wij hebben een nieuwe whirlpool koelkast van het type 4020 via internet gekocht. Niet via de officiele kananlen dus.
Na 3 dagen viel de koelkast volledig uit en wil niet meer koelen en vriezen. heb de handleiding gevolgd maar kan het probleem niet oplossen. wat kan ik hier aan doen zonder de whirlpool service te bellen want garantie heb ik niet.

Garantie heb je in principe altijd bij de verkoper (dus in eerste instantie sowieso niet bij Whirlpool), krijg je die garantie niet goedschiks dan maar kwaadschiks (verkoper overtuigen, of desnoods rechtszaak). Tenzij de prijs ernaar was en je het apparaat in onbekende staat gekocht hebt, natuurlijk.

Om hier geholpen te kunnen worden, moeten we een beetje weten wat je wel of niet van electriciteit weet en of je ervaring hebt met sleutelen aan apparaten. In dat geval moet je ook even aangeven wat je met volledig uitvallen bedoelt. Ook de verlichting? Zoemt of klikt er nog iets? enz.

Alternatief is dat je een oproepje in vraag & aanbod doet voor een monteur.

P.S. Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat het een ARC4020 betreft? Daar kunnen ook nog letters achterstaan, en het 12-cijferige 8501-nummer kan ook nog nodig zijn om het exacte model te bepalen. Het gaat dan trouwens wel om een model dat 5 jaar geleden al op de markt kwam. Was hij wel echt nieuw? Lijkt me eerder een showmodel of een retour ofzo. Als hij je als nieuw verkocht is, kan je je geld terugvragen.

Maartenbakker,
bedankt voor je reactie
Wat betreft de garantie denk ik dat we het maar laten zitten dat heeft echt geen zin in dit geval. de koelkast was volledig ingepakt in originele verpakking en nog niet gebruikt alles was nog dichtgeplakt.
Ik heb wel enige ervaring met elektriciteit en ben ook best wel handig al zeg ik het zelf. Ik heb alleen iemand nodig die me kan zeggen wat ik moet doen want ik heb geen verstand van koelkasten.
Verder is het inderdaad een ARC 4020 en de code is: 8501-40210010
De verlichting gaan gewoon aan maar hij koelt niet meer.
Alle led lampjes branden voorop en er is een geluid signaal
Als ik de stekker eruit trek en dan er weer in gebeurt het weer na een uur ongeveer. Verder hoor ik wel de motor lopen etc. maar er is geen koeling
ik hoop dat je me verder kan helpen

Hoe lang heb je de koelkast rechtstaand laten rusten na de levering vooraleer hem in te schakelen?

Als de compressor draait (zoals je veronderstelt door het geluid) moet je eens voelen aan de condensor (metalen rooster over kwasi de hele achterwand achteraan de koelkast).
Bij een koelkast met een binnentemperatuur rond de omgevingstemperatuur zou de temperatuur van de condensor, na een tijdje draaien van de compressor, over de gehele oppervlakte voelbaar warmer moeten zijn (warmst (ca. 60-70°C) langs de kant van de buis naar de compressor, koelst aan het andere uiteinde).

Is dit niet zo dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Gaslek (te weinig koelgas in het circuit zodat de compressor niets heeft om samen te drukken).
- Compressor heeft geen compressie meer (fabricatiefout of zware val van de koelkast tijdens transport waardoor een klep in de compressor beschadigd/vervormd is).
- Olieobstructie (olieverstopping): Gebeurt dikwijls door te kort wachten (min. 24u!) na transport van de koelkast door meegevoerde smeerolie uit de compressor in de capillaire buis.

In de drie gevallen is tussenkomst van de naverkoopdienst voor herstelling vereist.

meestal als je de koelkast PLATvervoert komt er stof uit 'iets' in gaatjes naar de grote koelplaat aan de binnenkant van de koelkast waardoor er geen koele vloeistof meer doorkan. dus een tip voor iedereen: VERVOER EEN KOELKAST NOOIT PLAT MAAR RECHTOP!

@wezz: Een koelkast mag je plat vervoeren (soms kan je niet anders, bvb. een hoge koelkast in een break personenwagen of verhuis door een te krap of moeilijk trappenhuis) maar dan raad ik aan minstens 48 uur of nog langer te wachten vooraleer deze in te schakelen.

komt er stof uit 'iets' in gaatjes

Géén stof en géén 'iets' en géén gaatjes, het is gewoon smeerolie uit het carter van de compressor die door het plat vervoeren via de drukbuis in de condensor loopt.
Bij het te vroeg inschakelen wordt het door het compresseren vloeibaar geworden koelgas samen met de olie door de deshydrator (droger) gepompt waar de capillaire buis begint.
De capillaire buis heeft slechts een interne diameter van ca. 1mm waardoor deze verstopt door de olie (het is net alsof je chocopasta door een waterleiding probeert te persen ;)).

Als je een koelkast plat moet vervoeren raad ik aan deze op de zijkant te leggen tegenovergesteld aan de locatie van de drukbuis van de compressor (dus de buis die naar de condensor gaat, meestal rechts gezien vanaf de achterzijde van de koelkast).
Als je de koelkast op de zijkant legt van de aanzuigbuis (dus de buis naar de terugleiding van de evaporator (koelgedeelte) , meestal links gezien vanaf de achterzijde) zal daar tijdens het vervoer ook olie in lopen maar deze zal tijdens de 48 uur rustperiode weer traag terugvloeien naar de compressor.

Een koelkast met een olieverstopping kan enkel door een technicus met het benodigde gereedschap (vacuumpomp/vulstation, elektrisch lastoestel, gasfles met vloeibaar koelgas) hersteld worden.
Eerst wordt een speciale snelkoppeling op de vulbuis (het korte dichtgesoldeerde buisje op de compressor) gemonteerd waarmee de vulbuis doorgeprikt wordt en waarop een manometer aangesloten wordt.
Indien de manometer tijdens het draaien van de compressor een zwaar vacuum aanduidt is er inderdaad sprake van een olieverstopping (normaal is de druk in het carter van de compressor tijdens normale werking ca. 0kg/cm² of een zeer licht vacuum).
De terugleiding en het capillair moeten vervolgens losgesoldeerd worden, de terugleiding wordt voorzien van een snelkoppeling waarop de gasfles aangesloten wordt.
De gasfles wordt op zijn kop geplaatst zodat er enkel vloeibaar koelgas uit de fles vloeit.
Het vloeibaar koelgas dat door de terugleiding loopt spoelt de volledige terugleiding, de evaporator en het capillair.
Dit doorspoelen kan uren duren (zelfs meegemaakt dat het een volledige werkdag duurde) om de laatste olie weg te spoelen.
Het doorspoelen is voltooid als het vloeibaar koelgas dat uit het capillair spuit niet of nagenoeg niet meer vettig aanvoelt (let op: zéér koud!).
Na het doorspoelen wordt de terugleiding weer gesoldeerd, de vulbuis en de deshydrator vervangen/gesoldeerd en het capillair weer op de deshydrator gesoldeerd (alle te solderen buizen/onderdelen worden eerst gevijld/geschuurd en gereinigd, en alle solderingen worden uitgevoerd met zilversoldeer en flux, en nadien afgespoeld met een natte vod).
Met de vacuumpomp wordt het hele koelcircuit vervolgens via de vulbuis vacuumgetrokken (een half uurtje) om nadien met het vulstation met de juiste hoeveelheid vloeibaar koelgas gevuld te worden (de hoeveelheid benodigd koelgas in gram en het type koelgas staat op het label binnenin de koelkast).
Na een test met draaiende compressor om te checken dat de koelkast wel degelijk koelt wordt de vulbuis afgeknepen, de snelkoppeling verwijderd en de vulbuis dichtgesoldeerd.

Geschatte duur van de herstelling: 4 tot 10 uur, verplaatsing niet inbegrepen!

Op 27 juli 2010 23:05:51 schreef wezz:
meestal als je de koelkast PLATvervoert komt er stof uit 'iets' in gaatjes naar de grote koelplaat aan de binnenkant van de koelkast waardoor er geen koele vloeistof meer doorkan. dus een tip voor iedereen: VERVOER EEN KOELKAST NOOIT PLAT MAAR RECHTOP!

ben ik het niet mee eens, ik werk in een winkel die ook witgoed verkoopt. ik weet niet hoe het met de oudere modellen koelkasten en vriezers zit, maar ik moet ze vaak zat wegbrengen, en dan gaan ze gewoon plat op hun rug ik de bus, dan zetten we hem op de plek, en vragen de koper om hem na 2 uur pas aan te zetten. na een uur zou ook moeten kunnen, maar ik zeg altijd twee, just to be sure. het zou kunnen dat oudere modellen er gevoeliger voor zijn, maar dat lijkt me sterk.

@djteese: Geef het adres van die winkel eens door, dan weet ik zeker dat ik daar nooit een koelkast zal kopen!

Tijdens mijn carriere als koeltechnicus bij Bosch kregen wij de regel opgelegd om de klanten, in geval van olieobstructie, te verwittigen van de 24 uur rustperiode na levering/vervoer.
Ook transporteurs van grote witgoedketens in België (Krefel, Vandenborre, Eldi) verwittigen de klanten nu nog bij levering om 24 uur te wachten vòòr gebruik, en die vervoeren/manipuleren een koelkast altijd vertikaal.

Oude of nieuwe modellen compressors maakt geen verschil, het principe en de constructie is al die jaren niet veel veranderd.

wij, ( mijn collega's, niet ik) zijn VIPmonteurs van Miele en Bosch en Liebherr volgens mij ook. Ze hebben me dit verteld. geloof niet dat dit een probleem is. wanneer was die carriere van jou? misschien dat er dan tog een groot verschil zit in koelkasten en vriezers van een aantal jaar terug?

http://www.vanoortelektronika.nl/

overigens: lees dit eens:
http://users.telenet.be/verfaillie/faq/koelkast.htm
of google zelf.

"Moeten we de koelkast een tijd laten rusten na transport?"
Om de compresseur te smeren zit er in het circuit een kleine hoeveelheid olie. Als de koelkast plat vervoerd wordt kon vroeger de olie uit de compressor lopen, waardoor er geen smering meer gebeurde. Tegenwoordig is de construktie zodanig dat dit niet meer kan plaatsvinden.

Vroeger werd er ook gezegd dat je een frigo die een tijd niet meer gebruikt werd en waarvan de motor vastgelopen was een nacht omgekeerd moest zetten. Dit is ook waar: de olie had namelijk de neiging minder vloeibaar te worden, waardoor de motor niet meer kon starten. Door de frigo omgekeerd te zetten werd er een gedeelte van de olie afgevoerd, waardoor de frigo alsnog kon aanslaan.

edit:
en dan nog iets. de bosch combis van tegenwoordig, wel eens de deuren daarvan omgedraaid? De constructie is zodanig, dat de kast plat MOET liggen om de scharnier los te schroeven. deze zitten met de kop van de schroef naar de grond gericht(als de kast rechtop staat). dat is dan een beetje erg vaag ontworpen als hij niet plat mag liggen, vind je niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Mijn carriere als koeltechnicus bij Bosch dateert van 1976 tot 1979 (3.5 jaar lang).

Misschien zijn de hedendaagse compressors iets aangepast in die zin maar ik neem gewoon géén risico (wat is 24 uur als je toch al een paar dagen wacht op de nieuwe koelkast?).

Herstelling van een olieobstructie was meestal betalend voor de klant, in geval van twist moest deze zich maar keren tegen de transporteur of winkel.

Edit: In die tijd was de Vandenborre keten dè grootste verdeler van Bosch witgoed, om deze tevreden te houden werdt er regelmatig al iets 'door de vingers gezien', ook al was het duidelijk de fout van de Vandenborre-transporteur.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (22%)]

met alle respect hoor,
maar ik denk dat die techniek toch wat is veranderd in die 31 jaar.
p.s. toen was ik nog niets ;)

wat ik zei ging over de koelkasten die al vaak en lang zijn gebruikt. dus als je die plat vervoerd gaan de gaatjes dichtzitten.

@djteese: Géén probleem hoor...;)

Ik herinner me (tijdens mijn tijd bij Bosch) dat ik nog regelmatig Bosch koelkasten van de jaren '40-'50 herstelde.
Dat was hooguit wegens mechanische problemen (versleten deurdichting, gebarsten groentenbakken, gebroken glazen legplaten, gebarsten binnendeuren) maar de koelgroep (compressor/condensor/evaporator) werkte nog perfect na 30-40 jaar dienst (de compressor draaide slechts aan 1500RPM i.p.v. de actuele 3000RPM maar was wel 2x zo volumineus).
Stel je voor dat in die tijd (jaren '40) een Bosch koelkast zo'n 1000€ kostte (méér dan het gemiddeld jaarsalaris van een arbeider), dus alleen de rijkere burgers konden zich een koelkast veroorloven.
De koelkasten waren tevens voorzien van een handgreep met vergrendeling èn een slot met sleutel om te vermijden dat keukenbedienden eetwaren steelden...

Ik ben er zelfs 100% zeker van dat er actueel nog Bosch koelkasten zijn uit die periode die nu nog werken...

Op 28 juli 2010 12:06:05 schreef wezz:
wat ik zei ging over de koelkasten die al vaak en lang zijn gebruikt. dus als je die plat vervoerd gaan de gaatjes dichtzitten.

Wat bazel je toch steeds over 'gaatjes'?????
D'er zijn geen 'gaatjes' in een koelkast...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

wij hadden laatst onze garage koelkast weggedaan toevallig ook van bosch. die deed het ook niet meer goed maar dat kan die koelkast was 15 jaar oud en viel letterlijk uit elkaar van ellende. nu hebben we weer een andere van een ander merk(weet niet precies welk merk).

@ turbokeu ja weet ik veel of banen in die koelplaat ofzoiets. sorry dat ik niet de beste ben in witgoed. ik wil ook alleen maar helpen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Het is ook niet erg als je iets niet weet, maar zeg er dan ook niks over.

Op 28 juli 2010 12:30:37 schreef Turbokeu:
@djteese: Géén probleem hoor...;)

Ik herinner me (tijdens mijn tijd bij Bosch) dat ik nog regelmatig Bosch koelkasten van de jaren '40-'50 herstelde.
Dat was hooguit wegens mechanische problemen (versleten deurdichting, gebarsten groentenbakken, gebroken glazen legplaten, gebarsten binnendeuren) maar de koelgroep (compressor/condensor/evaporator) werkte nog perfect na 30-40 jaar dienst (de compressor draaide slechts aan 1500RPM i.p.v. de actuele 3000RPM maar was wel 2x zo volumineus).
Stel je voor dat in die tijd (jaren '40) een Bosch koelkast zo'n 1000€ kostte (méér dan het gemiddeld jaarsalaris van een arbeider), dus alleen de rijkere burgers konden zich een koelkast veroorloven.
De koelkasten waren tevens voorzien van een handgreep met vergrendeling èn een slot met sleutel om te vermijden dat keukenbedienden eetwaren steelden...

Ik ben er zelfs 100% zeker van dat er actueel nog Bosch koelkasten zijn uit die periode die nu nog werken...

absoluut. maar daar is iedereen het denk ik wel over eens, dat vroeger alles veel degelijker werd gemaakt. mn ouders hebben 30 jaar lang een elektrolux gehad, die hebben ze 10 jaar geleden tweedehands verkocht aan een kennis, en draait nog steeds. nou je hoeft nu egt geen elektrolux meer te kopen, gaat nooit meer zo lang mee. nu is elektrolux natuurlijk geen bosch, maar de bosch van nu is ook minder als wat het toen was.

10 jaar geleden de oude Bosch koelkast weggedaan (liep nog prima maar de compressor was al zeker 20 jaar lawaaiig). Het was een van de eerdere rechhoekige onderbouwmodellen dus toen zeker 30 jaar oud. De Bosch die daarna werd aangeschaft, ging niet lang na een transport steeds slechter koelen met kennelijk een compressorprobleem of lek en heeft net 7 jaar gehaald. Nu staan er op 2 locaties een nieuwe respectievelijk een 25 jaar oude Liebherr te draaien, en dat bevalt uitstekend.

@ jochem ik wil alleen helpen hoor:S

Op 28 juli 2010 13:58:50 schreef maartenbakker:
10 jaar geleden de oude Bosch koelkast weggedaan (liep nog prima maar de compressor was al zeker 20 jaar lawaaiig). Het was een van de eerdere rechhoekige onderbouwmodellen dus toen zeker 30 jaar oud. De Bosch die daarna werd aangeschaft, ging niet lang na een transport steeds slechter koelen met kennelijk een compressorprobleem of lek en heeft net 7 jaar gehaald. Nu staan er op 2 locaties een nieuwe respectievelijk een 25 jaar oude Liebherr te draaien, en dat bevalt uitstekend.

dat bedoel ik. tegenwoordig worden zulle dingen kwalitatief gewoon minder.

liebherr heeft wel betere spullen als bosch, maar daar betaal je ook dik voor.

Klopt, maar nota bene: de onderdelen voor die 25 jaar oude koelkast (rubbers, lade, plaat, etc) kon ik nog tegen redelijke prijzen bestellen. Dan mag de aanschafprijs hoog zijn, maar afschrijving en onderhoud zijn laag. Voordat iemand erover begint: dankzij R12 haalt hij alsnog een nette klasse B qua verbruik. De generatie er direct na deed het slechter met broeikasgas R134a. Hij kostte me alleen de onderdelen, dus dat loont de komende 10 jaar nog wel.

Maargoed ondertussen wachten we op een antwoord van de TS. Laten we niet teveel gaan beppen.

Toen ik alleen ben gaan wonen (1978) heb ik van iemand een 30 jaar oude Kelvinator koelkast (Amerikaanse makelij) gekregen om mee te beginnen.
Na vervangen van de deurdichting en een nieuwe groentenbak heb ik die nog vele jaren gebruikt.
Pas nadat ik een 7 jaar oude en grotere Zanussi rond (1985) kreeg van een zus heb ik de Kelvinator weggegeven aan een vriend die ook alleen ging wonen.
De Zanussi heb ik nog gebruikt tot beginjaren 2000 (was dus zo'n 25 jaar oud), niet omdat hij defect was maar omdat alles mechanisch uiteen begon te vallen.

Mijn mooiste koelkast (een Bosch van 1942) is spijtig genoeg een roemloze dood gestorven.
Rond 1979, ik was de compressor van een vrieskast bij de laatste klant van die dag aan het vervangen, spraken we over het feit dat de kwaliteit van de (toen) hedendaagse toestellen niet zo denderend meer was.
Ik vertelde hem dat ik al jaren op zoek was naar een Bosch koelkast uit de jaren '40 in goede staat en werkend.
Vertelt de klant mij dat hij nog de oude Bosch Koelkast van zijn overleden ouders ongebruikt in de kelder staan heeft.
De deal was snel gemaakt (mocht de koelkast gratis meenemen als ik er zorg voor droeg).
Hij is toen een jaartje in onze keuken gebruikt maar het afgeleefde uitzicht (oude vergeelde lak, afgesleten tot op het ijzer rond de deurgreep) was een beetje een doorn in het oog.

Na afspraak met een bevriende autogaragist met een spuitcabine had ik besloten de koelkast te laten herspuiten.
De koelgroep is in één deel verwijderd (kon toen nog), de lege kast kreeg een ferme schuurbeurt en twee lagen nieuwe primer.
De feitelijke kleurlaag (fel oranje met glinsters) werdt in twee lagen aangebracht en afgewerkt met een speciale laklaag.
De garagist belde mij om te verwittigen dat de koelkast klaarstond om opgehaald te worden.
Ik had die dag geen tijd dus ik sprak af voor de dag erna.
's Anderendaags belde de garagist mij nogmaals op om me mee te delen dat een klant bij het manoeuvreren in de garage met zijn bestelwagen nogal zwaar tegen de koelkast gereden was.
Koelkast total loss...|:(

even de bezem erdoor gehaald.
Nu weer lief zijn allemaal he....