoudt, houdt hij het maar 40 minuten vol....
Op 21 juli 2010 20:12:53 schreef Pim van Luik:
[...]Wat is het verschil tussen A en Ah ?
A = Ampère = stroomintensiteit, zeg maar debiet.
Als je gedurende één uur een stroom van één Ampère laat vloeien dan heb je één Ah uit je batterij verbruikt.
Ah in je batterij mag je min of meer vergelijken met de liters water in een emmer. Die vergelijking is o.a. krom omdat de capaciteit inderdaad sneller op is als je met een grote stroom ontlaadt.
Laat je overigens niks wijsmaken: een lood/zuur batterij kun je beter niet ontladen onder de halve capaciteit, of ze gaat niet erg lang meegaan.
Dus 12Ah: niet meer dan 6Ah uithalen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een beetje marge houden is niet verkeerd, maar is 50% niet een beetje extreem conservatief?
Ik zou sowieso geen loodaccu's gebruiken, die zijn veel te zwaar voor een gegeven capaciteit. NiMH is best goed en veilig te gebruiken. Li-ion is lastig, omdat ze erg gemakkelijk beschadigen als je ze iets te ver ontlaadt, en zelfs gevaarlijk als je ze niet op de juiste manier laadt, of fysiek beschadigd.