Beste mensen ik zit met een probleem omtrent een aardlus.
Deze was aanwezig zolang de antenne (coax) stekker van de radio ingestoken was (alle stekkers zijn verder niet geaard). Hieruit blijkt dat in mijn ogen het probleem binnen het antenne netwerk moet liggen.
Om dit op te lossen heb ik een mantelstroom filter besteld welke volgens de site dit probleem op moest lossen.
Na testen blijkt dat deze filter helemaal geen verschil maakt.
Kan dit komen doordat de filter defect is of zie ik iets anders over mijn hoofd?
het gaat over de volgende mantelstroom filer:
Op de filter zelf staat wel Cable/vcr, maar op de site staat geschikt voor radio en tv. Ik ga er vanuit dat dit omkeren van de filter geen probleem moet zijn omdat deze toch gespiegeld is.
[Bericht gewijzigd door _sepulnation_ op (12%)]
Gek; er staat duidelijk op 'ground breaker'.
Omdraaien mag niet uitmaken wat dat betreft.
Meet eens de weerstand tussen in en uit (binnen-binnen en buiten-buiten)?
Ik heb de weerstand even gemeten,
Gemeten Tussen:
Binnen-binnen
Buiten-buiten
Binnen-Buiten
Overal maximale weerstand (1 op multi-meter).
Er is verder geen hoorbaar verschil in audio kwaliteit.
Er is echter duidelijk verschil tussen coax kabel ingestoken en uitgetrokken, er moet dus wel iets zijn met deze kabel waardoor de brom ontstaat.
[Bericht gewijzigd door _sepulnation_ op (26%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Als de TV ook via de speakers van de radio loopt (of de DVD etc), dan kan het zijn dat dat filter ook voor de TV of VCR moet. Haal eens de coax van de TV eruit en kijk of het scheelt.
Je kan trouwens de radio en TV samen achter zo'n filter zetten
[Bericht gewijzigd door Benadski op (17%)]
misschien heb ik mijn situatie niet helemaal duidelijk omschreven.
het gaat om een actieve subwoofer welke bromt. Deze is door middel van een niet-geaarde kabel aangesloten op het stroomnet en met een cinch kabel op de receiver. Deze receiver is door middel van een ongeaarde kabel op het stroom-netwerk aangesloten en verder met geen andere apparatuur.
Er is dus geen tv op deze set aangesloten en er komt maar 1 coax kabel de set binnen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Echt geen andere apparaten op de set aangesloten? (geluid PC/DVD/VCR of SCART kabel?) Dan zou de brom niet mogen voorkomen, tenzij er ergens iets los hangt, zitten alle (tulp) stekkers diep genoeg, etc? Alles goed en toch brom? Als de set nieuw is, teruggaan naar de winkel, er is iets kapot! Geen garantie: Laten repareren of zelf doen, waarschijnlijk hangt er ergens een massa kabeltje los, of zit deze juist ergens tegenaan waar dat niet hoort.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De antenne kan de brom natuurlijk ook gewoon oppikken. Er is tegenwoordig bijna niets meer wat niet stoort. Computers, externe harddisks, schakelende voedingen, een piraat als buurman 
Dat ding op de foto is toch een surge arrester. Een soort beveiliging tegen bliksem ?
Dat zageen storing tegehouden.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ Fred: de foto die geplaatst is laat inderdaad een 'surge protector' zien. Ik weet niet precies meer wat er op die van mij staat, maar ik meen me te herinneren dat mijn mantelstroomfilter ook meteen zo'n bliksembeveiligingsding was.
Overigens was het bij mij wel zo'n beetje de oplossing voor alle storingsklachten 
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Is de sub aangesloten doormiddel van een Mono of Stereo cinchkabel ?
Heb een soort gelijk probleem voorhanden gehad, maar daar een sub, toch mono is, was de oplossing zeer eenvoudig.
Slechts via 1 kanaal signaal aanbieden en de ongebruikte ingang met een weerstand aan massa leggen.
Problem Solved
Op 4 augustus 2010 14:14:53 schreef _sepulnation_:
Overal maximale weerstand (1 op multi-meter).
Dat ding lijkt dus verder gewoon goed. Er staat ook op: Ground Breaker.
Maar zoals inderdaad de anderen al zeggen: dat je brom krijgt van een aardlus tussen twee verschillende aardes gebeurt wel meer, en dan helpt zo'n ding goed. Maar waar zit nu eigenlijk je andere aardverbinding? Niet via de netstekkers, zeg je.
Verder, samenvattende hebben we dus nu
- Met coax ingestoken: brom
- Met coax losgelaten: geen brom
- Met coax via de ground breaker: toch weer brom
klopt dat?
Als het probleem in feite geen aardlusprobleem is, dan zou het best kunnen dat een ground breaker niet helpt, omdat er tòch al geen lus is.
Probeer eens een losse antenne (desnoods een eindje draad) op de radio aan te sluiten?
Ik had ook last van brom bij aansluiten van de coax, ik heb dit gedeeltelijk kunnen oplossen door de kabel zelf te aarden.
Dus ik heb de massa van de kabel verbonden met het 230 aardnet, ging niet helemaal weg maar storen doet het nu niet meer.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ bobo1on1: laat dan dat mantelstroomfilter lekker weg als je dat doet: weggegooid geld als je na het mantelstroomfilter de kabel weer gaat lopen aarden.